2022-08-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Halva jorden

Utöver Skandinavien och Tyskland så är det skralt med elbilar.

Dessutom finns det en gräns för hur mycket bränsleskatter kan öka, och den gränsen sätts av vad folk klarar av att betala för matpriser, inte vad folk klarar av o tanka. Och den gränsen är nådd på flera ställen sedan länge.

Är det?
Känner du till att Kina är världens största elbilsland?
I USA går omställningen för fullt.

Naturligtvis går det i olika takt i olika länder på olika marknader. Men omställningen sker, och kommer att ske. Oavsett vad man tycker om det. Förstår man inte det är man bara naiv och korkad. Följer inte folk politiken? Den internationella.
Så sent som i juni klubbade EU igenom förbud mot försäljning av nya fossilbilar 2035. Det är ju något som debatterats i åratal, men nu bestämt. Det är inget som man bara vänder på.
Alla de stora biltillverkarna har sina mål och strategier fullt klara och långtgående. De allra flesta har slutdatum för produktion av fossilbilar. Det spretar lite med datum, men inom EU är det väl knappt någon som kommer erbjuda det efter 2030, om man inte betalar för det. Det kostar att bedriva en produktion för färre kunder.
Jag själv kör diesel idag, men är inte mer korkad än att jag förstår vart det bärhän. Har en elbil inom kort, om 10 veckor.
Jobbar dessutom inom automotive, så är rätt nära det som sker på daglig basis, även om mycket ligger några år bort.

Som sagt. Man får tycka vad man vill om elbilar. Men man får inte lov att vara så korkad att man tror Sverige har något att säga till om. Det finns inte en enda biltillverkare som förser pyttelilla Sverige med elbilar, eller fossilbilar, för att några vill ha det ena eller andra här. Vi får rätta in oss i ledet helt enkelt. För du tror väl inte VAG investerar 500 miljarder i elbilar för Sverige?
Eller ett man håller en produktion av diesel levande för Sverige?
Hyundai slutar med fossilbilar för att Sverige bestämt det?
Hur tror du en bilproduktion och strategin bakom den går till? Man bygger om fabriker och modeller lite hipp som happ från ett år till ett annat? Investerar hundratals miljarder i något man inte vet är framtiden?

Detta har mycket, mycket mer än med bränsleskatter att göra.
Senast redigerad av M.J.A 2022-08-22 kl. 23:07.
Citera
2022-08-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Är det?
Känner du till att Kina är världens största elbilsland?
I USA går omställningen för fullt.

Naturligtvis går det i olika takt i olika länder på olika marknader. Men omställningen sker, och kommer att ske. Oavsett vad man tycker om det. Förstår man inte det är man bara naiv och korkad. Följer inte folk politiken? Den internationella.
Så sent som i juni klubbade EU igenom förbud mot försäljning av nya fossilbilar 2035. Det är ju något som debatterats i åratal, men nu bestämt. Det är inget som man bara vänder på.
Alla de stora biltillverkarna har sina mål och strategier fullt klara och långtgående. De allra flesta har slutdatum för produktion av fossilbilar. Det spretar lite med datum, men inom EU är det väl knappt någon som kommer erbjuda det efter 2030, om man inte betalar för det. Det kostar att bedriva en produktion för färre kunder.
Jag själv kör diesel idag, men är inte mer korkad än att jag förstår vart det bärhän. Har en elbil inom kort, om 10 veckor.
Jobbar dessutom inom automotive, så är rätt nära det som sker på daglig basis, även om mycket ligger några år bort.

Som sagt. Man får tycka vad man vill om elbilar. Men man får inte lov att vara så korkad att man tror Sverige har något att säga till om. Det finns inte en enda biltillverkare som förser pyttelilla Sverige med elbilar, eller fossilbilar, för att några vill ha det ena eller andra här. Vi får rätta in oss i ledet helt enkelt. För du tror väl inte VAG investerar 500 miljarder i elbilar för Sverige?
Eller ett man håller en produktion av diesel levande för Sverige?
Hyundai slutar med fossilbilar för att Sverige bestämt det?

Detta har mycket, mycket mer än med bränsleskatter att göra.

