2022-08-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Snark, ni kallar mig plattis jag varken bekräftar eller förnekar att jorden är platt, däremot har jag en bekant som är plattis, och det enda vettiga argumentet jag hört är det kring Antarktis och att alla bilder tagna från rymden är data gjorda (skicka gärna bild som inte är CGI så jag kan visa henne). Trodde jag kunde få hjälp med att slå hål i den teorin här på flashback så hon kan gå vidare men ack så fel man hade, istället blir man påhoppad av hobby astronomer och kallad plattis, nåväl skitsamma, jag ber om ursäkt ska inte ställa fler frågor, ni tar ju uppenbarligen det hela personligt.

Du kan vänligen länka till bilden då den jag ser är bilden där Robert Simmon redan erkänt han gjort om.
Googla ge dig
Den blå pärlan är ett berömt fotografi av planeten Jorden, taget 7 december 1972 av Harrison Schmitt som tillhörde besättningen på Apollo 17, under flygningen från Jorden till Månen. Fotografiet togs från en distans på omkring 29 000 kilometer.*
Med en hasselbladskamera med 80 millimeter
Googla så ser du att dem gjorde om lite det är väl det du pratar om men inte orginalet.

Det finns ETT Orginal och det är det jag pratar om.

Finns flera andra ni kan inte tåla sanningen bara.
Det finns flera andra foton på globen som är tagna tidigare så ditt resonemang funkar inte,
Ge mig ett foto på den platta jorden kan du fixa det,

Nej det kan du ni är för fega när det erbjuds åka upp i atmosfären och se krökningen.
Folk har vetat i flera tusen år att jorden är rund

Kan du förklara södra korset.

Snart åker dem upp igen tror jag nästa år till månen och mer foton på våran glob.
Senast redigerad av Eagle5555 2022-08-26 kl. 16:38.
Citera
2022-08-26, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Googla ge dig
Den blå pärlan är ett berömt fotografi av planeten Jorden, taget 7 december 1972 av Harrison Schmitt som tillhörde besättningen på Apollo 17, under flygningen från Jorden till Månen. Fotografiet togs från en distans på omkring 29 000 kilometer.*
Med en hasselbladskamera med 80 millimeter
Googla så ser du att dem gjorde om lite det är väl det du pratar om men inte orginalet.

Det finns ETT Orginal och det är det jag pratar om.

Finns flera andra ni kan inte tåla sanningen bara.
Det finns flera andra foton på globen som är tagna tidigare så ditt resonemang funkar inte,
Ge mig ett foto på den platta jorden kan du fixa det,

Nej det kan du ni är för fega när det erbjuds åka upp i atmosfären och se krökningen.
Folk har vetat i flera tusen år att jorden är rund

Kan du förklara södra korset.

Snart åker dem upp igen tror jag nästa år till månen och mer foton på våran glob.

Nej jag kan inte förklara något jag är inte hobby astronom jag varken förnekar eller erkänner att jorden är platt. Det är roligt att du med flera kategoriserar mig som "plattis". Jag har googlat och jag hittar inte bilden du syftar på. Alla bilder är data redigerade vilket NASA själva erkänt. Jag är inte feg jag hade med glädje åkt upp med min vän, men det är tyvärr inte möjligt just nu med CSN och studier. Flyg har jag däremot åkt många gånger och jorden har alltid sett platt ut.

29'000 kilometer och jorden var ett 3D klot? Konstigt att den såg platt ut när redbull testade ett hopp från liknande höjd (man såg bara New Mexico), eller hade man kanske bättre kamera på 70-talet och varför syns inga stjärnor?

Nu är det ingen som förnekar att jorden är rund utan att den är platt. Den kan nämligen vara rund och fortfarande platt. Precis som en tallrik.

Jag hoppas det gör det för det finns folk som förnekar hela rymdfärden till månen om du missat det också. Hoppas bara de använder sig av ett normalt objektiv och inte fiskögeobjektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du vill få hjälp med att slå hål på teorin om att jorden är platt?

