2022-08-26, 09:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är svårligen tillkrånglat och behäftat med överflödiga antaganden. Man får dock ha i åtanke att även tankegången SE som GM är allt annat än enkel. Den förutsätter flera mycket långtgående och exceptionella antaganden om en person utan någon grund.

Korrekt.

Även om jag förstår varför fokus tillslut hamnade på SE som GM finns det tyvärr fortfarande för många hål i hypotesen för att iaf jag ska känna mig helt bekväm med slutsatsen.

Citat:
Det hade nog Borgnäs själv trott, men jag tror snarare att det rör sig om kynne, mentalitet och typ av intellektuell läggning. Han är nog ärligen sanningssökande. Dock vet jag inte hur man kan vänta sig att komma någonstans med något om man inte ålägger sig några tankemässiga restriktioner överhuvudtaget utan tillåter sig fritt tillkrånglande, obegränsat staplande av hjälphypoteser, att anta att allt som är möjligt är lika sannolikt osv. Alla vanliga försyndelser i MOP-sammanhang, tillsammans med en annan av Borgnäs paradgrenar - den att bedöma mordet efter utfallet och inte efter hur en GM rimligen bör ha betraktat saker på förhand.

En fantastisk sak är att fordomdags förnuftets härförare Lena Andersson krokat arm med honom.

Mycket möjligt!

Jag är inte jättebekant med vad mannen har kokat ihop för hypoteser tidigare och måste erkänna att jag blev tämligen förvånad över hur karlns tankebanor opererade i detta fall.

Lena Andersson verkar även hon satsa på VM-guld i krånglighet ja......
Citera
2022-08-26, 09:17
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men frågan blir då varför misstänktes Engström på en mild grad både av Polis och inom Skandia....?

Som att Delsborns taxipolare o polis skulle börja misstänka honom ..

Han vart misstänkt av utredare och "utredare" för att de inte ens kunde hålla två bollar i luften samtidigt.
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-26 kl. 09:43.
Citera
2022-08-26, 09:24
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nja, det dröjde till i februari 1987 innan han avskrevs, på mycket lösa grunder. PH upphörde inte att misstänka honom. Skandiamannen upphörde inte med att kläcka ur sig försvarsretorik och diverse märkligheter. Problemet är att utredningen skiftade fokus efter polisens semestrar, och de som jobbade med SE före semestern verkar inte ha jämfört Skandiamannens förhör med förhören av personalen på Skandia
Ström nämner inte de mycket ingående förhören med ett ord när han avskriver SE i början på februari 1987
...

Det är vad du tror. Han avskrevs för att de fanns inget substantiellt på honom. Svårare är det inte.
Citera
2022-08-26, 09:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det framgår av citatet. Han säger att han inte förstod det då, att det var hans signalement som lämnades, men att det visade sig senare, och då menar han sannolikt i media dagen efter.

Från promemorian, i februari 1987: "Dessutom är SE än idag upprörd över att hans signalement, felaktigt, larmades ut i det inledande skedet."

Det är intressant att han fortfarande, 1992, är förbannad på GS och AH, men har glömt bort den version av förväxlings-historien som han körde med 1986-87. GS och AH ifrågasatte att han var där.

Verkar som om Anér hade stämt av med Windén, vilken inte heller hade nåt minne av SE.

SE kan inte veta vad GS och AH sagt i förhör. Så jag har svårt att dela den spekulationen.
SE var förstås förbannad på den klumpige och burduse Anér.
Han förstörde sina väl berättigade frågor genom att börja anklaga SE. Jag hade mer än gärna sett svaren på de frågorna, men Anér klantade bort det hela.
(Lite intressant hur diskussionerna kring detta brev diskuteras här inne. Det är förstås bara SE som anklagas

På vilket sätt verkar det som att Anér stämt av med Windén ang. SE?
Är det brevet du menar då eller annat?

Tillbaka till vittnet som SE säger sig ha överhört, så ser jag som sagt inget som omöjliggör detta.
Det är spekulationer om tider, men ser inget som utesluter detta. Det är snarare med Windéns uppgift och iver att larma ut signalement än mer troligt att SE har rätt(sett och hört) detta samtal. Och som sagt kronologiskt i SE's historia så går ju detta in.
Och som GM, så har han annars sådan tur att hans lögner prickar in saker han inte borde ha en aning om. (i det fall han nu inte var en återkommande GM).
Annars rätt vanskligt att ljuga och chansa om detta när han redan med andra uppgifter placerat sig på mordplatsen. Det är så jag ser på det.
Citera
2022-08-26, 09:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Det hade nog Borgnäs själv trott, men jag tror snarare att det rör sig om kynne, mentalitet och typ av intellektuell läggning. Han är nog ärligen sanningssökande. Dock vet jag inte hur man kan vänta sig att komma någonstans med något om man inte ålägger sig några tankemässiga restriktioner överhuvudtaget utan tillåter sig fritt tillkrånglande, obegränsat staplande av hjälphypoteser, att anta att allt som är möjligt är lika sannolikt osv. Alla vanliga försyndelser i MOP-sammanhang, tillsammans med en annan av Borgnäs paradgrenar - den att bedöma mordet efter utfallet och inte efter hur en GM rimligen bör ha betraktat saker på förhand.

