2022-08-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Lehman Brother gick i KK under finanskrisen. Nordbanken togs över av staten under 90-tals krisen. I Spanien efter finanskrisen var staten tvungen att ta över en en enorm mängd dåliga fastighetstillgångar från ett 10- tal banker. Bankerna agerar kortsiktigt och vet ofta inte vad de håller på med. Finns tusentals exempel.

Du sitter och tjafsar emot trots att du uppenbarligen inte har någon utbildning i psykologi och har en aning om människor kognitiva begränsningar.

Gällde nåt av dina exempel bostadslån till privatpersoner? Eller är jag i fel tråd och trollar?

Jag diskuterar inte derivat och dylikt utan jag är mer intresserad bostadsbubbla och vanligt folk.

Men du får gärna undervisa mig så kanske jag lär mig nåt nytt.
Citera
2022-08-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag instämmer men Åsa-Nisse och Sjökvistarna på Riksbanken verkar mesta reagera. Jag har en känsla av att tron på snabbt fallande inflation år 2023 är en önskedröm snarare än ett utslag av realism.

Mycket känslor i den här tråden. Skönt iaf att riksbanken tittar på siffror och mäter utfall istället.
Citera
2022-08-26, 18:49
Medlem
foxxis avatar
Vad jag kan se i graderna för både Sthlm och Gbg är att pris/kvm2 ökar långsamt uppåt mot en stabilisering som är något under 2022s prisnivåer. För Gbg 50-55k kvm2 och Sthlm 105-110k kvm2.
Antal objekt som säljs i augusti har ökat markant från tokfallet juni-juli när hela hela landet drog i handbromsen av chock efter Rb höjde (även om höjningen var väntad).

Vad kan vi dra för analys? Köparna och säljarna möter varandra bättre under augusti. Köparna har också vant sig vid de nya bolåneräntorna på 3-4% och anpassar sina köp och sin ekonomi.
Kommer bostadsmarknaden hamna i en ny koma när Rb höjer sin ränta i sept? Nej.
Finns det en stor backlog med objekt som ska säljas? Ja.
Är det ett bra läge att köpa nu? Ja om du behöver en bostad.

När backloggen minskar så kommer priserna att klättra uppåt igen men det kommer att ta en oerhört lång tid. Antagligen 2023 och då kommer priserna att klättra uppåt igen.

Fler besökare på visningar kommer att öka under hösten. Det är jag säker på. Särskilt när större tidningar som AB, DN osv börjar rapportera om att marknaden börjar att hämta sig.
Senast redigerad av foxxi 2022-08-26 kl. 18:54.
Citera
2022-08-26, 18:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mycket känslor i den här tråden. Skönt iaf att riksbanken tittar på siffror och mäter utfall istället.
Är det därför man missade inflationen menar du? Tittade man på fel siffror eller varför missade man inflationen.
Iofs är de flesta kreditkramare lätt efterblivna, men vad är positivt med inflation? Tycker du att det är hippt att bli fattigare eller vad är det för väderkvarnar du vevar mot?
Citera
2022-08-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vad jag kan se i graderna för både Sthlm och Gbg är att pris/kvm2 ökar långsamt uppåt mot en stabilisering som är något under 2022s prisnivåer. För Gbg 50-55k kvm2 och Sthlm 105-110k kvm2.
Antal objekt som säljs i augusti har ökat markant från tokfallet juni-juli när hela hela landet drog i handbromsen av chock efter Rb höjde (även om höjningen var väntad).

Vad kan vi dra för analys? Köparna och säljarna möter varandra bättre under augusti. Köparna har också vant sig vid de nya bolåneräntorna på 3-4% och anpassar sina köp och sin ekonomi.

När backloggen minskar så kommer priserna att klättra uppåt igen men det kommer att ta en oerhört lång tid. Antagligen 2023 och då kommer priserna att klättra uppåt igen.

Fler besökare på visningar kommer att öka under hösten. Det är jag säker på. Särskilt när större tidningar som AB, DN osv börjar rapportera om att marknaden börjar att hämta sig.

Bokstavligen all data pekar på den sämsta augusti i mannaminne.
Citera
2022-08-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ

Alldeles nyss hade ni kraschvurmare utlägg om att man bara skulle jämföra med tidigare månader samma år och att säsongerna inte spelade någon roll. Nu när priserna stiger i augusti (väntat) så börjar ni tjata om augusti 22 mot augusti 21
Citera
2022-08-26, 19:07
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu signalerar FED fler räntehöjningar och tagelskjorta på i USA. Kommer RB att trippa efter, får vi se en trippelhöjning redan i september eller blir det tre st 50 punkter på raken?

Man borde höja direkt till 3% men jag tror de kommer fega och höja 50 punkter med någon mumbojumbo-motivering om att man ser att inflationen börjar sakta ned.
Citera
2022-08-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alldeles nyss hade ni kraschvurmare utlägg om att man bara skulle jämföra med tidigare månader samma år och att säsongerna inte spelade någon roll. Nu när priserna stiger i augusti (väntat) så börjar ni tjata om augusti 22 mot augusti 21
Att jämföra enskilda månaders utveckling är alltid relevant.

Juli i år var t.ex. sämsta juli någonsin.
Juni i år var t.ex. sämsta juni någonsin.
Maj i år var t.ex. sämsta maj någonsin.

På samma sätt kommer augusti med största sannolikhet bli sämsta augusti någonsin.

Så jag tror inte någon här har haft problem med att jämföra månad mot månad.

Det du gjort dock är att du kollat på 12-månaders utvecklingen vilket naturligtvis är något helt annat.
Citera
2022-08-26, 19:20
Medlem
Jag ser en imponerande urstyrka i marknaden. Alla som hoppas på ytterligare prisfall kan känna sig blåsta.
Citera
2022-08-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

Men vad är det för dumheter? Du använder själv Husmask hela tiden som referens. Sthlm inom tullarna Juli 2022: 103 201
Augusti 2022: 104 959

Felaktig fakta efter felaktig fakta från ditt håll.
Citera
2022-08-26, 19:32
Medlem
foxxis avatar
Citat:

Augusti präglas av att 50% köparna är säkra på att nu är det rätt tid att köpa och resterande 50% tror på sjunkande priser senare. Hade vi inte haft denna uppgång i augusti jämfört med juli så hade vi haft en bostadskrash med fritt fall på Liseberg. Nu blev det inte så.

Tycker att Rb sköter sig bra med. Rb kan döda landet enkelt med att höja räntan direkt till 2% men går istället successivt uppåt så att folk hinner vänja sig vid nyare tider med högre räntor.
Citera
2022-08-26, 19:33
Medlem
Citat:
Att jämföra enskilda månaders utveckling är alltid relevant.

Juli i år var t.ex. sämsta juli någonsin.
Juni i år var t.ex. sämsta juni någonsin.
Maj i år var t.ex. sämsta maj någonsin.

På samma sätt kommer augusti med största sannolikhet bli sämsta augusti någonsin.

Så jag tror inte någon här har haft problem med att jämföra månad mot månad.

Det du gjort dock är att du kollat på 12-månaders utvecklingen vilket naturligtvis är något helt annat.

Slutpriserna i Sthlms innerstad är -1.9% I augusti 22 mot augusti 21. Över +10% mot augusti 20. "Sämsta augusti någonsin" är något löjligt arbiträrt mått du hittat sett till antal sålda objekt eller annat trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in