Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Stora delar av Rysslands militär produktion har legat i Ukraina det är vad deta igenkligen handlar om. Ryssland klarar idag inte av att göra vapen i större mängder Ukraina var soviets industri. Kärnvapen robotar gjordes där och mycket av flygplanen. Stridsvagnar vapen och ammunition. Även fartyg gjordes där. Ryssland klarar inte deta själva även om man försöker.
Jag tror dock att putin blivit inlurad i deta det kan tex vara någon bakom som vill bli president.
Jag kan inte se hur Rysslands underättelse tjänst skulle göra dessa misstag om det inte är med flit.
Sedan har Ryssland rustat sin militär dom senaste åren antagligen har generaler förskingrat pengara och sakt till putin att han hade en militär i världsklass. Vilket han som vi ser inte har.
Samma med rysk utrustning mycket har upgraderats tex flygplan men tveksamt om dom blev nå bättre. Lite ny färg osv så ser dom nya ut typ. Resten av pengara har gått till lyx hus i europa.
Samma med pantsir tex ingen bygger ett modernt luftvärn idag runt automatkanoner idag. Specielt inte om det är tänkt att ta ner robotar och drönare. Där försvann mycket pengar.
Jag tror Ukraina kommer vinna deta ryska militären är mycket dåligt rustade för ett långdraget krig i ett annat land när fienden har tex himars.
Samma med flygvapnet dom har stora luckor som sead förmåga dom kan inte slå ut Ukrainas luftvärn. Det gör att dom inte kan flyga men dom har inte heller vapen med precision vilket gör att dom måste flyga lågt och då blir tagna av manpads.
Ryssland är inlåsta nu dom har ingen möjlighet och dra sig ur deta längre även om man vill.
Ukraina kommer få mer och mer vapen hela tiden dom har obegränsat med vapen från väst och helt obegänsat med pengar.
Putin kan inte använda kärnvapen för att det är en röd tråd för väst då måste nato agera och det skulle dom göra med. Ryssland tänkte köra en light version och fixa ett utsäpp radioaktivitet som kunde sprida sig över europa. Men då hade nato med varit tvingade att gå in i kriget och då hade det varit över för Rysslands del.
"Jag tror dock att putin blivit inlurad i deta det kan tex vara någon bakom som vill bli president.
Jag kan inte se hur Rysslands underättelse tjänst skulle göra dessa misstag om det inte är med flit."
Det är i mina ögon en intressant tanke och oavsett vilket så är funderingarna kring detta viktigt,
tror jag.
* Själv tror jag inte att Putin blivit lurad eller att det primära för RU:s ledning är
vem som ska vara president!
Jag tror att det primära (för dem) är vem som bäst kan lyckas återge Ryssland sin forna glans och revansch!
I förhållande till väst!!
Jag tror också att de helt enkelt fick hybris/överskattade sin förmåga i förhållande till UNDERSKATTADE Väst.
Men det finns fler saker att hålla i minnet:
* Putins inhemska populäritet hade börjat dala före detta
och Putin var pressad att återfå ökat inhemskt förtroende!
Jag MISSTÄNKER att han använde sig alltmer av BÅDE (i våra ögon de mer extrema) på högerkant och vänsterkant. De har gemensamt synen på den ryska storheten
och lusten av en omfattande revansch!
För att Putin ska behålla deras stöd-KRÄVS RESULTAT i ovanstående.
Vilket betyder att Ukraina måste falla, om inte helt så i alla fall tillräckligt.
Tidigare/från början hade Putin även en annan målgrupp, den breda massan i mitten, folket.
Som ville ha förändringar!
Som också förde honom till toppen.
Belöningen för folket blev ett ökat välstånd och lättnader i de demokratiska delarna.
Med hjälp av investeringar från VÄST!
Putin är i grunden en strateg, min alldeles egna åsikt.
Vilket gör att han använder allt och alla som verktyg.
Det är därför han lyckats hålla sig kvar där han är.
Eftersom de jobbar mot ett gemensamt större mål.
Väst var också ett verktyg.
Ett bitvis perfekt sådant dessutom.
Sista tiden är det dock andra verktyg i hans händer.
Det kan vara allt från Kina till delar av Afrika
som tex ska försörja kriget via stulet Guld/Wagner, osv.
Det är en röra med trådar överallt. Varje världsdel.
Problemet NU för Putin är att förtroendet på hemmaplan är SKADAT på alla fronter.
Eftersom de inte kan acceptera ett misslyckande vad gäller kriget/revanschen.
Ett misslyckande skulle ju endast ÖKA den förnedring de redan vill revanschera!
OMÖJLIGT acceptera.
Men han är inte den enda som styr-det ska alla förstå!!
Och han är inte den farligaste av dem!
Det finns säkert de som tycker han visat sig alldeles FÖR SVAG !
Nä. Det är minst sagt instabilt och läskigt...
Och mest av allt: sorgligt.