Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är inget personangrepp att konstatera att du saknar naturvetenskaplig kunskap. Du visar det själv hela tiden. Naturvetenskaplig kunskap är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att kunna förstå klimatfrågan. Du är alltså diskad redan från början. Gnäll inte på mig – du har bara dig själv att skylla.
Jag tycker inte att diskussion om klimatförändringar, så som den tar sig uttryck här, i ett antingen-eller, tjänar på en diskussion på låg abstraktionsnivå, utan tvärtom tror jag att det är destruktivt och tidsödande på ett vis som tjänar förnekarnas syften, att ge sken av att deras invändningar har legitimitet. Flera diskussioner har förts redan där MatchDiamonds börjar svamla om formler etc, och det riskerar bara att leda till ett Sisyfosiskt helveteshamsterhjul för de vettiga personerna att hålla reda på.
Klimatförnekarna bemöts med fördel på en mycket högre nivå av abstraktion, vid
hur och
varför.
För om modellerna skulle vara fundamentalt fel, så att en lekman med ingenjörsmatte kan hitta felen, då följer det med nödvändighet att hela klimatvetenskapen är genombesudlad av fuskare och konspiratörer, och att det sedan typ hundra år pågår historiens största och över tid längsta konspiration, med tusentals inblandade.
Är modellerna så fel att de lätt kan avslöjas, ja då följer detta automatiskt. Det går inte att påstå att klimatforskningen är fusk eller fundamentalt felaktig utan att implicit påstå detta och stödja denna konspirationsteori.
Det är en position som är mycket enklare för alla inblandade att hantera.
edit: Och sen skrev jag inte att du kom med personangrepp, utan att du gled från sak (att det råder vetenskaplig konsensus om klimatförändringarna) till person (jag och vad du tror att jag kan eller inte kan).