2022-08-21, 14:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du kallar whataboutargument tycker jag är en vettig del av diskussionen. Ryssland försöker ju skapa någon form av sfär som är utanför västs sfär, med sig själv som centrum. Det borde alla kunna vara eniga om, och när man skapar en sfär med sig själv som centrum, så är man imperialistisk. Men hur imperialistisk? Det kan man bara svara på genom att jämföra.

När man "gör bedömningen" (du tänker: motbjudande) av vad man ska göra så är det ju vettigt att ställa den i relation till hur man agerat mot andra. Är de värre än Saudi i Jemen? Ja då bör de behandlas sämre än saudi. Och vice versa. För att ha en rationell politik bör man ju agera likadant varje gång. Alternativt "kvitta" för att komma överens om en världsordning som inte Väst dikterar, annars är det vi som är imperialisterna. Exempelvis kan man "lösa" Kosovo-frågan och Ukraina-frågan med samma lösningstyp. Eller någon annan konflikt. Ukraina är komplicerat, men det är inget unikt krig.
Ja det kan vara intressant att hitta paralleller och jämföra men inte att dra slutsatsen att Ryssland ifred ska få bygga sitt imperium utan att de motarbetas eller ifrågasätts.

Saudi är kanske lika illa liksom andra parter i mindre konflikter i Afrika men här förstår du nog (hoppas jag) skillnaden på storleken på "specialoperationen", att det utspelar sig i vårt närområde samt att konflikten riskerar till att leda till världskrig och kärnvapenkrig.
På skurkskalan står därför Ryssland i en klass för sig just nu där de hotar med kärnvapen och att attackera fler länder som de vill "avnazifiera" och "demilitarisera" eller vilka nyckfulla och irrationella argument de använder.
Ryssland är en desperat galning som håller världen som gisslan med vapen som inte bör vara i händerna på en paranoid och maktfullkomlig envåldshärskare.
Jag reagerar med avsky på hur ryssar från gräsrötter till TV-propaganda och till toppskiktet själv hotar och hetsar.
Citera
2022-08-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du menar att USA inte har befolkat dessa områden med amerikaner? Ryssland är ju välkända för att befolka alla områden de ockuperar med ryssar.

Ok, men Rysslands riksgräns går den där den går. Ukraina är inte en del av den. Så Ryssland har inte heller förlorat några områden på väldigt länge. Det finns en skillnad men jag vet att du väljer att inte se den.
Ryssland är arvtagare till Sovjetunionen och till en mängd avtal som detta land ingick. När Sovjetunionen upplöstes 1991 innebar det att runt halva landets befolkning nu befann sig utanför den nya ryska riksgränsen, liksom en stor del av landets bästa och bördigaste åkermark. En stor del av denna befolkning var dessutom etniskt och kulturellt ryssar, som nu plötsligt blivit expats.

Sett från Moskva eller St Petersburg hade man förlorat halva landets befolkning. Givetvis hade USA inte tagit det straight-faced om något liknande hänt med de 50 staterna.
Citera
2022-08-21, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
En kvinna som tycker att hela Ukraina ska ockuperas och att Ukrainare inte är människor, som man sår får man skörda.

Men barnen i Ukraina gråter du inte för?
Känner till videon och det sägs att hon nämner Azov-bataljonen i sammanhanget.

Men vad vet jag?
Citera
2022-08-21, 14:56
Medlem
Risken att Ryssland använder mindre taktiskt kärnvapen kan öka, om motoffensiven i Kherson slutar med succé

https://twitter.com/nexta_tv/status/1561308839269613568
Citera
2022-08-21, 15:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ryssland är arvtagare till Sovjetunionen och till en mängd avtal som detta land ingick. När Sovjetunionen upplöstes 1991 innebar det att runt halva landets befolkning nu befann sig utanför den nya ryska riksgränsen, liksom en stor del av landets bästa och bördigaste åkermark. En stor del av denna befolkning var dessutom etniskt och kulturellt ryssar, som nu plötsligt blivit expats.

Sett från Moskva eller St Petersburg hade man förlorat halva landets befolkning. Givetvis hade USA inte tagit det straight-faced om något liknande hänt med de 50 staterna.
Spelar ingen roll. Ryssland har inte rätt att ta dessa områden ändå. All flytta etniska grupper och låta ryssar ta deras plats var en taktik som Stalin körde med.
https://www.rbth.com/history/333112-stalin-forced-relocation-nations

Förresten så har inte Ryssland rätt till Sovjetunionens områden. Rent skitsnack.
Senast redigerad av Conception 2022-08-21 kl. 15:04.
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Någon annan mäktig Ryss, Putin är svår att komma åt, Dugin mycket enklare.
Jo förvisso. Men på pappret har han (väl) ingen makt.

Så varför välja honom?

Du och jag tänker nog lika: Putin kommer man inte åt. Hur skada honom? Via Lavrov (utrikesminister) eller Sjojgu (försvarsminister)?

Då blir det ett attack mot staten. Men om man attackerar Dugin är det inte mot staten utan en stattjänstenman, en (fd) professor. Men som är väldigt väldigt tajt med Putin.

Jag tänker högt här. Och jag drar kanske för stora växlar. Men denna händelse är väldigt speciell enligt mig.

Är det en maktkamp vi ser?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Näää, inte "1000 dödade ukrainska soldater i går". Snart kommer du väl dragandes med "10 000 dödade ukrainska soldater varje dag" och att "kärnvapenkriget börjar om några timmar".

Det brukar bli så när rySSka propagandister blir riktigt desperata!

Skön kommentar av Zelensky iför den ukrainska nationaldagen: "Det känns i luften, (på Krym), att ockupationrn är tillfällig".
https://omni.se/a/7dXoX4

Hur går det för "världens bästa luftförsvar"? Lyckas de skjuta ner en Alibaba-drönare som tänker bomba högkvarteret för den rySSka svartahavsflottan? Nej! 😄

Slava Ukraini!
Taktisk reträtt?:

SGM World News
@SGMWorldnews
BREAKING: The General Staff of the Armed Forces of Ukraine report that the Ukrainian Army is withdrawing from Blagodatnoe #Nikolaev, marking a reversal of their position on the Kherson front.
https://twitter.com/SGMWorldnews/status/1561231193655619586?s=20&t=BJkUwLjx0OM7ELW_nDV8_g

Det verkar gå baklänges för ukrainska armén dessa dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Risken att Ryssland använder mindre taktiskt kärnvapen kan öka, om motoffensiven i Kherson slutar med succé

https://twitter.com/nexta_tv/status/1561308839269613568

Tyvärr, jag har den sorgliga nyheten att förmedla...
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-08-21 kl. 15:11.
Citera
2022-08-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Exakt min fundering lär jag läste lite om karln. Han har förspråkat erövring av Ukraina eftersom Ukraina saknar ”existensberättigande”.

Och att en sån kampanj skulle ha lett till 1000-tals död samt okänt antal, med många som skulle undergå tortyr, samt oräkneliga personliga tragedier, folkförflyttningar etc.

Lätt att vara ”filosof” och propagera för död och lidande (i teorin).

Men när ens dotter dör hamnar man i chock. Well, vad fan tror du alla inblandade i Ukraina reagerar när de upplever dagligdags det du upplevde nu.

En knapp-tryckar general eller president, eller en ”filosof”. De skulle prao:a en vecka i fronten för att få perpektiv.

Djälva skrivbords-mördare.
förordar man andras död, bör man kanske räkna med att vrede kommer att riktas mot ens person,, men den mannen är ett vrak nu, det går knappast att förbereda sig på att egna barn blir mördade,, svårt att värdera detta, men / vilka stod bakom? Vad får det för konsekvenser? Utförarna kan vara allt från putinsvären till Ukraina/ Ukraina sympatisörer, kan till med var ryssvänner som tröttnat på egna våldsförhärligande intellektuella
Citera
2022-08-21, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Du får läsa hans imperialistiska skrifter själv dit lata skräp. Du gråter inte för att det är en ung kvinna som dött, det har din älskade ideologi redan orsakat miljontals gånger, vilket du försvarar.
Så lägligt att en Rysk imperialist hittat nazister i Ukraina att rättfärdiga en invasion. Precis som alla era ursäkter när ni invaderade Afghanistan, Tjetjenien och Georgien mm. Så konstigt att alla dessa invasioner, som man genomför för att förbättra världen, utökar det Ryska imperiet. Nazister i en bataljon på 600 pers där vissa är nazister är Ukrainas problem att lösa, inte Rysslands.

