2022-08-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Känner många som har elbil. Allt de snackar om är att ladda sin bil hela jävla tiden. Ni som köpte elbil blev bra blåsta. Andrahandsvärdet ska vi inte ens prata om.

Haha, ja när dom inte kör så är det bara laddning i huvudet.
När dom kör sitter dom bara och kollar på batteriet.
Citera
2022-08-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Jag kan försäkra dig om att jag besitter kompetens nog. Grundtanken och tekniken bakom elbilar är knappast ny. Den är inte heller helt ofarlig i något led. Men det glömmer gärna fanatiker. Att kalla tekniken förnyelsebar är lika dumt som att kalla olja för fossil.
"Förnyelsebarheten " är lite för komplex för mig (och säkert för 99% av människor, men till skillnad från många andra lider jag inte av dunning kruger). Så jag vet inte. Men hittills med min erfarenhet av industri har jag en aning/gissning om att vi kommer lösa el över tid (självklart kommer vi aldrig lösa ICE).

Effektiviteten är desto mer objektiv. Skillnaden är så sjuk att det behövs liksom inga listor och argument hit och dit, alla andra åsikter är ren desinformation som spelar på att kunderna inte förstår situationen. ICE-motorerna är kroniskt efterblivna i jämförelse.
Citera
2022-08-23, 18:05
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är garanterat ett påhitt om det inte var så att du utelämnade att det var en husvagn på släp.
Finns inte en chans och den där typen av troll-lögner funkar inte längre för annat än möjligtvis bondläppar i Volvo i Sörbäcken som aldrig ens sett en elbil.

Du behöver inte tro på mig, men jag är verkligen inte ensam om att ha upplevt det.
Så enligt dig är alltså vibilägare och Norges Automobilforbund troll som ljuger och hittar på?

Citat:
Tesla Model 3 står däremot för testets näst största skillnad mellan officiell och verklig förbrukning: den drar hela 38 procent mer på vintern än i körcykeln och kommer 30 mil på en laddning. Den ska komma 56 mil på en laddning under perfekta förhållanden.
https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-drar-elbilarna-pa-vintern-tesla-och-mercedes-i-botten

Citat:
Test av rekkevidde: Tesla Model 3 LR 2020

Vinter

404.4 km - Rekkevidde målt vinteren 2020
18.5 kWh/100km - Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

612 km - Rekkevidde målt sommeren 2020
11.9 kWh/100km - målt sommeren 2020

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3/rekkeviddetest-tesla-model-3-lr-2020
Senast redigerad av doncroce 2022-08-23 kl. 18:12.
Citera
2022-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Du behöver inte tro på mig, men jag är verkligen inte ensam om att ha upplevt det.
Så enligt dig är alltså vibilägare och Norges Automobilforbund troll som ljuger och hittar på?

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-drar-elbilarna-pa-vintern-tesla-och-mercedes-i-botten

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3/rekkeviddetest-tesla-model-3-lr-2020

Före värmepump? Får samma räckvidd på vintern med Model 3P med värmepump som jag hade på SOMMAREN med 3LR utan värmepump.
Citera
2022-08-23, 18:23
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Före värmepump? Får samma räckvidd på vintern med Model 3P med värmepump som jag hade på SOMMAREN med 3LR utan värmepump.

Ganska säker det inte var värmepump i den jag körde, osäker vad dom hade i testerna, verkar som inte alla model 3 fick värmepumpar, vet du när dom teslorna släpptes i Sverige och vilka modeller det handlar om, verkar lite rörigt efter att ha googlat lite.
Senast redigerad av doncroce 2022-08-23 kl. 18:28.
Citera
2022-08-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde 250 mil i juli och gjorde av med 371kWh
Jag pyntade 2.20kr/kWh i juli.
Det blir 3.27kr/milen.

Jo visst men vad betalar du i vinter tror du? 20-30:- per kWh ser jag inte som en omöjlighet.

Jag har själv elbil, som tur är laddar jag mestadels gratis men ändå....
Citera
2022-08-23, 18:56
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Jo visst men vad betalar du i vinter tror du? 20-30:- per kWh ser jag inte som en omöjlighet.

Det ser jag som en omöjlighet.

Vi får se.
Citera
2022-08-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Go woke, go broke*

Elbilar kanske ser en temporär dipp i vissa marknader där elpriset går upp.
Men bara temporär. Förbränningsmotorer är 1800-tal. Släpp rinken och kom in i matchen

Vad är din "quick-fix" på elpriserna då? Jag ser ingen "quick fix" de närmaste 2-3 åren. Även om kriget i Ukraina tar slut så tror jag inte Putin släpper på kranen då han tjänar mer nu än innan

Jag är starkt emot Putin och jag kör själv elbil..... Jag ser bara ingen "quick fix".
Citera
2022-08-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det ser jag som en omöjlighet.

Vi får se.

Hur tänker du då? (Jag frågar ärligt, kanske jag inte tänkt på något)

Imorgon snittar elpriset på 4:-/kwh på Nordpool. Lägg på alla skatter och avgifter så pratar vi 5-6:-/kwh. Och det är fortfarande sommar! Vad kostar det när vi har minusgrader några månader? Då brukar inte solen skina och vinden blåser inte så mycket.
Senast redigerad av affekask 2022-08-23 kl. 19:12.
Citera
2022-08-23, 19:15
Medlem
Har knappt följt den här tråden, men den stora frågan är ju var man bor.
Bor man i SE4 så är det snorigt dyrt, så har man säg en villa och antingen bundit sig dyrt eller har rörligt avtal och vill ladda på dagen så är det bara att göra sig av med elbilen rent sett till kostnader alltså.

Men priserna på rörligt är oftast mycket mycket lägre på natten, så är man inte en idiot så kan man få det till bra priser ändå i södra Sverige.

I norrland däremot är det bara skaffa elbil och ladda närsom, det är snorbilligt med el där.
Citera
2022-08-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Förstår inte det jag gjorde fetstilt i ditt inlägg. Vadå, som Svensson har RÅD med?
Svenssons har inte råd med någonting. De BELÅNAR allt.
Lånade pengar är inte deras.

Du menar "som Svenssons LÅNAR".

Bilar som kostar 200.000 SEK och upp är till 99% belånade.

Svenssons ÄLSKAR att låna pengar till boende, bil, kläder, prylar, semestrar och t.o.m. mat i vissa fall!

Låna 250 tusen för spara in pengar.

Eller köp en dieselbil för 3-50000 och lägga ut samma pengar inom 5 år i bara drivmedel.
Citera
2022-08-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Här är en tesla model s 2014 som gått 26000 mil och kostar 350000kr:

https://www.blocket.se/annons/orebro/tesla_model_s_85_378hk_free_charge_css_konverterad /103150473

Denna gick för 850000kr och uppåt när den såldes som ny. Dvs utöver elkostnader och försäkring så har den i snitt kostat 20kr/mil att köra de senaste 8 åren. Sannolikt har den kostat över 35kr milen om man slår ihop alla kostnader.

Men de behövde inte tanka iallafall !

Så dålig jämförelse.

Jag pratar om köpa redan begagnad elbil för spara in pengar.

Du är medveten om att man har rätt till samma milersättning fast man kör elbil?

Vi kör för 2:- milen, laddar hemma och har bundet billigt elavtal, och får ersättning för 18,50:- milen, rätt ned i fickan.

Plus att vi sparar in 4-5000 i diesel varje månad som vi lägger på betala av bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in