2022-08-21, 14:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
USA har förlorat många områden i modern tid. Jag har för mig att i slutet av 1900-talet överfördes sista delen av Panama till landet Panama. USA har ju haft intresse i den delen sen de byggde kanalen. Filippinerna har varit i USA's ägo men blev självständigt efter andra världskriget någon gång. USA har också haft flera öar i stilla havet som nu har blivit självständiga. I Puerto Rico finns det krafter om både vill behålla sin samhörighet med USA men också lämna USA och bli självständiga. Kommer USA invadera då tror du?

Vilken måttstock tänker du på då? I min mening är den viktigaste anfallskrig och den som jag mäter imperialism med. De andra är sekundära.

De flesta du räknar upp har ju över 100år på nacken. Warzawapaktens kollaps är väldigt speciell, speciellt för oss européer.

Intressant med dina USA-exempel, de med öarna var nya för mig. Du kanske har rätt där, kan för lite om det, kanske de bara bygger en jättestor militärbas och så är det tillräckligt. Fillipinerna var aldrig helt annekterade. USAs huvudsakliga modus operandi är ju statskupper, det är nog i första hand det som de kommer använda i Puerto Rico.

Jag mäter imperialism i att man söker inflytande. Angreppskrig är ett uppenbart och oftast objektivt sätt att få inflytande. Men om man annekterar, tillsätter en lydregim, eller bara försvagar landet är bara olika strategier för imperialism. Så i min definition är t ex även Kinas agerande i Afrika (med handel och skulder) en form för imperialism, även om den är mjuk. Så även USAs inflytande via NATO, om de har tight kontroll över NATO. Vi kanske ser så olika på imperialism att det helt enkelt är lösningen på diskussionen att "agree to disagree"?
Citera
2022-08-21, 14:19
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vad menar du med ” rört sig inne på andras territorium”?

Dugin var tänkare och talare. Ingen militär eller säkerhetsagent.

Vad skulle han ha gjort ”brott” mot någon annan en Putin som lett till bilbomben.

Förklara gärna. Eller spekulera som jag gör. Jag tycker hela denna grej är intressant. Är det Putin, eller Putins motståndare (inom Ryssland) som ligger bakom?

Jag skulle säga att Dugins är inne på dessas territorium.

https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Intelligence_Service_(Russia)

Jag tror inte att vi se på Rysslands styrande som vi ser på styrande i väst eller diktaturer utan som en maffia organisation.
Putins "motståndare" är del i samma maffia nätverk.
Motståndare är inte rätt ord.
Inte en Putin kan agera hur han vill utan att det blir konsekvenser.
Citera
2022-08-21, 14:27
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Vad menar du med ” rört sig inne på andras territorium”?

Dugin var tänkare och talare. Ingen militär eller säkerhetsagent.

Vad skulle han ha gjort för ”brott” mot någon annan än Putin som lett till bilbomben.

Förklara gärna. Eller spekulera som jag gör. Jag tycker hela denna grej är intressant. Är det Putin, eller Putins motståndare (inom Ryssland) som ligger bakom?
Från det jag har läst från diversa förståsigpåare, så är det ryska politiska spelet extremt sekteristiskt (eller vad man nu ska använda för ord), att försöka nätverka utanför den politiska faktionen man tillhör ses som illojalt och kan sluta med ståplats i kajen.
Citera
2022-08-21, 14:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman

Men ni ryssfascister älskar ju era whataboutargument för att fokus ska förflyttas från pågående rysk terror alternativt att väst ska acceptera det då "andra gjort det".
Ett samlat Väst gör hur som helst bedömningen att Ryssland är kriminellt, opålitligt och ja motbjudande och tänker därmed stödja Ukraina med vapen och sanktioner vilket ställer till det rejält på Ryssland. En sådan skurkstat som Ryssland har förvandlats till vill vi inte handla med helt enkelt.

Det du kallar whataboutargument tycker jag är en vettig del av diskussionen. Ryssland försöker ju skapa någon form av sfär som är utanför västs sfär, med sig själv som centrum. Det borde alla kunna vara eniga om, och när man skapar en sfär med sig själv som centrum, så är man imperialistisk. Men hur imperialistisk? Det kan man bara svara på genom att jämföra.

När man "gör bedömningen" (du tänker: motbjudande) av vad man ska göra så är det ju vettigt att ställa den i relation till hur man agerat mot andra. Är de värre än Saudi i Jemen? Ja då bör de behandlas sämre än saudi. Och vice versa. För att ha en rationell politik bör man ju agera likadant varje gång. Alternativt "kvitta" för att komma överens om en världsordning som inte Väst dikterar, annars är det vi som är imperialisterna. Exempelvis kan man "lösa" Kosovo-frågan och Ukraina-frågan med samma lösningstyp. Eller någon annan konflikt. Ukraina är komplicerat, men det är inget unikt krig.
Citera
2022-08-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
USA har förlorat många områden i modern tid. Jag har för mig att i slutet av 1900-talet överfördes sista delen av Panama till landet Panama. USA har ju haft intresse i den delen sen de byggde kanalen. Filippinerna har varit i USA's ägo men blev självständigt efter andra världskriget någon gång. USA har också haft flera öar i stilla havet som nu har blivit självständiga. I Puerto Rico finns det krafter om både vill behålla sin samhörighet med USA men också lämna USA och bli självständiga. Kommer USA invadera då tror du?

