Citat:
Jag fortsätter med det här inlägget, om det är OK. Det skrivs meter på meter med ren och skär skit i tråden just nu, och något vill jag ha att svara på, nu när det finns en lucka.Amerikanerna kände till operationen redan i Oktober. Redan 12 Jan informerade USA Ukrainarna sådana detaljer, så som att man skulle luftlandsätta i Hostomel och ta ut presidenten.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) Se källan i det inlägget. Det är en lysande artikel
Det finns sju problem med att det var en skenmanöver
1 USA visste om att Ryssland tänkte försökte fånga den Ukrainska presidenten med en snabb operation.
2 Ryssland använde större mängd trupper än vad Ukrainarna gjorde
3 Ryssland använde (offrade) sitt tip of the Spear (VDV) - Bland de enda riktigt offensiva enheter Ryssland har
4 Ukraina hade de inre linjerna så de kunde flytta sina trupper relativ snabbt ändå.
5 Fyra av fem ryska befälhavare har fått sparken varav två som var befälhavare över anfallet emot Kiev. Om det nu var en lyckad skenmanöver varför fick de sparken? Även om ryssarna generellt är lite konstiga när det gäller ta hand om sina befälhavare efter 1938 så brukade de faktiskt försöka behålla sina bättre befälhavare. Men Putin har kanske börjat en gammal stalinistisk tradition igen?
6 Det finns den ökända borttagna segerartikel
7 Ryssland anfaller på en för stor front.
Här är den strukna ryska segerartikeln
https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html (https://www.bbc.com/news/technology-60562240)
Sen försöker sig paddan a.k.a LaVerdadTodo på något fult. Han skriver att det ryktas att x har skrivit artikeln ( Inga bevis för det). Sen fortsätter han skriver att x tycker si eller så utan ha några bevis. Jävligt fult helt enkelt. Paddan vet inte uppenbart hur man citerar eller hänvisar korrekt.
Ryssarna "räddar" situation genom att dra sig tillbaks där det var en shitshow och fortsätter i södra och Östra Ukraina. Det tar tvärstopp i södra Ukraina efter deras lyckade operationer där.
Två lyckade "skenmanövrar" av ryssarna är delvis bruset från transnistrien och Vitryssland. Det tvingar Ukrainarna att behålla styrkor där. Även om de ryska och vitryska styrkorna klarar av ett skit utom att leka fångvaktare över sin egen befolkning och jag är ganska säker att vår käre diktator i vitryssland absolut inte vill gå i krig, så måste Ukrainarna ha styrkor vid gränsen.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) Se källan i det inlägget. Det är en lysande artikel
Det finns sju problem med att det var en skenmanöver
1 USA visste om att Ryssland tänkte försökte fånga den Ukrainska presidenten med en snabb operation.
2 Ryssland använde större mängd trupper än vad Ukrainarna gjorde
3 Ryssland använde (offrade) sitt tip of the Spear (VDV) - Bland de enda riktigt offensiva enheter Ryssland har
4 Ukraina hade de inre linjerna så de kunde flytta sina trupper relativ snabbt ändå.
5 Fyra av fem ryska befälhavare har fått sparken varav två som var befälhavare över anfallet emot Kiev. Om det nu var en lyckad skenmanöver varför fick de sparken? Även om ryssarna generellt är lite konstiga när det gäller ta hand om sina befälhavare efter 1938 så brukade de faktiskt försöka behålla sina bättre befälhavare. Men Putin har kanske börjat en gammal stalinistisk tradition igen?
6 Det finns den ökända borttagna segerartikel
7 Ryssland anfaller på en för stor front.
Här är den strukna ryska segerartikeln
https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html (https://www.bbc.com/news/technology-60562240)
Sen försöker sig paddan a.k.a LaVerdadTodo på något fult. Han skriver att det ryktas att x har skrivit artikeln ( Inga bevis för det). Sen fortsätter han skriver att x tycker si eller så utan ha några bevis. Jävligt fult helt enkelt. Paddan vet inte uppenbart hur man citerar eller hänvisar korrekt.
Ryssarna "räddar" situation genom att dra sig tillbaks där det var en shitshow och fortsätter i södra och Östra Ukraina. Det tar tvärstopp i södra Ukraina efter deras lyckade operationer där.
Två lyckade "skenmanövrar" av ryssarna är delvis bruset från transnistrien och Vitryssland. Det tvingar Ukrainarna att behålla styrkor där. Även om de ryska och vitryska styrkorna klarar av ett skit utom att leka fångvaktare över sin egen befolkning och jag är ganska säker att vår käre diktator i vitryssland absolut inte vill gå i krig, så måste Ukrainarna ha styrkor vid gränsen.
Det känns märkligt att vid behov argumentera emot det du skriver, eftersom jag som sagt ännu inte låtit mig övertygas om att det rörde sig om en skenmanöver. Jag kan kanske nyansera lite.
När det gäller att Ryssland drog sig tillbaka där det var en "shitshow": ambivalens, osäkerhet. Hittills är det den inledande fasen i kriget som varit mest propagandatung.
Om man väljer att utgå från det Putin faktiskt sa inför invasionen, om så bara av ren bekvämlighet, så kan attackerna på marken i norra Ukraina ha ingått i demilitariseringsprojektet, och det avledde definitivt uppmärksamhet från fronten på Krim-sidan, samt (inte minst) Donbass.
Var det en uppgörelse med UAF + andra väpnade grupper i Donbass som var det främsta målet? Det kan ha varit så, om man inte betraktar utspelen från Kreml dagarna innan den 24/2 som rent skitsnack och normal rysk MO. Autonomi, försvara, etc. You choose.
I alla händelser var det tydligt för de allra, allra flesta varthän det barkade redan i julas. Jag själv hade aldrig sagt annat i februari än att kriget stod för dörren mer eller mindre vilken dag som helst, och det gjorde det ju.
Vilket (till sist) för oss in på dina punkter. Är det verkligen sant, som man läser nu i dagarna, att Ukraina var delvis oförberett? Knappast, skulle jag säga. I går upprepade Zelensky att han visste att det skulle bli krig, och så tog det hus i helvete (igen).
Ukraina gjorde uppenbarligen förarbeten kring huvudstaden, med vissa enklare befästningar, hinder, mm. De hade någorlunda koll på hur den ryska angreppsplanen såg ut. De hade möjlighet att göra prioriteringar.
Att skydda landets ledning hörde tydligen inte dit, trots uppgifter om att ryssarna ville tillfångata eller tom. eliminera Zelensky och hans gäng.
Frågan är då varför Ryssland gjorde som de gjorde. Det är ingenting konstigt med den vedertagna versionen, för den planen hade kunnat lyckas. Vad som utspelade sig kring Hostomel kan jag lika gärna låta vara osagt, för där har vi haken. Hade man fokuserat på luftangrepp och raketer/robotar i kombination med mycket stora ryska truppkoncentrationer utanför Kiev hade det kunnat räcka för att driva Zelensky på flykten.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-19 kl. 20:34.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-19 kl. 20:34.