En fantastisk sak är att fordomdags förnuftets härförare Lena Andersson krokat arm med honom.

Jo.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mycket möjligt!

Jag är inte jättebekant med vad mannen har kokat ihop för hypoteser tidigare och måste erkänna att jag blev tämligen förvånad över hur karlns tankebanor opererade i detta fall.

Lena Andersson verkar även hon satsa på VM-guld i krånglighet ja......

Är det detta som är MOP-sjukan?
Varför spårar så många ur under vägen?

Det börjar med relevant ifrågasättande, men sedan kommer någon sorts panik där man måste ha svar. Trots att inte uppgifterna tillåter detta, så måste en "helhets-teori" fram. (Eller "delhets-teori").

Med risk att trampa någon på tårna.
Liljeson, Hedberg och Krantz på den yttersta kanten följt av Anér.
Borgnäs rör sig allt närmare där
Lena A. likaså.
Wall är svårplacerad då jag inte tycker han varit lika bestämd, men en mötesteori är i vilket fall inget som med dagens uppgifter går att dra slutsatser om.
TP följer även här. (För att citera Andreas C. i Granskarna som granskar. Typ Vad vittnen säger till journalister vs polisen är två olika saker. I fallet Anér hittar vi nog praktexempel på just detta. Men som sagt även hos flera andra författare/journalister)
Citera
2022-08-26, 10:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är i förhöret den 25:e april, 1986.

Har ju nyss citerat det, men om inte det duger så lyssna gärna själv, cirka 25:30 och framåt:

https://www.youtube.com/watch?v=z68O8NEMgnk

(Även fortsättningen är intressant. Det är den delen som är kärnan i hans försvarstal.)

Fast AD säger "en gråaktig ulster med svarta stänk"?

Ja, 1986 får man intrycket att han hörde ett samtal. Men inte i "Skydd & Säkerhet", 1992:

"När jag återvände till platsen, såg jag en polisman stå en bit ut på Sveavägen och samtala med en person som -- visade det sig -- höll på att lämna signalement på mig. Jag visste inget om det då."
Har skrivit det tidigare men gör det gärna igen, det närmaste man kan komma SE:s hittepå-vittne är Jeppson. Han berättade i AB och SvD den 4 och 5 mars att han blivit förd till mordplatsen och blev förhörd där. Detta apropå att SE vid förhöret den 10 mars sa, "... vittnet hade inte varit på platsen i inledningsskedet". Men Jeppson nämnde väl inga glasögon, kan man man invända. Stämmer, men glasögonen var omnämnda i SvD den 2 mars, SE följde med i medierapporteringen. (Glasögonen kommer enligt Holmér från Mårten Palme).
Citera
2022-08-26, 10:42
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Det börjar med relevant ifrågasättande, men sedan kommer någon sorts panik där man måste ha svar. Trots att inte uppgifterna tillåter detta, så måste en "helhets-teori" fram. (Eller "delhets-teori").

Lena A. likaså.
Wall är svårplacerad då jag inte tycker han varit lika bestämd, men en mötesteori är i vilket fall inget som med dagens uppgifter går att dra slutsatser om.
TP följer även här. (För att citera Andreas C. i Granskarna som granskar. Typ Vad vittnen säger till journalister vs polisen är två olika saker. I fallet Anér hittar vi nog praktexempel på just detta. Men som sagt även hos flera andra författare/journalister)

Precis så är det. Inte att förglömma Tuvheden och Matte. Finns säker många fler vars motto verkar vara "ju krångligare desto bättre". Lite mer av Ockhams rakkniv skulle behövas för att hålla nere det värsta hittepåt.
Citera
2022-08-26, 10:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Precis så är det. Inte att förglömma Tuvheden och Matte. Finns säker många fler vars motto verkar vara "ju krångligare desto bättre". Lite mer av Ockhams rakkniv skulle behövas för att hålla nere det värsta hittepåt.

Ja, det finns såklart fler namn att sätta upp på listan.
Typ "Låt inte fakta stå i vägen för en bra story", kan gälla för flera av de nämnda.
Citera
2022-08-26, 10:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Bra där!

Rakkniven hälsar att mannen med trekvartslång mörkblå jacka/rock är den som HO, NF och LJ såg.

Det vill säga: Skandiamannen/Tensonmannen/Gärningsmannen.

Lätt som en plätt! Annars har vi tre personer som verkar försvunna från platsen efteråt ...

Det torde vara två för många.
Citera
2022-08-26, 10:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Lena A. likaså.

Korrekt!

Detta är utan tvekan starka symptom på Mop-sjukan!
Och uppenbarligen talar vi om en ytterst smittsam sjukdom!

Förutom ovanstående lista som du tjusigt ha spaltat upp räcker det med att besöka denna forumsdel i några minuter. Här måste man välja sida vet du Antingen är man stolt medlem i SEkten - eller så är man en brysk "förnekare".

Oerhört tröttsamt...

