Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-24, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Rydström vänder sig nog i graven vid tanken på sonens professur i genusvetenskap. Dennes koppling till Viktor Gunnarsson är förbryllande minst sagt.
Den är intressant, men det är inte alls förbryllande.
Jens var 1983 uppmärksammad för att han besökte gerillan i El Salvador. Och var ett tag "försvunnen" tillsammans med sin kollega. Det är det också det enda som han är uppmärksammad för så tidigt
Det verkar som att Gunnarsson är ganska intresserad av vänstergerillor. I förhören pratar han om Sindero Luminoso i Peru och på bokkafét när han tar kontakt med Katinka är det med papper om sig själv och om kriget i Uganda.
Antagligen är det inte pga en personlig kontakt utan av intresse han har skrivit ner Jens.
Senast redigerad av tsach 2022-08-24 kl. 06:11. Anledning: skrivfel: ett inte för mycket
Citera
2022-08-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för kvällens skratt.

”Kaliber 22 användes” - fantastiskt!
”Alla underrättelsetjänster var inblandade” - kan det bli bättre?

Man undrar ju, pratade Mossad ryska med KGB men kanske yiddish med Stasi? Och stackats OP, fanns det ingen alls som ville låta honom leva till pensionen?

Det börjar bli trångt på Sveavägen...OP måste ha varit blind och döv när han passerade och mötte dessa udda element...
Citera
2022-08-24, 09:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Ps Jag kan fortfarande inte begripa hur det kan höras ett skott på LLs radio när han ringer in
skottlossningen borde ju då redan ha skett. Samt att det fattas bortklippt många sek av omkringsnacket från bilen de åker i.

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du hör en smäll. Och genast tänker du att det är ett skott. Logik och sunt förnuft borde ju säga dig att det inte är ett skott. Ingen annan, fullt med folk på mordplatsen, har noterat ett skott under LL:s samtal. Du borde istället tänka, vad var det där som lät? Stängdes en bildörr? En avgassmäll? osv

Nu säger jag inte att du är det, men, foliehatts teorier brukar börja som du tänker...och slutar med ett Hedbergs scenario.

Då var det här kanske samma smäll som SE hörde? Han hör en smäll, fortsätter sen gå lite längre fram på trottoaren och där ligger en skjuten man som han håller på att snubbla över. För SE var det då helt naturligt och tänka sig att smällen han hört måste varit ett skott. Men det var kanske något helt annat han hörde som lät som en smäll.

Den här smällen som hörs på LL:s radio när han ringer in, är det något som Matte mixtrat fram? Om det är riktigt så kunde det vara en bra referenspunkt för när SE kom fram till mordplatsen.
Senast redigerad av HAARP 2022-08-24 kl. 09:42.
Citera
2022-08-24, 11:54
Medlem
Såg detta vittnesmål alldeles nyss.
Tankar och synpunkter?

https://drive.google.com/file/d/141a8g569MU3sycm4rntRknhsxuNua3zu/view
19860506 EAE 4959
Citera
2022-08-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Rydström vänder sig nog i graven vid tanken på sonens professur i genusvetenskap. Dennes koppling till Viktor Gunnarsson är förbryllande minst sagt.

Kopplingen mellan den postmoderna ideologin, där genus är en hörnpelare, och djupstaten är helt klarlagd, så det är inte omöjligt att det fins ett samband Jan/jJens/VG där.
Citera
2022-08-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tankar och synpunkter?

19860506 EAE 4959
Kan ev vara vittnet Alf Lundin....han var på kvällslig promenad i området. Är förhörd.
Citera
2022-08-24, 12:53
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Kopplingen mellan den postmoderna ideologin, där genus är en hörnpelare, och djupstaten är helt klarlagd, så det är inte omöjligt att det fins ett samband Jan/jJens/VG där.

Det finns kopplingar till Kröcher-affären i varje fall.

http://old.inblick.se/nyheter/2017/06/09/da-terrordomda-nu-samhallstoppar
Citera
2022-08-24, 13:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tankar och synpunkter?

19860506 EAE 4959

Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Kan ev vara vittnet Alf Lundin....han var på kvällslig promenad i området. Är förhörd.

Alf Lundin är uppslag E-4426
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMRTZPLVRPYW85UDQ/view?resourcekey=0-cTO6XncwbtgPksnDhly9tg

Detta bör alltså vara en annan person.
Uppgifterna kom in först i maj. Svårt att bedöma.
Citera
2022-08-24, 14:44
Medlem
Jag tycker inte man ska grotta ner sig i detaljer utan i stället fokusera på den stora bilden. Att polisen varit delaktig råder det ingen tvekan om för dem som hängt med lite. Frågan är om några Palmehatande poliser på egen hand skulle kunna genomföra detta. Sunda förnuftet säger nej. Inte ens den svenska djupa staten (polis, militär, adel, näringsliv) tror jag skulle våga sig på detta på egen hand. Detta eftersom socialdemokratin som är den andra delen av den djupa staten också var stark. Det skulle kunna innebära djup splittring i Sverige om den djupa staten delades i två läger.

Min slutsats är att USA är den stormakt som hade motiv nog att mörda Palme pga hans politik. Året var 1986, världen var uppdelad i två läger. Fanns inget utrymme för en tredje oberoende väg. I ett västeuropa som var hårt styrt från Washington sågs Palme som ett irritationsmoment. Antingen med oss eller emot oss. Det var och till stora delar är fortfarande logiken i USA. Palme ville ha ett oberoende Sverige. Det gillade inte USA och inte den djupa svenska staten heller. Därför hade de gemensamt intresse av att utföra detta.

Jag kan tänka mig att USA initierade kontakten via Stay-behind nätverket med den svenska djupa staten (polis, militär) som kände att det nu var fritt fram att plocka Palme då man hade USA i ryggen.

Aldrig att de hade vågat göra detta på egen hand utan godkännande från andra sidan Atlanten.

Detta är min teori.
Citera
2022-08-24, 20:44
Medlem
Watchme1s avatar
Har en släkting som jobbade med palme utredning för många år sedan.. det ”släktingen” sa var :
Detta kommer aldrig att lösas då det är så mycket konstiga saker bakom ärendet.

Hur visste skytten att Palme och Lisbeth var ute helt själva utan bevakning just den kvällen. Då det blev med kort varsel/tid från Palmes beslut om att gå själv, endast polisen själva visste om detta. En ensam skytt kan aldrig ha ”planerat” detta,

Det även släktingen även sa att ”om” detta kommer fram hur detta gick till så kommer det bli en svensk politisk katastrof.

Man ska veta att Palme var rätt hatad och obekväm av polis, försvarsmakten och andra politiker och egna partivänner på den tiden.

Ja man kan ju fundera ut själv hur detta gick till.
Sen börjar man inom polisen själva ”förmodligen” hitta på villospår från utrednings sidan. PKK, Christer Pettersson mm.. för att dra dom konstigheter från själva ärendet.
Citera
2022-08-24, 21:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Den är intressant, men det är inte alls förbryllande.
Jens var 1983 uppmärksammad för att han besökte gerillan i El Salvador. Och var ett tag "försvunnen" tillsammans med sin kollega. Det är det också det enda som han är uppmärksammad för så tidigt
Det verkar som att Gunnarsson är ganska intresserad av vänstergerillor. I förhören pratar han om Sindero Luminoso i Peru och på bokkafét när han tar kontakt med Katinka är det med papper om sig själv och om kriget i Uganda.
Antagligen är det inte pga en personlig kontakt utan av intresse han har skrivit ner Jens.

Tack för det, som jag ska följa upp.
Jag kommer tillbaka med vad jag fångat. Tills vidare konstaterar jag att han inte skrivit ned kamraten Thom Thulin, som var med JR på reportageresan för kommunistiska blaskan Ny Dag. Det är långt från fadershuset.
Citera
2022-08-24, 21:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo det är ju lätt – inte minst med mängden nytt material efter 20-06-10 – att halvt glömma bort de där CP-relaterade vittnesmålen som finns i fup:en, särskilt eftersom hela det avsnittet framstår som så extremt svajigt hanterat och rätt många bitar känns manipulerade på olika sätt.

Men det är väldigt fascinerande att i dag återbesöka och gå igenom fup:en och se hur materialet kring Oxen och Cedergren växte fram, inte minst eftersom det här ju är det avsnitt där knarkspanet står i centrum.

Dessutom högintressant att se framväxten samtidigt som alla övriga utredningsåtgärder rullade på (även om man sätter en parentes kring kurdspåret och lite annat). Med t.ex. protokollen från Ledningsgruppen m.m. går det ju nu att i ganska stor utsträckning rekonstruera de första årens utredningsförlopp och även få en liten inblick i hur olika känsliga uppgifter togs emot och hanterades inom PU (liksom hur de motarbetades eller las åt sidan).

Wall och i viss mån Borgnäs har ju gjort en heroisk insats i genomlysningen av turerna kring CP-åtalet, men nu finns helt enkelt många nya raster att lägga över bilden, trots all maskning. Det finns alltså all anledning att plöja fup:en igen.

Som du är och förut många gånger har varit inne på så är det mycket som är iögonfallande med hur en sån som Jan Länninge behandlar uppgifter och uppslag. Den bilden blir inte precis mildare nu. Och Thure Nässén är ju i en liga för sig.

Samtidigt tycker jag det är intressant att fundera kring Erik Skoglund på våldsroteln, som du också ofta påtalat frågetecken kring. Jag är själv lite vacklande här. Är han märklig i sitt agerande – och i så fall hur? Hans agerande i utredningen av Cats Falk död, utredningen av mordet på Virag, samtidigt ryssligan, Alexander Balmages, att han ev. var Birchans kontakt på polisen, samt att han ryktesvis sägs ha haft kontakter österut får en ju att bli fundersam. Att han dessutom är inkopplad vad gäller Walter Kirisits, Per Häggströms Engström-undersökning, senare även Algernon-utredningen osv får en att baxna lite över hur insyltad han var i allt. Men det kanske bara var logiskt? Har han fått en öppning in i öst-kopplingar så är det ju rimligt att han fortsätter med det. Eller?

När jag ändå är i farten kan jag berätta att jag nu vet att en tidigare informatör för SÄPO deltog i möte med esterna, finnarna och de svenska poliserna som polismannen Norlin berättar om i sitt förhör. Om informatören vid denna tidpunkt fortfarande jobbade för SÄPO är oklart. Det kan ha varit så, men personen kan också blivit värvad av KGB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in