2022-08-23, 06:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
+1
Ingen fattar att när elpriset är typ 10kr/kWh så är elbilen lika dyr att köra som fossilbil. Vem bryr sig? Det är ändå värdeminskningen som är den stora boven normalt sett, dock löser inflationen det för tillfället, men energipriserna överlag är också största boven för inflationen.

Det hänger liksom ihop…

Jag är mer rädd för min uppvärmingen och hushållsel inför vintern, elbilen är bara en liten del av den kakan 😅

Vad har du för något i hushållet som förbrukar mycket mer än att ladda en elbil?
Citera
2022-08-23, 06:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Varenda gång diskussionen kommer upp angående vinst eller förlust att äga en elbil, så drar man upp och jämför en 15år gammal V70 med en Tesla.

Det är ju inte ens äpplen med päron man jämför då. Det är äpplen med fiskpinnar.

Eller att jämföra en villa med pool med en stuga med utedass och kamin när man ska prata elräkning…

Jag har gjort uträkning tidigare där man tar exempelvis en liten Peugeot eller Ford och jämför den med en zoe och det tar ca 5-6 år för elbilen att komma ikapp om man bara räknar på diffen i inköpspris. Det var något år tillbaka då elpriserna var billigare så det är kanske 7 år nu. Minns inte exakt men jag tror bensinbilen låg på ca 160 000 i nypris och zoe över 400 000
Citera
2022-08-23, 07:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har gjort uträkning tidigare där man tar exempelvis en liten Peugeot eller Ford och jämför den med en zoe och det tar ca 5-6 år för elbilen att komma ikapp om man bara räknar på diffen i inköpspris. Det var något år tillbaka då elpriserna var billigare så det är kanske 7 år nu. Minns inte exakt men jag tror bensinbilen låg på ca 160 000 i nypris och zoe över 400 000

Efter 2030 blir det knepigare med nya bilar som drivs fossilt. Sedan är det väl så att lite mer utrustade fossilbilar kostar betydligt mer idag än 160k.

Slippa göda bensinbolag och verkstäder är en skön känsla.
Citera
2022-08-23, 07:18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
En fin ide i teorin, elbilsindustrin får väl börja med att lägga sig i en böghög och komma fram till en gemensam batteristandard då?

Sen så blir logistiken omöjlig att klara av, tror Tesla la ner den fantasin?

En sån station lär ju få klassas som skyddsobjekt, skulle den börja brinna så är det en katastrof.

Förövrigt, när tror ni km skatten kommer? Norge tog just bort gratis biltullar för elbilar, vill man vara miljövänlig och ekonomisk så rekommenderar jag segelbåt.

Fungerar dåligt i Norrlands inland. MP kanske skulle gilla det men blir svårt att beskatta
Citera
2022-08-23, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men vem fan köper en Tesla? Sluta dra upp dessa jämförelser…

Det är ju som att köpa en Moncler-jacka för flera tusen för att man vill vara häftigast på en fotbollsläktare bland ”grabbarna”.
Släpp det liksom och köp en vanlig jävla Nike tischa.

Det finns många som köper en tesla. Sen finns det stackare som är ännu mer korkade och leasar en.

Vad är din poäng? Tesla är i princip den enda elbilen på den europeiska marknaden som man ens kan kalla för bil. Och över de senaste 10 åren så har dessa bilar ett enormt värdetapp.
Citera
2022-08-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Efter 2030 blir det knepigare med nya bilar som drivs fossilt. Sedan är det väl så att lite mer utrustade fossilbilar kostar betydligt mer idag än 160k.

Slippa göda bensinbolag och verkstäder är en skön känsla.

Cirka 65% av all olja som pumpas ut används till annat än bränsle. Köpte du en bil? Grattis, du göder oljebranschen då din bil innehåller stora mängder plast.

I övrigt så står privatbilismen för mindre än en tredjedel av bränslekonsumtionen. Det mesta går åt varutransporter, kommersiella flyg, osv. Dvs du göder oljebranschen vare sig du vill det eller inte. Även om ALL privatbilism försvann så skulle oljebolag klara sig bra och tjäna mycket pengar.

Det innebär att man är exponerad mot bränslepriser oavsett vad man har för bil. Har man en elbil blir man dessutom exponerad mot högre elpriser, och vi vet alla åt vilket håll det går. I SE4 så kostade elen som lägst 166 öre förförra natten:

https://tibber.com/se/elpriser/dagens?utm_source=googleadwords_int&utm_medium=cpc &utm_content=10279045614_104016113418_519056628131 &utm_id=g_&keyword=tibber&gclid=Cj0KCQjw0oyYBhDGAR IsAMZEuMsPpLeFIY7xdjETqSX8o5TTbxAM6R6ATEkwYiBr6YZz sNRcDHYXpCgaAmx5EALw_wcB

Och detta var relativt billigt, det har varit många nätter i sommar med över 300 öre. Det är nästan mer lönsamt att ladda sin elbil med en dieselgenerator med de priserna

Dessutom motsvarar en Renault Zoe en 160 000kr förbränningsbil.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-08-23 kl. 08:00.
Citera
2022-08-23, 08:21
Medlem
Snubchurps avatar
Det bästa med elbilshatarna är att de oftast inte har ägt eller ens kört en elbil. Man tänker inte heller steget längre att elbil för vissa är extremt gynsamt då man har rätt förutsättningar för att äga en elbil.
Citera
2022-08-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det bästa med elbilshatarna är att de oftast inte har ägt eller ens kört en elbil. Man tänker inte heller steget längre att elbil för vissa är extremt gynsamt då man har rätt förutsättningar för att äga en elbil.

Med förmånligt menar du givetvis dubbel-subventionerad med "klimatbonus" samt extra skattereduktion när man tar förmånsbil. Ungefär som att säga att vindkraft är billigt när det är skattebetalarna som står för notan.

Men visst har några fått äga en elbil billigt de senaste 5 åren tack vare generösa bidrag och skattelättnader. Vem som helst förstår dock att dessa bidrag inte varar för evigt och såfort elbilsmängden når kritisk massa så kommer staten ta bort bidragen och börja beskatta elbilen. Indikationer på det finns redan när "klimatbonusen" sänks och tas bort helt för dyra bilar.

Dessutom är det fånigt att dela in folk i olika läger som "hatare". Det är inte så att vi har något känslomässigt band till förbränningsmotorn. Däremot förstår vi ekonomi och vad saker och ting kostar, och en helt eldriven fordonsflotta kommer att innebära att BETYDLIGT färre människor kommer att kunna köra bil jämfört med idag. Det kanske också är meningen?

Du har säkert sorterat in mig i kategorin "hatare", trots att jag dag in och dag ut jobbar med att utveckla elbilar och dess drivlinor. Det är på den nivån debatten är idag. Folk är "hatare", "rysstroll" och "antivaxxer".
Citera
2022-08-23, 08:45
Medlem
citymormors avatar
Glöm nu inte kära vänner att vi skulle kunna haft gratis el i Sverige, om våra politiker inte gav bort hundratals miljarder till andra länder, finansierade flumprojekt, lade ner kärnkraften, gav oändligt med bidrag till nya medborgare och prioriterade woke-samhället över allt annat.

Gratis el, det hade smakat mumma, då hade till och med jag skaffat elbil.
Citera
2022-08-23, 09:33
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Med förmånligt menar du givetvis dubbel-subventionerad med "klimatbonus" samt extra skattereduktion när man tar förmånsbil. Ungefär som att säga att vindkraft är billigt när det är skattebetalarna som står för notan.

Men visst har några fått äga en elbil billigt de senaste 5 åren tack vare generösa bidrag och skattelättnader. Vem som helst förstår dock att dessa bidrag inte varar för evigt och såfort elbilsmängden når kritisk massa så kommer staten ta bort bidragen och börja beskatta elbilen. Indikationer på det finns redan när "klimatbonusen" sänks och tas bort helt för dyra bilar.

Dessutom är det fånigt att dela in folk i olika läger som "hatare". Det är inte så att vi har något känslomässigt band till förbränningsmotorn. Däremot förstår vi ekonomi och vad saker och ting kostar, och en helt eldriven fordonsflotta kommer att innebära att BETYDLIGT färre människor kommer att kunna köra bil jämfört med idag. Det kanske också är meningen?

Du har säkert sorterat in mig i kategorin "hatare", trots att jag dag in och dag ut jobbar med att utveckla elbilar och dess drivlinor. Det är på den nivån debatten är idag. Folk är "hatare", "rysstroll" och "antivaxxer".

Tror inte du ska haka upp dig på ett specifikt ord, många inlägg här är relativt aggressiva och därav mitt ordval för att förstärka mitt inlägg en smula. Vi kan kalla det elbilskritiker då?

Tänkte inte på subventionerna när det kommer till gynsamma förutsättningar som vissa har för att just äga en elbil. Jag tänkte mest på oss som har möjlighet till lite större solcellsanläggningar som också arbetar flexibelt och ofta kan ladda dagtid.
Motargumentet då är att en solcellsanläggning är en dyr investering som tar många år att återbetala. Med dessa priser så förkortas återbetalningstiden. Jag gjorde dessutom denna investering många år innan elbilarna var på tapeten och elpriset skenat. Med lite flexibilitet och enkla rutiner kan jag köra elbilen till en extremt låg kostnad. Det är därför jag reagerar när någon säger att man blivit lurad.

Jag tror inte du är någon hatare. Tvärtom är jag imponerad av er utveckling av en fantastisk teknik som elbilen är. Tack för det!
Citera
2022-08-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tror inte du ska haka upp dig på ett specifikt ord, många inlägg här är relativt aggressiva och därav mitt ordval för att förstärka mitt inlägg en smula. Vi kan kalla det elbilskritiker då?

Tänkte inte på subventionerna när det kommer till gynsamma förutsättningar som vissa har för att just äga en elbil. Jag tänkte mest på oss som har möjlighet till lite större solcellsanläggningar som också arbetar flexibelt och ofta kan ladda dagtid.
Motargumentet då är att en solcellsanläggning är en dyr investering som tar många år att återbetala. Med dessa priser så förkortas återbetalningstiden. Jag gjorde dessutom denna investering många år innan elbilarna var på tapeten och elpriset skenat. Med lite flexibilitet och enkla rutiner kan jag köra elbilen till en extremt låg kostnad. Det är därför jag reagerar när någon säger att man blivit lurad.

Jag tror inte du är någon hatare. Tvärtom är jag imponerad av er utveckling av en fantastisk teknik som elbilen är. Tack för det!

Om du personligen inte blivit lurad och har möjligheten att köra billigt så behöver du ju inte ta åt dig. Och jag tvekar inte på att det finns folk som har förutsättningar till att köra billigt på el.

Däremot bor mer än hälften av svenskarna i lägenhet idag, och jag kan tänka mig att en och annan känner sig lite lurad att de köpt elbilen, speciellt om de bor i SE3-SE4 med dagens elpriser.
Citera
2022-08-23, 09:44
Medlem
Snurrefetts avatar
Ja elbil är inte bra om du bor i en lägenhet och är hänvisad till offentliga laddningsstationer. Dyrt att ladda, tar tid och du måste göra det ofta.

Bor du däremot i villa är det bättre då du kan ladda själv när du vill.
Har du dessutom fast elpris typ runt 60öre kwh bor i villa och pendlar till jobbet är elbil svårslaget. Har du inga lån och alltså inte behöver betala ränta och köpte bilen innan den stora elbilshajpen så har du nog inte fått så stor värdeminskning heller.

Summan är att ni som tänker köpa elbil se till att ha rätt förutsättningar så är det en bra idé om inte så avstå och kör en billig bensinare eller diesel istället. Men bli inte avskräckt av det som folk skriver här prata med folk som äger elbil och vilken situation de har och se om det går att implementera för er också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in