2022-08-24, 09:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 897ihdkjahdk
en toalett och enbart 80 kvm på en fyra är helt orimligt i längden. en familj med två vuxna och två barn kan inte ha en toalett, vilken dessutom är blockerad under duschning.

Ja, det är ett problem. Boendestandarden i form av badrum/toa och storlek på t.ex. rum har gått ner ordentligt. 70/80-talsstandard är 3 RoK på ca 80 kvm med badrum och gästtoa (ev med dusch), numera är 3 RoK 65 kvm med ett badrum, ingen gästtoa.
Citera
2022-08-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så kan det vara men vet ett par som sålt och haft proppat på visningarna och inte ens skambud..Även mäklarna tar hellre in skambud än inga alls och de mäklarna jag känner säger samma sak.

Håller med. Mäklarna och säljarna har ju något skilda intressen. Säljarna vill förstås ha högsta möjliga pris medans mäklarna vill ha en avslutad affär.
Citera
2022-08-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 897ihdkjahdk
en toalett och enbart 80 kvm på en fyra är helt orimligt i längden. en familj med två vuxna och två barn kan inte ha en toalett, vilken dessutom är blockerad under duschning.
Båda var eventuellt 3:or från början.
Citera
2022-08-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojja83
Med sina fantasi pengar från börsen.

Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
https://www.booli.se/bostad/2236525

Såld för 8,1 i år i april

Bud nu på 10,7
https://www.maklarringen.se/hus/taby/taby/lottingelund/domarringsvagen-26-cr-obj26656_1928586367

Fet krasch?
Avstyckning. Kolla tomtstorleken.
Citera
2022-08-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det är ett problem. Boendestandarden i form av badrum/toa och storlek på t.ex. rum har gått ner ordentligt. 70/80-talsstandard är 3 RoK på ca 80 kvm med badrum och gästtoa (ev med dusch), numera är 3 RoK 65 kvm med ett badrum, ingen gästtoa.

Problemet är väl att Boverket bestämt sig för att höja kraven på handikapp anpassning och numera måste en toalett vara byggd så att den går att använda för en rullstolsbunden som skall placera rullstolen bredvid toalettstolen. Dessutom skall det finnas plats för en personlig assistent. Då duger inte en gäst-toa längre. Myndigheterna har i princip bestämt att det skall vara orimligt dyrt att bygga två toaletter i en modern 3:a eller 4:a.

Det är krav som satts så högt att folk hellre avstår än uppfyller kraven...

Korkade myndigheter, fulla med aktivister, är ju ett av våra större problem generellt...
Citera
2022-08-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Man har alltså köpt en tomt med ett hus för 8 miljoner. Styckat av halva tomten, byggt ett hus och lyckas sälja det för 10,7 miljoner....

Man gör alltså en vinst på 2,7 miljoner plus har kvar en tomt samt ett hus MINUS byggkostnader för huset? Tycker inte det låter som en kraschande marknad isf
Det ser ut som det kan bli en bra affär. Men det beror på hur det befintliga husets skick och var det låg placerat på tomten. Det kan ju var så att det låg mitt på tomten och man var tvungen att riva huset för att möjliggöra en avstyckning. Jag har själv gjort en sån affär en gång.
Men även vid rivning så kan det bli skapliga pengar över.
Citera
2022-08-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Håller med. Mäklarna och säljarna har ju något skilda intressen. Säljarna vill förstås ha högsta möjliga pris medans mäklarna vill ha en avslutad affär.

Tror det handlar om att många svenskar inte gillar att pruta. Man väntar på att utgångspriset ska sänkas först.
Citera
2022-08-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tror det handlar om att många svenskar inte gillar att pruta. Man väntar på att utgångspriset ska sänkas först.

I minst ett par av de visningar jag varit på har mäklaren uttryckt det som att en prissänkning redan är gjord i utgångspriset (mot tidigare liknande objekt) och att säljaren är beredd att sälja till utgångspris men inte därunder. Jag har lagt bud två ggr nu på mellan 5-8% under utgångspris, i mitt tycke inga skambud. Båda objekten är kvar på marknaden då säljaren tycker det är för lågt.
Citera
2022-08-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Avstyckning. Kolla tomtstorleken.

Ja men det går ju åt "fel håll" i detta fall har man köpt en stor tomt för 8 miljoner och lyckas sälja en del av tomten för 10,7 miljoner? Det kan ju knappast vara en dålig affär. De har ju isf fortfarande kvar en tomt plus vinst på försäljningen
Citera
2022-08-24, 10:50
Bannlyst
När idioterna köpt sina ettor i Stockholm utan balkong fast ändå till priset 3 miljoner, eller köpt sina radhus i Sollentuna för nästan 5-7 miljoner har de aldrig tänkt på följande:

1. Nedstängningen av halva kärnkraften i landet
2. Inflationen
3. Sanktioner mot Ryssland

Å ena sidan har en massa fruntimmer och även deras mähän till karlar hela tiden tyckt att en röst på särskilt miljöpartiet varit det rätta (det kostar och det är di själva som ska öppna på den egna plånboken).

Har jag missat något? Jag tror personligen folk i stor utsträckning knappt tittar på föreningens ekonomi.

Det finns några saker som får bubblan att spricka, som folk bara för 36 korta månader sedan inte tänkte på.
Citera
2022-08-24, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Det där lilla huset ämnet en familj man växte upp i, det var byggt 1973, hade 2 duschutrymmen. Dock bara en toalett.
Citera
2022-08-24, 11:04
Medlem
Swedbank ser dystert på det hela:
https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-raknar-med-boprisfall-pa-15-procent-i-ny-prognos/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in