2022-08-25, 17:21
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Djävligt smart hjälte det där - ett riktigt proffs.

Han inleder med att berätta om hur oproffsiga andra frivilliga var med att ha sina mobiler igång så ryssarna kunde robotangripa. Han avslutar med att berätta hur smart han var och gick upp till en rysk gammal gubbe och koppla upp sin mobil och gubben och hans lägenhet blev urblåsta av ett stridsvagnsskott några minuter efter han lämnat.

En proffsig SVENSK yrkesmördare.

Benso eller vad?
Ryssar mördar ryss? Din första beskrivning i tråden av en rysk flopp?

Gammal video, men kan man inte knuffa ett av de andra fordonen som redan är förstörda framför sig istället för att köra ut på minfältet https://mobile.twitter.com/ChuckPfarrer/status/1562808157113839616?cxt=HHwWgMDTjaTvmrArAAAA
Senast redigerad av Paijter 2022-08-25 kl. 17:28.
Citera
2022-08-25, 17:33
Medlem
Citat:
Djävligt smart hjälte det där - ett riktigt proffs.

Han inleder med att berätta om hur oproffsiga andra frivilliga var med att ha sina mobiler igång så ryssarna kunde robotangripa. Han avslutar med att berätta hur smart han var och gick upp till en rysk gammal gubbe och koppla upp sin mobil och gubben och hans lägenhet blev urblåsta av ett stridsvagnsskott några minuter efter han lämnat.

En proffsig SVENSK yrkesmördare.

Benso eller vad?

Som jag fattar det så var det friendly fire från deras eget artilleri som träffade huset. Dessutom saknar jag någon uppgift om en "gubbe" i den lägenhet han använde.

Men du anser alltså att ryssen pejlar in hans SMS till 10:e våningen på adressen (går det ens?), och dessutom lyckas träffa exakt denna lägenhet med artilleri. Det skulle betyda att ryssen har en fantastisk precision som vi varit omedvetna om hittills. Det skulle ju i sin tur innebära att ryssens artilleribeskjutning av civila byggnader måste vara högst avsiktlig för att döda och skada civila, vilket vi väl inte varit så omedvetna om iofs.
Citera
2022-08-25, 17:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
En av flera hundra svenska frivilliga i Ukraina.
Med tanke på hur mycket tid ni träskmongoler lägger ner på att svärta ned svenska frivilliga så har de gjort mycket stor nytta i Ukraina.
Men ni har ju en handfull serber som slåss på er sida.
Vi kan skicka nya serber till er när ni får slut på dem.

Ja när ryssmördarna klagar så vet man att svenskarna har gjort något bra.
Citera
2022-08-25, 17:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jo, helt klart. Men även om de har 50 cm genomträngning så kommer en explosion 2m ifrån pansaret istället för 1m göra skillnad. Speciellt om man lyckas få plasmastrålen att vika av eller dispergera.

Men för att något dylikt skulle funka skulle det nog mer se ut som ett sadeltak med kevlarliknande material i plattorna, som funkar mer som polaroidglasögon och liksom "vinklar om" sprängladdningen. Kanske t.o.m. att de ger efter mer och skapar en "deformationszon" som på en bil.

Nu verkar det kanske inte som det de fixat kanske funkar, utan mer är för psykologisk effekt, men jag kan inte låta bli att fundera på hur de SKULLE kunna få det att funka.

Nu har NLAW snarare 60-70cm genomslag, samtidigt som ryska stridsvagnar har c.a. 4cm pansarskydd i torntaket. D.v.s. NLAW slår inte bara igenom taket på en rysk stridsvagn, utan även ammunitionskarusellen, bottenpansaret och en bra bit ner i marken. Cope-cage påverkar vidare inte hur högt upp NLAW detonerar, eftersom det är ett överflygande vapen och inte ett dykande såsom Javelin.
Citera
2022-08-25, 17:46
Medlem
Citat:
Speciellt om man lyckas få plasmastrålen att vika av eller dispergera.

Nu är det andra gången du skriver plasmastråle så jag får sluta bita mig i tungan och rätta dig...

En RSV-stråle är definitivt inte i plasma-tillstånd, det är faktiskt inte ens smält metall, då temperaturen i en RSV-stråle av t.ex. koppar är flera hundra grader från smältpunkten.
Citera
2022-08-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Som jag fattar det så var det friendly fire från deras eget artilleri som träffade huset. Dessutom saknar jag någon uppgift om en "gubbe" i den lägenhet han använde.

Men du anser alltså att ryssen pejlar in hans SMS till 10:e våningen på adressen (går det ens?), och dessutom lyckas träffa exakt denna lägenhet med artilleri. Det skulle betyda att ryssen har en fantastisk precision som vi varit omedvetna om hittills. Det skulle ju i sin tur innebära att ryssens artilleribeskjutning av civila byggnader måste vara högst avsiktlig för att döda och skada civila, vilket vi väl inte varit så omedvetna om iofs.

Det där var vad den "hjältemodige" svensken berättade i filmen. Han trodde att ryssarna pejlat in hans mobil eftersom de visste att det fanns fiendesoldater i huset och fick en direktträff. - lägenheten blåstes ur med gubbe och allt.

Ukrainska armen har ju tagit i metod att förskansa sig i hyreshus, även med civila i lägenheter och källare, så visst har ryssar skjutit sönder massa hyreshus. Den här stridsmetoden har ju Ukraina kritiserats för av Amnesty och den enda färdiga utredningen av krigsbrott som FN gjort konstaterade att ukrainska soldater förskansat sig i ett vårdhem med de äldre kvar!

Den svenske "hjälten" drog en gubbe i döden och skryter om bravaden efteråt. Tror faktiskt han nämner hans ålder med. 67 år?
Citera
2022-08-25, 18:06
Medlem
Citat:
Alltså, är det inte meningen att Ryssland ska var typ bäst på cyberkrig och påverkansoperationer?

Eller har de skickat alla de bästa till fronten i Kherson? För de man ser nu här på FB känns ju som bottenskrapet. Är enda kravet att man kan hjälplig svenska?

För skickligheten att försöka påverka med att hävda att solen är rosa-turkos med skotskrutiga prickar på duger liksom inte längre…

Det är väl det som är tanken antar jag. Längst fram vill du ha idioter som är så jävla övertydliga att ingen kan missa vad de håller på med. Får dig att känna att du har koll och droppar garden lite. I ledet bakom finns personer som framstår som mer nyanserade och välartikulerade, men med samma agenda. Lättare att ta tlll sig relativt störidioterna i främsta ledet.
Citera
2022-08-25, 18:08
Medlem
Citat:
Det där var vad den "hjältemodige" svensken berättade i filmen. Han trodde att ryssarna pejlat in hans mobil eftersom de visste att det fanns fiendesoldater i huset och fick en direktträff. - lägenheten blåstes ur med gubbe och allt.

Ukrainska armen har ju tagit i metod att förskansa sig i hyreshus, även med civila i lägenheter och källare, så visst har ryssar skjutit sönder massa hyreshus. Den här stridsmetoden har ju Ukraina kritiserats för av Amnesty och den enda färdiga utredningen av krigsbrott som FN gjort konstaterade att ukrainska soldater förskansat sig i ett vårdhem med de äldre kvar!

Den svenske "hjälten" drog en gubbe i döden och skryter om bravaden efteråt. Tror faktiskt han nämner hans ålder med. 67 år?
Du lyver som vanlig. Forstår du ikke svensk godt nok til å få med deg at det var "friendly fire" som traff etasjen han hadde vært i? Og ingen alder på noen ble nevnt. Bare at det var folk som ikke ville forlate leilighetene sine, og da spesielt eldre folk.

Ja, Ukraina gjør helt sikkert noe som går under benevnelsen "krigsbrott". Problemet ditt er at Russland er mange mange ganger verre.
Citera
2022-08-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxX
Nu är det andra gången du skriver plasmastråle så jag får sluta bita mig i tungan och rätta dig...

