2022-08-24, 18:00
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightenyourbody
Överlag så måste jag säga att första avsnittet var över förväntan.. MEN denna CGI alltså? Den är fruktansvärt usel och då menar jag både draken och stadsdelarna.. hoppas verkligen att dom inte kommer disneyfiera drakarna med stora ögon och puttinuttande! Dom ska vara skräckinjagande rovdjur 24/7 targaryens ska till och med känna sig lite rädda.

Kolla på serien i lägre upplösning så slipper du störa dig så mycket på CGI
Jag upplever att en upplösning mellan 720-1080p är betydligt trevligare att titta på då gränsen i mångt och mycket suddas ut mellan CGI och "otecknat" och att detta leder till mer inlevelse i jämförelse med högre upplösningar där det syns övertydligt vad som är datorgjort och inte.

Svårt att utvärdera en serie efter bara ett avsnitt men jag är otroligt positivt överraskad såhär långt. Jag har otroligt låga förhoppningar på serien just på grund av att game of thrones var ett mästerverk i en helt egen liga. Så att jämföra med got (vilket man självklart gör) är verkligen inte rättvist och att hod ska nå upp till denna nivån kan man nog glömma.
Citera
2022-08-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ungefär så. Hade inte Makode Linde en utställning som hette typ Sagan om negerkonungens återkomst för några år sedan? Det hade kunnat passa som titel.

Linde är en av Sveriges bästa konstnärer, så underskattad. Han belyser klockrent hur antirasisterna på vänstersidan är de största rasisterna som hela tiden gör och behandlar svarta till offer. Hur man inte ens får avbilda en svart i enlighet med hur den svarta ser ut utan ska avbilda en svart som vit. Och ve den som avbildar en svart afrikan i traditionella kläder. Höjden av rasism skriker vänster. Struntprat visar Linde lugnt.
Citera
2022-08-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Fel, det är Corlys Velaryon.

https://www.hbo.com/house-of-the-dra...orlys-velaryon

Från detta

Till detta

Är de beskrivna som vita i boken men omgjorda till svarta i serien? Ytterligare ett exempel där man klappar svarta på huvudet. Det är rasism!

Har man dessa tankar om att boken är rasism som bara har vita som härskare, gör inte en serie av den! Välj en annan orginalhistoria som innehållet svarta karaktärer!
Citera
2022-08-24, 18:25
Medlem
Kollade upp vad de som skrivit avsnitten hade gjort tidigare, och var inte någon imponerande lista, har mycket låga förväntningar, se bara på vad som hände med GoT när de fick slut på Martins källmaterial att följa, de hade ju ingen aning om hur de skulle hantera karaktärerna och allt djup som gjorde början så bra ersatte de med cgi drakar
Citera
2022-08-24, 20:13
Medlem
Gaffelpärms avatar
Specialeffekterna var katastrofalt dåliga.
I GOT dog huvudrollspersonerna på löpande band, detta ser inte ut att kunna hända, eller? Blev jävligt besviken på första avsnittet.
Citera
2022-08-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Specialeffekterna var katastrofalt dåliga.
I GOT dog huvudrollspersonerna på löpande band, detta ser inte ut att kunna hända, eller? Blev jävligt besviken på första avsnittet.

Jodå, du kommer att få se fyra? tronskiften och lite annat roligt under den här tidsepoken som HOD är filmatiserad utfrån. Hela tidslinjen är liksom känd sedan länge och böckerna sträcker sig bak till 12000BC och HOD utspelar sig 100-180 AD, GOT utspelar sig 298-300 AD eller något sådan.
Citera
2022-08-24, 21:25
Medlem
DroidBishops avatar
Är den woke är väl den stora frågan? Ser jag en enda onödig neger stänger jag av
Citera
2022-08-24, 21:49
Medlem
TröttSvensks avatar
Så långtråkigt första avsnitt...
Citera
2022-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Är den woke är väl den stora frågan? Ser jag en enda onödig neger stänger jag av

Jag testade att kolla på första avsnittet. Det dök upp en svart karaktär som kändes helt malplacerad, det är helt uppenbart att den karaktären är vit egentligen. Detta vågar jag gissa utan att ha läst originalmaterialet. Det blir pass på serien för min del, är så trött på att de ska skohorna in svarta karaktärer överallt där det inte passar. Det är ändå bara vita som är intresserade av high fantasy så varför ska de ens ha svarta karaktärer för?
Citera
2022-08-24, 22:45
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Så långtråkigt första avsnitt...
Får säga det samma. Vet inte vad den stora handlingen eller historien var. Var det bara att utnämna en flicka till tronarvinge? Lite mer hade jag behövt.
Väldigt förutsägbart med våldet, blodet och det nakna. Det går att göra vuxna serier utan att behöva fokusera så på dessa enkla saker. Bättre att ha en vuxen handling och hålla igen lite på scenerna som endast ska chocka.
Inte helt övertygad men jag tycker det känns som GoT världen så där har de lyckats.
Citera
2022-08-24, 22:49
Medlem
gratrunkarns avatar
har inte sätt än p g a inte råd p g a dyra lån i bostad men tycker den är dålig och jättedålig skådespelar hur tänkte dem?
Citera
2022-08-24, 23:18
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Är de beskrivna som vita i boken men omgjorda till svarta i serien? Ytterligare ett exempel där man klappar svarta på huvudet. Det är rasism!

Har man dessa tankar om att boken är rasism som bara har vita som härskare, gör inte en serie av den! Välj en annan orginalhistoria som innehållet svarta karaktärer!
Exakt, eller varför inte skriva något eget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in