2022-08-26, 12:26
Medlem
Lagerthas avatar
När Ryssland vunnit kriget sitter Europa i en speciell situation. Europa behöver Ryssland för att överleva.

Ryssland kan mycket väl kräva att länder som ska handla framgent med Ryssland ska bryta med USA och NATO. Tyskland, Italien och Frankrike verkar redan ha inlett sådana diskussioner med Ryssland.

USA offrar hellre Sveriges befolkning än att ge upp något mot Ryssland. Våra politiker är givetvis uppdaterade och vet hur verkligheten ser ut men lyder ändå blint oavsett den potentiella skadan hos befolkningen.

Kommer Sverige, som är en lydstat till USA, kunna skapa dessa relationer med Ryssland efter vårt agerande kring Rysslands specialoperation i Ukraina?

Finns den politiska viljan? Vad kan vi göra för att charma Ryssland och vilket av våra stolpskott ska vi skicka?
2022-08-26, 12:28
Medlem
Du kan lika gärna fråga vad Sverige gör när dinosaurierna återuppstår. Ligger på samma sannolikhetsnivå. Blir inget med det.
2022-08-26, 12:31
Medlem
BigFatCones avatar
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag dör hellre än viker mig för Ryssland.
2022-08-26, 12:34
Avstängd
Unobosss avatar
Troligtvis slutar inte kriget trots eldupphör.
Detta har rivit upp sår och skapat sådan uppståndelse att det inte finns en väg tillbaka på väldigt länge.
Ett så kallat kallt krig fast nu ganska ljummet är nog att vänta tills något vitalt händer eller att vattnet fått rinna fritt under broarna nån livstid.

Framtiden blir oviss men det jag tänker främst på är vad som kommer hända med Arktis och dom planerade fynden av naturtillgångar där. Kommer dom att kunna samsas om dom? Kommer ekosystemet drabbas hårdare av borrningar och uppvärmningen som tillkommer?

Sverige kommer ta rygg på EU och USA och därmed ser jag det som omöjligt med svenska och ryska samarbeten.
Senast redigerad av Unoboss 2022-08-26 kl. 12:37.
2022-08-26, 12:39
Medlem
Det första vi ska göra är att gå ur NATO; om politikerna vid det laget har hunnit tricksa in oss hela vägen (vilket jag betvivlar m h t Erdogan). Hur som helst borde vi tydligt markera att NATO-medlemskapet läggs på is.

Sedan behöver EU omorganiseras från dagens rigida koncept byggt på "Europas Förenta Stater", växande toppstyrning och en massa tunga gemensamma lagar till mer av en paraplystruktur för öppna samarbeten men med nerslimmad "executive branch", mindre Brysselcentralism.
2022-08-26, 12:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
När Ryssland vunnit kriget sitter Europa i en speciell situation. Europa behöver Ryssland för att överleva.

Ryssland kan mycket väl kräva att länder som ska handla framgent med Ryssland ska bryta med USA och NATO. Tyskland, Italien och Frankrike verkar redan ha inlett sådana diskussioner med Ryssland.

USA offrar hellre Sveriges befolkning än att ge upp något mot Ryssland. Våra politiker är givetvis uppdaterade och vet hur verkligheten ser ut men lyder ändå blint oavsett den potentiella skadan hos befolkningen.

Kommer Sverige, som är en lydstat till USA, kunna skapa dessa relationer med Ryssland efter vårt agerande kring Rysslands specialoperation i Ukraina?

Finns den politiska viljan? Vad kan vi göra för att charma Ryssland och vilket av våra stolpskott ska vi skicka?

Skicka dig? du gillar ju läget där.

Vi behöver inte ryssland vi har tyvärr gjort oss delvis beroende av energi därifrån ett problem som löses just nu mens du sitter här och fantiserar.
2022-08-26, 12:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. Ryssland vinner inte kriget, men kan komma att behålla vissa landområden'
2. Europa behöver inte Ryssland för att överleva, men ett fredligt Ryssland är bra för de demokratiska staterna..
3. Vi skall se till att ryssarna betalar ett högt pris för sitt oröättfärdiga krig så att de inte gör om detta.
det skall kosta att starta krig mot västerländska demokratier/stater på väg mot demokrati.
Det gäller Europas framtid och ett krigiskt Ryssland skall inte stoppa oss.
2022-08-26, 12:58
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Skicka dig? du gillar ju läget där.

Vi behöver inte ryssland vi har tyvärr gjort oss delvis beroende av energi därifrån ett problem som löses just nu mens du sitter här och fantiserar.

Tack för ditt betryggande inlägg. Jag har hemskt gärna fel här.

Hur snabbt tror du vi kan vara självförsörjande? Och hur går det till?

Jag har inte uppfattat det som att våra politiker VILL fokusera på att göra Sverige självförsörjande.

Har du något underlag eller räcker det att vi litar på dig?
2022-08-26, 13:01
Medlem
Melange5738s avatar
Ryssland kommer att upphöra som stat. Ryssland är en federal stat som är mindre stabil än ex. USA. Många av delrepublikerna har egna konstitutioner, flaggor, språk, etniska minoriteter etc. När tillräckligt många av deras medborgare dött i Ukraina kommer de säga Puck Fotin och kasta ut ryssarna.
2022-08-26, 13:01
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Tack för ditt betryggande inlägg. Jag har hemskt gärna fel här.

Hur snabbt tror du vi kan vara självförsörjande? Och hur går det till?

Jag har inte uppfattat det som att våra politiker VILL fokusera på att göra Sverige självförsörjande.

Har du något underlag eller räcker det att vi litar på dig?

Vad fick dig att tro att du nånsin hade rätt är min fråga.

Vi kommer inte att bli självförsörjande , du kan inte driva klockan tillbaka till nåt som inte ens existerade då.
2022-08-26, 13:02
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Troligtvis slutar inte kriget trots eldupphör.
Detta har rivit upp sår och skapat sådan uppståndelse att det inte finns en väg tillbaka på väldigt länge.
Ett så kallat kallt krig fast nu ganska ljummet är nog att vänta tills något vitalt händer eller att vattnet fått rinna fritt under broarna nån livstid.

Framtiden blir oviss men det jag tänker främst på är vad som kommer hända med Arktis och dom planerade fynden av naturtillgångar där. Kommer dom att kunna samsas om dom? Kommer ekosystemet drabbas hårdare av borrningar och uppvärmningen som tillkommer?

Sverige kommer ta rygg på EU och USA och därmed ser jag det som omöjligt med svenska och ryska samarbeten.

Ja, Sverige och EU vill gärna hålla hand med USA men vi får inget därifrån och för att överleva behöver vi lyda Ryssland.
2022-08-26, 13:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad fick dig att tro att du nånsin hade rätt är min fråga.

Vi kommer inte att bli självförsörjande , du kan inte driva klockan tillbaka till nåt som inte ens existerade då.

Jag har allt som oftast rätt.

Vad sa du nu om energilösningarna som fixas as we speak. Hur och när? Vill inte misstro dig men förklara gärna även om du inte hittar underlag just nu.

Tack.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in