En RSV-stråle är definitivt inte i plasma-tillstånd, det är faktiskt inte ens smält metall, då temperaturen i en RSV-stråle av t.ex. koppar är flera hundra grader från smältpunkten.
Haha, helt ok. Jag är medveten om att jag bara är glad amatör gällande PV-vapen. Men tack alla som svarat och på olika sätt utökat min kunskap här. Soltak hjälper alltså inte. Check. 😂
Citera
2022-08-25, 20:19
Medlem
Citat:
Alltså, är det inte meningen att Ryssland ska var typ bäst på cyberkrig och påverkansoperationer?

Eller har de skickat alla de bästa till fronten i Kherson? För de man ser nu här på FB känns ju som bottenskrapet. Är enda kravet att man kan hjälplig svenska?

För skickligheten att försöka påverka med att hävda att solen är rosa-turkos med skotskrutiga prickar på duger liksom inte längre…

Är det inte som med det mesta övriga från Ryssland?

Man har läst om super stridsvagnar, super stridsflyg, kommunikations utrustning som är något i hästväg osv osv och inget verkar finnas, i alla fall i någon betydande skala.

Man får ge ryssarna att de är bra på att få omvärlden att tro på hur militärt mäktiga de är men nu när det är upp till bevis så har det visat sig att det inte riktigt är så.....
Citera
2022-08-25, 20:30
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Är det inte som med det mesta övriga från Ryssland?

Man har läst om super stridsvagnar, super stridsflyg, kommunikations utrustning som är något i hästväg osv osv och inget verkar finnas, i alla fall i någon betydande skala.

Man får ge ryssarna att de är bra på att få omvärlden att tro på hur militärt mäktiga de är men nu när det är upp till bevis så har det visat sig att det inte riktigt är så.....
Min favorit är "terminator" vagnen som man tydligen har dragit bort från fronten under största möjliga tystnad.
Citera
2022-08-25, 20:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxX

Japp. RSV är i praktiken pyrotekniskt kallsmide, där den snabba deformationen gör linern i RSV-laddningen varm. Värmeöverföringen från detonationen borde vara relativt liten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Avståndet i sig är helt ointressant. Jmf en fordonsmina 14 som har upp till 150 meters räckvidd med 60 cm genomslag och typ samma stridsspets. Eller en strix eller bonus som detonerar på 20-30 meters avstånd från fordonet. Möjligen går det att med ett tak med kontakt-5 eller annat aktivt pansar styra av strålen men efter pansaret är så tunt tror jag inte det funkar.

Det som stridsvagnar ska använda för att övervinna pv robot är att samverka med skytte och artilleri så att fienden inte får möjlighet att verka.

Nja. Fordonsmina 14 har kanske 10cm genomslag och har en annan typ av verkandsdel än NLAW.
NLAW och Strix har strålbildande RSV (RSV III), medan fordonsmina 14 och Bonus har projektilbildande RSV (RSV IV).

RSV III är känslig för detonationsavståndet, medan RSV IV är relativt okänslig. Strix detonerar vid anslag mot målet, där verkansdelen sitter i bakkroppen av granaten, vilket ger önskad distans till målet. Bonus detonerar så fort den identifierat ett mål i sitt spiralformade sökmönster, vilket innebär en detonationshöjd på allt från 0 till 175m.

Vad gäller reaktivt pansar v.s. takslående RSV så är det nära nog verkningslöst, eftersom verkan av reaktivt pansar bygger på att projektilen träffar med en flack vinkel mot ERA-blocket. D.v.s. ERA-blocken på taken på T-64/72/80/90 (vilka bara täcker halva torntaket) är till för att skydda det svagt framåtsluttande torntaket från eld framifrån eller eld som kommer svagt uppifrån.

Det enda sättet att komma runt denna nackdel med anslagsvinkel, eller genom att göra ERA-blocken mycket tjocka, som vi t.ex. har sett på de c.a. 3dm tjocka ERA-blocken på sidorna av BMP-3.

Men ERA är i vilket fall inte effektivt mot RSV IV och takslående RSV III har en enorm överkapacitet mot tornpansaret på ryska vagnen (med en faktor 10-20).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in