2022-08-23, 01:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Putin? Har du koll på varifrån bensin/diesel kommer ifrån? Tror du att det är en "agenda" bakom detta? Vi lever en omställning. Just i detta nu bränns det 75 tusen liter i timmen på Karlshamns verket. Olja som inte producerats i Sverige. För att leverera el till svenska företag Tesla-hyrare.

Just när jag skriver detta exporterar Sverige 5 116 MW och de får bra betalt.

NETTO EXPORT 5 116 MW
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2022-08-23, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Det är en av världens bästa familjebilar genom tiderna, någon här får gärna motbevisa mig. Du kan ju va ärlig med ditt bil innehav så kan vi diskutera utifrån det.

Om vi bar snackar bilar som är optimerade för en FAMILJ så finns det ju väldigt många bilar som är mer praktiska än just Volvo V70/XC70.
Den kallas för "stor bil" i klassindelningen men är i själva verket mycket trängre än andra bilar som faller inom "mellanklass".

Så nja, det finns nog ett antal bättre alternativ än just XC70 när det gäller familjeperspektivet.
Citera
2022-08-23, 02:20
Medlem
PeterNosters avatar
Lite statistik över elbilsförsäljningen i världen mellan 2011 - 2021:
https://www.visualcapitalist.com/visualizing-10-years-of-global-ev-sales-by-country/

Redan 2016 såldes mer elbilar i Kina än i hela världen tillsammans.
Det finns 100 tillverkare och 300 modeller att välja på i Kina.
Citera
2022-08-23, 03:51
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Kolla in Nio och deras batterbyte stationer.

En fin ide i teorin, elbilsindustrin får väl börja med att lägga sig i en böghög och komma fram till en gemensam batteristandard då?

Sen så blir logistiken omöjlig att klara av, tror Tesla la ner den fantasin?

En sån station lär ju få klassas som skyddsobjekt, skulle den börja brinna så är det en katastrof.

Förövrigt, när tror ni km skatten kommer? Norge tog just bort gratis biltullar för elbilar, vill man vara miljövänlig och ekonomisk så rekommenderar jag segelbåt.
Citera
2022-08-23, 04:28
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
En fin ide i teorin, elbilsindustrin får väl börja med att lägga sig i en böghög och komma fram till en gemensam batteristandard då?

Sen så blir logistiken omöjlig att klara av, tror Tesla la ner den fantasin?

En sån station lär ju få klassas som skyddsobjekt, skulle den börja brinna så är det en katastrof.

Förövrigt, när tror ni km skatten kommer? Norge tog just bort gratis biltullar för elbilar, vill man vara miljövänlig och ekonomisk så rekommenderar jag segelbåt.
Garanterat att farbror Elon kommer hamna överst i högen, som bara av en händelse. Och sen "göra en Apple" dvs. vägra gå med på en standard. (Laddaladd i Apples fall).
Citera
2022-08-23, 05:01
Medlem
Bolshiess avatar
Du är säkert en sån som älskar Kia Optima bara för att lastvolymen är i samma klass men till ett läggrepris, du är säkert en som älskar Passat för att ”dom härmar ju ändå Volvo”, du är säkert en som älskar Audi A6 avant bara för att den klassas som premium lyx fast det är budget kvalitet, du är säkert en sån som älskar Skoda Superb bara för att den VA billigare är fullt utrustad vid leverans. Nej du listan kan göras lång för alla trötta svennar som försöker komma på anledningar.
Citat:
Ursprungligen postat av peppe73
Om vi bar snackar bilar som är optimerade för en FAMILJ så finns det ju väldigt många bilar som är mer praktiska än just Volvo V70/XC70.
Den kallas för "stor bil" i klassindelningen men är i själva verket mycket trängre än andra bilar som faller inom "mellanklass".

Så nja, det finns nog ett antal bättre alternativ än just XC70 när det gäller familjeperspektivet.
Citera
2022-08-23, 05:35
Medlem
hahaha rätt åt er elbilsbögar
Citera
2022-08-23, 05:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bör vara säljbar i norra sverige, om det nu är elpriset som spökar för dig.
Hur fan kränger man elbil där ingen bor? Ännu mer svårsålt pga begränsad räckvidd. Ytterst få vill ha en stadsracer som funkar just bara som det.
Citera
2022-08-23, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg

Helt enig. Fy fan vad jag skrattar åt alla fjantar som föll för propagandan.

Så jävla kul😁
Min chef köpte en Tesla och drog upp en laddare på jobbet, skit fränt!

Vissa de en jävla app för planeringen för hans semester funkade inte alls med laddningen vid hotellet osv.
Citera
2022-08-23, 05:59
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?

Jodå, du får den såld. Kanske inte till det överpris du har blivit lurad att tro, värdeminskningen är lite mer på en elbil än tex en diesel. Detta för att batterierna slits fort och är extremt dyra att byta.

Men se till att sälja så fort som möjligt i höst, till vintern kommer det bli problem med elen, dyr och dessutom otillgänglig i vissa delar av landet.

Det talas redan nu om ransonering av ”onödig elförbrukning” och där kommer nog privatfordon ingå, bussar och lastbilar som behövs för vår infrastruktur kommer att prioriteras. Tills dess att det finns infrastruktur för att hantera alla elfordon så behöver vi alla hjälpa till och anpassa oss, har själv en Tesla men har redan åkt på smällen så jag har släppt problemet nu.
Senast redigerad av calmsolution 2022-08-23 kl. 06:04.
Citera
2022-08-23, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Eh så du köpte elbil och bor inte i hus med solpaneler?

Kör billigast med hybrid. Hybrid teknologin är det bästa av två världar.
Jag kan inte avgöra om du är sarkastisk. Det är ju det sämsta av två världar, klen liten bensinmotor och extremt liten batterikapacitet.
Citera
2022-08-23, 06:11
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Garanterat att farbror Elon kommer hamna överst i högen, som bara av en händelse. Och sen "göra en Apple" dvs. vägra gå med på en standard. (Laddaladd i Apples fall).

Varje Nio station håller mellan fem och tretton batterier 😆 bravo!

https://www.protocol.com/climate/electric-vehicle-battery-swap-china
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in