Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-22, 14:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nätavgiften är huvudsakligen beroende på din säkring, alltså hur mycket ström du har möjlighet att förbruka innan säkringen slår ifrån. Nätavgiften beror inte så mycket på hur mycket ström du faktiskt har förbrukat.
Min elräkning är inte tydlig. Jag har ett belopp "elöverföring" som direkt beror av förbrukningen.
Citera
2022-08-22, 14:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Min elräkning är inte tydlig. Jag har ett belopp "elöverföring" som direkt beror av förbrukningen.

På min elnota finns 4 poster till Vattenfall Eldistribution AB: "Abonnemang", "Elöverföring", "Energiskatt" och "Moms".

För mig är abonnemanget dyrare än överföringen och energiskatten, men det kan vara annorlunda för dig.

Under posterna till Vattenfall Eldistribution AB finns ett antal poster till Vattenfall AB Försäljning. För dessa poster är förbrukningen mycket dyrare än abonnemangen. Pengarna till försäljningsavdelningen har att göra med produktionen av elen, och inte upprätthållandet av elnätet.
Citera
2022-08-22, 16:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nytt all time high i Sverige?

Imorgon tisdag mellan kl 19 och kl 20 ligger spotpriset på 800 öre/kwh i SE3 och SE4

(nordpool)

Det är en fullständig kollaps för den energipolitik som Miljöpartiet har drivit på, tillsammans med kollegorna i Tyskland.

Citat:
Försökte inte politikerpacket tidigare förklara på TV hur de lyckats ställa till det på detta sätt? Inledde då inte Magdalena Andersson med att "det kommer inte alltid att vara så här"? Fast ingen trodde väl att hon menade att det skulle bli värre.

8 kronor på Nordpool. Det har stått i tråden, men jag har glömt det. Vad betyder det till privatkonsument?

Jo, här är en politiker som förklarar hur det gick till när dom ställde till det. Genom att subventionera väderberoende energikällor, så slog makthavarna undan för dom energikällor som förväntas leverera när vinden inte blåser och solen inte skiner. Resultatet blir lågt elpris vid gynnsamt väder, och skyhögt elpris vid ogynnsamt väder.

Notera hur nöjd Märta Stenevi ser ut att vara när hon förklarar hur dom gick tillväga för att montera ner en stor del av Sydsveriges energiförsörjning.
Citera
2022-08-22, 16:14
Medlem
Citat:
Det är en fullständig kollaps för den energipolitik som Miljöpartiet har drivit på
Inte alls. Energipolitiken går precis som planerat. Svenska folket vill ha elbrist och extremt dyr el och det har vi nu fått. En demokratisk seger således.
Citera
2022-08-22, 16:59
Medlem
Snapcounts avatar
Vilka grejer va ?

Nytt hopp i gassprisen
Gassprisen i Europa stiger videre mandag, og nærmer seg et nivå som tilsvarer en oljepris på 500 dollar fatet.

Mandag ettermiddag handles TTF-prisen til 290 euro per megawattime, opp fra 244 euro ved handelsslutt fredag. Ved nyttår lå denne prisen på 70 euro, og for ett år siden var den 41 euro.

Dagens pris tilsvarer en oljepris på om lag 480 dollar per fat. Dermed er gassen ganske nøyaktig fem ganger dyrere enn oljeprisen. Nordsjøoljen Brent handles mandag til om lag 96 dollar fatet.

https://e24.no/olje-og-energi/i/wOMm...p-i-gassprisen
Citera
2022-08-22, 17:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vilka grejer va ?

Nytt hopp i gassprisen
Gassprisen i Europa stiger videre mandag, og nærmer seg et nivå som tilsvarer en oljepris på 500 dollar fatet.

Mandag ettermiddag handles TTF-prisen til 290 euro per megawattime, opp fra 244 euro ved handelsslutt fredag. Ved nyttår lå denne prisen på 70 euro, og for ett år siden var den 41 euro.

Dagens pris tilsvarer en oljepris på om lag 480 dollar per fat. Dermed er gassen ganske nøyaktig fem ganger dyrere enn oljeprisen. Nordsjøoljen Brent handles mandag til om lag 96 dollar fatet.

https://e24.no/olje-og-energi/i/wOMm...p-i-gassprisen
Svindyr gas nu alltså. Men relativt billig olja...

