2022-08-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, att stämpla ut efter mordet ger ett skenbart alibi. SE kan inte ha varit vid Grand och skjutit OP innan han lämnat sin arbetsplats.

Så efter ett statsministermord går man lugnt tillbaka till sitt jobb och stämplar ut. Det hade räckt med att han hade upptäckts av nån vid Grand eller längs vägen så hade han varit körd.
Citera
2022-08-23, 19:22
Medlem
Citat:
Därför kan det vara bra att exponera sig för så många vittnen som möjligt på mordplatsen efter mordet.

I ett senare skede kan SE och försvararen hävda att folk blandar ihop honom med GM. De måste ha sett honom på mordplatsen efter mordet och på tv.

Jag har förstått att ni tänker så men jag hävdar att det är orimligt.
Citera
2022-08-23, 19:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Därför kan det vara bra att exponera sig för så många vittnen som möjligt på mordplatsen efter mordet.

I ett senare skede kan SE och försvararen hävda att folk blandar ihop honom med GM. De måste ha sett honom på mordplatsen efter mordet och på tv.

Nej, det är inte bra, det är rent korkat. För det räcker att ett vittne sagt "där är han", så hade han varit körd.
Citera
2022-08-23, 19:25
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även för den som tycker att det blir svårt att få tiden att räcka till för SE:s manövrer i TP:s grandscenario, så borde det ju vara så pass mycket annat som faller på plats med den här teorin att det kunde vara värt att ompröva sina föreställningar som i så fall står i vägen. Om man t.ex. bedömer att det blir svårt för SE att hinna gå sträckan om han startar 23:15 vid bokhandeln, och sedan stämplar ut 23:19, då kan man väl tänka sig att utstämplingstiden i själva verket ligger närmare 23:19:59. Då har SE nästan fem minuter på sig att gå sträckan, snarare än de fyra minuter som TP (som har kollat upp det där) menar räcker gott och väl. Man kan också tänka sig att SE startade en eller ett par minuter innan 23:15 från bokhandeln. Det där Mårten sade om att mannen skulle ha gått efter makarna Palme söderut på Sveavägen när paren skiljdes åt, det låter inte särskilt troligt. Ingen annan hade väl sett någon som följde efter makarna Palme, och Mårten kan (som många andra) ha dragit en felaktig slutsats här utifrån sin egen och Lisbeths tidiga övertygelse om att mannen han såg vid bokhandeln var identisk med den man som några minuter senare sköt Palme. Och Mårten kunde väl knappast föreställa sig att mannen skulle ha (som i grandscenariot) tagit en tvärgata in till Luntmakargatan, passerat genom en byggnad och sedan kommit ut på Sveavägen igen en bra bit söderut. Dessutom behöver vi ju ha någon idé här om anledningen till att SE ställde in mordplanerna och gick tillbaka till jobbet, och en tänkbar sådan förklaring är väl just att han ställde in eftersom makarna Palme hade gjort sällskap med Mårten och hans flickvän en bit söderut längs Sveavägen. Hade SE stannat kvar till 23:15 och sett de här paren skiljas åt, och sett makarna Palme gå helt ensamma söderut, då kanske han hade följt efter dem för att skjuta. Just därför tycker jag att det är rimligt att tänka sig att SE ställde in och började gå tillbaka till Skandia innan paren skiljdes åt. Och sedan när han stötte på makarna Palme igen efter utstämplingen, då var de plötsligt inte längre i sällskap med Mårten och hans flickvän. Och därmed var det som tidigare hade hindrat honom från skjuta borta, och nu slog han till.

Om SE var Grandmannen och startade efter så kan han inte följt efter makarna Palme många sekunder. Han måste då omedelbart ha korsat Sveavägen. Ett sånt scenario tar ca 2 min och 21 sek till garagedörren på baksidan om man går lite halvraskt utan att anstränga sig - provmätt två gånger med två olika klockor. Till dörren mitt på Skandiahusets baksida tar det 2 min 51 sek.
Citera
2022-08-23, 19:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även för den som tycker att det blir svårt att få tiden att räcka till för SE:s manövrer i TP:s grandscenario, så borde det ju vara så pass mycket annat som faller på plats med den här teorin att det kunde vara värt att ompröva sina föreställningar som i så fall står i vägen. Om man t.ex. bedömer att det blir svårt för SE att hinna gå sträckan om han startar 23:15 vid bokhandeln och sedan stämplar ut 23:19, då kanske man kan tänka sig att utstämplingstiden i själva verket ligger närmare 23:19:59. Då har SE nästan fem minuter på sig att gå sträckan, snarare än de fyra minuter som TP (som har kollat upp det där) menar räcker gott och väl. Man kan också tänka sig att SE startade en eller ett par minuter innan 23:15 från bokhandeln. Det där Mårten sade om att mannen skulle ha gått efter makarna Palme söderut på Sveavägen när paren skiljdes åt, det låter inte särskilt troligt. Ingen annan hade väl sett någon som följde efter makarna Palme, och Mårten kan (som många andra) ha dragit en felaktig slutsats här utifrån sin egen och Lisbeths tidiga övertygelse om att mannen han såg vid bokhandeln var identisk med den man som några minuter senare sköt Palme. Och Mårten kunde väl knappast föreställa sig att mannen skulle ha (som i grandscenariot) tagit en tvärgata in till Luntmakargatan, passerat genom en byggnad och sedan kommit ut på Sveavägen igen en bra bit söderut. Dessutom behöver vi ju ha någon idé här om anledningen till att SE ställde in mordplanerna och gick tillbaka till jobbet, och en tänkbar sådan förklaring är väl just att han ställde in eftersom makarna Palme hade gjort sällskap med Mårten och hans flickvän en bit söderut längs Sveavägen. Hade SE stannat kvar till 23:15 och sett de här paren skiljas åt, och sett makarna Palme gå helt ensamma söderut, då kanske han hade följt efter dem för att skjuta. Just därför tycker jag att det är rimligt att tänka sig att SE ställde in och började gå tillbaka till Skandia innan paren skiljdes åt. Och sedan när han stötte på makarna Palme igen efter utstämplingen, då var de plötsligt inte längre i sällskap med Mårten och hans flickvän. Och därmed var det som tidigare hade hindrat honom från skjuta borta, och nu slog han till.

