2022-08-20, 22:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssen har med hjälp av sina precisions vapen alltså i stort sätt enbart förstört civil infrastruktur.
22000 ggr, tänk då på hur många dumma bomber man skickat på den civila befolkningen.
.https://mobile.twitter.com/MarkHertling/status/1561073092377591808

Jag är inte förvånad, de verkar alltid rikta in sig på civila.
Citera
2022-08-20, 22:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
mjo, det stora problemet är ju att kina kan skita i vad biden "utåt" säger, men amerikanska företag kan ju inte det, och utan deras välvilja=kina är ett uland. men med en befolkning som knappast kommer gå med på att bo i lerhddor och äta grannes ungar till middag (igen)

och då sitter kina i skiten, och som sagt, de har egna problem, som vida överstiger någon oro över om putin eller ryssland existerar om 5år.

Om Ryssland havererar kan det vara en möjlighet för Kina, det är inte nödvändigtvis dåligt. Passa på att ta över stora naturrikedomar för en spottstyver. Ta tillbaka förlorade territorier.
Citera
2022-08-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vad skall man säga. Vi får hoppas att USA och Ryssland inte börjar skjuta på varandra men båda sidor verkar vara försiktiga. Jag undrar också vad Rysslands långsiktiga planer är. Jag har så många frågor och jag betvivlar att jag kommer få något svar. Det här kriget är förövrigt fruktansvärt svårt att följa genom media. Jag är alldeles för slö för att läsa medier och bloggar på båda sidorna. Det skulle vara kul att få läsa något försök till en neutral analys belagt med trovärdiga källor men jag antar att så inte kommer ske. Egentligen skulle Ryssland ha kastat sig över Finland istället. Jag undrar hur finnarna skulle ha reagerat och i synnerhet deras 30-någonting statsminister. Jag undrar om hon hade pallat trycket på det sättet som Zelensky har gjort.

Stora delar av Rysslands militär produktion har legat i Ukraina det är vad deta igenkligen handlar om. Ryssland klarar idag inte av att göra vapen i större mängder Ukraina var soviets industri. Kärnvapen robotar gjordes där och mycket av flygplanen. Stridsvagnar vapen och ammunition. Även fartyg gjordes där. Ryssland klarar inte deta själva även om man försöker.
Jag tror dock att putin blivit inlurad i deta det kan tex vara någon bakom som vill bli president.
Jag kan inte se hur Rysslands underättelse tjänst skulle göra dessa misstag om det inte är med flit.

Sedan har Ryssland rustat sin militär dom senaste åren antagligen har generaler förskingrat pengara och sakt till putin att han hade en militär i världsklass. Vilket han som vi ser inte har.
Samma med rysk utrustning mycket har upgraderats tex flygplan men tveksamt om dom blev nå bättre. Lite ny färg osv så ser dom nya ut typ. Resten av pengara har gått till lyx hus i europa.

Samma med pantsir tex ingen bygger ett modernt luftvärn idag runt automatkanoner idag. Specielt inte om det är tänkt att ta ner robotar och drönare. Där försvann mycket pengar.
Jag tror Ukraina kommer vinna deta ryska militären är mycket dåligt rustade för ett långdraget krig i ett annat land när fienden har tex himars.
Samma med flygvapnet dom har stora luckor som sead förmåga dom kan inte slå ut Ukrainas luftvärn. Det gör att dom inte kan flyga men dom har inte heller vapen med precision vilket gör att dom måste flyga lågt och då blir tagna av manpads.

Ryssland är inlåsta nu dom har ingen möjlighet och dra sig ur deta längre även om man vill.
Ukraina kommer få mer och mer vapen hela tiden dom har obegränsat med vapen från väst och helt obegänsat med pengar.
Putin kan inte använda kärnvapen för att det är en röd tråd för väst då måste nato agera och det skulle dom göra med. Ryssland tänkte köra en light version och fixa ett utsäpp radioaktivitet som kunde sprida sig över europa. Men då hade nato med varit tvingade att gå in i kriget och då hade det varit över för Rysslands del.
Citera
2022-08-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om Ryssland havererar kan det vara en möjlighet för Kina, det är inte nödvändigtvis dåligt. Passa på att ta över stora naturrikedomar för en spottstyver. Ta tillbaka förlorade territorier.
Ser nog samma sak, för Kina är det vinst vad utgången än blir.
Men största vinsten gör de nog om Ryssland faller samman.
Det tillsammans med att de inte vill bränna alla broar mot väst gör nog att de inte kommer att aktivt stödja Ryssland.
Men givetvis så kommer Kina att försöka att tjäna så mycket fördelar det går även under pågående konflikt.
Citera
2022-08-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min prediction är att den exporten studsar upp igen. En del av exporten tror jag är kontrakt som blev osäkra om Ryssland kan betala, när allt var kaos vid de initiala sanktionerna. Det går inte att kontrollera vad maskinteknologi används till. Men i första hand tror jag man kommer kringgå sanktionerna och importera västlig generell teknologi, det löser nog de flesta problem. Allvarliga flaskhalsar kan dock uppstå med de sista 20% som är svåra att lösa (80-20-regeln).
Man måste dock komma ihåg att mycket av det som tillverkas i maskin- och maskindelsväg i Kina är legotillverkning för västföretag. De produkterna kan inte exporteras till Ryssland av det kinesiska företaget då de inte äger rätten till produkten.
Citera
2022-08-20, 22:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Fascinerande att det efter 6 månader fortfarande sitter stolpskott och tror att Putin invaderade för han var rädd att få Nato som granne...