Nu är det lönsamt att köra oljekraftverket i Stenungsund (SE3).

I fat olja kostar 100 dollar och innehåller kalorimetriskt 1600 kWh.

50% verkningsgrad för att göra el ger att man kan göra el för 1.25 kronor per kWh el.

Dvs nu är det ekonomiskt lönsamt att göra el på olja även i SE3. Det är t o m billigt!

(Sedan tidigare pågår det i SE4, Karlshamn.)
Senast redigerad av Madagascar 2022-08-22 kl. 18:18.
Citera
2022-08-22, 17:56
Medlem
Igår på Agenda sade de att priset för el var 100ggr högre i sydsverige än i norr. I söder kostade det 5kr per kWh någonting. Största anledningen var nedlagd kärnkraft i söder. Går inte detta att lösa på något vis?
1. Bygga ut elnätet så man kan transportera energin från norr till söder.
2. Producera el med flis som man fraktar i båt från norr till söder?
Om man googlar så kostar 1 kubik ved ca 1000kr och den har energinnehåll 2550kWh. Det blir 39ör per kWh. Ett kraftvärmeverk verkar kunna producera el med 30-40% verkningsgrad. Det blir 1,10 kr per kWh för elen. Resten används för fjärrvärme vilket behövs på vintern. Kraftvärmeverk eldar också sopor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftvärmeverk

Så vad är problemet?
Citera
2022-08-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Igår på Agenda sade de att priset för el var 100ggr högre i sydsverige än i norr. I söder kostade det 5kr per kWh någonting. Största anledningen var nedlagd kärnkraft i söder. Går inte detta att lösa på något vis?
Om man googlar så kostar 1 kubik ved ca 1000kr och den har energinnehåll 2550kWh. Det blir 39ör per kWh. Ett kraftvärmeverk verkar kunna producera el med 30-40% verkningsgrad. Det blir 1,10 kr per kWh för elen. Resten används för fjärrvärme vilket behövs på vintern. Kraftvärmeverk eldar också sopor.

Så vad är problemet?
Elen behövs i norr om några år, så lagomt när nya ledningar är färdiga så behövs de inte längre. Och flis finns det inte obegränsat av, papperbruk och otaliga värmeverk behöver flisen till rimliga priser.
Citera
2022-08-22, 18:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

Så vad är problemet?
Agenda jobbar för EU. De vill splittra Sverige. Ju fler ledningar vi bygger, ju snabbare rinner elen ur Sverige. Om man öser vatten i riktning mot hålet rinner vattnet bara ur fortare. Man måste täta hålet. (Skall försöka komma på bättre liknelse.)
Senast redigerad av wwr 2022-08-22 kl. 18:13.
Citera
2022-08-22, 20:08
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Tack för svaret.

Jag måste säga att min elräkning inte är lättläst. Men även nätavgiften beror väl av förbrukningen. Men det kanske "bara" är per kWh (och inte per krona) så det blir samma.

Men bara moms 25% täcker ju in de 2 kronor du anger. Åker vi inte på energiskatt, bolagens påslag etc??

Det skulle vara intressant att se den uträkningen igen. Jag vet att det stått i tråden. Vi får leta.

https://elavtal24.com/elpris-kwh/

Där finns bra info om elpris och hur man räknar ut det.
Citera
2022-08-22, 20:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
1)
Snåla ner på allt. Resultatet är att förbrukaren sparar el och elbolagen sänker priset.

2)
Bygg nya kraftkällor. Vindkraft tar 1-2 år. Kärnkraft ca 10.

3) Gör uppror mot EU och el-marknaden. Förklara nationellt nödläge och be elbolagen dra åt helvete.
Kan göras redan idag. Kostar 0 kronor.

Jag väljer alternativ 2.

Men inte med vindkraft. Vindkraft leder till bekymmer. Atomkraft är lösningen på problemen.
Citera
2022-08-22, 20:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag väljer alternativ 2.

Men inte med vindkraft. Vindkraft leder till bekymmer. Atomkraft är lösningen på problemen.
Du måste välja mellan 1 och 3 eftersom att kärnkraft dels tar tid att bygga, dels även den ska konkurreras om på den europeiska marknaden.

Det lär bli alternativ 1 för svenska medborgare varesig de vill eller ej, åtminstone om 8- partiet tar hem valet (och det är helt orealistiskt att tro någonting annat).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback