2022-08-22, 22:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Vem kör en Volvo XC70 frivilligt år 2022..
LOL. Ganska många! Jag tror personligen att hybridbil är framtiden. Tanka el när dem är billig o bensin när den är mindre dyr.
Citera
2022-08-22, 22:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Problemet är ett underdimensionerat nät. Vilket tar flera år att uppgradera.

Men det är inte transmissionsnätet som är underdimensionerat, det är distributionsnätet, d.v.s nätet mellan transmissionsnätet och kunden.
Citera
2022-08-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Vår bil har ökat med 40 tusen för motsvarande bil på Blocket, oftast de som gått längre.

Köper man "rätt" elbil som Svensson har råd med så är det lugnt, alltså elbil för 225-300 tusen.

Sparar man inte fort om man åker mycket.

24:- litern, 3000 mil om året blir med diesel som drar 0.65 milen blir över 45000 om året i bara diesel.

Här är en tesla model s 2014 som gått 26000 mil och kostar 350000kr:

https://www.blocket.se/annons/orebro/tesla_model_s_85_378hk_free_charge_css_konverterad /103150473

Denna gick för 850000kr och uppåt när den såldes som ny. Dvs utöver elkostnader och försäkring så har den i snitt kostat 20kr/mil att köra de senaste 8 åren. Sannolikt har den kostat över 35kr milen om man slår ihop alla kostnader.

Men de behövde inte tanka iallafall !
Citera
2022-08-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
LOL. Ganska många! Jag tror personligen att hybridbil är framtiden. Tanka el när dem är billig o bensin när den är mindre dyr.

Du tror fel. Hybridbilar är dyra, krånglar mycket, och batterierna blir dåliga snabbt.
Citera
2022-08-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?

Har du ”märkt” detta nu?
För en kort tid sedan skrev du om att det var dyrt att köra bensinbil och att köpa elbilar verkar vara en dålig affär, men att leasing verkar billigt.

När köpte du din ID.3….. ?

Ingen elbil kommer halvera sitt värde till vintern då ungefär halva jorden vill ha elbil. Leveranstiderna är galet långa..
Marknaden för automotive är något större än Sverige. I en inte så avlägsen framtid kommer du inte kunna köpa en fossilbil, om du inte betalar dyrt för det. Det har ingenting med Sverige att göra utan helt enkelt pga biltillverkarna och internationella regelverk, såsom EU. Världen ställer om. Det är inget man vrider på fram och tillbaka. Tycka vad man vill om det, men om elbilar blir dyrare att köra kommer fossilbilarna att följa samma mönster. Såklart.

Följer du statistiken för sålda bilar är elbilar de som säljer snabbast begagnat. Det är inget som påverkas av ett högt elpris. Snart kommer politikerna med sina ”räddningspaket” med pengar tillbaka, samtidigt som skatten på bensin och diesel fortsätter öka.

Sväng in till närmaste bilhandlare så får du ett svinigt högt inbytespris på din elbil.
Förutsatt du har någon vill säga. Vilket ter sig osannolikt pga din historik, samt usla trådstart.

Men bra försök 👍🏻
Citera
2022-08-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?

Knappast! Jag sålde just min ena elbil för nästan samma pris som jag köpte den ny för. Och då har jag kört 5000 mil med den. Värdeminskningen exakt 5,2 % på tre år och 5000 mil. Inte illa👍

Föreslår att du räknar igen ett varv till eller två för (om du nu ens har någon) elbil är hetare än någonsin.
Citera
2022-08-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Har du ”märkt” detta nu?
För en kort tid sedan skrev du om att det var dyrt att köra bensinbil och att köpa elbilar verkar vara en dålig affär, men att leasing verkar billigt.

När köpte du din ID.3….. ?

