2022-08-28, 20:45
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja. Jag tänker att ryssarna och ukrainarna kan nå en kompromiss, vilken per definition betyder att ryssen (subjektivt sett från deras vinkel) inte vinner.

Själv gillar jag heller inte termen. Jag föredrar "uppnå politiska och militära mål". På det stora hela har ryssen förlorat, de står sämre om 10 år än de gjorde vintern 2021, relativt sett. Men de har antagligen fått som de ville med Ukraina & NATO, for whatever that's worth.

Fast det innebär ju att Ukraina ger upp mark, vilket de säger att de inte kommer göra. Den lösningen känns långt borta.

Så hur ser din konkreta lösning ut?
Citera
2022-08-28, 20:46
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men attans, det verkar inte bättre än att orcherna på Krym slarvat med rökningen igen

https://liveuamap.com/en/2022/28-august-fire-at-cape-fiolent-after-recent-explosions

Trevligt! Söder om Sevastopol vid kusten så lyser fint som en stor fyr över havet!
Citera
2022-08-28, 20:48
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Nja. Jag tänker att ryssarna och ukrainarna kan nå en kompromiss, vilken per definition betyder att ryssen (subjektivt sett från deras vinkel) inte vinner.

Själv gillar jag heller inte termen. Jag föredrar "uppnå politiska och militära mål". På det stora hela har ryssen förlorat, de står sämre om 10 år än de gjorde vintern 2021, relativt sett. Men de har antagligen fått som de ville med Ukraina & NATO, for whatever that's worth.

Går inte att kompromissa eller ingå avtal med ryZZland då de konsekvent bryter mot allt. Om man ingår fredavtal så kommer Putler anfalla igen om några år

Så bäst är att driva ut ryZZen militärt o fortsätta sanktionerna för överskådlig framtid.
Citera
2022-08-28, 20:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Fast det innebär ju att Ukraina ger upp mark, vilket de säger att de inte kommer göra. Den lösningen känns långt borta.

Så hur ser din konkreta lösning ut?

Jag vet ju inte vad de olika parterna kan tänka sig och prioriterar. Men jag tror kriget slutar med att Ukraina ger upp territorium. Jag hoppas på att ryssarna släpper Kherson stad men det är ju bara vad jag tycker.
Citera
2022-08-28, 20:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Går inte att kompromissa eller ingå avtal med ryZZland då de konsekvent bryter mot allt. Om man ingår fredavtal så kommer Putler anfalla igen om några år

Så bäst är att driva ut ryZZen militärt o fortsätta sanktionerna för överskådlig framtid.

De bryter inte mot allt. Läs på.
Citera
2022-08-28, 20:55
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Jag vet ju inte vad de olika parterna kan tänka sig och prioriterar. Men jag tror kriget slutar med att Ukraina ger upp territorium. Jag hoppas på att ryssarna släpper Kherson stad men det är ju bara vad jag tycker.

Ok, Ukraina släpper territorium till ryssland. Sen då? Hur ser de kommande 5 åren ut i området?
Citera
2022-08-28, 20:59
Medlem
Citat:
Jag tror inte företag har flyttat direkt på grund av sanktioner. De har flyttat för att den politiska risken är för hög. Även om Putin säger "jag skojade bara" och kör hem med alla sina stridsvagnar så är skadan skedd. Inte bara litar man inte längre på Putin. Man undrar också vad för tokiga sanktioner väst kan hitta på härnäst. Jag tror faktiskt riskkapital har höjt sina avkastningskrav på alla emerging markets utanför den västliga hemisfären på grund av detta.

"Jag tror inget Ukraina-fan har trott något annat än en eldupphör är en lösning."
Det finns många som skrivit om det här inne, att det först kan hända när ryssarna är tillbaka vid jan 2022 års gräns.
Naturligtvis har de flyttat p.g.a. sanktioner!
Vad får dig att tro annat, jag har varit inblandat i avveckling i Ryssland och det har helt och hållet att göra med sanktioner. Absolut ingenting annat när det gäller teknisk industri

Om du har ett alternativt sätt att få delar och utrustning till Ryssland kommer du att bli mångmiljonär på mindre än en timme.
Det är så trist med dessa kvasispekulationer där folk tror att de resonerar lite förnuftigt och kunnigt på ett forum och nästan får det till en sanning.
Citera
2022-08-28, 21:01
Medlem
donald12s avatar
Citat:
De bryter inte mot allt. Läs på.

Såklart påstår ryzztrollen att Putin inte struntar i överensstämmelser och avtal men verkligheten ser annorlunda ut. Ta bara minsk avtalet... Men ryzztroll kommer såklart påstå att det var Ukraina som bröt mot det

Så helt meningslöst diskutera sånt med ryzztroll. De bara ljuger ändå. Precis som förebilden och uppdragsgivaren Putin.

Dags för Ryzzar att inse att de har absolut noll trovärdighet kvar
Citera
2022-08-28, 21:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag håller med om att jag tror inte Ukraina kan få tillbaks all mark. Det har jag sagt hela tiden. Speciellt Krim är en röd linje för Putin men även för andra ryska ledare och faktiskt för det ryska folket.

