2022-08-28, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Har grava sömnproblem som pågått en längre tid. Jag får alltid ångest när jag ska försöka somna in, känns nästan som hjärtklappning och jag får typ panikångest av att ligga still och känna hur hjärtat bankar, vilket gör att jag måste upp och röra på mig en kort stund och försöka lugna ner mig innan jag går tillbaka till sängen igen. Men ångesten kommer snabbt tillbaka och jag får samma problem med att ligga still och koppla av vilket gör det närmast omöjligt att somna och det slutar oftast med att jag ligger vaken halva natten. Och när jag väl lyckats somna vaknar jag konstant av ångest. Jag får Propavan utskrivet för sömnen (har även testat diverse andra antihistaminer utan större effekt), men den har ingen effekt. Har även fått Zolpidem utskrivet. Det gör det lättare att somna tidigare, men hade fortfarande samma problem att jag vaknade efter ca 3 timmar och inte kunde somna om. Och nu verkar kroppen ha vant sig vid dosen, för den hjälper inte så mycket för insomnandet längre.

Hur ska jag få ordning på detta helvete? Jag klarar inte ens av att sköta mitt jobb i nuläget utan är sjukskriven.

Benso kommer hjälpa. Gå till en läkare och beskriv ditt problem så får du lugnande utskrivet. Inte sömnpiller. Utan lugnande.
Citera
2022-08-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Vänta tills du somnar så somnar du. Frågor på det?

Förs det första har jag ett jobb att sköta, även om jag är sjukskriven ett par veckor till. Jag kommer inte orka jobba om jag legat vaken hela natten, eller sovit någon enstaka timma på natten flera dagar i sträck. Och det är knappast hälsosamt.
Citera
2022-08-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
Benso kommer hjälpa. Gå till en läkare och beskriv ditt problem så får du lugnande utskrivet. Inte sömnpiller. Utan lugnande.

Jag har hört mycket negativt om Benzo dock, att det är väldigt beroendeframkallande och svårt att sluta med om man behöver ta det varje dag. Men jo, jag tror definitivt att det kommer att hjälpa med mina sömnproblem. Fast som det är nu är jag nog villig att pröva det mesta bara jag får sova normalt igen.
Citera
2022-08-28, 18:00
Avslutad
Citat:
Jag har hört mycket negativt om Benzo dock, att det är väldigt beroendeframkallande och svårt att sluta med om man behöver ta det varje dag. Men jo, jag tror definitivt att det kommer att hjälpa med mina sömnproblem. Fast som det är nu är jag nog villig att pröva det mesta bara jag får sova normalt igen.

Väg över vad som är värst. Sömnbrist eller att ta benso dagligen för sömnens skull. Jag har endast tagit benso i nödsituationer. Men en i familjen använder ofta när personen känner oro i kroppen. Du kan också fundera på vad som triggar paniken. Jag lider själv av panikångest men har lärt mig hantera den genom att veta vad som triggar. Dock händer det att det drabbar en ändå emellanåt ofta om man stressar eller sovit dåligt men försök tänka vad som gör att känslorna kommer.
Citera
2022-08-28, 18:02
Avslutad
Citat:
Vänta tills du somnar så somnar du. Frågor på det?

Lätt att säga för någon som inte har samma problem.
Citera
2022-08-28, 18:13
Medlem
Citat:
Väg över vad som är värst. Sömnbrist eller att ta benso dagligen för sömnens skull. Jag har endast tagit benso i nödsituationer. Men en i familjen använder ofta när personen känner oro i kroppen. Du kan också fundera på vad som triggar paniken. Jag lider själv av panikångest men har lärt mig hantera den genom att veta vad som triggar. Dock händer det att det drabbar en ändå emellanåt ofta om man stressar eller sovit dåligt men försök tänka vad som gör att känslorna kommer.

Jag har som aldrig riktigt lyckats luska ut var panikångesten kommer ifrån annat än att den lätt uppkommer på kvällen när jag försöker sova. Det är som en obehagskänsla i kroppen och jag känner ett obehag i hjärtat eller runt omkring, med ökad puls också. Och även fast jag vet att det inte är något fel på hjärtat utan att det bara är ångestrelaterat så lyckas jag ändå inte lugna ner den känslan. Ångestobehaget försvinner dock oftast när jag går upp ur sängen igen och rör mig omkring i längenheten. En gång tog jag till och med en liten joggingtur mitt i natten, vilket hjälpte för staden, tills det att jag försökte sova igen, då kom ångesten tillbaka.
Citera
2022-08-28, 18:46
Medlem
Citat:
Förs det första har jag ett jobb att sköta, även om jag är sjukskriven ett par veckor till. Jag kommer inte orka jobba om jag legat vaken hela natten, eller sovit någon enstaka timma på natten flera dagar i sträck. Och det är knappast hälsosamt.
Orka jobba? Du ska sova! Frågor på det?
Citera
2022-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
Lätt att säga för någon som inte har samma problem.
Efter 20+ timmar vaken somnar du av dig själv. Sömnproblem existerar inte, endast din illusion att du "måste" sova specifika tider.
Citera
2022-08-28, 18:56
Medlem
Citat:
Efter 20+ timmar vaken somnar du av dig själv. Sömnproblem existerar inte, endast din illusion att du "måste" sova specifika tider.

jag har varit ofrivilligt vaken 2-3 dygn utan att sova en blund, vid flertalet tillfällen. Om du inte kallar det för sömnproblem, vad är det då? För jag mådde knappast bra psykiskt och fysiskt.
Citera
2022-08-28, 18:58
Medlem
Citat:
Orka jobba? Du ska sova! Frågor på det?

Kan jag inte sova kan jag inte jobba, så då får de väl väl förlänga sjukskrivningen tills de hittat någon lösning antar jag.
Citera
2022-08-28, 19:07
Avslutad
Tycker du ska testa quetiapin och mirtazapin först. I värsta fall får du gå över till någon benso
Citera
2022-08-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Tycker du ska testa quetiapin och mirtazapin först. I värsta fall får du gå över till någon benso

Tack för tipset! Ska ringa och rådfråga med läkaren om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in