2022-08-22, 09:17
Medlem
Vi kan tydligen konstatera att ytterligare ett påstående från Esbjörns ombud var lögn. I underlaget till MUF framgår ” Han har aldrig genomfört en fastighetsaffär tidigare.”

Av underlaget från lantmäteriet framgår att han visst gjort fastighetsaffär. Dessutom en inte helt enkel sådan när han tydligen friköpt ett antal delar av fastigheten efter arvsdelningen i form av 19/27-delar från övriga personer.

Men vem är förvånad? Påståendet om att han inte gjort fastighetsaffär drevs tidvis intensivt att ett antal troll i tråden. Det framfördes även okritiskt i media. Rimligen borde det framgått även för dem att det skett en sådan eftersom han ju var ägare till fastigheten sedan ett drygt decennium.
2022-08-22, 10:17
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så Matz fick 1.7 miljoner och ett löfte att få ärva huset? Det kändes säkert som en bra affär för honom vid den tidpunkten. Jag undrar var Esbjörn Bolin fick slantarna ifrån, det var mycket pengar? Men det kan givetvis handlat om att man kvittade andra tillgångar vid arvsskiftet. Det måste ju ha funnits en fast bostad också. Var låg den?

Precis det har efter arvsskiftet från föräldrarnas dödsbo och broderns dödsbo, även genomförts sk. kvittning via gåvobrev.
De 1.8 milj Esbjörn inte behöver skatta för är värdet på hans andelar, som han kvittar mot syskonbarnens andelar.
1/3 av BR i Uppsala + värdepapper/aktier efter både föräldrarna och brodern, så pengar behövdes inte och han har rätt att undanta sin arvedel från beskattning.
Den fasta bostaden var föräldrahemmet i Borlänge och såldes redan för mer än 30år sedan, broderns BR vet vi ju redan.
2022-08-22, 10:22
Medlem
Citat:
Så Matz fick 1.7 miljoner och ett löfte att få ärva huset? Det kändes säkert som en bra affär för honom vid den tidpunkten. Jag undrar var Esbjörn Bolin fick slantarna ifrån, det var mycket pengar? Men det kan givetvis handlat om att man kvittade andra tillgångar vid arvsskiftet. Det måste ju ha funnits en fast bostad också. Var låg den?
Fakta enligt Skatteverket är att Esbjörn köpte 15/27 av fastigheterna för totalt 1 777 776 kr. Då Matz andel var 4/27 torde han fått drygt 474 000 kr (1 777 776 kr/15*4) av Esbjörn.

Jag har ingen aning om vilka ekonomiska muskler Esbjörn hade 2007/2008.
Men fakta är att Esbjörn för inkomståret 2020 hade ett överskott av kapital uppgående till 59 537 kr efter det att den skönsmässigt beräknade skattepliktiga fastighetsreavinsten på 1 540 000 kr borträknats.
Detta överskott på 59 537 kr, vad det än avser, tyder på att Esbjörn vid nämnda inkomstår borde ha det hyfsat ekonomiskt förspänt.
2022-08-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Värdeutlåtandet från Densia innehåller så grava fel att det är högst troligt att värderaren, medvetet eller omedvetet, underskattat värderingsobjektets värde.

En genomgång av jämförelseobjekten visar på att värderaren tillämpat reglerna om närhet till strand på ett inkorrekt sätt. Dessutom har han gjort ett grovt räknefel vid bestämmande av normvärdet för Fjällbo 1:20.

Har du någon teori om varför Densia som anlitades av Bolins juridiska ombud möjligen har undervärderat fastigheten i sin värdering? Hur kan det komma sig att man i så fall valde att lämna in den värderingen som ett underlag för att försöka bevisa att Ebba Busch skulle ha betalat orimligt lite för fastigheten?

Citat:
Som troligen licensierad användare hos VärderingsData lär TD:s namn vara tryckt på varje sida i den framtagna värderingsrapporten.

Det blir nog bara ”värderingen” från Notar som ev kommer att åberopas av EB. Med beaktande av vad Aftonbladet skriver om denna ser jag verkligen fram emot att när den kommer i offentlighetens ljus.

Notars värdering har kommit i offentlighetens ljus för länge sedan, vad har du dragit för slutsatser från den?
2022-08-22, 13:25
Medlem
Citat:
Har du någon teori om varför Densia som anlitades av Bolins juridiska ombud möjligen har undervärderat fastigheten i sin värdering? Hur kan det komma sig att man i så fall valde att lämna in den värderingen som ett underlag för att försöka bevisa att Ebba Busch skulle ha betalat orimligt lite för fastigheten?

