Citat:
Ursprungligen postat av
FakeNews123
Om vi gör antagandet att man lyckas tämja inflationen till ~3% framåt Q4 2023 sitter vi troligtvis med en neutral styrränta och en lågkonjuktur. I varje sådant läge under senaste decennier har CB globalt valt att sänka räntor för att stimulera ekonomin.
En procents ränteökning kostar ~600kr per miljon för ett hushåll. I vilket scenario ser du att köpkraften på marknaden sänkas med 30%+ ? Jag är genuint nyfiken på hur du tänker.
Inflationen kommer att sänka köpkraften hos hushållen med 10 % under 2022.
Att kostnadsökningarna för hushållen är långt ifrån symmetriska, de kommer att slå hårdare för villaägare och nya högbelånade brf än för äldre välskötta brf och hyresgäster.
Stiger inflationen mer än beräknat så måste räntan höjas mer än de tänkta 1,75 %, redan nu pratas det om 2,25 % i början av 2023. Risken är att vi kan nå 2,50-2,75 % framåt maj 2023 om inflationen inte faller tillbaka som planerat.
Elkrisen kan bli betydligt värre än vad som förutspåtts och kommer att återkomma under flera år framöver.
I takt med att bundna lån förfaller så kommer fler och fler låntagare tvingas öka sina räntekostnader rejält samtidigt som i princip allt annat stiger i pris och marginalerna krymper.
Som jag skrev så tror jag att vi kommer att se sjunkande pris på fastigheter under ett två till tre år. Sen i vilken takt de sjunker återstår att se, men nedåt lär det fortsätta.