Citat:
Det finns inget som styrker att det skulle ha varit igång en enda motorsåg när avtalet skrevs under. Det påståendet kommer från ett tillfälle då Bolin ska ha sagt åt Ebba Busch att inte såga ner träd, då påstås hon ha öppnat ett fönster och framfört detta till hantverkarna utanför. Men enligt Esbjörn Bolin så försökte hon lura honom genom att säga det genom ett fönster på fel sida, inte den sidan där hantverkarna fanns. Om det var så att enda ljuset var några stearinljus och månens sken, ackompanjerat av en motorsågsorkester utanför fönstret, samtidigt som Ebba tagit in en hotfull person som läste upp kontraktet så snabbt och otydligt att den blinda, döva och dementa Esbjörn inte hade en chans att veta vad som var upp och ner, ja då förstår jag att Esbjörn tyckte det var kaosartat.
Men här faller det i trovärdighet. De var i fastigheten, det var en ljus augustieftermiddag och de satt vid ett stort fönster, så även om de inte tänt några ljus, så borde Esbjörn ha sett tillräckligt bra.
Motorsågsorkestern, varför tilldrog den sig ingen uppmärksamhet? Något sådant borde ha genererat vittnen till Esbjörns fördel. Sedan tycker jag det är ett alldeles för otroligt påstående för att vara sant. Varför skulle Ebba göra så? Vem skulle ställa upp för Ebba på en så dum idé? Om Ebba ville påverka Esbjörn att skriva på, är det rent ut sagt jävligt dumt att riskera att han blir så arg att han inte längre vill skriva på.
Men här faller det i trovärdighet. De var i fastigheten, det var en ljus augustieftermiddag och de satt vid ett stort fönster, så även om de inte tänt några ljus, så borde Esbjörn ha sett tillräckligt bra.
Motorsågsorkestern, varför tilldrog den sig ingen uppmärksamhet? Något sådant borde ha genererat vittnen till Esbjörns fördel. Sedan tycker jag det är ett alldeles för otroligt påstående för att vara sant. Varför skulle Ebba göra så? Vem skulle ställa upp för Ebba på en så dum idé? Om Ebba ville påverka Esbjörn att skriva på, är det rent ut sagt jävligt dumt att riskera att han blir så arg att han inte längre vill skriva på.
Någon i tråden har sedan skapat en trådsanning av att detta skedde vid samma tillfälle som avtalet skrevs på med syfte att med ljudet från motorsågarna förvirra Bolin så han skulle skriva på mot sin vilja.
Esbjörn Bolin har sedan använt en liknande beskrivning när han försökte överklaga den förlikning som han skrev under tillsammans med sina egna advokater och sin generalfullmaktshavare. Även den gången slog det om i huvudet på honom och han skrev på mot sin vilja, denna gång blev han i princip kidnappad och förd till ett möte där han tvingades med hot att skriva under ett papper som han inte förstod innehållet av eftersom det lästes upp för fort.
”Jag kände inte till att jag skjutsades till ett möte av min vän Pernroth Lüllmaa för att skriva under förlikningsavtalet i dennes bostad. Jag fick veta detta i bilen på väg till bostaden. Jag sa då ifrån flera gånger att jag inte ville skriva under något avtal innan jag läst igen det i lugn och ro” skriver han i de inkomna handlingarna.Är det inte det ena så är det det andra som pigan sa när hon fick näsblod. För Esbjörns del var det månsken av kandelabrar ena gången och nästa en advokat eller vän som rabblade lika fort och otydligt som en böneutropare i en minaret i Istanbul.
Esbjörn är även kritisk till sin tidigare advokat och menar att han, utöver att ha ingått avtalet under stark påverkan, inte fick se det i sin helhet innan han skrev på.
”Jag fick avtalet uppläst för mig och både advokaten och en till sa att jag var tvungen att skriva på och godkänna. Detta eftersom de ansåg att det var enda utvägen och annars skulle advokaten avsäga sig uppdraget”.
Esbjörn hävdar även att han fortfarande inte har fått se varken en kopia eller ett original av sekretessavtalet som upprättades, utan att förlikningsavtalet bara lästes upp för honom.
”Visserligen lästes förlikningsavtalet högt för mig men det lästes för snabbt så att jag inte hann uppfatta innehållet”
Motivet har givetvis varit att dra ut på tvisten och hålla medias intresse igång så länge som möjligt.
och bedrövligt nog toppat sen av en gloriöst storslagen Ebba som (endast?!) har att välja på hennes barns bästa gentemot Esbjörns dito.