Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Finns bra belägg för detta. Effekten beskrevs först av Barry Straw, 1976.
https://www.academia.edu/23160004/Knee_deep_in_the_big_muddy_a_study_of_escalating_c ommitment_to_a_chosen_course_of_action
Söker du på artiklar som refererar till den så hittar du gott om empiriska studier av olika slag.
Vi som går på auktioner/tradera att veta att en plötslig höjning med 300 kr, när alla andra höjer 100 kr, ger respekt och de slutar omedelbart bjuda.
Samma med lägenheter. Jag köpte min lägenhet. Utpris 4.5M. Jag bjöd direkt 5M, jag visste att den var för billig. Ingen annan vågade ens bjuda så jag tog den och bor där nu. 1 månad senare såldes grannlägenheten, den var större, för 8.2M och med samma kvm-pris hade min kostat 6.2M. Om jag börjat med 4.5 eller ännu värre skambud så hade någon hakat på och den gått för 6.2 eller däromkring.
Människans ekonomiska förnuft slutar fungera vid budgivning. Därför har flera länder (Tyskland och Danmark?) förbud mot bostads-budgivning och man måste sälja för ett fast pris. Det är faktiskt logiskt och så borde det vara i Sverige också. Då blir man också av med bluffande mäklare som falskbjuder, och människor som går runt och bjuder på massor och sedan drar tillbaka sitt bud.