2022-08-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kommer inte ske några samtal inom en vecka lol.
Kommer de ut innan valet att M pratar med S o C om bilda regering kommer hälften av M väljarna dra till SD/KD/L på 2 röda.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Helt sant. Det kommer inte ske något innan valet. Dock efter när varken S eller SD har lyckats med sonderingen. Då måste två partier ”ta ansvar för Sverige”. Annie Lööf blir statsminister mellan S och M.

Det är klart jag redan lagt min röst på SD!
VARFÖR DET???
Detta är givetvis det bästa sättet isolera skitpartierns S, C och MP från inflytande!
Senast redigerad av Hultabultan 2022-08-26 kl. 14:36.
Citera
2022-08-26, 14:36
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tycker att SD borde ligga lågt med krav på ministerposter och dylikt. Låt M och KD bilda regering och satsa på att få igenom sina förslag istället.

Nej, SD skall i detta val bli ett regeringsparti. Resultatet skall avspegla ministerposter och makt. Om fyra år har SD regeringserfarenhet och eftersom inte landet har blvit 100% bättre men dock har arbetet gått i rätt riktning, precis som Trumps USA, kommer SD att uppfattas som pålitliga.
Citera
2022-08-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stor skillnad från SVT/Novus.
Skillnad på tidsintervall. Denna är från den 16-24 augusti. Novus är de tre senaste dagarna 23-24-25 augusti.

Kan var mycket som påverkat väljarna mellan 16:e och 23:e.
Citera
2022-08-26, 14:39
Medlem
Citat:
Nej, SD skall i detta val bli ett regeringsparti. Resultatet skall avspegla ministerposter och makt. Om fyra år har SD regeringserfarenhet och eftersom inte landet har blvit 100% bättre men dock har arbetet gått i rätt riktning, precis som Trumps USA, kommer SD att uppfattas som pålitliga.
Så med din jämförelse får SD alltså regera i 4 år och sen bli bortvalda?
Citera
2022-08-26, 14:41
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tycker att SD borde ligga lågt med krav på ministerposter och dylikt. Låt M och KD bilda regering och satsa på att få igenom sina förslag istället.

Jag förutsätter att du också då menar att L skall hållas utanför, om dom nu lyckas kravla sig över spärren.
Enligt min mening är en M + KD + L regering, med SD på åskådarplats sämre än en S-regering.
Citera
2022-08-26, 14:42
Medlem
SIFO brukar släppa klockan 14 men ingenting än.

Ska jag spekulera tror jag dom funderar på hur det kan skilja 5% mellan dom och Novus fast båda släpper sina mätningar på daglig basis.

Uppenbarligen har antingen Novus eller SIFO fel. Eventuellt båda och att sanningen är någonstans däremellan.
Citera
2022-08-26, 14:45
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Så med din jämförelse får SD alltså regera i 4 år och sen bli bortvalda?

Jag fattade att du skulle haka upp dig på det. Trump bevisade för Republikanerna att han är deras ledare och de stöttar honom till 99,99%. Jimmie Åkesson kommer på samma sätt visa att han kan bli statsminister 2026. För mig är det OK att Kristersson blir statsminister. Vice skall vara en SD-politiker, sedan skall Åkesson ha vilken ministerpost han själv önskar.
Citera
2022-08-26, 14:46
Medlem
Citat:
Helt sant. Det kommer inte ske något innan valet. Dock efter när varken S eller SD har lyckats med sonderingen. Då måste två partier ”ta ansvar för Sverige”. Annie Lööf blir statsminister mellan S och M.
M+S+C får tillsammans 51,3 i senaste Novus och alla ligger i en fallande trend. Det är faktiskt inte säkert att de kan bilda regering efter valet.
Citat:
Jag håller med, men det kan komma först i en regeringsombildning i halvtid då SD plockas in i en M-KD-regering. Det är inget som Kristersson kommer att göra självmant utan något Åkesson får tjata sig till, men ju större SD blir i valet desto orimligare blir det att stå utanför regeringen.
Citera
2022-08-26, 14:47
Medlem
Om inte SIFO är släppt ännu beror det nog på hur dom skall hantera SD. Dom vill nog ha ned SD till 17,3% och filar på vilka som skall ha mellanskillnaden, som borde vara 3,0 till rätt resultat.

Det blir att smeta ut dessa 3,0 på MP, S och C, med en procent var.

Det är genomkorrupt, men jag skall inte vara sur, SD tar revanch rejält nu i verligheten.
Citera
2022-08-26, 14:50
Medlem
Citat:
Jag fattade att du skulle haka upp dig på det. Trump bevisade för Republikanerna att han är deras ledare och de stöttar honom till 99,99%. Jimmie Åkesson kommer på samma sätt visa att han kan bli statsminister 2026. För mig är det OK att Kristersson blir statsminister. Vice skall vara en SD-politiker, sedan skall Åkesson ha vilken ministerpost han själv önskar.
Mja, eller så splittrade han partiet totalt. Men ska inte gå in på det mer då det blir OT.
Citera
2022-08-26, 14:50
Moderator
v50s avatar
SvD/Sifos senaste mätning, 2197 personer intervjuades mellan 23-25 augusti

S 31,2% (+0,7)
V 7,3% (-0,3)
MP 5,7% (+0,4)
C 5,8% (+0,1)

SD 19,8% (-0,5)
M 17,5% (-0,8)
L 5,2% (+0,6)
KD 5,8% (+0,2)

Övriga 1,8% (-0,2)
https://www.svd.se/a/eEVAgy/valet-2022-har-ar-senaste-nytt
Citera
2022-08-26, 15:05
Medlem
Något här stämmer inte.

Hos Novus har högersidan ledningen med 52.2% dag efter dag.

Hos SIFO har högersidan totalt 48.3% dag efter dag. Det har dessutom varit ännu lägre för 2-3 dagar sedan.

Båda dessa institut gör mätningar varenda dag och om det diffar nästan 5% (motsvarande 500.000 röster) varenda dag och alltid fördel högersidan hos Novus och vänstersidan hos SIFO så stämmer det inte.

Antingen jobbar ett utav dessa två institut jävligt fel - eller så är sanningen ganska exakt emellan Novus och SIFO och i såfall är det helt dött lopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in