2022-08-24, 13:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Rimligt? Det är fakta. Mätt två gånger med två olika klockor. Sen har väl också TP gjort tidsmätning.

Det är nog någon annan än Wall som mätt tokigt via Google-maps initialt och sen har det blivit en sanning. Eller så bluffar man, vilket inte skulle förvåna mig. I vilket fall har man totalsågat TPs uttalande om att det tar ca 4 min till stämpelklockan, 23.15-23.19 utan större ansträngning.

"utan större ansträngning" är en åsikt.

Sen får man ju förhålla sig till en vettig anledning för SE att ta denna väg, samt att Mårten säger att LOP går innan mannen.

Och man vet inte när LOP går. Därför tycker jag det är bättre att skippa tider och tänka sträcka, LOP kontra SE.
Citera
2022-08-24, 13:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kul sammanfattning. Jag skrattade mig dubbelvikt.

Momentet tidigare? Språngmarschen var 3-4 minuter efter skotten och det påstådda samtalet med LP.

Varför gick han inte fram till GS, eller sa till Windén, om det signalement som hade framkommit?

Innan patrullen gav sig av ... Om han nu ändå på något sätt visste om att de saknade signalement.

Och hur kunde vittnet ta fel på GM och SE, när SE sprang först 3-4 minuter efter skotten?

Tror knappast att AD skulle göra en sån missbedömning, om det nu var han som var "supervittnet".

Nej, det här håller inte. Skandiamannens försvarstal krackelerar från topp till tå.

Nu är det ju inte AD som behöver göra den missbedömningen, det är bara SE som behöver tro att vittnet inte var där i tid. Det måste inte förhålla sig så att det faktiskt var ett vittne som har fel.
Citera
2022-08-24, 13:43
Medlem
Citat:
Nej, precis. Den dörren låg inne i garaget?

Däremot fanns det två olarmade dörrar på baksidan, enligt den ritning som PH bifogade i sitt andra PM.

För egen del kan jag dock inte se att SE skulle ha förföljt paret från Grand. Praktiskt ogenomförbart ...

Om han däremot såg paret tidigare på kvällen? Ja, det kan hänga på om ALG minns tiden rätt ...
Det är varuintagen med sjalussi portar som inte är larmade.

Nödutgången/SB-ingången är oklar om den var larmad.

Om SE behövde gå in och ut kunde han enligt mina efterforskningar troligtvis gå in och ut obehindrat genom att använda nyckel gå genom dörren i gallret och sen dörren till cykelgaraget.

Ja dörren som larmade låg inne i garaget på övre källaren plan. Oklart exakt vilken dörr det var. Se separat tråd för detaljer
Citera
2022-08-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det intressanta är PU:s utpekande av Engström. På vilka grunder de pekar ut honom. Varför och hur de kommit fram till det. Att de efter tre års intensivt utredande av Engström inte kom med något som gör honom på minsta sätt skyldig men ändå pekar ut honom och lägger ned utredningen, är ett lågvattenmärke utöver det vanliga.

Jo jag vill veta om ni anhängare presterar bättre än KP/HM. Vad jag sett hittills så kan jag inte se att ni gör det utan ni verkar närmast okritiskt svälja allt, dvs egentligen ingenting, som PU presenterade på presskonferensen.

Vi fortsätter arbeta. Gör du? Har du bidragit med det fortsatta arbetet?
Citera
2022-08-24, 13:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu är det ju inte AD som behöver göra den missbedömningen, det är bara SE som behöver tro att vittnet inte var där i tid. Det måste inte förhålla sig så att det faktiskt var ett vittne som har fel.

Problemet är att något sådant vittne inte finns dokumenterat. Anér trodde sig veta vem det var, men uppgav inget namn eller någon ledtråd? Således riskerar vittnet att vara det forumadvokaterna brukar kalla "hittepå".

Förslaget är att det rör sig om AD, men förhöret av honom påbörjas först strax efter midnatt.

Visst kan han ha varit fram tidigare och pratat med Windén, men inga belägg för det finns?

Däremot vet vi att den AD såg var GM, och inte någon som sprang 3-4 minuter efter skotten.
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-24 kl. 14:16.
Citera
2022-08-24, 14:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det intressanta är PU:s utpekande av Engström. På vilka grunder de pekar ut honom. Varför och hur de kommit fram till det. Att de efter tre års intensivt utredande av Engström inte kom med något som gör honom på minsta sätt skyldig men ändå pekar ut honom och lägger ned utredningen, är ett lågvattenmärke utöver det vanliga.

Jo jag vill veta om ni anhängare presterar bättre än KP/HM. Vad jag sett hittills så kan jag inte se att ni gör det utan ni verkar närmast okritiskt svälja allt, dvs egentligen ingenting, som PU presenterade på presskonferensen.

Vi presterar bättre än snedseglarna i övriga trådar och kanaler i alla fall.

GW, Wall, Aro, m.fl. står tyvärr kvar på perrongen ... Prestigen var viktigare än att försöka hjälpa till.

Det centrala är att SE såg LJ, men därefter tycks försvunnen.

Utredningen vände på varje sten. Nu står hoppet till att allmänheten har något som kan bringa klarhet.
Citera
2022-08-24, 15:08
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"utan större ansträngning" är en åsikt.

Sen får man ju förhålla sig till en vettig anledning för SE att ta denna väg, samt att Mårten säger att LOP går innan mannen.

Och man vet inte när LOP går. Därför tycker jag det är bättre att skippa tider och tänka sträcka, LOP kontra SE.

Absolut, det är subjektivt. Men jag vet skillnaden mellan springa och gå.

Mitt inlägg gäller inte om detta är logiskt eller troligt, det är upp till var och en att avgöra.

