Citat:
Försurning sker först under ph7. Havet har ca pH8,1, det är basiskt. Om pH sjunker i havet så är det inte försurning, det är neutralisering. Det finns inga vetenskapliga belägg för att varken havet kommer försuras eller att den sänkning som eventuellt kan ske skulle påverka fiskbestånd. Det handlar isf om sänkning på max 0.1. Studien nedan på skaldjur(ostron) visar att de hade noll problem med större sänkningar än så. Skaldjur lär vara mycket känsligare för pH än fisk. Att fiskar skulle vara så känsliga för ändringar på 0,1 är helt orimligt. Havet har enorm bufferkapacitet, pH kommer inte sjunka under 8.Nu handlar det inte så mycket om temperaturen i havet om du nu trodde det. Koldioxiduppaget leder till att PH:n i havet minskar. En försurning av havet leder till att fiskbeståndet minskar dramatiskt. Om du inte fattar varför koldioxiden orsakar en försurning av PH:t i haven rekommenderar jag en grundkurs i biologi för jag är rätt säker att man får lära sig det i grundkursen.
Kolla på insjöar, problemen kommer först nedåt pH6.
”The results of the field data of this experiment found no substantial relationship between environmental pH and tissue size ratio.”
https://static1.squarespace.com/static/5443d7c7e4b06e8b47de9a55/t/59b169decd39c3450a24a667/1504799199365/February-2013-The-Effects-of-Increased-Acidity-on-the-Shell-Integrity-and-Body-and-Body-Size-of-C.-V irginica-A-comparison-of-Oyster-Populations-in-Northeast-Fl.pdf
Är du inte medveten om att alla dina argument är spekulationer? Ingen har visat det där vetenskapligt, det är bara antaganden, gissningar, som vissa forskare spekulerar i kan hända. Det är inte ens fastställt att koldioxid i dessa nivåer kan ändra havets pH. Jag tror du inser hur svårt det är att ta fram ett medelvärde för havets pH. Det är i snitt 3700 meter djupt. Hur tänker du att man ska ta mätpunkterna, och hur många, för att få fram genomsnittligt pH på haven?