Så då väljer du att tro att mannen Mårten ser i blå jacka, keps och glasögon inte är SE, eller att mannen tvärs mot vad Mårten säger går innan makarna Palme?

Ingen annan har sett någon gå efter? Korvgubben nämner en man bakom Palme, var det inbillning? Den gamla damen i lägenheten är tveksam, men hon beskriver en förföljare. NF beskriver en förföljare. Det är magstarkt säga att ingen annan nämner att någon följer efter.

Problemet med turen genom Skandia för att han gett upp att mörda Palme har ett stort problem i att SE i detta scenario inte har någon anledning skynda sig. Men för att hinna ut och vara Tensonmannen så måste han skynda sig. Förstår inte varför man ska räkna med de där uppskattade tiderna för när LOP börjar gå hemåt. De betyder ju ingenting.
Citera
2022-08-23, 19:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Så efter ett statsministermord går man lugnt tillbaka till sitt jobb och stämplar ut. Det hade räckt med att han hade upptäckts av nån vid Grand eller längs vägen så hade han varit körd.

Men OP mördades inte vid Grand, varför fördjupa sig i något som inte har hänt.
Citera
2022-08-23, 19:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om SE var Grandmannen och startade efter så kan han inte följt efter makarna Palme många sekunder. Han måste då omedelbart ha korsat Sveavägen. Ett sånt scenario tar ca 2 min och 21 sek till garagedörren på baksidan om man går lite halvraskt utan att anstränga sig - provmätt två gånger med två olika klockor. Till dörren mitt på Skandiahusets baksida tar det 2 min 51 sek.

Men på denna 2 min och 51 s så rör sig även makarna Palme en bra bit. Man kan strunta i tiderna och bara jämföra med LOP.

Varför skulle GM med reumatism som gett upp röra sig nästan dubbelt så snabbt som normal gånghastighet (nästintill springande vissa sträckor enligt mig)?
Citera
2022-08-23, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det är inte bra, det är rent korkat. För det räcker att ett vittne sagt "där är han", så hade han varit körd.

Hade du trott på ett sådant vittne?

Nä, precis, det är så osannolikt att det inte går att tro på, just därför är det genialt.
Citera
2022-08-23, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hade du trott på ett sådant vittne?

Nä, precis, det är så osannolikt att det inte går att tro på, just därför är det genialt.

Ja självklart hade man satt tilltro till ett mordplatsvittne som första veckan i mars sagt "där är mördaren". Speciellt om en person som säger sig ha varit nära mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-08-23 kl. 20:05.
Citera
2022-08-23, 20:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men på denna 2 min och 51 s så rör sig även makarna Palme en bra bit. Man kan strunta i tiderna och bara jämföra med LOP.

Varför skulle GM med reumatism som gett upp röra sig nästan dubbelt så snabbt som normal gånghastighet (nästintill springande vissa sträckor enligt mig)?

Kanske borde du gå ner till Grand och tidsmäta själv innan du uttalar dig om dubbla gånghastigheter? Det har du under inga omständigheter gjort märker jag. Om du tror jag kör några förnekartrick så kan du ju alltid syna mig. Återkom gärna med de tider som du mäter fram.

Att makarna Palme måste gått mycket saktare än SE om han nu verkligen var Grandmannen är ju självklart. Jag vet tyvärr inte när makarna Palme började gå, eller hur dom fördelade hastigheten, betvivlar starkt att du vet hur det ligger till. Som jag skrev tidigare, startade dom t ex 23.17 funkar det inte.
Citera
2022-08-23, 20:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Kanske borde du gå ner till Grand och tidsmäta själv innan du uttalar dig om dubbla gånghastigheter? Det har du under inga omständigheter gjort märker jag. Om du tror jag kör några förnekartrick så kan du ju alltid syna mig. Återkom gärna med de tider som du mäter fram.

Att makarna Palme måste gått mycket saktare än SE om han nu verkligen var Grandmannen är ju självklart. Jag vet tyvärr inte när makarna Palme började gå, eller hur dom fördelade hastigheten, betvivlar starkt att du vet hur det ligger till. Som jag skrev tidigare, startade dom t ex 23.17 funkar det inte.

Men strunta i tiderna, det är ointressant. Vilken tid de började gå spelar ingen roll. Det som spelar roll är att du menar att SE skulle gå samtidigt som LOP.

Räkna på sträckorna.

Finns ju inget som tyder på att LOP gick sakta.
Citera
2022-08-23, 20:30
Medlem
Citat:
Men OP mördades inte vid Grand, varför fördjupa sig i något som inte har hänt.

Nej men det är vad en del tror var tanken och då påvisade jag orimligheten i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in