2022-08-20, 19:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du kan inte bestämma vilka som får ärva, oftast inte ens med testamente.
Jo det gör man. Vad tror du testamente har för funktion egentligen?
Citera
2022-08-20, 19:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo det gör man. Vad tror du testamente har för funktion egentligen?

Beror lite på situation, men en man med barn så kan du läsa

Citat:
Den rättsliga regleringen för arvsrätt hittas i ärvdabalken. Bröstarvingen ärver först, bröstarvingarna är de närmaste arvingarna vilket är barnen (2:1 ärvdabalken). Hälften av den arvslotten som tillkommer bröstarvingen utgör hans eller hennes laglott (7:1 ärvdabalken). Det innebär att du som ensam bröstarvinge till din far har rätt till hälften av hans arv, denna rätt kan inte testamenteras bort.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-min-omgifta-pappa-gora-mig-arvlos/
Citera
2022-08-20, 19:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Beror lite på situation, men en man med barn så kan du läsa

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-min-omgifta-pappa-gora-mig-arvlos/
Du kan inte testamentera bort laglotten -- det har jag redan skrivit - men resten testamenterar man till vem man vill.
Har man inga barn så kan man testamentera bort allt till precis vem man vill. De enda som äger en absolut rätt till arv är barn -- och då inte till hela arvet utan till laglotten.
Citera
2022-08-20, 19:27
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du kan inte testamentera bort laglotten -- det har jag redan skrivit - men resten testamenterar man till vem man vill.
Har man inga barn så kan man testamentera bort allt till precis vem man vill. De enda som äger en absolut rätt till arv är barn -- och då inte till hela arvet utan till laglotten.

Ja, precis som jag skrev tidigare alltså. Bra att vi är överens.
Citera
2022-08-20, 19:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, precis som jag skrev tidigare alltså. Bra att vi är överens.
Nej, du skrev detta och det är ett helt felaktigt påstående.

Citat:
Du kan inte bestämma vilka som får ärva, oftast inte ens med testamente.
Citera
2022-08-20, 19:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Men det är offentligt så dom kan få reda på vem jag har skrivit in i testamentet va?
De kan få reda på vem som ärvde dig efter du dör. De kan inte få reda på det innan du dör.
Citera
2022-08-20, 19:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Nej, du skrev detta och det är ett helt felaktigt påstående.

Nej, det är korrekt, vilket vi nu har gått igenom. Hade man med ett testamente kunnat bestämma vilka som får ärva så hade man kunnat göra folk arvlösa.

Okej?
Citera
2022-08-20, 19:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, det är korrekt, vilket vi nu har gått igenom. Hade man med ett testamente kunnat bestämma vilka som får ärva så hade man kunnat göra folk arvlösa.

Okej?
För att summera:

Med testamente får man bestämma vem som ska ärva hälften av ens egendom. Den andra halvan får man inte bestämma vem som ska ärva om man har bröstarvingar, för då ärver bröstarvingarna den halvan.

Har man inga bröstarvingar får man bestämma vem som ska ärva allt.
Citera
2022-08-20, 19:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Okej?
Nej, det är det inte
Du kan styra vilka som skall ärva genom att skriva ett testamente. Har du barn är hälften laglott men resten kan du testamentera till vem du vill.

Saknas barn så kan man genom testamente ge arvet till precis vem man vill = styra var pengarna hamnar.
Citera
2022-08-20, 19:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För att summera:

Med testamente får man bestämma vem som ska ärva hälften av ens egendom. Den andra halvan får man inte bestämma vem som ska ärva om man har bröstarvingar, för då ärver bröstarvingarna den halvan.

Har man inga bröstarvingar får man bestämma vem som ska ärva allt.

Exakt. Tog bara några ronder innan vi kom hit.
Citera
2022-08-20, 19:55
Medlem
Isnatts avatar
Fråga:
Ett gift åldrat par med två barn ihop (Jonas och Andreas), varav dom i sin tur har två barn (Hanna och Hans, samt Andrea och Andreas).
Åldrade mannen dör - makan ärver då den döde?
Då väntar Jonas och Andreas på sitt arv när väl deras mamma dör.
Då, innan mamman dött, dör Jonas.

Är då Andreas den enda arvingen? Annars hade ju Jonas OCH Andreas ärvt.
Det betyder i så fall att Jonas barn Hanna och Hans förmodligen blir utan arv framöver, vilket dom förmodligen fått om Jonas förvaltat pengarna väl.
Stämmer detta?
Citera
2022-08-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fråga:
Ett gift åldrat par med två barn ihop (Jonas och Andreas), varav dom i sin tur har två barn (Hanna och Hans, samt Andrea och Andreas).
Åldrade mannen dör - makan ärver då den döde?
Då väntar Jonas och Andreas på sitt arv när väl deras mamma dör.
Då, innan mamman dött, dör Jonas.

Är då Andreas den enda arvingen? Annars hade ju Jonas OCH Andreas ärvt.
Det betyder i så fall att Jonas barn Hanna och Hans förmodligen blir utan arv framöver, vilket dom förmodligen fått om Jonas förvaltat pengarna väl.
Stämmer detta?

Nä, om ett barn till den avlidne har dött går dennes andel av arvet vidare till nästa generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in