Hela tråden är full med bevis för att jorden inte är platt. Ett axplock (det finns fler):
- Polstjärnans vinkel över horisonten
- Stjärnhimlens rotation på södra resp norra halvklotet
- Halvmånens lutning på olika breddgrader
- Att saker försvinner ned under horisonten
- Det faktum att vi hittar på jorden och därmed känner till dess utseende och form.
- Skuggornas längd på olika breddgrader
- moderna navigationssystem visar att jorden roterar

Om du är seriös med att få argument för att jorden omöjligen kan vara platt föreslår jag att du läser tråden.

Tack för ett seriöst svar ska försöka kolla närmare på det!
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-08-26 kl. 18:22.
Citera
2022-08-26, 18:39
Medlem
Citat:
Nej jag kan inte förklara något jag är inte hobby astronom jag varken förnekar eller erkänner att jorden är platt. Det är roligt att du med flera kategoriserar mig som "plattis". Jag har googlat och jag hittar inte bilden du syftar på. Alla bilder är data redigerade vilket NASA själva erkänt. Jag är inte feg jag hade med glädje åkt upp med min vän, men det är tyvärr inte möjligt just nu med CSN och studier. Flyg har jag däremot åkt många gånger och jorden har alltid sett platt ut.

29'000 kilometer och jorden var ett 3D klot? Konstigt att den såg platt ut när redbull testade ett hopp från liknande höjd (man såg bara New Mexico), eller hade man kanske bättre kamera på 70-talet och varför syns inga stjärnor?

Nu är det ingen som förnekar att jorden är rund utan att den är platt. Den kan nämligen vara rund och fortfarande platt. Precis som en tallrik.

Jag hoppas det gör det för det finns folk som förnekar hela rymdfärden till månen om du missat det också. Hoppas bara de använder sig av ett normalt objektiv och inte fiskögeobjektiv.

Red bulls hopp varifrån ca 40 kms höjd, inte 29000. Och man ser likväl tydligt jordens krökning på de filmbilderna.

Ifrån ett vanligt flygplan på 10km höjd ser man fortfarande inte krökningen med blotta ögat, då jorden helt enkelt är för stor för det.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-26 kl. 18:56.
Citera
2022-08-26, 18:42
Medlem
Citat:

Jag hitta bilden läs på wikipedia finns andra bilder också dum sak och bråka om när jag googlat och så svårt är det inte läs tidigare att Nasa gjorde om bilden lite för att passa varför vet jag inte.

Men jag skrev att det finns ett orginal som är taget med hasselbladskamera och jag sökte på det och där beskrivs orginalet och sen att NASA gjorde ändringar.

Jag kopierade texten från wikipedia och så här skrev dem.
"Fotografiet togs ursprungligen så att södra halvklotet syntes längst upp i bilden, och det*norra halvklotet*syntes längst ned. Detta beror på orienteringen eller "inriktningen" som*astronauterna*reste på vid tillfället."
Senast redigerad av Eagle5555 2022-08-26 kl. 18:56.
Citera
2022-08-26, 18:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Red bulls hopp varifrån ca 40 kms höjd, inte 29000. Och man ser likväl tydligt jordens kräkning på de filmbilderna.

Ifrån ett vanligt flygplan på 10km höjd ser man fortfarande inte krök ingen med blotta ögat, då jorden helt enkelt är för stor för det.
Dom bilder från Baumgartners hopp där man ser tydlig kurvatur är dom bilder som är tagna med fiskögelins. På övriga bilder ser man ingen tydlig kurvatur vilket är naturligt då jorden är 4000 mil runt om och Baumgartner bara var knappt 4 mil upp.
29000 km är något helt annat.
Citera
2022-08-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom bilder från Baumgartners hopp där man ser tydlig kurvatur är dom bilder som är tagna med fiskögelins. På övriga bilder ser man ingen tydlig kurvatur vilket är naturligt då jorden är 4000 mil runt om och Baumgartner bara var knappt 4 mil upp.
29000 km är något helt annat.