Putin och hans kriminella anhang var ju livrädda för ett grannland som är likt Ryssland skulle kunna gå mot demokrati och få det ryska folket att börja fundera.

DET är den egentligen enda anledningen.

Redan 2014 när hans kriminelle kompis avsattes darrade kreml.
Precis. Nato-argumentet faller platt som en efterhandskonstruktion.

Det är svårt för diktaturer att överleva, i synnerhet om grannländerna åtnjuter frihet och rättigheter eftersom det hela tiden kommer att utmana Putins maktposition. Ett Ukraina som vänder blickarna åt väst istället för att underordna sig Ryssland är i längden ett hot mot Putins absoluta maktställning så likt en gangsterboss planerade Putin för en snabb och samordnad attack som med kirurgisk precision skulle likvidera en fientlig regim för att återigen installera en lydig knähund.
Citera
2022-08-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland är inlåsta nu dom har ingen möjlighet och dra sig ur deta längre även om man vill.
Ukraina kommer få mer och mer vapen hela tiden dom har obegränsat med vapen från väst och helt obegänsat med pengar.
Putin kan inte använda kärnvapen för att det är en röd tråd för väst då måste nato agera och det skulle dom göra med. Ryssland tänkte köra en light version och fixa ett utsäpp radioaktivitet som kunde sprida sig över europa. Men då hade nato med varit tvingade att gå in i kriget och då hade det varit över för Rysslands del.
Enl obekräftade källor diskuterar Kreml nu:
Vi har svårt att avancera mera.
Vi måste komma ur detta med något
- försöka behålla områden vi har redan
-gå tillbaka till gränsen före invasionen
- atombomba Ukraina
-öppna en ny front , från Vitryssland?, Baltikum?, Finland?, Georgien?

Det är ungefär så jag ser det även.
Citera
2022-08-20, 22:59
Medlem
Vladimir den förskräckliges specialoperation har ju varit ett misslyckande sedan dag 3 egentligen eftersom det är förbi hans 48 timmar som han utlovade. Idioten skulle aldrig gett ett tidsspann eftersom det bara ökar på pinsamheten ju längre ifrån det vi hamnar.
Citera
2022-08-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Precis. Nato-argumentet faller platt som en efterhandskonstruktion.

Det är svårt för diktaturer att överleva, i synnerhet om grannländerna åtnjuter frihet och rättigheter eftersom det hela tiden kommer att utmana Putins maktposition. Ett Ukraina som vänder blickarna åt väst istället för att underordna sig Ryssland är i längden ett hot mot Putins absoluta maktställning så likt en gangsterboss planerade Putin för en snabb och samordnad attack som med kirurgisk precision skulle likvidera en fientlig regim för att återigen installera en lydig knähund.

Det är rätt intressant att det fortfarande finns lättlurade nyttiga idioter som tror på nåt sett att det fanns ett legitimt militärt hot mot Ryssland.
Men givetvis finns det ett reelt hot som kan kallas demokrati, där länder som Baltstaterna och andra länder i forna östpakten som Polen Tjeckien etc. fått det mycket bättre jämfört med Rysslands utveckling sen 1991.
Så det är där man skall se hotet mot styret mot Kreml, inte militärt men rent politiskt.
Men det är svårt att förstå för vissa personer.
Citera
2022-08-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Vladimir den förskräckliges specialoperation har ju varit ett misslyckande sedan dag 3 egentligen eftersom det är förbi hans 48 timmar som han utlovade. Idioten skulle aldrig gett ett tidsspann eftersom det bara ökar på pinsamheten ju längre ifrån det vi hamnar.
Ja det är verkligen ett misslyckande. Tänka sig han är så desperat att han skickar in MENA/araber/muslimer in i Ukraina för de blivit så slaktade av Ukraina.
Det är nog det mest förnedrande operation jag någonsin hört talas om
Citera
2022-08-20, 23:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Enl obekräftade källor diskuterar Kreml nu:
Vi har svårt att avancera mera.
Vi måste komma ur detta med något
- försöka behålla områden vi har redan
-gå tillbaka till gränsen före invasionen
- atombomba Ukraina
-öppna en ny front , från Vitryssland?, Baltikum?, Finland?, Georgien?

Det är ungefär så jag ser det även.
Haha, näää. Atombomba? Seriöst? Starta ett nytt krig för att avleda uppmärksamheten när fullt fokus ligger på att kuva Ukraina? Det är bara Rysslands fiender som skulle gynnas av dessa två scenarion.

Det jag ser är ett Ryssland under Putin som gett sig fan på att fortsätta kriget i Ukraina, kosta vad det kosta vill. Det finns mycket de kan krama ut i stället för att börja se sig om efter köksutgången. Var finns desperationen?
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-20 kl. 23:14.
Citera
2022-08-20, 23:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Trafikstockningen fortsätter från Krim.

Huge traffic jam on the way out of Sevastopol.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1561005587911086082

Intressant att ryssarna själva inte går på propagandan och lögnerna om att det bara var "olyckor". Det verkar som att de vet att ryska stats-TVn ljuger och att deras LV är undermåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in