2022-08-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
En av grejerna med Targaryens är väl ändå att de är jävligt inavlade, och därför ser typ likadana ut?
Tror det kan vara därför den svarta snubben känns så malplacerad, men som du säger så kanske det kommer nån förklaring sen.

Tror alla här verkar ha missförstått dom svarta. Dom är inte Targaryen utan Velaryon - det blonda håret på dem är för att de e den enda andra familjen som överlevt från the doom of Valyria.
I Valyria var ju alla stora familjer silverhåriga och flera hade drakar, det var inte bara Targaryens.
Dock i böckerna är dom inte negrer.. så ja de e ju lite trist att man ska tvinga in det...
Citera
2022-08-24, 10:17
Medlem
löls avatar
Väldigt Positivt överraskad 😊

Satte ribban högt när det gäller våld, erotik,politik och mystik.

Coolt att det är 172 år innan GoT.
Samma städer då som nu fast andra herrar styr.

Ska bli sjukt spännande framöver 🥰
Citera
2022-08-24, 10:36
Medlem
okok1s avatar
Det måste vara svårt att vara vänsterbliven. Allt är fel.

Expressen:
Citat:
I sociala medier har flera fans uttryckt sina åsikter kring den mycket grafiska och våldsamma scenen.

”Den där kejsarsnittsscenen var det mest obekväma jag någonsin sett. Jag ville gråta och kräkas på samma gång”, skriver en person enligt New York Post.

En annan menar att problemet med scenen ligger i att kvinnan inte själv fick vara med och ta beslutet.

”Det som gör det fruktansvärt är att Viserys tog beslutet utan att överlägga eller ens berätta för henne, att ha alla de där människorna hålla ner henne samtidigt som hon frågar vad det är som pågår. Det är brist på samtycke och förståelse”.

Aemmas död skiljer sig från böckerna av George R.R Martin. Fans menar att sättet serien porträtterade det var onödigt.

”Fortfarande arg över Aemmas död. Det var en så värdelös ändring. Grunden i det var densamma, hon skulle dö när hon födde Baelon. Men det fanns ingen anledning att göra henne till ett offer som tvingas genomgå ett kejsarsnitt utan samtycke, påtvingat av hennes make.”.
Citat:
– Vi visade den för så många kvinnor som möjligt och ställde frågan: ”är det här för våldsamt för dig?”. Och enhälligt var svaret: ”nej”. Ofta var responsen: ”om något behövs det mer”, säger Miguel Sapochnik om scenen enligt Insider.
Citera
2022-08-24, 10:46
Medlem
Överlag så måste jag säga att första avsnittet var över förväntan.. MEN denna CGI alltså? Den är fruktansvärt usel och då menar jag både draken och stadsdelarna.. hoppas verkligen att dom inte kommer disneyfiera drakarna med stora ögon och puttinuttande! Dom ska vara skräckinjagande rovdjur 24/7 targaryens ska till och med känna sig lite rädda.
Citera
2022-08-24, 10:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Serien fick slut på material från böckerna i slutet av säsong 5. I samma veva slutade producenterna även rådfråga Martin tills han tillsist vart helt utfryst.

Mao allt annat än Martins fel, förutom att han skriver så långsamt.
Ja just det Det stämmer! Så tv-författarna gjorde en "Ofelia" av alla stjärnor i ledande roller.
Citera
2022-08-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Expressen:

Hahaha det här var faktiskt riktigt kul att läsa!
När man börjar klaga på hur någon valt att porträttera något som SKA var svenskt från en fiktiv medeltid Hahah jisses..

