2022-08-25, 12:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hittar tyvärr inte den briljanta analysen, men artikeln om Fossesholm är intressant https://www.langrenn.com/langrenn-allround/ingen-hoydesamlinger-for-helene-fossesholm/
Vad gäller VM-sprinten har jag svårt att se vad (förutom vallabom) som ska hindra Sverige från en trippelseger när Falla slutat helt, Lampic bytt sport och Ryssland är utestängda. Diggins, Brennan och Fähndrich är ju klart bättre i fristil, Finskorna verkar aldrig få till det och Norge har många kapabla, men de har noll pallplatser i sprintar där alla de bästa svenskorna varit på plats.
Jonna och Maja är givna favoriter med Linn i totalt okänd form. Är inte Linn med så är Ribom och Hagström nog de största hoten mot Jonna och Maja. Fem svenskor i topp känns som klart möjligt. Dyvik som jag alltså tror kommer missa VM platsar lätt i alla andra landslag.
Är Julia Kern eller Tiril största hotet? Eller kommer nån finska plötsligt lära sig köra heat?

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/kan-bli-uvanlig-stor-rift-om-sprintplassene-i-vm/
Senast redigerad av Alkibiades 2022-08-25 kl. 12:44.
Citera
2022-08-25, 13:16
Medlem
Citat:
Hittar tyvärr inte den briljanta analysen, men artikeln om Fossesholm är intressant https://www.langrenn.com/langrenn-allround/ingen-hoydesamlinger-for-helene-fossesholm/
Vad gäller VM-sprinten har jag svårt att se vad (förutom vallabom) som ska hindra Sverige från en trippelseger när Falla slutat helt, Lampic bytt sport och Ryssland är utestängda. Diggins, Brennan och Fähndrich är ju klart bättre i fristil, Finskorna verkar aldrig få till det och Norge har många kapabla, men de har noll pallplatser i sprintar där alla de bästa svenskorna varit på plats.
Jonna och Maja är givna favoriter med Linn i totalt okänd form. Är inte Linn med så är Ribom och Hagström nog de största hoten mot Jonna och Maja. Fem svenskor i topp känns som klart möjligt. Dyvik som jag alltså tror kommer missa VM platsar lätt i alla andra landslag.
Är Julia Kern eller Tiril största hotet? Eller kommer nån finska plötsligt lära sig köra heat?
Sen har vi Moa x3 och Louise Lindström som är snäppet under men som ändå är fullt kapabla sprintåkare som skulle haft goda chanser att ta sig vidare till VM om de tävlat för andra nationer men som förmodligen inte kommer få chansen.

Uttagningarna av de svenska trupperna i år kommer bli hårda där det är fem sprintåkare som på förhand snarast är självskrivna om de vill åka vilket lämnar en plats öppen för övriga att konkurrera om. På distans har vi också fyra stycken åkare som varit på pallen och ytterligare ett gäng som kan placera sig topp 20.

Det kan nog vara en aning demoraliserande att veta att man är topp 30 i världen men inte få åka för att konkurrensen om platserna är så hård. Jämför med herrsidan senaste säsongerna där man skickat ut blåbärsåkare för att åka ut i kvalet eller placera sig på plats 35 och neråt i distansloppen.
Citera
2022-08-25, 14:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Tror det är mediedag för landslaget idag, enda jag sett om det är att SVT frågat Sundling om den norska dopingkrisen (hade varit mer intressant att höra hur hon ligger i fas).
Citera
2022-08-25, 15:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Ebba har skadat sitt ena knä, det är inte det knä hon haft problem med tidigare och hon skadade knät på gymmet för en månad sedan. Hon skall var helt tillbaka men tävlar inte helgen. Skall man vara orolig (ibland förskönas ju skador)?
Senast redigerad av Alkibiades 2022-08-25 kl. 15:55.
Citera
2022-08-25, 15:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tror det är mediedag för landslaget idag, enda jag sett om det är att SVT frågat Sundling om den norska dopingkrisen (hade varit mer intressant att höra hur hon ligger i fas).
Jag slogs mest av att hon hade munskydd - var det krav på det för alla?
Citera
2022-08-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ebba har skadat sitt ena knä, det är inte det knä hon haft problem med tidigare och hon skadade knät på gymmet för en månad sedan. Hon skall var helt tillbaka men tävlar inte helgen. Skall man vara orolig (ibland förskönas jag ju skador)?

Det lär ju inte underlätta för henne att bättra på den tempohöjning hon saknar, den typen av träning som brukar få vänta på sig. Hon är dock för svag på rullskidor för att man skulle kunna dra några slutsatser.
Citera
2022-08-25, 16:45
Medlem
Citat:
Jag slogs mest av att hon hade munskydd - var det krav på det för alla?

Ja, tydligen. Gäller mellan åkare och utomstående.
Citera
2022-08-25, 17:41
Medlem
Ribom byter tränare från Jocke Abrahamsson till Magnus Ingesson.

https://www.instagram.com/p/Chr5mI9oZ0v/
Citera
2022-08-25, 17:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja, tydligen. Gäller mellan åkare och utomstående.

Dock hade hon inget munskydd i expressens intervju.
Citera
2022-08-26, 05:02
Medlem
Citat:
Ebba har skadat sitt ena knä, det är inte det knä hon haft problem med tidigare och hon skadade knät på gymmet för en månad sedan. Hon skall var helt tillbaka men tävlar inte helgen. Skall man vara orolig (ibland förskönas ju skador)?
Har känts som hon varit lite stressad den senaste tiden. La ner podden också
Citera
2022-08-26, 17:17
Medlem
bcdefgs avatar
Linn Sömskar skulle väl platsa (eller åtminstone vara nära) i VM truppen för i stort sett samtliga andra länder samtidigt som hon är chanslös att slå sig in i den svenska, vilket väl är det tydligaste beviset på hur extremt starkt damsprintlag Sverige har?
Citera
2022-08-26, 20:05
Medlem
Hagström är skadad även om Expressens mera fokuserar på att hon skaffat en norsk pojkvän (Vebjörn Moen) vilket alla som följer henne på Instagram redan räknat ut för flera månader sedan.

Verkar vara överbelastning i axeln som gör att hon inte kan köra för fullt på rullskidor

Citat:
Det har varit lite svajigt. Min högra axel har krånglat den senaste månaden.
Vad har hänt?
– Det är någon form av överbelastning. Jag hoppas få bukt med det snart så jag kan köra lite hårdare igen. Som det är nu kan jag ju inte köra som jag vill. Och det begränsar ju mig

Hårda intervaller på rullskidor, Stakintervaller har jag fått skippa helt. Så det har blivit mest benträning och stavgång uppför ett tag.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-stjarnans-nya-karlek-norske-vebjorn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in