Ingen elbil kommer halvera sitt värde till vintern då ungefär halva jorden vill ha elbil. Leveranstiderna är galet långa..
Marknaden för automotive är något större än Sverige. I en inte så avlägsen framtid kommer du inte kunna köpa en fossilbil, om du inte betalar dyrt för det. Det har ingenting med Sverige att göra utan helt enkelt pga biltillverkarna och internationella regelverk, såsom EU. Världen ställer om. Det är inget man vrider på fram och tillbaka. Tycka vad man vill om det, men om elbilar blir dyrare att köra kommer fossilbilarna att följa samma mönster. Såklart.

Följer du statistiken för sålda bilar är elbilar de som säljer snabbast begagnat. Det är inget som påverkas av ett högt elpris. Snart kommer politikerna med sina ”räddningspaket” med pengar tillbaka, samtidigt som skatten på bensin och diesel fortsätter öka.

Sväng in till närmaste bilhandlare så får du ett svinigt högt inbytespris på din elbil.
Förutsatt du har någon vill säga. Vilket ter sig osannolikt pga din historik, samt usla trådstart.

Men bra försök 👍🏻

Halva jorden

Utöver Skandinavien och Tyskland så är det skralt med elbilar.

Dessutom finns det en gräns för hur mycket bränsleskatter kan öka, och den gränsen sätts av vad folk klarar av att betala för matpriser, inte vad folk klarar av o tanka. Och den gränsen är nådd på flera ställen sedan länge.
Citera
2022-08-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Här är en tesla model s 2014 som gått 26000 mil och kostar 350000kr:

https://www.blocket.se/annons/orebro/tesla_model_s_85_378hk_free_charge_css_konverterad /103150473

Denna gick för 850000kr och uppåt när den såldes som ny. Dvs utöver elkostnader och försäkring så har den i snitt kostat 20kr/mil att köra de senaste 8 åren. Sannolikt har den kostat över 35kr milen om man slår ihop alla kostnader.

Men de behövde inte tanka iallafall !

Den har alltså ett värde på över 40% fortfarande?
Det är galet. Mycket alltså.
Lycka till med att hitta en annan bil i ca samma prisklass med samma ynka värdetapp på 8 år och 26000 mil.
Citera
2022-08-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Knappast! Jag sålde just min ena elbil för nästan samma pris som jag köpte den ny för. Och då har jag kört 5000 mil med den. Värdeminskningen exakt 5,2 % på tre år och 5000 mil. Inte illa👍

Föreslår att du räknar igen ett varv till eller två för (om du nu ens har någon) elbil är hetare än någonsin.

Berätta gärna vad för bil som du sålde samt pris, så kan vi undersöka sanningshalten i detta påstående. Alla hävdar att elbilar håller sitt värde, men de faktiska priserna skvallrar om något helt annat.
Citera
2022-08-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Teslan (Model 3) tappade 35% räckvidd förra vintern när det var som kallast (Sundsvall), och det var utan AC, med AC påslagen under resan blev det nästan 50% kortare räckvidd jämfört mot samma sträcka på sommaren.
Men förutom en halvering av räckvidden är det nog en ganska liten skillnad att köra på vintern jämfört med sommaren.

Det är garanterat ett påhitt om det inte var så att du utelämnade att det var en husvagn på släp.
Finns inte en chans och den där typen av troll-lögner funkar inte längre för annat än möjligtvis bondläppar i Volvo i Sörbäcken som aldrig ens sett en elbil.
Citera
2022-08-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den har alltså ett värde på över 40% fortfarande?
Det är galet. Mycket alltså.
Lycka till med att hitta en annan bil i ca samma prisklass med samma ynka värdetapp på 8 år och 26000 mil.

Det var ett kreativt sätt att se på att man blivit scammad, antar att det är definitionen av glaset halvfullt
Citera
2022-08-22, 23:04
Medlem
Här är en annan scam. Tesla model X, årsmodell 2017 med 1,4 miljoner i nypris. Priset idag står på 700k:

https://www.wayke.se/objekt/023b8b42-3f49-4105-866e-e7f6e3f5ad3c/tesla-model-x-90d-423hk-6-sits-drag-pano-fsd-automat

14700 mil kostade 700 000kr. Men vad säger man, de behövde iallafall inte tanka diesel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in