2022-08-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Men det är offentligt så dom kan få reda på vem jag har skrivit in i testamentet va?

Det blir offentligt först när du dör.
Citera
2022-08-25, 08:00
Medlem
Bröstarvinge

Jag skulle behöva ha hjälp med några frågor av personer som är juridiskt kunnande.

Jag är bekant med en kvinna som är svårt sjuk. Hennes 2 vuxna barn har hon inte haft kontakt med de sista 20 åren. De har vänt henne ryggen. Naturligtvis är hon bitter och vill inte att de ska ta del av hennes lilla penninghög. Det handlar om en insatslägenhet för kanske 1.5 miljoner ( vet ej hur mycket lån det är på den ). Samt inkromet i lägenheten ( mest skit ). Tror inte det är så mycket i kontanter på kontot.
Hur ska man göra för att barnen inte ska få ta del av detta? De vuxna barnen kommer att bli vansinniga och göra allt för att ta del av pengarna.
Detta måste vara vattentät juridiskt!
Vad ska jag göra? Hon vill att jag ska ta de små tillgångarna.
Ett första steg är att hon vill skaffa ett intyg av sin Läkare att hon är klar i huvudet ( det är hon ).
Tack på förhand.
Citera
2022-08-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieso
Jag skulle behöva ha hjälp med några frågor av personer som är juridiskt kunnande.

Jag är bekant med en kvinna som är svårt sjuk. Hennes 2 vuxna barn har hon inte haft kontakt med de sista 20 åren. De har vänt henne ryggen. Naturligtvis är hon bitter och vill inte att de ska ta del av hennes lilla penninghög. Det handlar om en insatslägenhet för kanske 1.5 miljoner ( vet ej hur mycket lån det är på den ). Samt inkromet i lägenheten ( mest skit ). Tror inte det är så mycket i kontanter på kontot.
Hur ska man göra för att barnen inte ska få ta del av detta? De vuxna barnen kommer att bli vansinniga och göra allt för att ta del av pengarna.
Ett första steg är att hon vill skaffa ett intyg av sin Läkare att hon är klar i huvudet ( det är hon ).
Tack på förhand.

Hon kan inte testamentera bort hela förmögenheten utan barnen har alltid rätt till sin laglott. I ett normalt fall hade vardera barn fått 50% av arvet (25% laglott och 25%arvslott).

Hur hon än gör kommer barnen alltid ärva 25%vardera av dödsboets värde.
Citera
2022-08-25, 08:18
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Nej, Laglotten kan inte "juridiskt vattentät" avtalas bort, laglotten är 50% av tillgångarna. (hennes bröstarvingar , dvs barn (el barnbarn) har rätt till varsin lika stor del, i det här vallet 25% vardera (2 barn)

Bröstarvingen kan alltid med hänvisning till lagen kräva sin rätt, oavsett den "avlidnes" utryckliga vilja.
(arvslotten däremot , dvs de andra 50% i det här fallet) kan hon skänka till katter eller till dig som hon önskar.

och ja, om hon ger dig alla sina tillgångar så hänger laglotten med, då är det du som betalar ut.
Citera
2022-08-25, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Hon kan inte testamentera bort hela förmögenheten utan barnen har alltid rätt till sin laglott. I ett normalt fall hade vardera barn fått 50% av arvet (25% laglott och 25%arvslott).

Hur hon än gör kommer barnen alltid ärva 25%vardera av dödsboets värde.

Samma fråga till Wabbit och slö:
Om jag köper lägenheten och inkromet?
Citera
2022-08-25, 08:38
Medlem
Citat:
Absolut kan diu köpa den men då får ju tanten 1.5msek som då ingår i ett kommande dödsbo vilket barnen får ta del av.

Frågan är ju varför du engagerar dig så hårt i detta. Låter nästan som att du försöker scamma henne och hennes arvingar
Senast redigerad av wabbit 2022-08-25 kl. 08:57.
Citera
2022-08-25, 08:42
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Absolut kan diu köpa den men då får ju tanten 1.5msek som då ingår i ett kommande dödsbo vilket barnen får ta del av.

Han kan sälja lägenheten och sedan ge bort pengarna. Men det är inte vattentätt utan har varit en del fall i media där någon har gett bort stora delar av arvet när de varit nära döden och där arvingarna har fått rätt, dvs pengarna/gåvor har betalats tillbaka.

Frågan är ju varför du engagerar dig så hårt i detta. Låter nästan som att du försöker scamma henne och hennes arvingar

Ja ts verkar desperat på att lägga vantarna på kvinnans tillgångar. Du kan omöjligen veta skälet dessutom till varför kvinnans kontakt med barnen brustit ts. Även äldre kan ha varit dåliga föräldrar i yngre dar.
Citera
2022-08-25, 08:56
Bannlyst
Citat:
Hur hjälper det? Då har dom ju kontanter att dela på istället för lägenheten, dessutom slipper dom krångla med försäljning osv. Eller tänkte du köpa den för struntsumma? Fungerar inte så heller.
Citera
2022-08-25, 09:22
Medlem
Citat:

Samma där, då får de dela på försäljningspriset.
Och förösker man "underbuda" tex en bostadsrätt finns ju problemet att barnen enkelt kan tadel av taxeringsvärdet (vid försäljningsdatum) och sen kräva "mellanskilnnaden" av sin laglott av köparen.

men som sagt, 50% av tillgångarna kan hon göra vadhonvillmed, de andra 50% tillhör hennes bröstarvingar,

det enda vattentätat sättet är att mörda bröstarvingarna (ink alla barnbarn) då finns inga laglotter utan enbart arvslotter, och arvslotter kan man välja fritt vad de ska gå till.

dock kan det bli problematiskt om man torskar..... dvs att man blir lottlös utöver att man får skaka galler.
Citera
2022-08-25, 10:01
Medlem
Så länge det inte blivit ett dödsbo, alltså så länge damen lever, kan man givetvis göra sig av med merparten av sina tillgångar så att laglotten blir minimal. Det mesta går ju att skänka bort, dock viktigt att allt dokumenteras.
Citera
2022-08-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Samma där, då får de dela på försäljningspriset.
Och förösker man "underbuda" tex en bostadsrätt finns ju problemet att barnen enkelt kan tadel av taxeringsvärdet (vid försäljningsdatum) och sen kräva "mellanskilnnaden" av sin laglott av köparen.

men som sagt, 50% av tillgångarna kan hon göra vadhonvillmed, de andra 50% tillhör hennes bröstarvingar,

det enda vattentätat sättet är att mörda bröstarvingarna (ink alla barnbarn) då finns inga laglotter utan enbart arvslotter, och arvslotter kan man välja fritt vad de ska gå till.

dock kan det bli problematiskt om man torskar..... dvs att man blir lottlös utöver att man får skaka galler.

Taxeringsvärde finns på fastigheter, inte på bostadsrätter.
Det sätt som finns, se mitt föregående inlägg, är att tillgångarna överförs till någon annan under livstiden.
Citera
2022-08-25, 10:27
Medlem
CarlXIIs avatar
Går att skriva skuldbrev, vet inte hur dock. Annars belåna eller sälj bostaden. Köp guld och ge till vem hon vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in