2022-08-22, 22:31
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Kolla den här kanalen

https://www.youtube.com/watch?v=0l6j0JUX468&ab_channel=advokatsnack

Man tackar, perfekt.
Citera
2022-08-22, 22:32
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten
Blev 18 detta år så kan endast dela med mig om mina erfarenheter som minderårig. Haft med polisen o göra flertal gången. Inget allvarligt men kan dela med mig om mina upplevelser om du vill? Skriver de inte direkt då du kanske inte är intresserad pågrund av min ålder.

Gärna det.
Citera
2022-08-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Gärna det.

Av min erfarenhet så är de ofta antingen väldigt bestämda och nästintill läskiga eller obehagligt gulliga, typ som att de vill att du ska släppa på garden. De ger ofta ledande frågor då de vill ha ett visst typ av svar av dig. Men de märker ganska fort ifall du är ovetandes eller inte. Förhör nummer 1 är ofta ganska grundläggande, vill höra din sida av historien och eventuellt utmana den lite. Se om du håller kvar vid den. Blir det vidare förhör är jargongen annorlunda. De tror inte på dig och det märks. Sen vill jag tillägga att vid lättare brottsmisstankar är de ofta inte jätteangelägna till att föra det vidare. De vill bli klara, du säger din historia, de lyssnar ksk ställer några följdfrågor sen är det klart. Vid grövre misstankar tycker jag de är mer angelägna att veta varje detalj.

Vill även tillägga att det skiljer sig mycket från län till län. Västra Götaland är hårdare än Stockholm. Men endast min erfarenhet, var ofta relativt rädd, försiktig och nervös. Så är mycket möjligt att det kändes värre än det kanske var. Har du fler frågor är det bara fråga
Citera
2022-08-22, 22:48
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten
Av min erfarenhet så är de ofta antingen väldigt bestämda och nästintill läskiga eller obehagligt gulliga, typ som att de vill att du ska släppa på garden. De ger ofta ledande frågor då de vill ha ett visst typ av svar av dig. Men de märker ganska fort ifall du är ovetandes eller inte. Förhör nummer 1 är ofta ganska grundläggande, vill höra din sida av historien och eventuellt utmana den lite. Se om du håller kvar vid den. Blir det vidare förhör är jargongen annorlunda. De tror inte på dig och det märks. Sen vill jag tillägga att vid lättare brottsmisstankar är de ofta inte jätteangelägna till att föra det vidare. De vill bli klara, du säger din historia, de lyssnar ksk ställer några följdfrågor sen är det klart. Vid grövre misstankar tycker jag de är mer angelägna att veta varje detalj.

Vill även tillägga att det skiljer sig mycket från län till län. Västra Götaland är hårdare än Stockholm. Men endast min erfarenhet, var ofta relativt rädd, försiktig och nervös. Så är mycket möjligt att det kändes värre än det kanske var. Har du fler frågor är det bara fråga

Man tackar.

Mest att jag bara är nervös egentligen, är inte direkt en vardag att man blir misstänkt för ett jävla brott. Ska bara säga att jag inte gjort någonting.
Citera
2022-08-22, 22:50
Medlem
Citat:
Man tackar.

Mest att jag bara är nervös egentligen, är inte direkt en vardag att man blir misstänkt för ett jävla brott. Ska bara säga att jag inte gjort någonting.

Är du oskyldig är det inget att vara orolig över. Ett tips är att tänka på dina ord. De kan lätt förvrängas. Men i övrigt så vill polisen inte stjälpa någon som inte gjort något. Tror de går bra. Du får gärna uppdatera tråden efter ditt förhör så vi vet hur det gått
Citera
2022-08-22, 23:02
Medlem
Citat:
Hur hanterar jag förhöret på bästa sätt? Har fan inte ens gjort någonting... Hur hårt brukar dom ställa en mot väggen? Hur har dom ens tid?

Det är bara till att förneka brottet skadegörelse när du inte har gjort något alls.
och om polisen vill trilskas och påstå att du har utsatt någons inventarie för skadegörelse
trots att du har förnekat det och sagt att du är helt oskyldig så ta kontakt med advokat
i den stad du bor i så kan det lösa sig.

