2022-08-23, 16:35
Medlem
Är det hög bullernivå i en tesla??? då spricker väl hela tanken med att köpa lyxbil eller ???
Citera
2022-08-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det hög bullernivå i en tesla??? då spricker väl hela tanken med att köpa lyxbil eller ???
Extrem variation vad gäller modeller, vissa äldre har onödigt hög bullernivå.

Dock fortfarande inte "hög", mer att det kan upplevas störigt att det teoretiskt borde få dem att vara närmare knäpptysta. Dock ska man komma ihåg att Teslas bilar kompromissar för att vara billiga, eller snarare tillräckligt billiga.

EDIT: Tesla är alltså generellt inte lyxbilar. Plaid S kan väl eventuellt beskrivas som det. Model 3/Y är tvärt om optimerade för att kosta hälften av vad en billig lyxbil kostar.
Citera
2022-08-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du hittar på massa larv om att du har expertkompetens här men du tror att "Tesla" har en specifik bullernivå.

Även som ren gissning är det en efterbliven sådan, och det är förstås helt felaktigt. De olika årsmodellerna har rimligen olika bullernivåer.

Jämför sedan med en S eller Y så har du återigen något helt annat.

Vad som istället utmäker en Tesla mot en Volvo är att det är som natt och dag att köra. Det är att hoppa 30 år i tiden.

Jag skrev specifikt Tesla model 3 performance, en bil som kostar nära 700 000kr men som skakar som en diskmaskin när man kör på motorväg. Jag förstår dock att amatörer som du inte förstår vad bullernivå är för något när ni blir distraherade av alla fräcka ljud som bilen kan göra.

Så lär dig att läsa och sluta ta åt dig.
Citera
2022-08-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag skrev specifikt Tesla model 3 performance, en bil som kostar nära 700 000kr men som skakar som en diskmaskin när man kör på motorväg. Jag förstår dock att amatörer som du inte förstår vad bullernivå är för något när ni blir distraherade av alla fräcka ljud som bilen kan göra.

Så lär dig att läsa och sluta ta åt dig.

Min förra förmånsbil var en Model 3 Performance, 2020
Låg bra på motorvägen, men med lite mer buller än min BMW 540i G30 med 21”

Skakandet förstår jag inte?
Körde 1500mil motorväg med den

Nu har jag en Y i väntan på S
Mycket bättre. Men förvånansvärt stötig fr att vara en ”suv”

Vår e-tron, den är tusan tyst och skön. Men helvete vad den är sämst på allt annat!
Citera
2022-08-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSexor
Min förra förmånsbil var en Model 3 Performance, 2020
Låg bra på motorvägen, men med lite mer buller än min BMW 540i G30 med 21”

Skakandet förstår jag inte?
Körde 1500mil motorväg med den

Nu har jag en Y i väntan på S
Mycket bättre. Men förvånansvärt stötig fr att vara en ”suv”

Vår e-tron, den är tusan tyst och skön. Men helvete vad den är sämst på allt annat!

Audi e-tron ligger i topp när det gäller bullernivå och komfort.
Citera
2022-08-23, 17:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om jag inte minns helt fel så räknas inte uppvärmning som hushållsel utan att det är kyl, frys, tvättmaskin, datorer, tv osv
Nu var det ju inte det du skrev, men visst, en normal villa gör slut på 5-6000 kWh i hushållsel, dvs. fortfarande dubbelt så mycket som en elbil med normalkörsträcka, så en elbil blir kanske största enskilda förbrukaren i det fallet. Men endast en mindre del av hela förbrukningen.

Ska man dela upp det så ska förstås bilens el inte räknas med den heller eftersom det definitivt inte är hushållsel.
Citera
2022-08-23, 17:35
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Äpple mot äpple är VW Golf och VW ID3. Prisskillnaden på 250 000kr tar ungefär 8-10 år eller 16000mil att tjäna in. Mer om man bor i SE4.

SE3 och SE4 har idag lika pris på Nordpool-elbörsen (5.18 kr/kWh). I Svealand och Götaland som ungefär motsvarar SE3+SE4 bor ca 9 miljoner av landets drygt 10 miljoner.
Citera
2022-08-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Tekniskt helt överlägset till dessa syften (och många andra, om än inte alla).

Om man inte förstår ett skit om teknik så gör man nog bäst i att bara krasst lyssna på dem som gör det (inklusive dessa företag). Är man det minsta intresserad av ingenjörsteknik är det självklart pga komplexitet och energieffektivtet, men är man inte det så.. är det nog inte lika uppenbart.

Jag kan försäkra dig om att jag besitter kompetens nog. Grundtanken och tekniken bakom elbilar är knappast ny. Den är inte heller helt ofarlig i något led. Men det glömmer gärna fanatiker. Att kalla tekniken förnyelsebar är lika dumt som att kalla olja för fossil.
Citera
2022-08-23, 17:43
Medlem
flyer1s avatar
Kan nämna att elbilen jag sålde igår gick för samma pris jag gav för den för 3år sedan. Bränslet har kostat 4kr milen nu då allt är så dyrt, förut ca 1.5kr /milen. Så jag tycker det var billigt åka elbil.
Citera
2022-08-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
SE3 och SE4 har idag lika pris på Nordpool-elbörsen (5.18 kr/kWh). I Svealand och Götaland som ungefär motsvarar SE3+SE4 bor ca 9 miljoner av landets drygt 10 miljoner.

SE3 tenderar att bli billigare än SE4 under natten.
Citera
2022-08-23, 17:54
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Degraderingssiffran kommer från en sammanställning av data från över 6000 elbilar och elbybrider. Givetvis finns det ett flertal faktorer som påverkar. Är man dock någorlunda intresserad av batterivård så kan man öka livslängden betydligt. Inte minst hålla laddningen mellan 20-80 %. Bara den principen kommer man långt på.

Inom en snar framtid kommer man också kunna utvärdera batterihälsa och kvarvarande livslängd på elbilsbatterier vilket kommer bli intressant för andrahandsmarknaden.

Kan man inte utvärdera batterihälsans och kvarvarande livslängd så är det rysk roulett för köparen om man nu inte känner den man köper av och vet att de faktiskt bryr sig om denna.

Så leasing bilar borde alltid vara utan andrahandsmarknad för tillfället? fram tills man kan utvärdera detta och ha det som ett krav för den som leasar att vårda batteriet.

Blir intressant att se vad som händer när teknologin finns tillgänglig i framtiden.
Citera
2022-08-23, 18:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Kan man inte utvärdera batterihälsans och kvarvarande livslängd så är det rysk roulett för köparen om man nu inte känner den man köper av och vet att de faktiskt bryr sig om denna.

Så leasing bilar borde alltid vara utan andrahandsmarknad för tillfället? fram tills man kan utvärdera detta och ha det som ett krav för den som leasar att vårda batteriet.

Blir intressant att se vad som händer när teknologin finns tillgänglig i framtiden.

Ja, att köpa en bil med batterier är ett extremt risktagande. Huvudsakligen för att det är svårt att avgöra livslängd, men om du är beredd på denna risk så kan du göra en bra affär.

Däremot så är det huvudsakligen du som kör kortare sträckor i storstad som har mest nytta av eldrift, dessutom blir det en liten kostnad oavsett elpris med tanke på tullar och parkeringsavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in