Ukraina är inte ett nazistiskt land. Likheter med nazister hittar vi istället i den ryska imperialismen. Nazister skyllde också på förtryckta medborgare för att legitimera invasion av grannländer, Ex: nazisterna allierade sig med Sovjet och tillsammans invaderade de Polen och startade tillsammans ww2. Men också vad er vidriga ideologi har fått för konsekvenser genom historien med massakrer, folkmord, tvångsförflyttningar av minoriteter som ersätts med etniska Ryssar, tvångsinförlivning av andra folkslag till det förtryckande Sovjet mm. Det är du som nazist, ni kallar er bara något annat.
Jag har alltså en ideologi jag vet inget om.

Men berätta mer. Vad står Dugin för? Kan du sammanfatta på några rader, tack?

Hursomhelst, IG på 1900-talshistoria för dig.
Citera
2022-08-21, 15:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Går att se det som vilket brottssyndikat med den skillnaden att de har ett större våldskapital.

Börjar de flrsvinna för mycket pengar eller att npn roffar år sig för mycket så är det som att hälla sand maskineriet.

Tyo vad som händer nu, väntar bara på att nån avrättat den stora dvärgen i Kreml!

Det blir garanterat nervöst om FSB och Putins grabbar inte kan få klarhet om vem som placerat ut bilbomben. Då är det ett konkurrerande våldskapital man inte har kontroll över. Då kan man själv bli nästa offer.
Citera
2022-08-21, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Svara på mina argument istället skräp. USA har inte genom propaganda skapat den negativa föreställningen om Ryssland och hatet mot Rysk imperialism. Det har ni gjort själva. Håll dig till ämnet och svara på det jag skriver istället för att förleda. Fattar du inte hur många som hatade ert förtryckande Sovjet, era ständiga imperialistiska krig, ert ineffektiva korrupta ekonomiska system. Ni skyller allt på USA och vill inte se alla vidrigt och ondskefullt ni orsakat era minoriteter och grannländer. Sen gnäller ni på nazism när ni är precis lika vidriga själva. Hyckleriet har inga gränser.
Oj, vem talar du med?

FYI: Sovjet är sedan 90-talet historia.
Citera
2022-08-21, 15:08
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Känner du till om Aleksander Dugin gjort lite för frivola utvikningar som inte blivit godkända av Putin.

När jag googlade honom kom det upp saker som att han är nationalist, fascist, nazist, filosof. Samt att han har Putins öra. T.o.m. uttryck som skulle kunna översättas som ”chefsideolog”. Att han är en Rasputin för Putin.

Den enda som skulle kunna ligga bakom bilsprängningen är väl Putin. Vem annars?

Ukraina kan nog inte utföra något så långt bakom linjerna och varför då välja en ideolog?

Nä, det är en rysk grej. Om det inte var Putin, vem skulle våga attackera Putins polare.

Mycket intressant. En sammansvärjning? Om inte, varför vill Putin döda honom. Enklare och billigare att bara göra honom persona non grata.

Detta med att Aleksander Dugin skulle ha varit Putins ideolog och polare verkar vara ett narrativ som överdrivs kraftigt. I alla fall enligt Dugin själv som är osäker på om Putin läst något han skrivit.

https://www.csmonitor.com/World/Europe/2015/0127/Putin-s-brain-says-he-doesn-t-have-Putin-s-ear.-Do-we-know-who-does?fbclid=IwAR0Y8pJmSAsDnUiC97igMDa peZS-ntWdrWD4gYPA8dnsAb9zYwecKhhf-00

Jag hittade länken via Fred Weir som är en kanadensisk moskvakorrespondent (fortfarande i Moskva) som ofta bjuder på vad jag menar är något så sällsynt som ganska neutrala analyser av kriget. Han menar att Dugin snarare ska ses som någon som kritiserat Putin, från en position långt, långt, långt åt höger.

Attentatet är alltså inte riktat mot någon som stått så nära Putin som vi kanske trott. Men det skapas rimligen obehandliga ringar på vattnet för andra som uttalat stakt stöd för ett rysskt invasionskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in