Och för resten så kan de inte bara gripa saker ur luften trots att det visar sig att
du är helt oskyldig till brottet skadegörelse.
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-08-22 kl. 23:06.
Citera
2022-08-22, 23:48
Avslutad
Om du står upp för rätten att värna om sin personliga integritet svarar du att du inte medverkar i förundersökningar. Därefter vidhåller du att du inte har någon kommentar. Blir det rättegång tar du del av hela förarbetet och ber din försvarare att påminna domstolen om att Europadomstolen för mänskliga rättigheter, med högsta tolkningsrätt har fastslagit i Artikel 6 att rätten att tiga under polisförhör är grundläggande för en rättvis rättegång.
Citera
2022-08-22, 23:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur hanterar jag förhöret på bästa sätt? Har fan inte ens gjort någonting... Hur hårt brukar dom ställa en mot väggen? Hur har dom ens tid?
Svara aldrig på frågor om inte svaret är 100% garanterat till din fördel. Ett exempel: du är anklagad för att ha gjort något på plats x, men du var hemma hos polare y vid tidpunkten. Då är det bra att tala om det så de kan kolla upp det med din polare och du kan få alibi.

Annars är det oftast bättre att hålla tyst. Bara dra gamla goda "Inga kommentarer" på allt de säger. De kan mycket väl bli irriterade och försöka ställa dig mot väggen, men det är inget att bry sig om. Utan bevis kan de inte göra någonting mot dig mer än att få dig att känna dig obekväm under förhöret, och det är inte så himla farligt.
Citera
2022-08-22, 23:55
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Kommer självklart vara trevligaste bitchen, men känner mig i nuläget orättvist behandlad och chockad. Har mina föraningar om varför jag blivit kallad, men får bara säga som det är att jag fan inte gjort någonting och heller inte sett någonting. Sistnämnda för att jag inte pallar med en massa drama.

Så du är då alltså kanske medveten om vad det handlar om med tanke på din sista mening, säg då tex att du fastnat på en kamera som finns i anslutning till ställen/saken som förstörts. Då vill polisen höra de parter som varit i området vid den aktuella tidpunkten. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att du är högt på deras lista utan helt enkelt bara vill "bocka av" dig från listan och kunna ringa in en sannolikt misstänkt GM. Så är du oskyldig så bör du även kunna besvara frågorna från polisen. Ifall du varit på plats vid tillfället så får du ju vara beredd på att det kommer komma frågor om detta. Och ifall det inte var du vem var det då tex.
Citera
2022-08-23, 02:17
Avslutad
Som misstänkt har du en oinskränkt rättighet att vara tyst under polisförhör och du har även rätt att ha en advokat närvarande.. säger de nej rakt av begår de tjänstefel.

Poliser är svin helt enkelt, vidriga människor rakt av så de kommer hota, vilseleda, anklaga.. reagera inte. I förhör försöker de göra allt de kan för att du ska se så skyldig ut det bara går.. ge dem ingenting!

De kommer garanterat säga "enligt vittnen vet vi" Det är bara skitsnack, de vet ingenting.

Det du ska ha i tanken konstant är att de ljuger, de kommer förvränga ALLT du säger och även sättet du säger det på även ditt kroppsspråk.
Citera
2022-08-23, 03:15
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Som misstänkt har du en oinskränkt rättighet att vara tyst under polisförhör och du har även rätt att ha en advokat närvarande.. säger de nej rakt av begår de tjänstefel.

Poliser är svin helt enkelt, vidriga människor rakt av så de kommer hota, vilseleda, anklaga.. reagera inte. I förhör försöker de göra allt de kan för att du ska se så skyldig ut det bara går.. ge dem ingenting!

De kommer garanterat säga "enligt vittnen vet vi" Det är bara skitsnack, de vet ingenting.

Det du ska ha i tanken konstant är att de ljuger, de kommer förvränga ALLT du säger och även sättet du säger det på även ditt kroppsspråk.

Lite rädd för detta, håller mig redan borta så gott jag kan i mitt privatliv då jag röker en del cannabis. Pallar inte utveckla ett jävla polishat.

Egentligen skulle jag bara vilja att sitta och säga ingen kommentar, men känns som det bara kommer att elda på dom.
Citera
2022-08-23, 11:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Egentligen skulle jag bara vilja att sitta och säga ingen kommentar, men känns som det bara kommer att elda på dom.
Visst kommer det elda på dem, men likväl fungerar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in