Men frågan är vad är en vinst för Ukraina? Överleva? Vad är en vinst för väst? Finland och Sverige till NATO? Ukraina närmar sig EU? Bloody nose för Ryssland? Ta Krim? Vad är en vinst för Ryssland? Flera rysstroll har brölat nu vinner Ryssland men jag får inte veta vad en vinst är för Ryssland. Själv tror jag Putin har maximalistiska till minimalistiska mål. De maximalistiska gick åt skogen. Minimalistiska behålla Krim och komma in i husvärmen. Det sista kommer kosta pengar.

Jag skulle vilja tillägga att detta helt utgår från hur kriget går på ukrainskt territorium inklusive Krim. Men kriget har redan spillt över till Ryssland. Ukraina har ingen orsak att acceptera krig på sitt territorium utan att anfalla ryskt. När Ukraina får färre prioriterade mål på ockuperat område och när de närmar sig den ryska gränsen så kommer flygbaser, luftförsvar, militärförläggningar att slås ut även på den ryska sidan (I än högre grad än nu). Även broar och järnvägar. Sådant är krigets dynamik. Det är aldrig bara åt ett håll utan det sprider sig. Krig kan sällan kontrolleras utan får sitt eget liv. Ryssland tappade kontrollen över händelseutvecklingen redan efter en vecka! Då kanske Ryssland tvingas till att mobilisera värnpliktiga bara för att värna sitt eget territorium. Propagandan att kriget gäller Rysslands överlevnad kommer plötsligt bli sann. Krim kanske inte blir viktigast längre när flygvapen och luftvärn slås ut så att Ryssland blir helt oskyddat från luftangrepp från Ukraina och potentiellt NATO. Redan tar Ryssland hem luftvärnsrobotar från Syrien. Den speciella operationen är inte det längre utan hotar Ryssland självt.
Citera
2022-08-28, 21:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, Ukraina släpper territorium till ryssland. Sen då? Hur ser de kommande 5 åren ut i området?

Ett problem är att många inte tror på att Ryssland kommer hålla avtalet. Därför kommer några länder scora utrikespolitiska poäng på att vara säkerhetsgaranter. Exempelvis Kina, Turkiet och Israel (tre länder Ryssland inte vill gruffa med) agerar säkerhetsgaranter och har någon form av trupper där som stödjer Ukraina vid behov. Förhoppningsvis har Ryssland inte Kherson, då är väst-Ukraina mycket lättare att försvara. Ryssland har ett tak på hur stora svarta-havs-flottstyrkor de kan ha.

Ukraina är delvis demilitariserat och det är begränsat hur stor armé de får ha. Vilket är bra, det motverkar också en neonazi-aktig militaristisk kultur.

I bästa fall (som sagt) är de territorier som Ukraina förlorat nu ett land, NovoRussia, som är internationellt erkänt. Det får inte enas med varken Ukraina eller Ryssland på 50 år. (tekniskt komplicerat här hur man löser att det inte bara är ett låtsasland).

Baltikum är med i NATO som vanligt (och det är en del av förhandlingarna att ryssarna accepterar detta). Finland & Sverige får man se vad som händer med. Möjligen kan de användas som förhandlings-bitar, komplicerad detalj och man vet inte helt vad turken gör.

Väst-Ukraina påbörjar resan mot EU men det tar mer än 5 år.

Det är vad jag ser i det scenariet.
Citera
2022-08-28, 21:08
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns minst 21 st ryska koncentrationsläger/filtreringsläger i den del av Donetsk som är ockuperad av Nazi-Ryssland:

De inspärrade utsätts för tortyr, tvångsarbete, isolering mm. De som dör under vistelsen begravs i massgravar.

Koncentrationsläger, folkmord, grova krigsförbrytelser och terrorbombande av civila, skurkstaten Ryssland förnekar sig aldrig.

DW har ett inslag om Rysslands terrorbombande av 180 sjukhus och vårdcentraler i Ukraina. Ryssarna har inga spärrar och terrorbombar barnsjukhus, BB etc. Det är bara ryssar som är kapabla till att terrorbomba barnsjukhus med klusterbomber.

Is Russia targeting Ukrainian hospitals?
Ukraine is accusing Russia of targeting health facilities and hospitals. Under the Geneva Conventions, that's a war crime. Ukrainians have meticulously documented 180 such attacks and are seeking to indict Russia.
https://www.youtube.com/watch?v=BpIltA-UCE0
Citera
2022-08-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
För att dom bor där dom bor och är Rysktalande men har blivit bombade av Ukrainas marionettregim i 8 års tid och även blivit förbjudna att tala sitt eget språk.

Ska det vara så svårt att förstå?

Nu har du pratat lite för mycket med dina kompisar i Kreml.
Faktum är att FSB tillsammans med den ryska militären ockuperat en del av Ukraina och förbjudit Ukrainskan i de delarna. Sen har de hotat och skjutit på omgivande områden och en del förbipasserande plan i 8 år.
Det är vad som hänt i Donbass.
Sen att vissa individer blir stötta och slår tillbaka, det är synd att det händer men inte grundorsaken...
Grundorsaken är att Ryssland aneckterat och ockuperat ukrainsk territorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in