Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Hur framgår detta? Se påstår sig, enligt PH, kunna höra skillnad på "vapen - handeldvapen". Det tolkar jag som "bössa - pistol/revolver". Även om bössor förvisso också är handeldvapen, så brukas termen ofta i betydelsen "enhandsvapen". Det framgår oavsett här inget om någon förmåga att kunna skilja på olika revolverkalibrar?
SE verkar för övrigt betrakta mordvapnet som en (grovkalibrig) pistol. PH, som polis, kan rimligen inte ha misstagit sig beträffande detta. Så det är av allt att döma inte revolvrar av olika kalibrar (dvs främst olika styrkor på laddning) SE diskuterar. Utan pistoler.
Nej, jag kan faktiskt inte se något i detta som pekar på några djupare insikter i eller förtrogenheter med vapen. Däremot ser jag en person, PH, som starkt misstänker SE och tolkar allt i den riktningen. Oskyldiga djur?
PH har fått detta återgivet för sig av en som intervjuade SE, så han drar slutsatser utifrån det.
Det är ju ingen vetenskaplig avhandling så de kan mycket väl ha kallat en revolver för "pistol".
Behöver inte ens vara SE som gjorde det, utan den som pratade med SE och rapporterade in till PH.
Poängen är att SE kunde höra på ljudet att det var ett mindre vapen än de Holmér snurrade runt i TV.
Eller i alla fall mindre än en .357 Magnum. Det är definitivt en specialkunskap.
Ungefär som erfarna soldater under Första världskriget kunde höra på ljudet vilken storlek granater hade?
Jo, precis! Det framgår tidigare i PH:s PM, på s. 4. Vill minnas att jag redan har citerat avsnittet:
"SE kommenterade 'nyårssmällarna' så att det knappast kunde ha varit en Smith-Wesson eftersom
en så grovkalibrig pistol skulle ha åstadkommit ett starkare ljud."
I "Skydd och säkerhet", 5 år senare, vill han rent av rekommendera en mindre revolver:
"Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen -- om jag varit mördaren."