Beror på vilken bild man tittar på.

https://www.google.com/search?q=red+bull+space+jump&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=ivn&sxsrf=ALiCzsbakeJjOoeqzfZE-xSqvP_TZOK0Vg:1661533009501&source=lnms&tbm=isch&s a=X&ved=2ahUKEwi-8cDm_OT5AhWh_CoKHYsvBqUQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih =621&dpr=3#imgrc=2MIN1ubzXKxuSM

På den här är det ingen fish-eye, det syns på bommen ovanför honom som är helt rak. Tittar man på horizonten så ser man krökningen. Om än rätt svag på den höjden. Vad som är tydligt är ju subjektivt, men den syns helt klart.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-26 kl. 19:08.
Citera
2022-08-26, 19:04
Medlem
Citat:

Om du nu är seriös med att försöka hitta argumentet för att jorden inte är platt så är första steget att värdera argument från de som tror jorden är platt.

Ta Antarktis som exempel. Vad säger egentligen argument isvallar och besöksförbud om jordens form? Inte ett skit såklart, jorden kan vara rund även fast ingen får åka till Antarktis. Samma sak gäller argumentet att det saknas foton. Inte för att det egentligen saknas fotografier men avsaknad av ett fotografi är inget bevis för vare sig det ena eller det andra. Jorden kan vara rund även fast ingen har fotograferat den.

Så om man nu vill argumentera för att jorden inte är platt bör man koncentrera sig på de argument som verkligen visar att jorden inte är platt.
Citera
2022-08-26, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror på vilken bild man tittar på.

https://www.google.com/search?q=red+bull+space+jump&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=ivn&sxsrf=ALiCzsbakeJjOoeqzfZE-xSqvP_TZOK0Vg:1661533009501&source=lnms&tbm=isch&s a=X&ved=2ahUKEwi-8cDm_OT5AhWh_CoKHYsvBqUQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih =621&dpr=3#imgrc=2MIN1ubzXKxuSM

På den här är det ingen fish-eye, det syns på bommen ovanför honom som är helt rak. Tittar man på horizonten så ser man krök ingen. Om än rätt svag på den höjden. Vad som är tydligt är ju subjektivt, men den syns helt klart.

Lita inte bara på dina ögon. Lägg en penna eller något annat rakt längs med horisonten på bilden.
Citera
2022-08-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Lita inte bara på dina ögon. Lägg en penna eller något annat rakt längs med horisonten på bilden.

Så ni hoppar tillbaks till horisonten igen. Horisonten själv bevisar inte jordens form, däremot är jag nyfiken på hur du tänkt dig en fungerande formel för horisont på platt jord.
På en sfärisk jord kan vi beräkna den visuella horisonten oavsett betraktarens höjd, men hur man gör detta på en platt jord har aldrig visats.

Jag är väldigt nyfiken på den formeln och förklaringen.
Citera
2022-08-26, 21:42
Avslutad
Är det sant att månen är "plasma" och visar en röntgenbild av jorden? Det har jag aldrig tänkt på innan och vet inte om jag ser hjärnspöken eller att kartan stämmer med några världsdelar och innebär det att de finns fler oupptäckta kontinenter? Är imponerad att denna person lagt så mycket tid på sitt projekt 5 timmar på en film är inte lite!

4timmar och 17 minuter in i filmen nedan

Någonstans i filmen visar han också att man kan se stjärnor genom månen är det någon som kan förklara detta fenomen?
Citera
2022-08-26, 21:48
Medlem
Citat:
Är det sant att månen är "plasma" och visar en röntgenbild av jorden? Det har jag aldrig tänkt på innan och vet inte om jag ser hjärnspöken eller att kartan stämmer med några världsdelar och innebär det att de finns fler oupptäckta kontinenter? Är imponerad att denna person lagt så mycket tid på sitt projekt 5 timmar på en film är inte lite!

Någonstans i filmen visar han också att man kan se stjärnor genom månen är det någon som kan förklara detta fenomen?
Nej, du är lättlurad.
Citera
2022-08-26, 21:54
Medlem
Citat:

Man kan INTE se några stjärnor igenom månen, så finns inget fenomen att förklara.

Månens yta har ingenting med jordens kontinenter att görs. Om det nu var en "röntgenbild" av jorden skulle den hela tiden ändras då jorden och månen rör och roterar i förhållande till varandra.

Månens massa och hur dess gravitation påverkar jorden är också väl kända, dokumenterade och går att räkna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in