2022-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu handlar det inte så mycket om temperaturen i havet om du nu trodde det. Koldioxiduppaget leder till att PH:n i havet minskar. En försurning av havet leder till att fiskbeståndet minskar dramatiskt. Om du inte fattar varför koldioxiden orsakar en försurning av PH:t i haven rekommenderar jag en grundkurs i biologi för jag är rätt säker att man får lära sig det i grundkursen.
Försurning sker först under ph7. Havet har ca pH8,1, det är basiskt. Om pH sjunker i havet så är det inte försurning, det är neutralisering. Det finns inga vetenskapliga belägg för att varken havet kommer försuras eller att den sänkning som eventuellt kan ske skulle påverka fiskbestånd. Det handlar isf om sänkning på max 0.1. Studien nedan på skaldjur(ostron) visar att de hade noll problem med större sänkningar än så. Skaldjur lär vara mycket känsligare för pH än fisk. Att fiskar skulle vara så känsliga för ändringar på 0,1 är helt orimligt. Havet har enorm bufferkapacitet, pH kommer inte sjunka under 8.

Kolla på insjöar, problemen kommer först nedåt pH6.

”The results of the field data of this experiment found no substantial relationship between environmental pH and tissue size ratio.”

https://static1.squarespace.com/static/5443d7c7e4b06e8b47de9a55/t/59b169decd39c3450a24a667/1504799199365/February-2013-The-Effects-of-Increased-Acidity-on-the-Shell-Integrity-and-Body-and-Body-Size-of-C.-V irginica-A-comparison-of-Oyster-Populations-in-Northeast-Fl.pdf

Är du inte medveten om att alla dina argument är spekulationer? Ingen har visat det där vetenskapligt, det är bara antaganden, gissningar, som vissa forskare spekulerar i kan hända. Det är inte ens fastställt att koldioxid i dessa nivåer kan ändra havets pH. Jag tror du inser hur svårt det är att ta fram ett medelvärde för havets pH. Det är i snitt 3700 meter djupt. Hur tänker du att man ska ta mätpunkterna, och hur många, för att få fram genomsnittligt pH på haven?
Citera
2022-08-24, 22:38
Medlem
Citat:
Återkom när du förstår vad jag skrev.

Det gör ingen.
Citera
2022-08-24, 22:38
Medlem
Citat:
I kommersiella växthus med en ökad koldioxidnivå så ska det finnas varningsskyltar för det som instruerar folk att vara vaksamma på effekterna och se till att gå ut och andas normal syresatt luft med hjämna mellanrum. Men det visste du inte eller hur? Har inte jag berättat många gånger i tråden vad jag jobbar med för dig?
Jag har inte sett vad du jobbar med. Jag följer inte konversationer jag bara svarar på inlägg jag ser i tråden.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att koldioxidnivåer under 1000ppm påverkar kognitiv förmåga.

Har du sett superbike tävlingar? 300km/h i och skarpa kurvor med tusentals ppm i hjälmen. Tror du de är nedsatta kognitivt?

Citat:
Och ändå försöker du läxa upp mig om saker som du vet att du inte vet ett jävla skit om?

Lol, ska du säga. Du är i en tråd om växthuseffekten och du har 0 fysikkunskaper.

0!
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-24 kl. 22:41.
Citera
2022-08-24, 22:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Försurning sker först under ph7. Havet har ca pH8,1, det är basiskt. Om pH sjunker i havet så är det inte försurning, det är neutralisering.

Nej det är din tolkning. Havet skall vara basiskt.

Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att varken havet kommer försuras eller att den sänkning som eventuellt kan ske skulle påverka fiskbestånd.

Jo, sluta läxa upp mig. Jag har en utbildning på området. Du kan googla hur mycket PH:t i världshaven ändrats bara de sista 30 åren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification

Citat:
Between 1751 and 1996, the pH value of the ocean surface is estimated to have decreased from approximately 8.25 to 8.14,[5] representing an increase of almost 30% in H+ ion concentration in the world's oceans (the pH scale is logarithmic, so a change of one in pH unit is equivalent to a tenfold change in H+ ion concentration).[6][7]

The ocean's pH value as of 2020 was 8.1, meaning it is currently lightly basic (the pH being higher than 7).[4] Ocean acidification will result in a shift towards a lower pH value, meaning the water will become less basic and therefore more acidic.[3] Ocean acidification can lead to decreased production of the shells of shellfish and other aquatic life with calcium carbonate shells, as well as some other physiological challenges for marine organisms. The calcium carbonate-shelled organisms can not reproduce under high saturated acidotic waters.

Citat:
Det handlar isf om sänkning på max 0.1. Studien nedan på skaldjur(ostron) visar att de hade noll problem med större sänkningar än så. Skaldjur lär vara mycket känsligare för pH än fisk. Att fiskar skulle vara så känsliga för ändringar på 0,1 är helt orimligt. Havet har enorm bufferkapacitet, pH kommer inte sjunka under 8.

Du har missat att det finns andra skaldjur som är mer känsliga som är nyckelbiotoper, d.v.s plankton som är vitala för andra arter. Tar du bort vissa organismer så faller hela grenar i livsträdet bort.

Citat:
Kolla på insjöar, problemen kommer först nedåt pH6.

Insjöar är inte samma sak som världshaven. Helt annan miljö.

Citat:
Är du inte medveten om att alla dina argument är spekulationer? Ingen har visat det där vetenskapligt, det är bara antaganden, gissningar, som vissa forskare spekulerar i kan hända.

Jag har postat flera studier i tråden. Håll käften mupp.

