2022-08-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Hade behövt höra lite tankar från er då jag eventuellt ska göra inträde på bostadsmarknaden. Har snart pluggat klart, löst jobb i Stockholms innerstad och ska tillträda tjänsten efter årsskiftet. Har fått lånelöfte om 3,5 m kr och jag avser att köpa en lägenhet i innerstan. Givet förväntade räntehöjningar och inflationen känns det riktigt att inte köpa just nu, men samtidigt vill jag inte andrahandsshoppa i all evinnerlig framtid. Min initiala tanke är nog att köpa in mig på marknaden i november. Hade ni haft samma inställning eller avvaktat något år?
Något säger mig att sådana här in inlägg är fejk men ändå, ta inte råd från forum som detta, det är mitt stalltips.
Citera
2022-08-26, 15:01
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Autkioner fungerar för säljaren. Det är därför de finns och organiseras som de gör. Det är säljaren som initierar affären. Säljaren vill ha så bra betalt som möjligt. Köparen har motsatt intresse,

Precis. De fungerar (bland annat) för att köpare lockas att göra irrationella saker som att tro att deras bud skrämmer bort andra potentiella köpare, när det är precis tvärtom.
Citera
2022-08-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis. De fungerar (bland annat) för att köpare lockas att göra irrationella saker som att tro att deras bud skrämmer bort andra potentiella köpare, när det är precis tvärtom.

Läs studier. Enda jag kan säga om det.
Citera
2022-08-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Några tankar kring när man bör börja skambuda? Funderar på att börja i Stockholms-området i Januari efter en sannolikt blodig energikris. Har en känsla av att många svenskar kommer som alltid, trots extrema energipriser, spendera mkt pengar under julen och att paniken sen på riktigt sjunker in i Januari då kostnader är höga, betalningsutrymmet minimalt, och framtidsutsikten fortsatt mörk.

Varför inte testa nu? Vad har du att förlora?
Citera
2022-08-26, 17:03
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Finns bra belägg för detta. Effekten beskrevs först av Barry Straw, 1976. https://www.academia.edu/23160004/Knee_deep_in_the_big_muddy_a_study_of_escalating_c ommitment_to_a_chosen_course_of_action

Söker du på artiklar som refererar till den så hittar du gott om empiriska studier av olika slag.
Vi som går på auktioner/tradera att veta att en plötslig höjning med 300 kr, när alla andra höjer 100 kr, ger respekt och de slutar omedelbart bjuda.

Samma med lägenheter. Jag köpte min lägenhet. Utpris 4.5M. Jag bjöd direkt 5M, jag visste att den var för billig. Ingen annan vågade ens bjuda så jag tog den och bor där nu. 1 månad senare såldes grannlägenheten, den var större, för 8.2M och med samma kvm-pris hade min kostat 6.2M. Om jag börjat med 4.5 eller ännu värre skambud så hade någon hakat på och den gått för 6.2 eller däromkring.

Människans ekonomiska förnuft slutar fungera vid budgivning. Därför har flera länder (Tyskland och Danmark?) förbud mot bostads-budgivning och man måste sälja för ett fast pris. Det är faktiskt logiskt och så borde det vara i Sverige också. Då blir man också av med bluffande mäklare som falskbjuder, och människor som går runt och bjuder på massor och sedan drar tillbaka sitt bud.
Senast redigerad av Barents 2022-08-26 kl. 17:07.
Citera
2022-08-26, 17:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu signalerar FED fler räntehöjningar och tagelskjorta på i USA. Kommer RB att trippa efter, får vi se en trippelhöjning redan i september eller blir det tre st 50 punkter på raken?
Citera
2022-08-26, 17:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu signalerar FED fler räntehöjningar och tagelskjorta på i USA. Kommer RB att trippa efter, får vi se en trippelhöjning redan i september eller blir det tre st 50 punkter på raken?

