2022-08-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
S och MP, en fruktansvärd kombo för Sveriges framtid. Tänk på det när ni bostadsägare röstar!

Vem du röstar på kommer ha noll betydelse. Möjligtvis kommer politiker kunna mildra och lappa över den här kraschen tillfälligt men inte i det långa loppet.

Vi befinner oss i en ”everything bubble” just nu där bostäder bara är en del av allt.

Läs på om kraschen 1929 så får du en fingervisning.
Citera
2022-08-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast vi har redan haft en sättning, att det ”bara” blir 15 % från mars 2022 känns som ett rent önsketänkande.
Bankerna vill inte vara för negativa, precis som med inflation är fallande fastighetspriser delvis orsakade av ren psykologi. Säger så kallat seriösa aktörer att priser faller si och så mycket så är risken stor att vi hamnar där.

Om vi gör antagandet att man lyckas tämja inflationen till ~3% framåt Q4 2023 sitter vi troligtvis med en neutral styrränta och en lågkonjuktur. I varje sådant läge under senaste decennier har CB globalt valt att sänka räntor för att stimulera ekonomin.

En procents ränteökning kostar ~600kr per miljon för ett hushåll. I vilket scenario ser du att köpkraften på marknaden sänkas med 30%+ ? Jag är genuint nyfiken på hur du tänker.
Citera
2022-08-29, 12:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Om vi gör antagandet att man lyckas tämja inflationen till ~3% framåt Q4 2023 sitter vi troligtvis med en neutral styrränta och en lågkonjuktur. I varje sådant läge under senaste decennier har CB globalt valt att sänka räntor för att stimulera ekonomin.

En procents ränteökning kostar ~600kr per miljon för ett hushåll. I vilket scenario ser du att köpkraften på marknaden sänkas med 30%+ ? Jag är genuint nyfiken på hur du tänker.
Inflationen kommer att sänka köpkraften hos hushållen med 10 % under 2022.
Att kostnadsökningarna för hushållen är långt ifrån symmetriska, de kommer att slå hårdare för villaägare och nya högbelånade brf än för äldre välskötta brf och hyresgäster.
Stiger inflationen mer än beräknat så måste räntan höjas mer än de tänkta 1,75 %, redan nu pratas det om 2,25 % i början av 2023. Risken är att vi kan nå 2,50-2,75 % framåt maj 2023 om inflationen inte faller tillbaka som planerat.
Elkrisen kan bli betydligt värre än vad som förutspåtts och kommer att återkomma under flera år framöver.
I takt med att bundna lån förfaller så kommer fler och fler låntagare tvingas öka sina räntekostnader rejält samtidigt som i princip allt annat stiger i pris och marginalerna krymper.
Som jag skrev så tror jag att vi kommer att se sjunkande pris på fastigheter under ett två till tre år. Sen i vilken takt de sjunker återstår att se, men nedåt lär det fortsätta.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-08-29 kl. 13:10.
Citera
2022-08-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Elpris Fortum

SE4
Fast pris 1 år:783 öre/kWh - 3 år 524 öre/kWh

SE3
Fast pris 1 år: 585 öre/kWh - 3 år 379 öre/kWh

Det här lär ta bort en stor del av glädjen för villaägare i södra Sverige om man inte har mycket goda marginaler.

Detta jag ser som den svarta svanen. Några kan säkert trösta sig med att bidragspengar kommer strösslas. Men 30 mdr räcker nog inte speciellt långt. Verkar ju inte finnas någon snabb lösning heller utan kommer finnas med oss tills energisystemet byggts ut i Europa.
Citera
2022-08-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Alla måste ju bo (och betala el) men villaägare, speciellt nya lär få köpångest. Skillnad att gå från 400 till 1200 kr i elräkning än 2500 till 7500 där man aktivt valt den livsstilen.