Dom måste vakna varje dag och leta fel hos folk. Men vänstern är ju dom snälla de vet ju alla..
Citera
2022-08-24, 12:20
Medlem
Lite positivt överraskad av första avsnittet, även om det inte når upp till GoT-nivå. Det var ju förväntat med tanke på att det är svårt att nå upp till böckerna som tagit decennier att skriva. Hoppas att det precis som i GoT att handlingen förgrenar sig och blir lite mer multidimensionell och komplex. Skådespelarinsatserna var inte på samma nivå som GoT, inte heller den intelligenta dialogen fanns där. Saknar en Tyrion- eller Littlefinger-figur. Vi får se om det bara behöver sätta sig lite, efter hela säsongen kanske man är av en annan åsikt.

Älskade kejsarsnitt-scenen. Var så rått och brutalt och man blev förbannad på Viserys och han visade att han är en komplex figur som varken är alltigenom ond eller god. Jag hoppas verkligen det fortsätter så, med få stereotypa karaktärer.
Senast redigerad av Michalishenko 2022-08-24 kl. 12:24.
Citera
2022-08-24, 13:06
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Tror alla här verkar ha missförstått dom svarta. Dom är inte Targaryen utan Velaryon - det blonda håret på dem är för att de e den enda andra familjen som överlevt från the doom of Valyria.
I Valyria var ju alla stora familjer silverhåriga och flera hade drakar, det var inte bara Targaryens.
Dock i böckerna är dom inte negrer.. så ja de e ju lite trist att man ska tvinga in det...

I Valyria så hade varendaste person silverblont hår, lila ögon och väldigt ljus hud. Svarta valyrians med silverblont hår är därmed ungefär lika realistiskt som att det för tusen år sen skulle ha funnits en massa blonda neger-vikingar i Sverige. Att targaryens fortsätter att ha silverblont hår beror till stor del på att de gifter sej med sina syskon och kusiner och andra avlägsna släktingar etc, och ibland när de inte gjort det så har deras barn fått andra hårfärger.

Men första avsnittet var bra i övrigt, så känns värt att fortsätta titta.
Citera
2022-08-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
I Valyria så hade varendaste person silverblont hår, lila ögon och väldigt ljus hud. Svarta valyrians med silverblont hår är därmed ungefär lika realistiskt som att det för tusen år sen skulle ha funnits en massa blonda neger-vikingar i Sverige. Att targaryens fortsätter att ha silverblont hår beror till stor del på att de gifter sej med sina syskon och kusiner och andra avlägsna släktingar etc, och ibland när de inte gjort det så har deras barn fått andra hårfärger.

Men första avsnittet var bra i övrigt, så känns värt att fortsätta titta.
Dom har väl med svarta för annars hade det blivit rasistisk diskriminering kanske. Ungefär som serien The Witcher med en svart häxa som spelar "Fringilla Vigo" som förstör hela serien i övrigt.
Citera
2022-08-24, 13:21
Medlem
K-Glitchens avatar
Tyckte det var ganska bra. Men som nån sa så var det nåt som "fattades" med grafiken.
Draken imponerade inte på mig direkt.

Tycker det lovar gott ändå. Man känner ju inte igen karaktärerna ännu så det ska bli spännande att följa.

Tror iallafall inte att det når upp till GOT nivå. De 4 första säsongerna är enligt mig det bästa som någonsin gjorts. Resten borde aldrig ha gjorts.

Börjar också inse att herr R.R Martin nog aldrig kommer att skriva klart serien som han har lovat gjort i flera år så det är väl det där värdelösa slutet som det var i serien vi får leva med.

Jag menar. Man bygger upp hela jävla serien på att hotet bakom muren ska krossa världen och så får vi det där snöpliga slutet. Jag har nog aldrig blivit så jävla besviken i hela mitt liv.
Citera
2022-08-24, 13:37
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Expressen:
Läste det där precis
Människor är fan efterblivna
Citera
2022-08-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Dom har väl med svarta för annars hade det blivit rasistisk diskriminering kanske. Ungefär som serien The Witcher med en svart häxa som spelar "Fringilla Vigo" som förstör hela serien i övrigt.

Påverkar deras chanser till att vinna awards också, har för mig att vinna bafta måste du exempelvis ha med minoriteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in