Citat:
Det är inte ens fastställt att koldioxid i dessa nivåer kan ändra havets pH.

Jo. Det ingår i grundkursen i biologi. Håll käften, muppjävel. Lämna tråden, du tillför ingenting. Läs böcker, gå ut i naturen, undersök saker istället för att sitta och skitposta.
Citera
2022-08-24, 22:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att koldioxidnivåer under 1000ppm påverkar kognitiv förmåga.

Jo, jag har postat flera stycken i tråden, stick åt helvete.
Citera
2022-08-24, 22:47
Medlem
Citat:
Jag behöver inte några argument öht som inte redan postats i tråden. Jag är inte intresserad av att diskutera med en foliehatt som tror att världen är platt och att månlandningarna var fejk. För det är på den nivån ni håller på även om du kanske inte fattar det.

Guilt by association. Du fick slut på argument.

Du har 0 fysikkunskaper men du hävdar att jag har feltolkat ekvationer och värmelära, för det har någon annan sagt?

Du har ju per definition inte en aning om vad klimatförändringar handlar om. Du vet ju inte ens hur växthuseffekten fungerar, du bara tror på vad aftonbladet säger till dig.
Citera
2022-08-24, 22:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det handlar isf om sänkning på max 0.1. Studien nedan på skaldjur(ostron) visar att de hade noll problem med större sänkningar än så.

Bara en sån här sak visar hur jävla obildad du är. Du påstår att du har en vetenskaplig bakgrund men inte begriper hur mycket 0.1 är på PH-skalan i biologiska sammahang? Fick du ens godkänt i kemi?
Citera
2022-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Jo, jag har postat flera stycken i tråden, stick åt helvete.
Nej, det finns inga studier i kontrollerad miljö där man har mätt upp en signifikant nedsättning av kognitiv förmåga. Det finns många miljöer med mycket högre ppm än 400 och du är inte ens medveten om det när du vistas där.

Posta länk igen. Har du ingen länksamling? Jag har alla mina källor lättillgängliga, man kan inte föra vetenskaplig diskussion utan källor. Jag postar alltid källa om någon ber om det. Du framför argument, det är ditt jobb att leverera källa. Jag ska inte behöva leta i tråden bara för att du har mens.
Citera
2022-08-24, 22:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det finns inga studier i kontrollerad miljö där man har mätt upp en signifikant nedsättning av kognitiv förmåga. Det finns många miljöer med mycket högre ppm än 400 och du är inte ens medveten om det när du vistas där.

Posta länk igen. Har du ingen länksamling? Jag har alla mina källor lättillgängliga, man kan inte föra vetenskaplig diskussion utan källor. Jag postar alltid källa om någon ber om det. Du framför argument, det är ditt jobb att leverera källa. Jag ska inte behöva leta i tråden bara för att du har mens.

Den här postade jag nyligen:

https://medium.com/wedonthavetime/co2-affects-our-thinking-93c016bcc74d

Kort sagt så ser man en tydlig nedsättning bara vid lite försämrad ventilation. Ventilationen i ett svenskt klassrum är generellt så dålig att man kan se en mätbar kognitiv nedsättning efter en timme i klassrummet. Något som du säkert kan föreställa dig från din egen skolperiod om du tänker efter.
Citera
2022-08-24, 22:58
Medlem
Citat:
Bara en sån här sak visar hur jävla obildad du är. Du påstår att du har en vetenskaplig bakgrund men inte begriper hur mycket 0.1 är på PH-skalan i biologiska sammahang? Fick du ens godkänt i kemi?

Oj vad arg du är. Vet du något om försurning i sjöar? Om inte så kolla på det, då får du se att en sänkning på 0.1 är helt betydelselöst. Kom ihåg också att insjöar är bra mycket känsligare ekosystem än havet.

En sänkning på 0.1 är 0.1. Det är en liten ändring, en liten neutralisering. Är det bara för att antalet H+ är en stor siffra i förändringen som du kissar ner dig? Räknar man atomer så har allt en stor siffra.
Citera
2022-08-24, 23:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Oj vad arg du är. Vet du något om försurning i sjöar? Om inte så kolla på det, då får du se att en sänkning på 0.1 är helt betydelselöst. Kom ihåg också att insjöar är bra mycket känsligare ekosystem än havet.

En sänkning på 0.1 är 0.1. Det är en liten ändring, en liten neutralisering. Är det bara för att antalet H+ är en stor siffra i förändringen som du kissar ner dig? Räknar man atomer så har allt en stor siffra.

Vi diskuterar inte sjöar utan världshaven. Världshaven är basiska. Mer än hälften av världens befolkning är beroende av världshaven för sin basföda. Vi har redan fördubblat försurningen i världshaven (ja, fördubblat. 0.1 är en fördubbling på PH-skalan). Ta in det jag skriver och sluta flytta på målstolparna.
Citera
2022-08-24, 23:07
Medlem
Citat:
Den här postade jag nyligen:

https://medium.com/wedonthavetime/co2-affects-our-thinking-93c016bcc74d

Kort sagt så ser man en tydlig nedsättning bara vid lite försämrad ventilation. Ventilationen i ett svenskt klassrum är generellt så dålig att man kan se en mätbar kognitiv nedsättning efter en timme i klassrummet. Något som du säkert kan föreställa dig från din egen skolperiod om du tänker efter.

Jag försökte gå vidare till studien via länken i artikeln, men den var borta. Har den dragits tillbaka?

Här är en metastudie på 37 vetenskapliga artiklar som visar mycket måttlig påverkan.

Edit: jag hittade studien på annat håll ska läsa imorgon.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-24 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in