Citat:
Ursprungligen postat av
AnthraxX
Nu är det andra gången du skriver plasmastråle så jag får sluta bita mig i tungan och rätta dig...
En RSV-stråle är definitivt inte i plasma-tillstånd, det är faktiskt inte ens smält metall, då temperaturen i en RSV-stråle av t.ex. koppar är flera hundra grader från smältpunkten.
Japp. RSV är i praktiken pyrotekniskt kallsmide, där den snabba deformationen gör linern i RSV-laddningen varm. Värmeöverföringen från detonationen borde vara relativt liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Avståndet i sig är helt ointressant. Jmf en fordonsmina 14 som har upp till 150 meters räckvidd med 60 cm genomslag och typ samma stridsspets. Eller en strix eller bonus som detonerar på 20-30 meters avstånd från fordonet. Möjligen går det att med ett tak med kontakt-5 eller annat aktivt pansar styra av strålen men efter pansaret är så tunt tror jag inte det funkar.
Det som stridsvagnar ska använda för att övervinna pv robot är att samverka med skytte och artilleri så att fienden inte får möjlighet att verka.
Nja. Fordonsmina 14 har kanske 10cm genomslag och har en annan typ av verkandsdel än NLAW.
NLAW och Strix har strålbildande RSV (RSV III), medan fordonsmina 14 och Bonus har projektilbildande RSV (RSV IV).
RSV III är känslig för detonationsavståndet, medan RSV IV är relativt okänslig. Strix detonerar vid anslag mot målet, där verkansdelen sitter i bakkroppen av granaten, vilket ger önskad distans till målet. Bonus detonerar så fort den identifierat ett mål i sitt spiralformade sökmönster, vilket innebär en detonationshöjd på allt från 0 till 175m.
Vad gäller reaktivt pansar v.s. takslående RSV så är det nära nog verkningslöst, eftersom verkan av reaktivt pansar bygger på att projektilen träffar med en flack vinkel mot ERA-blocket. D.v.s. ERA-blocken på taken på T-64/72/80/90 (vilka bara täcker halva torntaket) är till för att skydda det svagt framåtsluttande torntaket från eld framifrån eller eld som kommer svagt uppifrån.
Det enda sättet att komma runt denna nackdel med anslagsvinkel, eller genom att göra ERA-blocken mycket tjocka, som vi t.ex. har sett på de c.a. 3dm tjocka ERA-blocken på sidorna av BMP-3.
Men ERA är i vilket fall inte effektivt mot RSV IV och takslående RSV III har en enorm överkapacitet mot tornpansaret på ryska vagnen (med en faktor 10-20).