Jag älskar tekniken bakom elbilarna. Jag är ingenjör och jobbar med att utveckla elbilar och den elektriska drivlinan.

Jag motsätter mig lögnen att elbilar är billigare än dieselbilar.

Har du en dieselbil idag som är nyare än 5 år så är du direkt korkad om du byter ut den mot en elbil och tror att det är ”billigare”.
Citera
2022-08-22, 23:09
Medlem
Citat:
Berätta gärna vad för bil som du sålde samt pris, så kan vi undersöka sanningshalten i detta påstående. Alla hävdar att elbilar håller sitt värde, men de faktiska priserna skvallrar om något helt annat.

Köpte en Tesla Model X för drygt tre år sedan för 1,1 mille. Fick 60 tusen tillbaka i elbilspremie och betalade således 1,04 för bilen. Sålde den nu för ett par veckor sedan och fick 980 tusen. Bilen hade gått nästan 5000 mil och då jag köpte den så fick jag dessutom fri laddning (på köpte) så jag har inte betalat så värst mycket av laddningen. Räknade lite snabbt att jag (om jag räknar bara på vad jag betalat själv) lagt omkring 8000 kr för laddning (el) ..

60 tusen i värdeminskning + 8 tusen i laddning. Försäkring i 3 år 21 tusen och skatt 1200 gör ca 18 kr milen totalt vilket är rätt svårslaget för en SUV som lastar 2 kubik och gör 0-100 på minde är 5 sekunder.👍. Googla vad en Model X LR 2019 med 4500-5000 mil på mätaren går för idag..
Citera
2022-08-22, 23:11
Medlem
Citat:
Det var ett kreativt sätt att se på att man blivit scammad, antar att det är definitionen av glaset halvfullt

Nej det var inte kreativt alls.

Jag är genuint intresserad om du kan ge Ett enda exempel på en motsvarande vanlig serietillverkad bil i ungefär samma prisklass som har mer än 40% av sitt nypris efter 8 år och 26000 mil.

Kan du det? Annars faller ju ditt exempel rätt hårt.
Citera
2022-08-22, 23:14
Medlem
Citat:
Jag älskar tekniken bakom elbilarna. Jag är ingenjör och jobbar med att utveckla elbilar och den elektriska drivlinan.

Jag motsätter mig lögnen att elbilar är billigare än dieselbilar.

Har du en dieselbil idag som är nyare än 5 år så är du direkt korkad om du byter ut den mot en elbil och tror att det är ”billigare”.

Det är billigare.

1. Jag har förmånsbil.
2. Jag har ett 4 år långt elavtal med lågt pris.

Som privatperson hade jag inte valt samma elbil, eller bil. Den är helt enkelt för dyr i förhållande till vad jag får, om jag köpt den privat. Men det finns billigare elbilar än den jag valt.

Men det är ändock framtiden.
Att gå och köpa en normal familjevolvo på bensin eller diesel för minst 500 lakan idag, hade jag varit minst lika tveksam till. Det är ju det som är den relevanta jämförelsen.
Inte den korkade jämförelsen att köra vidare med sin fem år gamla bil. Det har alltid varit billigare, och kommer att vara. Något min nio år gamla dotter kan räkna ut. Det relevanta är att jämföra äpplen med äpplen, alltså nytt vs. nytt. Drivlina vs. drivlina.
Sedan finns det såklart en vågskål i det där med, när den äldre bilen orsakar dyra reparationer. Men då får den bli äldre än fem år.
Senast redigerad av M.J.A 2022-08-22 kl. 23:37.
Citera
2022-08-22, 23:19
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är faktiskt förvånansvärt liten skillnad att köra på vintern jämfört med sommaren.
Under förhållandena -20 till -25 , släpvagn med två skotrar så drog Tesla LR över 6 kWh per mil i 80 km/h vilket gav en signifikant sämre räckvidd gentemot sommartid , 13 mil innan det blev stopp .

Den tänkta resan Umeå-Hemavan blev till Umeå-nästan framme i Lycksele innan bärgaren fick komma.