Notars värdering har kommit i offentlighetens ljus för länge sedan, vad har du dragit för slutsatser från den?
1) Ett dåligt utfört uppdrag av Densia helt enkelt.
Tidigare har jag skrivit ”Sammantaget har Densias värdering sådana brister att den borde göras om för att bli trovärdig, annars passar den bättre i papperskorgen" samt
"Densia har tydligen vid tidigare tillfälle haft problem med vissa mätregler.”

https://www.svt.se/nyheter/konsument/densia-familjen-har-inte-lidit-skada-av-felet

2) Nu har jag inte tillgång till Notars värdering men om jag inte minns fel saknar denna en redogörelse avseende vilka jämförelseobjekt och deras status som använts vid tillämpningen av ortprismetoden, vilket jag anser vara en stor brist.
2022-08-22, 13:30
Medlem
Citat:
1) Ett dåligt utfört uppdrag av Densia helt enkelt.
Tidigare har jag skrivit ”Sammantaget har Densias värdering sådana brister att den borde göras om för att bli trovärdig, annars passar den bättre i papperskorgen" samt
"Densia har tydligen vid tidigare tillfälle haft problem med vissa mätregler.”

https://www.svt.se/nyheter/konsument/densia-familjen-har-inte-lidit-skada-av-felet

2) Nu har jag inte tillgång till Notars värdering men om jag inte minns fel saknar denna en redogörelse avseende vilka jämförelseobjekt och deras status som använts vid tillämpningen av ortprismetoden, vilket jag anser vara en stor brist.
Bägge parter lämnade alltså in bristfälliga värderingar? Bolin dessutom en som undervärderade hans egen fastighet?
2022-08-22, 13:34
Medlem
Citat:
Bägge parter lämnade alltså in bristfälliga värderingar? Bolin dessutom en som undervärderade hans egen fastighet?

Åh nej.. Nu kommer det bli 1000 inlägg om värderingar igen från glada rumpan och kompani
2022-08-22, 13:40
Medlem
Citat:
Stämmer frånsett att även Matz sålde sina ärvda andelar (4/27) till Esbjörn.

Ensam ägare till Marinelund 7:1 var I*grid A*gusta T*resia Bolins dödsbo fram till 2007-03-08 då Esbjörn genom arv tillskrivs 4/9 av fastigheten (Inskrivningsdag 2007-03-14).
Vid samma datum ärver Matz B och ytterligare 5 personer (B*aith*aite, K*rlsson, P*pp*nen, L*ndberg, R**helius) 5/9 (4/27+4/27+4/27+1/27+1/27+1/27) (Inskrivningsdag 2007-03-14) som de sedan överlåter till Esbjörn (Inskrivningsdag 2008-03-10).

https://ibb.co/HnStSq4

Enligt Skatteverket, som hämtat sina uppgifter från Lantmäteriet, har Esbjörns förvärvat dessa 5/9 (15/27) inklusive 4/27 av Matz B för en köpeskilling uppgående till 1 777 776 kr.

https://ibb.co/fHz1qXW

Nu får ni väl ändå ge er!!!

Va fan har detta med att göra angående fastighetsaffären mellan Ebba o Esbjörn?!

Men visst - sitt ni o runka till detta "skitgrävande" i syfte att inte diskutera Ebbas lurifaxande av Esbjörn som tråden ska avhandla.

Ni får ursäkta men ni är långt ute i tassemarkerna nu o hoppas att någon mod styr upp det hela.
2022-08-22, 13:41
Medlem
Citat:
Rätt uppfattat.
2022-08-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Åh nej.. Nu kommer det bli 1000 inlägg om värderingar igen från glada rumpan och kompani
Jag är bara intresserad av hur oseriöst denna tvist egentligen hanterades av framför allt Binninge. Om han lämnade in en undervärdering och dessutom en psykologutredningen som i praktiken motsade deras talan så tyder det på grav ointelligens eller att det aldrig fanns någon tanke att fallet ens skulle gå till en rättegång.

Han satsade förmodligen allt på att utpressningen skulle lyckas och brydde sig egentligen inte ens om att försöka styrka sin egen talan. Det handlade bara om att hålla rätten nöjd genom att lämna in något dokument vid varje deadline, vad som stod i pappren var underordnat eftersom gänget var helt säkra på att det skulle räcka med medias rapportering för att få en känd politiker att backa av rädsla för opinionstrycket.
2022-08-22, 13:59
Medlem
Citat:
Han satsade förmodligen allt på att utpressningen skulle lyckas och brydde sig egentligen inte ens om att försöka styrka sin egen talan. Det handlade bara om att hålla rätten nöjd genom att lämna in något dokument vid varje deadline, vad som stod i pappren var underordnat eftersom gänget var helt säkra på att det skulle räcka med medias rapportering för att få en känd politiker att backa av rädsla för opinionstrycket.
Det där är lite min känsla med.
Vad som påstods i media och vad som sedan lämnades in var 2 helt olika saker.
När det sedan började närma sig rättegång så började det brännas lite väl så Berg & Behm fick komma in och städa.

Sen upprepar man samma sak fast med stadfästelsen, tills det börjar bli ohållbart och de får städa igen
2022-08-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Nu får ni väl ändå ge er!!!

Va fan har detta med att göra angående fastighetsaffären mellan Ebba o Esbjörn?!

Men visst - sitt ni o runka till detta "skitgrävande" i syfte att inte diskutera Ebbas lurifaxande av Esbjörn som tråden ska avhandla.

Ni får ursäkta men ni är långt ute i tassemarkerna nu o hoppas att någon mod styr upp det hela.
Det borde väl vara av intresse för dig att fastigheterna redan 2007/2008 var värderade till hela 3 200 000 kr. Detta utifrån en köpeskilling på 1 777 776 kr för 5/9 av fastigheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in