2022-08-21, 18:44
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det kommer från Skandiamannen själv, i intervjun 1992. Där var han först fram med god marginal:

"Och i ljuset från färghandelns skyltfönster, tio meter från mig ser jag en man ligga på rygg och en 'liten gumma' stå bredvid. Jag ser mig omkring -- finns det ingen som kan hjälpa till?"

"Jag går fram och ser att mannens mun är fylld av blod, det sipprar ur ena näsborren. Ingen hjälper till -- det var ju någon litet längre ner på gatan och på andra sidan Sveavägen.
-- Jag är ensam med det här, jag måste göra något.
"

Frågan är varför han här vek av från sina tidigare versioner, 1986, där han är framme "ungefär samtidigt" som SG och AH.

Herregud, tar du uppgifter från skvallertidningar/tidskrifter sex år senare. Håll dig till förhören.
Citera
2022-08-21, 18:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
"Rockmännen"

Det måste förmodligen då ha blivit en sammanblandning från min sida mellan JÅS och eventuellt en SE med en förväxling. Men intressant då jag tittade ytterligare är att antagligen JA som vittne i förhör 1989-06-05 omnämner i Tingsrätten en man med med keps?

Ordföljden på sidan 8-9.

L: Den här mannen i blåa täckjackan, som var vid någon port där tydligen?
A: Ja...
L: Vid Dekorima-hållet?
A: Ja,en skyltfönsterport in...
L: Vad hade han för huvudbonad?
A: Ja,det som jag koncentrerade mig på, det var hans blåa täckjacka mest.
L: När du talar om mannen med keps, åsyftar du den här mannen som...?
A: Nej, nej det var en annan...
L: Det var en annan person?
A: Ja.
L: Kan du ta om det där, hur det var med den här mannen med keps?
A:Ja, det var en äldre man mellan 50-60 år åldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag
svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga.

L: I viket skede såg du honom, fick kontakt med honom?
A: Ja, det var väl innan polisen kom. Det hade väl gått säkerligen tre minuter, någonting sådant där.
L: Vad sade han, kan du säga det något?
A: Nej, vad han sade, det kan jag inte påminna sig.
L: Den mannen var tog han vägen, försvann han?
A:Ja, jag törs inte säga var han tog vägen sedan, för jag liksom bara koncentrerade mig på den här killen med blå täckjackan, att inte han skulle avvika, för jag tyckte han var så pass viktig då, i och med att han höll sig precis i närheten.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

/Kan det kanske ha varit ev. möjligen SE som JA uppmärksammade?

Jo, jag vet. Var det inte jag som uppmärksammade detta back in the day? Ytterligare någon ...

Var i alla fall en av dem, då jag försökte hitta något som förankrade SE som vittne.

Jo, mycket riktigt är det så att JA i tingsrätten, 3 år senare, beskriver två olika personer.

Men i det dokument från maj 1986, som Ström senare använde för att avskriva SE, är det likväl JÅS som beskrivs. Det ser man också tydligt om man jämför den beskrivningen med den i tingsrätten.

Det kom för övrigt ut en utsaga nyligen där det ser ut som om LL förväxlade JÅS med SE. Inte otänkbart då att även JA gjorde det, eftersom han och LL var vänner som säkert pratade en del om det inbördes.

JÅS är den som kommer fram vid huven på bilen och frågar om de ringer. Han parkerade precis framför.

Denna episod tycks fångad på LAC-bandet.
Citera
2022-08-21, 18:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Herregud, tar du uppgifter från skvallertidningar/tidskrifter sex år senare. Håll dig till förhören.

Varför ska jag göra det? Är ute efter att hitta sprickorna i rustningen.

Men om du vill fortsätta stå kvar i samma dike som vanligt, så varsågod. Enjoy the View!
Citera
2022-08-21, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
"Rockmännen"

Det måste förmodligen då ha blivit en sammanblandning från min sida mellan JÅS och eventuellt en SE med en förväxling. Men intressant då jag tittade ytterligare är att antagligen JA som vittne i förhör 1989-06-05 omnämner i Tingsrätten en man med med keps?

Ordföljden på sidan 8-9.

L: Den här mannen i blåa täckjackan, som var vid någon port där tydligen?
A: Ja...
L: Vid Dekorima-hållet?
A: Ja,en skyltfönsterport in...
L: Vad hade han för huvudbonad?
A: Ja,det som jag koncentrerade mig på, det var hans blåa täckjacka mest.
L: När du talar om mannen med keps, åsyftar du den här mannen som...?
A: Nej, nej det var en annan...
L: Det var en annan person?
A: Ja.
L: Kan du ta om det där, hur det var med den här mannen med keps?
A:Ja, det var en äldre man mellan 50-60 år åldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag
svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga.
L: I viket skede såg du honom, fick kontakt med honom?
A: Ja, det var väl innan polisen kom. Det hade väl gått säkerligen tre minuter, någonting sådant där.
L: Vad sade han, kan du säga det något?
A: Nej, vad han sade, det kan jag inte påminna sig.
L: Den mannen var tog han vägen, försvann han?
A:Ja, jag törs inte säga var han tog vägen sedan, för jag liksom bara koncentrerade mig på den här killen med blå täckjackan, att inte han skulle avvika, för jag tyckte han var så pass viktig då, i och med att han höll sig precis i närheten.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan.html

/Kan det kanske ha varit ev. möjligen SE som JA uppmärksammade?

Viss kan det ha varit SE, andra vändan till mordplatsen i så fall.

SE anlände brottsplatsen 5-6 sekunder efter skotten enligt egen utsago. Rimmar illa med säkerligen tre minuter.
Citera
2022-08-21, 19:03
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det intressanta är att SE för fram en avvikande story.