Nu är alla situationer olika men exempelvis jag har mycket större hus än vad jag behöver. Hemmagym, hemmabio, hobbyrum mm och alla dessa kan jag stänga ner om jag inte vill värma upp. I ett flerfastighetshus blir ju kostnaden för uppvärmningen solidariskt fördelad och du kan alltså inte göra mycket egna val, det är en situation jag personligen tycker är värre
Citera
2022-08-29, 13:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nu är alla situationer olika men exempelvis jag har mycket större hus än vad jag behöver. Hemmagym, hemmabio, hobbyrum mm och alla dessa kan jag stänga ner om jag inte vill värma upp. I ett flerfastighetshus blir ju kostnaden för uppvärmningen solidariskt fördelad och du kan alltså inte göra mycket egna val, det är en situation jag personligen tycker är värre
Å andra sidan så är det mindre yta per hushåll att värma i en flerfamiljsfastighet än i en villa generellt. Fast på vilket sätt skulle möjligheten att sluta använda flera rum i en villa öka intresset av att betala dagens priser för just villor.
Citera
2022-08-29, 13:16
Medlem
Citat:

Jovisst, men därav minskad glädje. Vad ska man med en 175m2 villa om man "stänger av" stora delar av den. Inte mycket egna val i BRF men att priset blir max någon tusenlapp extra är inget stort bekymmer och påverkar inte livskvalitén med ens boende.
Citera
2022-08-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Å andra sidan så är det mindre yta per hushåll att värma i en flerfamiljsfastighet än i en villa generellt. Fast på vilket sätt skulle möjligheten att sluta använda flera rum i en villa öka intresset av att betala dagens priser för just villor.

Nej det skulle knappast öka intresset, en anledning till att många köper villor är nog just för att få ytor och plats. Däremot tror jag många är intresserade av mindre energieffektiva villor med stora tomter, finns många som köper sommarstugor som är ute efter det men marknaden producerar bara förtätade småhus.

Som sagt skillnaden är att i ett flerfastighetshus kan du inte göra något själv, bara betala vad det kostar.

Höga uppvärmningskostnader borde hålla folk borta från landet överhuvud oavsett boendeform. Jag vänder mig bara emot att det skulle slå hårdare mot villaägare än BRF/Hyresrätter, enda skillnaden är att det slår mot den egna plånboken direkt i ett hus.

Jag tror t ex att det är väldigt svårt att sälja en lägenhet som har ”planerad avgiftshöjning 40% nästa år”
Citera
2022-08-29, 13:27
Medlem
Citat:
Nej det skulle knappast öka intresset, en anledning till att många köper villor är nog just för att få ytor och plats. Däremot tror jag många är intresserade av mindre energieffektiva villor med stora tomter, finns många som köper sommarstugor som är ute efter det men marknaden producerar bara förtätade småhus.

Som sagt skillnaden är att i ett flerfastighetshus kan du inte göra något själv, bara betala vad det kostar.

Höga uppvärmningskostnader borde hålla folk borta från landet överhuvud oavsett boendeform. Jag vänder mig bara emot att det skulle slå hårdare mot villaägare än BRF/Hyresrätter, enda skillnaden är att det slår mot den egna plånboken direkt i ett hus.

Jag tror t ex att det är väldigt svårt att sälja en lägenhet som har ”planerad avgiftshöjning 40% nästa år”

Kommatecken är viktiga i det svenska språket du har givetvis helt rätt i vad du menar att säga
Citera
2022-08-29, 13:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Fjärrvärme är dock fortsatt svinbilligt även efter 10%-iga höjningar vid årsskiftet, och flerbostadshus delar ju på värmen så det blir effektivare.

Även i äldre flerbostadshus är energiprestandan sällan mycket över 100 kWh/kvm/år. Uppvärmingskostnaden är som natt och dag helt enkelt.

Uppvärmningen står för 16% av avgiften i min 50-talsförening. En 10%-ig fjärrvärmehöjning blir alltså max ett par procentenheter högre avgift. Knappt en öl på krogen i månaden! Trots att föreningens tonårsdöttrar antagligen duschar i evigheter…

Långt ifrån en stor fanta, två quattro stagionis och Netflix!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-29 kl. 14:02.
Citera
2022-08-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Kommatecken är viktiga i det svenska språket du har givetvis helt rätt i vad du menar att säga

haha ja

Att bränna pengar på uppvärmning är den nya vaskningen!
Citera
2022-08-29, 14:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det kommer slå mot alla familjer och hushåll mer eller mindre. Det lär i sig inte elda på intresset av att buda upp lägenheter och villor/radhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in