Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag fattade mig kort eftersom jag för länge sen har förstått att många av NATO-fanboysen här varken vill, orkar eller bryr sig om att läsa annat än korta formuleringar.
”NATO-fanboysen”
Jag är för NATO efter Ryssland invaderade Ukraina. Samt läst om hur ryska höjdare tycker Baltikum, Finland och även Gotland ”tillhör” Ryssland.
Ryssland regeras just nu av krigshetsare, nyimperialister, som vill skapa ett stort ryskt rike.
Männskligt, psykologiskt, känner ledande ryssar underlägsenhet. Och det gillar de inte.
Fråga Tyskland och tyskar efter andra världskriget hur de kände sig?
Men de bet ihop, förkastade det gamla arvet och blev en europeisk toppnation.
Varför har ryssland sådana problem med att de är förlorare och oduglingar. De skulle verkligen ha behövt företag från väst som lärt dem med det som ryssland aldrig var del av. Upplysningen, politisk, tankemässig och framförallt vetenskaplig frihet.
Putin hållet nu på att vrida ryssland tillbaka till sovjettidens mentalitet. Inte för varje enskild ryss, men för ledarskiktet. Sovjet byggde på Tsar-döme. Som var motsvarande vad vi i Sverige hade på 12-1300-talet.
Ryssland ligger kulturellt många hundra år efter Europa. Ni som läst om Peter den Store vet att han försökte få Ryssland mer bildat och modert.
Ryssland är ett rått och barbariskt land. Livegendom, dvs en av träldom, upphörde 1861. Sverige avskffade träldomen på 1200-talet.
Det är så stor skillnad kulturellt.
Man ser det nu i kriget. Ryska soldater är kanonmat och deras värde är noll.
Väst ser varje soldat som oersättlig och gör allt för att skydda honom.
Skillnaden på synen på individens värde är så stor.