Jättekul för oss som hånade honom då han sålde sin fina dieselmerca för att leka miljömupp

Undrar hur stora miljövinsterna blir av att tillverka 6kWh elström/mil via dieselkraftverket i karlshamn gentemot att behålla sin dieselbil och köra samma mil på under litern ?
Citera
2022-08-22, 23:20
Medlem
Bolshiess avatar
Detta är OT. Är och kommer att bli en av tidernas största klassiker. Du ser sällan en oskött XC70 D5 från 2012-2014. Vissa ser knappt använda ut , åk du lite på landet så är dom i majoritet.
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Håller med till 100%
Maxad komfort, krocksäkerhet, snygg men inte skrytsam, lastar massor, billigare försäkring än snittet, enkla att mecka med själv, otroligt högt andrahandsvärde.
Listan kan göras LÅNG!
Citera
2022-08-22, 23:24
Medlem
Bolshiess avatar
Du är på rätt spår, självfallet går bilar alltid ner i värde sen upp igen pga klassiker, skick m.m. En elbil kommer sjunka ner som en sten ju äldre den blir. Framtiden kommer inte va elbilar eftersom bluffen kommer synas. Och oljan kommer fortsätta pumpa upp i oenlighet och framtagandet/tillverkningen av batterier kommer inte klassas som hållbart när allt kommer till ytan. Men vi får se kan ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Du får väl ändå ta med din kostnad för bilen? Även om du inte har några lån så kostar bilen att äga i värdeminskning och inköp. Ibland kan det vara mer värt att ta lån för en del av bilens värde än att punga ut allt direkt. Men ja du har rätt i att du inte kommer kunna åka i en elbil för 13kr/mil med alla kostnader inräknade.

Hur pålitligt är det att köpa en begagnad elbil som har 10 år på nacken? Då hade jag hellre valt en fossildriven.
Citera
2022-08-22, 23:24
Medlem
Citat:
Här är en tesla model s 2014 som gått 26000 mil och kostar 350000kr:

https://www.blocket.se/annons/orebro/tesla_model_s_85_378hk_free_charge_css_konverterad /103150473

Denna gick för 850000kr och uppåt när den såldes som ny. Dvs utöver elkostnader och försäkring så har den i snitt kostat 20kr/mil att köra de senaste 8 åren. Sannolikt har den kostat över 35kr milen om man slår ihop alla kostnader.

Men de behövde inte tanka iallafall !

Men vem fan köper en Tesla? Sluta dra upp dessa jämförelser…

Det är ju som att köpa en Moncler-jacka för flera tusen för att man vill vara häftigast på en fotbollsläktare bland ”grabbarna”.
Släpp det liksom och köp en vanlig jävla Nike tischa.
Citera
2022-08-22, 23:26
Avslutad
Citat:
Här är en annan scam. Tesla model X, årsmodell 2017 med 1,4 miljoner i nypris. Priset idag står på 700k:

https://www.wayke.se/objekt/023b8b42-3f49-4105-866e-e7f6e3f5ad3c/tesla-model-x-90d-423hk-6-sits-drag-pano-fsd-automat

14700 mil kostade 700 000kr. Men vad säger man, de behövde iallafall inte tanka diesel

50 kr per mil. Vilka stackare
Citera
2022-08-22, 23:30
Medlem
Varenda gång diskussionen kommer upp angående vinst eller förlust att äga en elbil, så drar man upp och jämför en 15år gammal V70 med en Tesla.

Det är ju inte ens äpplen med päron man jämför då. Det är äpplen med fiskpinnar.

Eller att jämföra en villa med pool med en stuga med utedass och kamin när man ska prata elräkning…
Citera
2022-08-22, 23:36
Medlem
Bolshiess avatar
För en familj med normala inkomster så måste man använda sitt sunda förnuft. Att hyra en bil från tesla är då otänkbart. Men för en direktör samt villa i Täby absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Varenda gång diskussionen kommer upp angående vinst eller förlust att äga en elbil, så drar man upp och jämför en 15år gammal V70 med en Tesla.

Det är ju inte ens äpplen med päron man jämför då. Det är äpplen med fiskpinnar.

Eller att jämföra en villa med pool med en stuga med utedass och kamin när man ska prata elräkning…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in