Detta rör frågan om TPs påstående om det gick att starta efter makarna Palme kl 23.15 (den tid som TP tog från GRK) och nå stämpelklockan 23.19 utan problem. Vilket är det första som måste kontrolleras innan man idiotförklarar teorin. Det har inte gjorts på korrekt sätt av de som presenterat mätningarna.

Ja, självklart, man måste tänka sträckorna för båda till en specifik punkt där de möts, för att bestämma deras respektive hastigheter. Det finns egentligen ingen gräns för hur sakta man kan gå, däremot uppåt hur fort en människa kan röra sig. Man måste rimlighetsbedöma. Som jag säger så funkar det inte om starten skedde 23.17, då skulle SE i form av Grandman inte hunnit till stämpelklockan i tid utan att springa. Startade dom t ex 23.12 blir hastigheten orimligt låg för Palme osv.

Problemet är att vi inte vet när dom startade, eller hur dom rört sig momentant. Om vi inte vet det, hur kan vi då veta att det är omöjligt? Vi vet bara med säkerhet hur lång tid det tar att gå utan att dra benen efter sig till dörrarna jag beskrev.
Citera
2022-08-24, 19:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det finns ingen dörr på baksidan som le Carrie använde.

Ok. Spinn vidare. Vad var det som fanns då?
Citera
2022-08-24, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vilket vittne skulle han vara orolig för?

Alla som säger sig ha sett mordet. Det nämns redan på lördag morgon att det fanns över 10 vittnen. Men visst, du får gärna tro att SE kunde skanna av vittnessituationen i samma stund han begår mordet, och att han skulle avfärda dessa 10+ vittnen.
Citera
2022-08-24, 19:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nu hänger jag inte riktigt med. I inlägg nummer 35929 skriver du:

"Så enkelt är det förstås inte.
Finns utrymme för språngmarschen i ett senare tillfälle.
Och dessutom går ju kronologin ihop med det SE har att berätta om återkomsten till platsen.
Det påstådda supervittnet kan mycket väl vara Delsborn och polisen Windén."

"Supervittnet" var ju den som förväxlade SE med GM, när vår hjälte ångade efter poliserna i gränden. Således, om AD var "supervittnet" som du föreslår i det tidigare inlägget, var det också han som förväxlade SE med GM, enligt ditt resonemang.

Men enligt dig är denna förväxling alltså bara Skandiamannens egen uppfattning utifrån den beskrivning som AD ger, i det första förhöret: "grå herrhatt" och "gråaktig ulster med svarta stänk. SE ska ha hört "keps" och "mörk rock", och ja, förvisso, om kepsen var grå och rocken hade blåa inslag ... ? Då är AD:s beskrivning inte så långt ifrån. Tillräckligt nära för att SE skulle hoppa högt?

Var det då SE som AD såg springa in mot gränden efter det andra skottet?

Förhöret med AD påbörjades kl. 0:20 och då var SE sedan länge försvunnen från platsen. Det är inte heller Windén som förhör honom. Finns det något i materialet som visar att AD pratade med Windén?

Om inte, så verkar inte AD ha varit det supervittne, som SE baserade sin uppfattning om en förväxling på. Såvida inte SE reagerade på hans berättelse i morgonekot, där AD säger 180 cm lång, långrock och hatt.

Förhöret åt väl gjort på stationen? Det är rimligt att han innan dess blivit förhörd på platsen. Ett av alla dessa borttappade förhör från mordplatsen.
Citera
2022-08-24, 19:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
PH har fått detta återgivet för sig av en som intervjuade SE, så han drar slutsatser utifrån det.

Det är ju ingen vetenskaplig avhandling så de kan mycket väl ha kallat en revolver för "pistol".

Behöver inte ens vara SE som gjorde det, utan den som pratade med SE och rapporterade in till PH.

Poängen är att SE kunde höra på ljudet att det var ett mindre vapen än de Holmér snurrade runt i TV.

Eller i alla fall mindre än en .357 Magnum. Det är definitivt en specialkunskap.

Ungefär som erfarna soldater under Första världskriget kunde höra på ljudet vilken storlek granater hade?

Jo, precis! Det framgår tidigare i PH:s PM, på s. 4. Vill minnas att jag redan har citerat avsnittet:

"SE kommenterade 'nyårssmällarna' så att det knappast kunde ha varit en Smith-Wesson eftersom en så grovkalibrig pistol skulle ha åstadkommit ett starkare ljud."

I "Skydd och säkerhet", 5 år senare, vill han rent av rekommendera en mindre revolver:

"Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen -- om jag varit mördaren."

Jag ser inte varför detta skulle tyda på vapenkunskaper. Halva Sverige kunde sagt exakt likadant eftersom det pratats så mycket i media om det kraftfulla stora mordvapnet. Overkill
Citera
2022-08-24, 19:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Problemet är att något sådant vittne inte finns dokumenterat. Anér trodde sig veta vem det var, men uppgav inget namn eller någon ledtråd? Således riskerar vittnet att vara det forumadvokaterna brukar kalla "hittepå".

Förslaget är att det rör sig om AD, men förhöret av honom påbörjas först strax efter midnatt.

Visst kan han ha varit fram tidigare och pratat med Windén, men inga belägg för det finns?

Däremot vet vi att den AD såg var GM, och inte någon som sprang 3-4 minuter efter skotten.

Vad menar du med "sådant vittne". Finns det inte flera vittnen som nämner mörk rock och eventuell huvudbonad?

Dessutom är anteckningarna för alla förhör på mordplatsen borta.

Förhöret med AD du refererar till är från polisstationen vad det verkar. Och blev han medtagen dit så är det troligt att han blivit hörd av polis redan innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in