Enda rätta vore en pentahöjning direkt till 2.00%, men det blir nog 50p eller kanske 75p. Kommer sega på upp med räntan och ned med bostadspriserna.
Citera
2022-08-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vi som går på auktioner/tradera att veta att en plötslig höjning med 300 kr, när alla andra höjer 100 kr, ger respekt och de slutar omedelbart bjuda.

Samma med lägenheter. Jag köpte min lägenhet. Utpris 4.5M. Jag bjöd direkt 5M, jag visste att den var för billig. Ingen annan vågade ens bjuda så jag tog den och bor där nu. 1 månad senare såldes grannlägenheten, den var större, för 8.2M och med samma kvm-pris hade min kostat 6.2M. Om jag börjat med 4.5 eller ännu värre skambud så hade någon hakat på och den gått för 6.2 eller däromkring.

Människans ekonomiska förnuft slutar fungera vid budgivning. Därför har flera länder (Tyskland och Danmark?) förbud mot bostads-budgivning och man måste sälja för ett fast pris. Det är faktiskt logiskt och så borde det vara i Sverige också. Då blir man också av med bluffande mäklare som falskbjuder, och människor som går runt och bjuder på massor och sedan drar tillbaka sitt bud.

Ingen som vågade buda emot dig? Tillåt mig att tvivla. Den enkla sanningen är nog mer att ingen annan förutom du tyckte att den var bär mer än 5 miljoner vid den tidpunkten.

Vad fyller fast pris för funktion? Budgivning ger en mer rättvis bild av marknaden och vad folk i gemen tycker något är värt.

Och till alla dysterkvistar därute som anser att alla bostadsköpare är ekonomiska imbecils, så finns det folk på banken som räknar åt dig. Dom kommer inte att betala ockerpriser om inte din inkomst/insats tillåter det.
Citera
2022-08-26, 17:53
Medlem
Trött villamarknad fortfarande. Beståndet består till 70-80% av kåkar som inte gick att sälja i våras. Flera uppe igen med samma pris men nya mäklare.

Flera mäklare jag pratat med säger att de har fler objekt på gång men vill inte lägga ut innan övrigt på marknaden nära sålts. Det säljs i sin tur inte för de vill inte anpassa sig till den nya prisbilden.
Citera
2022-08-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents

Enda anledningen ingen budade emot är att ingen tyckte den va värd det du tyckte. Du betalade mer än vad andra ville helt enkelt.
Citera
2022-08-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ingen som vågade buda emot dig? Tillåt mig att tvivla. Den enkla sanningen är nog mer att ingen annan förutom du tyckte att den var bär mer än 5 miljoner vid den tidpunkten.

Vad fyller fast pris för funktion? Budgivning ger en mer rättvis bild av marknaden och vad folk i gemen tycker något är värt.

Och till alla dysterkvistar därute som anser att alla bostadsköpare är ekonomiska imbecils, så finns det folk på banken som räknar åt dig. Dom kommer inte att betala ockerpriser om inte din inkomst/insats tillåter det.

Lehman Brother gick i KK under finanskrisen. Nordbanken togs över av staten under 90-tals krisen. I Spanien efter finanskrisen var staten tvungen att ta över en en enorm mängd dåliga fastighetstillgångar från ett 10- tal banker. Bankerna agerar kortsiktigt och vet ofta inte vad de håller på med. Finns tusentals exempel.

Du sitter och tjafsar emot trots att du uppenbarligen inte har någon utbildning i psykologi och har en aning om människor kognitiva begränsningar.
Citera
2022-08-26, 18:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Enda rätta vore en pentahöjning direkt till 2.00%, men det blir nog 50p eller kanske 75p. Kommer sega på upp med räntan och ned med bostadspriserna.
Jag instämmer men Åsa-Nisse och Sjökvistarna på Riksbanken verkar mesta reagera. Jag har en känsla av att tron på snabbt fallande inflation år 2023 är en önskedröm snarare än ett utslag av realism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in