2022-08-26, 15:08
Medlem
Grontarskonts avatar
Känns just nu som att valet kommer att bli en rysare. Ibland leder de blåbruna och ibland de rödgröna.

Tror många redan bestämt sig men att det blir extra viktigt att få med sig soffliggarna att ta sig till vallokalen!

Vem vinner på högt valdeltagande?

Sossarna brukar ha en del soffliggare men det var nog förr i tiden.

Sen kanske alla småpartier skulle lägga ned och rösta taktiskt istället!
Citera
2022-08-26, 15:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Något här stämmer inte.

Hos Novus har högersidan ledningen med 52.2% dag efter dag.

Hos SIFO har högersidan totalt 48.3% dag efter dag. Det har dessutom varit ännu lägre för 2-3 dagar sedan.

Båda dessa institut gör mätningar varenda dag och om det diffar nästan 5% (motsvarande 500.000 röster) varenda dag och alltid fördel högersidan hos Novus och vänstersidan hos SIFO så stämmer det inte.

Antingen jobbar ett utav dessa två institut jävligt fel - eller så är sanningen ganska exakt emellan Novus och SIFO och i såfall är det helt dött lopp.
Novus hade SD för högt förra valet och torde därför ha gjort större justeringar i sin viktning?
Citera
2022-08-26, 15:16
Medlem
BIB3ls avatar
t
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om inte SIFO är släppt ännu beror det nog på hur dom skall hantera SD. Dom vill nog ha ned SD till 17,3% och filar på vilka som skall ha mellanskillnaden, som borde vara 3,0 till rätt resultat.

Det blir att smeta ut dessa 3,0 på MP, S och C, med en procent var.

Det är genomkorrupt, men jag skall inte vara sur, SD tar revanch rejält nu i verligheten.
Sluta med dina konspirationer. Min gamla vän som är råkommunist garanterar att hon är opartisk. Chef på ett institut nära sig. Namn som vore hen bottenlevande.
Citera
2022-08-26, 15:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Känns just nu som att valet kommer att bli en rysare. Ibland leder de blåbruna och ibland de rödgröna.

Tror många redan bestämt sig men att det blir extra viktigt att få med sig soffliggarna att ta sig till vallokalen!

Menar du de blodrödgröna?
Citera
2022-08-26, 15:23
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont

Haha kallas dom officiellt nu för Blåbruna?

Var det inte blågula? lol
Citera
2022-08-26, 15:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SvD/Sifos senaste mätning, 2197 personer intervjuades mellan 23-25 augusti

S 31,2% (+0,7)
V 7,3% (-0,3)
MP 5,7% (+0,4)
C 5,8% (+0,1)

SD 19,8% (-0,5)
M 17,5% (-0,8)
L 5,2% (+0,6)
KD 5,8% (+0,2)

Övriga 1,8% (-0,2)
https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-2022-har-ar-senaste-nytt

Novus räcker för mig SD = 22.8%
Citera
2022-08-26, 15:25
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, wt i en vänsterblivens värld är alla som "tycker fel", det är väl snart hela arbetarklassen. Höhö, du jobbar som snickare, vilket wt..
Du är väldigt svårt att förstå. Anser du att wt har hög benägenhet att rösta eller inte? Baseras det på vad du tycker eller vad du vet?
Citera
2022-08-26, 15:25
Medlem
Har ni sett hur Sifo manipulerar? Ja det blev inte så stor manipulation som jag befarade, men ni ser ju att det är något som inte (S)tämmer, eller hur?
Citera
2022-08-26, 15:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den där hypotetiska mittliberalen som skyr SD uppvägs av hypotetiska marginalsossar som - med all rätt - skyr M. Ett dominant SD är ett levande alternativ till S på ett sätt som ett underordnat SD inte är, för den väljare som till äventyrs inte gillar mer liberalism utan längtar tillbaka till folkhemmet.
Exakt.

S skall dessutom tvingas att visa sin liberala linje och kämpa om liberala väljare tillsammans med Mp, C och L.

Efter det tar vi M och KD till stupstocken.
Citera
2022-08-26, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tycker inte att Reinfeldts nivåer är massinvandring. Då vet vi.

Va?

Det är inte jag som röstar för massinvandring, det är du. Varför tror du att jag gör det, jag skrev precis att jag kommer att rösta på SD?

Eller hade du invändningar mot mitt resonemang att ett starkt SD, givet de senaste dagarnas siffror står sig, kommer att påverka svensk politik framöver oavsett vilket block som vinner?
Citera
2022-08-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Något här stämmer inte.

Hos Novus har högersidan ledningen med 52.2% dag efter dag.

Hos SIFO har högersidan totalt 48.3% dag efter dag. Det har dessutom varit ännu lägre för 2-3 dagar sedan.

Båda dessa institut gör mätningar varenda dag och om det diffar nästan 5% (motsvarande 500.000 röster) varenda dag och alltid fördel högersidan hos Novus och vänstersidan hos SIFO så stämmer det inte.

Antingen jobbar ett utav dessa två institut jävligt fel - eller så är sanningen ganska exakt emellan Novus och SIFO och i såfall är det helt dött lopp.

Såg för några år sedan hur mycket beställaren av opinionsmätningarna betalar till mätföretagen.
Det var löjligt billiga priser, som långt ifrån betalar kostnaderna.
Mätföretagen gör detta i sin egen marknadsföring, för att tjäna pengar på annat, oftast olika typer av marknadsundersökningar av varor och tjänster.
Citera
2022-08-26, 15:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Novus räcker för mig SD = 22.8%
Sifo räcker för mig.

SD 19,8% (-0,5)
M 17,5% (-0,8)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera