Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-24, 23:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi behöver investera i koldioxidupptagningsteknologi fort. Vi behöver ta bort mer koldioxid från atmosfären än vad det samlade utsläppet och naturliga upptaget är. Och vi kan inte vänta i 30 år på att tekniken ska bli billigare, vi måste börja installera de vi har nu, i år.
Här finns många inblandade aktörer. Fiskeindustrin tycks ju inte vara direkt oskyldig:
Havets stora fiskar har en hittills ouppmärksammad förmåga att ta bort koldioxid ur atmosfären – om de får dö naturligt. Men detta urgamla kretslopp har brutits av fiskeindustrin, visar en ny studie.
https://www.nyteknik.se/miljo/stora-fiskar-har-ovantad-klimatpaverkan-7003974
Citera
2022-08-24, 23:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Här finns många inblandade aktörer. Fiskeindustrin tycks ju inte vara direkt oskyldig:
Havets stora fiskar har en hittills ouppmärksammad förmåga att ta bort koldioxid ur atmosfären – om de får dö naturligt. Men detta urgamla kretslopp har brutits av fiskeindustrin, visar en ny studie.
https://www.nyteknik.se/miljo/stora-fiskar-har-ovantad-klimatpaverkan-7003974

Du menar att vi inte behöver åtgärda problemet för att vi kan skylla på fiskeindustrin? Eller menar du att du tror att du kan olagligggöra fiskeindustrin på något sätt? Kanske genom att EU förbjuder andra länder från att fiska i världshaven eller något i den stilen?
Citera
2022-08-24, 23:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag försökte gå vidare till studien via länken i artikeln, men den var borta. Har den dragits tillbaka?

Här är en metastudie på 37 vetenskapliga artiklar som visar mycket måttlig påverkan.

Edit: jag hittade studien på annat håll ska läsa imorgon.

Här är ett par till:

https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/green-office-environments-linked-with-higher-cognitive-function-scores/

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0143624418790129

Kort sagt: kan du sluta påstå "att det inte finns belägg" för ditten och datten bara för att du inte känner till saker?
Citera
2022-08-24, 23:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du menar att vi inte behöver åtgärda problemet för att vi kan skylla på fiskeindustrin? Eller menar du att du tror att du kan olagligggöra fiskeindustrin på något sätt? Kanske genom att EU förbjuder andra länder från att fiska i världshaven eller något i den stilen?
Personligen menar jag ingenting. Jag har länkat till en källa som påtalar att fisket är ett problem för miljön. Har du läst artikeln? Vad är i så fall din kommentar i sak? Speciellt till detta:
”Den här störningen av 'den blå kolpumpen' måste justeras, så att de stora fiskarna kan återgå till att vara en kolsänka i stället för att vara en extra koldioxidkälla. Vi måste fiska bättre", säger Gaël Marianis kollega professor David Mouillot.
Citera
2022-08-24, 23:27
Medlem
Citat:
Vi diskuterar inte sjöar utan världshaven. Världshaven är basiska.

Sjöar är mycket mer känsliga ekosystem som inte alls buffrar så mycket som havet.

Om en sänkning på 0.1 är betydelselös i en sjö så är den än mindre så i havet.

Citat:
Mer än hälften av världens befolkning är beroende av världshaven för sin basföda. Vi har redan fördubblat försurningen i världshaven (ja, fördubblat. 0.1 är en fördubbling på PH-skalan). Ta in det jag skriver och sluta flytta på målstolparna.

”During this time, the pH of surface ocean waters has fallen by 0.1 pH units. This might not sound like much, but the pH scale is logarithmic, so this change represents approximately a 30 percent increase ”

https://www.noaa.gov/education/resource-collections/ocean-coasts/ocean-acidification

Du har uppenbarligen inte kemikunskaper heller.
Citera
2022-08-24, 23:33
Medlem
Citat:
Här är ett par till:

https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/green-office-environments-linked-with-higher-cognitive-function-scores/

Kort sagt: kan du sluta påstå "att det inte finns belägg" för ditten och datten bara för att du inte känner till saker?

”half of the studies reviewed indicate that human cognitive performance declines with increasing CO2 concentrations.”

Hälften av studierna visade inte en nedsättning. Det är det jag menar, det finns inte entydigt svar på frågan om co2 påverkar kognitiv förmåga. Jag är fullt medveten om att det finns studier som påstår att koldioxid har den effekten, men jag är också medveten om att det finns studier som säger motsatsen.

50-50 duger inte.
Citera
2022-08-24, 23:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Personligen menar jag ingenting. Jag har länkat till en källa som påtalar att fisket är ett problem för miljön. Har du läst artikeln? Vad är i så fall din kommentar i sak? Speciellt till detta:
”Den här störningen av 'den blå kolpumpen' måste justeras, så att de stora fiskarna kan återgå till att vara en kolsänka i stället för att vara en extra koldioxidkälla. Vi måste fiska bättre", säger Gaël Marianis kollega professor David Mouillot.

Vi har redan släppt ut för mycket koldioxid. Vi måste sluta tänka att det räcker om vi blir koldioxidneutrala. Vi måste bli koldioxidnegativa. Vi måste ta bort MER koldioxid än vi släpper ut. Det spelar ingen roll hur mycket koldioxid världshaven kan ta upp för vi behöver världshaven för mat och vi har ingen ersättning för det. Tar du bort världsfisket så måste du fixa fram mat för hälften av världens befolkning utöver den matproduktion vi redan har, d.v.s fördubbla proteinproduktionen på land. Vi har inte tid att hålla på att flytta runt bollen i olika diskussionshörn.
Citera
2022-08-24, 23:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Sjöar är mycket mer känsliga ekosystem som inte alls buffrar så mycket som havet.

Om en sänkning på 0.1 är betydelselös i en sjö så är den än mindre så i havet.

Nej. Världshaven har en alkalisk biologi. Vet inte om du fattat det men det är inte samma djur som lever i sjöar som i haven. Tar du en sötvattenfisk och släpper ut den på västkusten dör den med en gång och vice versa.
Citera
2022-08-24, 23:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi har redan släppt ut för mycket koldioxid. Vi måste sluta tänka att det räcker om vi blir koldioxidneutrala. Vi måste bli koldioxidnegativa. Vi måste ta bort MER koldioxid än vi släpper ut. Det spelar ingen roll hur mycket koldioxid världshaven kan ta upp för vi behöver världshaven för mat och vi har ingen ersättning för det. Tar du bort världsfisket så måste du fixa fram mat för hälften av världens befolkning utöver den matproduktion vi redan har, d.v.s fördubbla proteinproduktionen på land. Vi har inte tid att hålla på att flytta runt bollen i olika diskussionshörn.
Det finns massor av olika källor, inklusive naturen själv, till utsläpp av CO2 och effekterna är omdiskuterade. Vem måste göra vad menar du?
Citera
2022-08-24, 23:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det finns massor av olika källor, inklusive naturen själv, till utsläpp av CO2 och effekterna är omdiskuterade. Vem måste göra vad menar du?

Vi måste ta bort mer koldioxid från atmosfären än vi släpper ut. Människorna. Spelar ingen roll vilket jävla yrke, kön, kultur, land, språk, religion etc du tillhör. För när maten tar slut så kommer det inte spela någon roll längre. Vi har samma atmosfär som Indien och Kina. Visst kommer koldioxidnivån vara lite högre i Indien och Kina så länge de släpper ut mer men i slutändan så spelar det ingen roll.
Citera
2022-08-24, 23:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Vad fan är det du menar?

Titta på bilden, ser det ut som att det är naturliga utsläpp?

https://www.ventusky.com/?p=27.5;98.7;4&l=co
Citera
2022-08-24, 23:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi måste ta bort mer koldioxid från atmosfären än vi släpper ut. Människorna. Spelar ingen roll vilket jävla yrke, kön, kultur, land, språk, religion etc du tillhör. För när maten tar slut så kommer det inte spela någon roll längre. Vi har samma atmosfär som Indien och Kina. Visst kommer koldioxidnivån vara lite högre i Indien och Kina så länge de släpper ut mer men i slutändan så spelar det ingen roll.
Jag håller med även om jag inte kan bevisa effekter av CO2 eller något annat. Ett råd i all välmening kan vara att tagga ner fientligheten mot de som du tycker inte håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in