Vad sägs om att iaf försöka använda lite objektivitet?
Jag menar...är det så jäkla konstigt att anse att den absolut första man borde ha utrett ordentligt är just SE?! Han var bevisligen varande på plats på något sätt och beter sig enligt mitt tycke ganska märkligt efteråt. Just han borde ha väl ha varit huvudspåret från i princip direkt?!

Betyder det att man måste anse att han bara måste vara GM?

Självklart inte!
Men de frågor som vi idag har kvar (motiv, vapen etc) kommer vi nu med största sannolikhet aldrig få svar på.

Problemet med MOP-sjukan är att den tar bort människors förmåga att hålla två tankar i huvudet samtidigt.....

Vi får väl hålla tummarna på något vaccin i framtiden.....
Citera
2022-08-26, 10:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har skrivit det tidigare men gör det gärna igen, det närmaste man kan komma SE:s hittepå-vittne är Jeppson. Han berättade i AB och SvD den 4 och 5 mars att han blivit förd till mordplatsen och blev förhörd där. Detta apropå att SE vid förhöret den 10 mars sa, "... vittnet hade inte varit på platsen i inledningsskedet". Men Jeppson nämnde väl inga glasögon, kan man man invända. Stämmer, men glasögonen var omnämnda i SvD den 2 mars, SE följde med i medierapporteringen. (Glasögonen kommer enligt Holmér från Mårten Palme).

Det stämmer även på AD, som befann sig i bilen i kanske en minut eller mer, innan han gick till platsen.

Händelseförloppet att AD pratade med Windén verifieras från två håll, av två oberoende källor.

Så jag håller med MOP-spanaren i denna fråga. Men samtalet skedde troligen runt kl. 23:30-32 ...

Vilket innebär att Skandiamannen kan ha hunnit tillbaka till platsen, för att se detta på avstånd.

Han hörde ju aldrig samtalet, enligt sin utsaga i "Skydd & Säkerhet". Säkert därför han ändrar detaljerna hela tiden i förhören, 1986.
Citera
2022-08-26, 11:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE kan inte veta vad GS och AH sagt i förhör. Så jag har svårt att dela den spekulationen.
SE var förstås förbannad på den klumpige och burduse Anér.
Han förstörde sina väl berättigade frågor genom att börja anklaga SE. Jag hade mer än gärna sett svaren på de frågorna, men Anér klantade bort det hela.
(Lite intressant hur diskussionerna kring detta brev diskuteras här inne. Det är förstås bara SE som anklagas

På vilket sätt verkar det som att Anér stämt av med Windén ang. SE?
Är det brevet du menar då eller annat?

Tillbaka till vittnet som SE säger sig ha överhört, så ser jag som sagt inget som omöjliggör detta.
Det är spekulationer om tider, men ser inget som utesluter detta. Det är snarare med Windéns uppgift och iver att larma ut signalement än mer troligt att SE har rätt(sett och hört) detta samtal. Och som sagt kronologiskt i SE's historia så går ju detta in.
Och som GM, så har han annars sådan tur att hans lögner prickar in saker han inte borde ha en aning om. (i det fall han nu inte var en återkommande GM).
Annars rätt vanskligt att ljuga och chansa om detta när han redan med andra uppgifter placerat sig på mordplatsen. Det är så jag ser på det.

Det är inte ofta du överraskar negativt med att inte vara insatt, MOP-spanaren.

Men plötsligt händer det!

Nej du, det var AH och GS som vreden brann inför, och det under flera år. Anér var bara ett tillfälligt blipp på radarn. SE säger nämligen, tvärtemot ditt antagande, i "Skydd & Säkerhet": "I senare förhör och i den rättsliga processen har varken undersköterskan eller hennes sällskap någon minnesbild av att jag skulle ha varit där på Sveavägen och att vi skulle ha samtalat."

Angående GS så är det skillnaden i beskrivning av LP: GS "fullständigt hysterisk" och "ingen kontakt med henne" vs SE "behärskat chockad" och "pratade med henne om signalementet". Han blev ju pressad på det under rättegången, och GS undergrävde hans trovärdighet.

Direktangrepp av GS mot Skandiamannen här, "tokeri" och "en så kallad elefant som har agerat":

https://youtu.be/9eoYLXxUdis?t=542

Skandiamannen kokade av ilska i brevet till Anér några månader senare, och även två år senare i intervjun.

Nej, det kan inte vara när Windén springer iväg för att larma ut signalementet. Det är innan ambulansen dyker upp, och allt det som händer i samband med det. Hela den biten missar ju SE. Han befinner sig då, enligt egen utsago, inne på Tunnelgatan.

Nej, ok! Anér kanske inte hade stämt av direkt, men han säger ändå följande: "varken polismannen eller mannen i kön säger sig ha hört talas om något sådant signalement, och polismannen, som alltså är klart identifierad, säger sig aldrig ha talat med dig".

MOP-formen ser dessvärre ut att vara lite dalande när det gäller "Stickans" forumadvokater.

Dags att lägga sig i träningsläger inför när de verkliga essen i rockärmen landar?
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-26 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in