Citat:
USA har förlorat många områden i modern tid. Jag har för mig att i slutet av 1900-talet överfördes sista delen av Panama till landet Panama. USA har ju haft intresse i den delen sen de byggde kanalen. Filippinerna har varit i USA's ägo men blev självständigt efter andra världskriget någon gång. USA har också haft flera öar i stilla havet som nu har blivit självständiga. I Puerto Rico finns det krafter om både vill behålla sin samhörighet med USA men också lämna USA och bli självständiga. Kommer USA invadera då tror du?
Vilken måttstock tänker du på då? I min mening är den viktigaste anfallskrig och den som jag mäter imperialism med. De andra är sekundära.
De flesta du räknar upp har ju över 100år på nacken. Warzawapaktens kollaps är väldigt speciell, speciellt för oss européer.
Vilken måttstock tänker du på då? I min mening är den viktigaste anfallskrig och den som jag mäter imperialism med. De andra är sekundära.
De flesta du räknar upp har ju över 100år på nacken. Warzawapaktens kollaps är väldigt speciell, speciellt för oss européer.
Intressant med dina USA-exempel, de med öarna var nya för mig. Du kanske har rätt där, kan för lite om det, kanske de bara bygger en jättestor militärbas och så är det tillräckligt. Fillipinerna var aldrig helt annekterade. USAs huvudsakliga modus operandi är ju statskupper, det är nog i första hand det som de kommer använda i Puerto Rico.
Jag mäter imperialism i att man söker inflytande. Angreppskrig är ett uppenbart och oftast objektivt sätt att få inflytande. Men om man annekterar, tillsätter en lydregim, eller bara försvagar landet är bara olika strategier för imperialism. Så i min definition är t ex även Kinas agerande i Afrika (med handel och skulder) en form för imperialism, även om den är mjuk. Så även USAs inflytande via NATO, om de har tight kontroll över NATO. Vi kanske ser så olika på imperialism att det helt enkelt är lösningen på diskussionen att "agree to disagree"?