Du vinner inget på att såga budbäraren och förlöjliga.
Citera
2022-08-21, 19:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Varför ska jag göra det? Är ute efter att hitta sprickorna i rustningen.

Men om du vill fortsätta stå kvar i samma dike som vanligt, så varsågod. Enjoy the View!

Skvallertidskrifter för att hitta sprickorna humor

Men, du visar ju på det VI vet om Engström. Ju mer han får prata ju mer överdriver han och sätter sig själv mer och mer i centrum.

Men iaf, håll dig till förhören ju tidigare ju bättre och du kommer se att det är inte så konstigt med Engström som några tycks tro. Se var man hittar stöd för vad han säger ...från tidiga förhör och inte från någon kvällstidning 34 år senare.
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-21 kl. 19:13.
Citera
2022-08-21, 20:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skvallertidskrifter för att hitta sprickorna humor

Men, du visar ju på det VI vet om Engström. Ju mer han får prata ju mer överdriver han och sätter sig själv mer och mer i centrum.

Men iaf, håll dig till förhören ju tidigare ju bättre och du kommer se att det är inte så konstigt med Engström som några tycks tro. Se var man hittar stöd för vad han säger ...från tidiga förhör och inte från någon kvällstidning 34 år senare.

Men har vi inte stampat på stället tillräckligt nu? Du i diket och jag uppe på vägbanan.

Vi har läst de där förhören och kan dem som ett rinnande vatten.

Mer givande är när det framkommer något nytt, som till exempel det att AB inte såg SE, nyss.

Mer sånt! Idiotförklararna kommer att idiotförklara. Det var likadant när man argumenterade för SE.

Det gäller att inte bry sig om träskfolket, lyfta blicken från diket och spana lite längre.
Citera
2022-08-21, 20:27
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Nej, det kommer från Skandiamannen själv, i intervjun 1992. Där var han först fram med god marginal:

"Och i ljuset från färghandelns skyltfönster, tio meter från mig ser jag en man ligga på rygg och en 'liten gumma' stå bredvid. Jag ser mig omkring -- finns det ingen som kan hjälpa till?"

"Jag går fram och ser att mannens mun är fylld av blod, det sipprar ur ena näsborren. Ingen hjälper till -- det var ju någon litet längre ner på gatan och på andra sidan Sveavägen.
-- Jag är ensam med det här, jag måste göra något.
"

Frågan är varför han här vek av från sina tidigare versioner, 1986, där han är framme "ungefär samtidigt" som SG och AH.

På tal om dikeskörning. Först fram med god marginal. Var i texten som du skriver är han det. Du förstår väl att du slirar på sanningen när du tolkar in något som inte står i texten. Men precis som du gör gjorde också TP och KP/HM. Dåligt och svagt. Men eftersom Engström är oskyldig så har ni förstås en omöjlig uppgift att lägga erat pussel.
Citera
2022-08-21, 20:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
På tal om dikeskörning. Först fram med god marginal. Var i texten som du skriver är han det. Du förstår väl att du slirar på sanningen när du tolkar in något som inte står i texten. Men precis som du gör gjorde också TP och KP/HM. Dåligt och svagt. Men eftersom Engström är oskyldig så har ni förstås en omöjlig uppgift att lägga erat pussel.

Men det framgår om du klarar av att läsa innantill: "det var ju någon litet längre ner på gatan och på andra sidan Sveavägen".

Alltså först fram till kroppen, med en relativt god marginal. Inte "ungefär samtidigt", som i förhören 1986.

Prova att läsa hela artikeln, så kanske det klarnar ytterligare.

P.S. Det borde införas något slags språktest-krav på den här sidan. Ett Flashback-körkort!
Citera
2022-08-21, 20:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Men det framgår om du klarar av att läsa innantill: "det var ju någon litet längre ner på gatan och på andra sidan Sveavägen".

Alltså först fram till kroppen, med en relativt god marginal. Inte "ungefär samtidigt", som i förhören 1986.

Prova att läsa hela artikeln, så kanske det klarnar ytterligare.

P.S. Det borde införas något slags språktest-krav på den här sidan. Ett Flashback-körkort!

Sluta tolka och håll dig till förhören.
Citera
2022-08-21, 21:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Sluta tolka och håll dig till förhören.

Det är ingen tolkning, utan ett citat av det han sa i intervjun.

Har det någon gång slagit dig att han i förhören upprätthåller fasaden av det initierade vittnet?

Att något var lurt fattade man redan 1986, varpå man hörde personalen på Skandia.

Tyvärr fanns ingen utredare där, efter sommar-semestrarna, som jämförde pärm med pärm. La ihop två och två.

I så fall hade de gått vidare. Nu föll SE i glömska, så när som på en halvhjärtad koll i början på 1987.

Förhören har vi tröskat igenom så många gånger nu att det börjar likna en ritual.

Ungefär som grevinnan och betjänten. Nu vill jag se något nytt. Nya iakttagelser och perspektiv.

Det här med att AB inte såg SE, trots att han borde ha gjort det, är en bra början!
Citera
2022-08-22, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har du räknat på det ?
Nej jag har inte utfört några matematiska uträkningar i detalj,
Vi vet inte hur fort makarna gick t.ex. så det är mycket svårt att beräkna,
Sträckan är inte så jättamånga hundra meter det är såklart teoretiskt möjligt men kräver en springande SE vilket saknar stöd i utredningen,
Väktarna säger inget om att SE var andfådd vilket han också borde ha varit.

Rent allmänt är nästan alla av oss överens om att detta scenario är i princip omöjligt om vi utgår från att utstämplingstiden stämmer iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in