Varken Panamakanal-zonen, Filippinerna, Guam eller Guantanamo Bay har någonsin varit delar av USA:s eget nationella territorium, utan det handlar om kolonier och dependencies (eftersom Sverige knappt har haft några kolonier saknas det inarbetad terminologi för det här på svenska, men på andra många språk har man varianter av "metropolitan country/motherland territory" vs kolonier och dependencies). Ungefär som att Irland under 17-1800-talen inte egentligen var del av Storbritannien men helt under brittisk kontroll, osv. I samtliga de fall jag nämnde behöll USA dessutom starka kontrollerande intressen i de här områdena, deras ekonomi och deras politik: Ferdinand Marcos på Filippinerna var nästan lika mycket av en amerikansk marionett som Batista på Kuba.

Ja, USA har inte förlorat nationellt territorium innanför riksgränsen på mer än 150 år, men tack vare att landet till stor del kontrollerar det internationella banksystemet och finansiella systemet har man också kunnat avstå från att lägga sig till med en mängd direkta land-annekterade kolonier, för att istället spinna in dem i ett spindelnät av amerikansk ekonomisk och militär kontroll. Klientstater och ekonomiska kolonier, och det är en minst lika klart imperialistisk strategi som det gamla brittiska imperiet men inte lika tydlig i en kartbok.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-08-21 kl. 14:31.
Citera
2022-08-21, 14:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Känner du till om Aleksander Dugin gjort lite för frivola utvikningar som inte blivit godkända av Putin.

När jag googlade honom kom det upp saker som att han är nationalist, fascist, nazist, filosof. Samt att han har Putins öra. T.o.m. uttryck som skulle kunna översättas som ”chefsideolog”. Att han är en Rasputin för Putin.

Den enda som skulle kunna ligga bakom bilsprängningen är väl Putin. Vem annars?

Ukraina kan nog inte utföra något så långt bakom linjerna och varför då välja en ideolog?

Nä, det är en rysk grej. Om det inte var Putin, vem skulle våga attackera Putins polare.

Mycket intressant. En sammansvärjning? Om inte, varför vill Putin döda honom. Enklare och billigare att bara göra honom persona non grata.
Någon annan mäktig Ryss, Putin är svår att komma åt, Dugin mycket enklare.
Citera
2022-08-21, 14:32
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tilläggas skall att Dugin kan ha inspirerats av Ivan Ilyin, en annan rysk dåre, och givetvis fascist. Putler ombesörjde att hans kvarlevor blev gravsatta i RySSland.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ivan_Ilyin
https://ridl.io/ivan-ilyin-a-fashionable-fascist/

Jag har själv läst hans bok " Resistance to Evil By Force", som, bl.a innehåller en "teologiskt grundad" bruksanvisning för hur ortodoxa ryska kristna skall kunna döva sitt dåliga samvete när de "gör det som måste göras" under det ryska inbördeskriget. Han är mycket kritisk till Leo Tolstys kristet grundade pacifism.
Tack för intressanta och mycket läsvärda länkar OS. Alltmer stärks motivet till invasionen liksom förevändningarna/lögnerna från Kreml förbleknar.
Citera
2022-08-21, 14:45
Medlem
X3treams avatar
Det var en fin sprängning inatt av en nazist, fler kommer. Medvedev ska enligt expertis bli kattmat/hundmat snart. BOOM!
Citera
2022-08-21, 14:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Varken Panamakanal-zonen, Filippinerna, Guam eller Guantanamo Bay har någonsin varit delar av USA:s eget nationella territorium, utan det handlar om kolonier och dependencies (eftersom Sverige knappt har haft några kolonier saknas det inarbetad terminologi för det här på svenska, men på andra många språk har man varianter av "metropolitan country/motherland territory" vs kolonier och dependencies). Ungefär som att Irland under 17-1800-talen inte egentligen var del av Storbritannien men helt under brittisk kontroll, osv. I samtliga de fall jag nämnde behöll USA dessutom starka kontrollerande intressen i de här områdena, deras ekonomi och deras politik: Ferdinand Marcos på Filippinerna var nästan lika mycket av en amerikansk marionett som Batista på Kuba.
Du menar att USA inte har befolkat dessa områden med amerikaner? Ryssland är ju välkända för att befolka alla områden de ockuperar med ryssar. Se Kaliningrad och Krim.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, USA har inte förlorat nationellt territorium innanför riksgränsen på mer än 150 år, men tack vare att landet till stor del kontrollerar det internationella banksystemet och finansiella systemet har man också kunnat avstå från att lägga sig till med en mängd direkta land-annekterade kolonier, för att istället spinna in dem i ett spindelnät av amerikansk ekonomisk och militär kontroll. Klientstater och ekonomiska kolonier, och det är en minst lika klart imperialistisk strategi som det gamla brittiska imperiet men inte lika tydlig i en kartbok.
Ok, men Rysslands riksgräns går den där den går. Ukraina är inte en del av den. Så Ryssland har inte heller förlorat några områden på väldigt länge. Det finns en skillnad men jag vet att du väljer att inte se den.
Senast redigerad av Conception 2022-08-21 kl. 14:51.
Citera
2022-08-21, 14:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo

Jag tror inte att vi se på Rysslands styrande som vi ser på styrande i väst eller diktaturer utan som en maffia organisation.
Intressant att du nämner maffia. Jag har läst en del om Siciliansk maffia (startpunkten var Lappalainen:s https://www.adlibris.com/se/bok/maffia-nyutgava-9789186597009)
Läste den när den var ny och jag läste natinalekonomi och historia. Och maffian kändes helt logiskt för Sicilien historiskt. I frånvaro av en stark och rättvis stat tar någon annan på sig det ansvaret. Rättskipningen. Där kom maffian att bli respekterad och uppskattad av folket.

(Inom parentes, i vissa städer, förorter, har klaner den kapaciteten. Därför måste staten visa sig fysiskt starkare för att återerövra territoriet och visa vem som är starkast. Det är bara våld och styrka som räknas. Fritidsgårdar och föreningar räknas inte. Bara av naiva sosse- och folkpartikärringar.

I boken jag nämnde stod det om Musolini-tiden. Fascisterna knäckte maffian för att det var ännu hårdare. Efter andra världskrigets slut lät USA maffian återuppstå eftersom de hjälpte de allierade. Så klart, italienska fasciststaten krossade maffian, så maffian hjälpte vem som helst att kunna återfå sin makt. Musolinis man som knäckte mafian, ”Järn-prefekten”: URL=""] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cesare_Mori[/url]. Så ska man hantera buset.)

Om Ryssland är som en maffia är det naturligt en hel del maktkamper. Man attackerar sina egna när man känner sig stark nog. Det är verkligen djungelns lag. Nån capo känner sig starkare än bossen. Då klipper man honom. Eller klipper hans närmaste en efter en innan man slår till.

Är detta den mentalitet som finns i rysk statsförvaltning så kan det vara så att det är en undergruppering som vill försvaga Putin för att till slut få bort honom.

Varför inte ta bort en stark symbol utan praktiskt värde? Inte så mycket att man tar bort ”muskler” utan attackerar han personligen.

Hur reagerar Putin på detta?
Citera
2022-08-21, 14:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Intressant med dina USA-exempel, de med öarna var nya för mig. Du kanske har rätt där, kan för lite om det, kanske de bara bygger en jättestor militärbas och så är det tillräckligt. Fillipinerna var aldrig helt annekterade. USAs huvudsakliga modus operandi är ju statskupper, det är nog i första hand det som de kommer använda i Puerto Rico.
USA hade flera stora militärbaser på Filippinerna. Landet annekterades visst från Spanien.
Citat:
America's "splendid little war" with Spain may have been "little" in one respect — as a military conflict — but its historical consequences have been anything but small. With its victory and subsequent annexation of the Philippines, Hawaii, Guam, and Puerto Rico, the United States stood poised to enter the 20th century as an imperial power.

Puerto Rico ska ha ett val 2023. Vi får väl se om det blir statskupp eller vad som händer där. Förmodligen inte ett skit.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag mäter imperialism i att man söker inflytande. Angreppskrig är ett uppenbart och oftast objektivt sätt att få inflytande. Men om man annekterar, tillsätter en lydregim, eller bara försvagar landet är bara olika strategier för imperialism. Så i min definition är t ex även Kinas agerande i Afrika (med handel och skulder) en form för imperialism, även om den är mjuk. Så även USAs inflytande via NATO, om de har tight kontroll över NATO. Vi kanske ser så olika på imperialism att det helt enkelt är lösningen på diskussionen att "agree to disagree"?
Angreppskrig är det enda vi diskuterar för det är precis det som Ryssland håller på med.
Citera
2022-08-21, 14:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo

Går att se det som vilket brottssyndikat med den skillnaden att de har ett större våldskapital.

Börjar de flrsvinna för mycket pengar eller att npn roffar år sig för mycket så är det som att hälla sand maskineriet.

Tyo vad som händer nu, väntar bara på att nån avrättat den stora dvärgen i Kreml!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in