2022-08-22, 21:28
Medlem
heggeness avatar
Någon sorts propagandatråd som jag inte alls känner igen i verkligheten. Elbilar är hetare än någonsin, den jag köpte förra hösten får jag nu mer för än när jag köpte den!

Själv har jag avtal på 1.60 kronor/kWh (el, nät, skatt, moms) och bilen drar ca 18 kWh för 100 km.
Det blir 2.88 kronor/mil i elkostnad. Varför ska jag ha "panik" över det? Kan någon förklara?
Citera
2022-08-22, 21:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
O ja, då överföringsinfrastruktur saknas lär Italiens bönder, sporrade av framtida vinst, kravla upp till alperna och lägga kablar och reglerteknik att integrera i den befintliga inftastrukturen redan i september.

Problemet att solen lyser mindre på vintern och inte på natten är visst klimatförnekande att ta upp men löser teknik-killen Bolund!

Överföringskapacitet finns. Den kunde vara bättre men det finns för mer än att halvera priset. Vidare är solvärme väldigt funktionell med termiska batterier som går att använda även på natten eller dagar utan sol.
Citera
2022-08-22, 21:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Elbilar kommer att rasa i pris då folk drar sig för att köpa en elbil utan garantier på batterierna.
Vem vill ha en bil som bara kan gå 70% av den utlovade körsträckan och absolut ingen som helst garanti på dess batterier ?
"Nio" med utbytbart batteri kanske är grejen? Tycker det verkar vara en smart idé. Man köper bilen utan batteri och hyr ett snabbt utbytbart batteri. Men det rår ju inte på elpriset förstås.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nio-har-gjort-en-halv-miljon-batteribyten-fulladdat-pa-3-minuter
Citera
2022-08-22, 21:35
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Om "världen", (det vill säga alla icke-olje-producerande länder och regioner), skulle kunde komma överens om att det faktiskt kan gå att bli oberoende av Mena, US, RUS, ja då skulle kärnkraften ha en framtid!

Nu pratar Mikael Damberg om kärnkraft?
Vart tog bidrag till kommuner och enskilda medborgare vad avser solpaneler vägen?
MP? Solen?

Sverige är av hävd ett land som bara kan se en lösning åt gången, och den lösningen kommer alltid att vara beroende av vad Aftonbladet och Expressen skriver. Inte vad kunskapen säger om hur vi tillgodoser vår gemensamma energiförsörjning.
Det vore intressant med en "energiminister" med åtminstone 15 hp inom området.
Men det finns knappast inom något parti längre.

Solen ännu inte lönsam eller bra baskraft.

Instämmer om kärnkraft och om posten energiminister. (Säger bara Ibrahim Baylan.)
SD har både energi-controllern Jessica Stegerud och energi(styrelse)proffset Elsa Widding, jämte grymt kompetenta Mattias Bäckström Johansson, som jag tror är från Oskarshamn.
Citera
2022-08-22, 21:35
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja just nu finns det två begagnade id3 till salu i hela Sverige på blocket. En annons från 13:juli och en från i torsdags.
Båda handlar om att ta över leasingkontrakt. Så trollmor behöver nog inte känna någon panik direkt.
Uppenbarligen är ju någon nervös i vart fall,?
Citera
2022-08-22, 21:37
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Solen ännu inte lönsam eller bra baskraft.

Instämmer om kärnkraft och om posten energiminister. (Säger bara Ibrahim Baylan.)
SD har både energi-controllern Jessica Stegerud och energi(styrelse)proffset Elsa Widding, jämte grymt kompetenta Mattias Bäckström Johansson, som jag tror är från Oskarshamn.
I Oskarshamn finns kunskapen om hur vi bör lagra i berggrunden. Ingen politiker har vad jag hört ens frågat dem.
Citera
2022-08-22, 21:41
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Överföringskapacitet finns. Den kunde vara bättre men det finns för mer än att halvera priset. Vidare är solvärme väldigt funktionell med termiska batterier som går att använda även på natten eller dagar utan sol.

Nej. Elproducerad energi i energisystemet en färskvara. Att tro annat är att trolla.
Citera
2022-08-22, 21:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Uppenbarligen är ju någon nervös i vart fall,?
Jag tror inte trollet som startade tråden är nervös. Det sitter nog och skrattar. Tror inte det har en id3.

Det är så många som är emot elbilar, för man gillar inte förändringar. Allt ska vara som det alltid varit. Det är förståeligt på sitt sätt. Själv kör jag bensin för att elbilar har för kort räckvidd för mig, eller är för dyra(EQS).
Sen är det enormt lång väntetid på dem. Men utvecklingen kommer att gå framåt. Priserna kommer kanske inte att sjunka, men både räckvidd och laddtider kommer att förbättras. Det är helt enkelt framtiden.
Citera
2022-08-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Det är en av världens bästa familjebilar genom tiderna, någon här får gärna motbevisa mig. Du kan ju va ärlig med ditt bil innehav så kan vi diskutera utifrån det.

Håller med till 100%
Maxad komfort, krocksäkerhet, snygg men inte skrytsam, lastar massor, billigare försäkring än snittet, enkla att mecka med själv, otroligt högt andrahandsvärde.
Listan kan göras LÅNG!
Citera
2022-08-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?

Vad yrar du om? Har man elbil så har man såklart timpris (tibber eller liknande) och laddar på natten. Även i dessa tider så ligger priserna inte sällan under 50 öre/kWh mellan 00.00 och 05.00
Citera
2022-08-22, 21:52
Medlem
Vår bil har ökat med 40 tusen för motsvarande bil på Blocket, oftast de som gått längre.

Köper man "rätt" elbil som Svensson har råd med så är det lugnt, alltså elbil för 225-300 tusen.

Sparar man inte fort om man åker mycket.

24:- litern, 3000 mil om året blir med diesel som drar 0.65 milen blir över 45000 om året i bara diesel.
Citera
2022-08-22, 21:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej. Elproducerad energi i energisystemet en färskvara. Att tro annat är att trolla.

Läs på innan du skitpostar. De höga elpriserna idag är ett resultat av att gasen från Ryssland är borta samtidigt som många kärnkraftverk och vattenkraftverk är avstängda. Det är ett tillfälligt problem. El har aldrig varit så billig att producera som den är idag så det är bara en tidsfråga tills marknaden reglerat bortfallet. Det går inte jättefort men det tar inte flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in