Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Och???? Det är bara en definition på ordet "värme", där man valt att titta på nettoflödet även om det i verkligheten flödar energi åt båda håll. Jag talade om värmestrålning som i sammanhanget är detsamma som infraröd strålning. Längre ned skriver du tvärtom "Atmosfären strålar enligt sin temperatur, jag skrev det mer än en gång" Du säger emot dig själv bara för chansen att få säga emot mig
Wow, du är ju inte frisk.
All värme lyder under samma principer, värmestrålning inkluderat.
Länka till en källa som visar att man ska räkna överföring av värme från låg till hög temperatur. Det finns isf i fysik 1.
Citat:
Och vad skriver Planck om skillnaden mellan att en kropp "kyls" av en atmosfär med i stort sett samma temperatur som kroppen och rymden som håller en temperatur på 3K?
Vad pratar du om? Du är helt osammanhängande. Varför anser du att Planck har fel när han säger att en varm kropp kyls av en kall? Vad anser du är fel i hans beskrivning? Enligt dig så ska kroppen med 0C temperatur värma kroppen med 100C. Det är tvärtom vad Planck säger.
Citat:
(Jag tycker "kyls" är ett konstigt ordval, men kanske sa man så på den tiden. Innebörden förändras inte för den som är mer intresserad av fysiken än semantiken)
Nä. Att påstå att jorden värms av kall luft är det som är märkligt ordval. Kylning är vida använt. En bil är tex vattenkyld. Har du svårt att förstå begreppet kylning så kan jag inte hjälpa dig.
Citat:
Suck! Om du ägnade dig mindre åt att leka med semantik och mer åt att förstå fysiken kanske du skulle få det rätt. Ena gången säger du att atmosfären strålar, men här säger du att den inte kan stråla för att jordytan är varmare.
Nej, det har jag inte sagt. Jag säger att den inte överför någon värme, eftersom det är omöjligt enligt definitionen av värme. Utan att atmosfären överför värme så kan den inte höja temperaturen.
I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”
energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”. Detta är en av grundstommarna i termodynamik/värmelära och det är exempelvis därför det blir kallare i ett stekhett rum på sommaren när du öppnar fönstret. Om temperaturen utanför fönstret är lägre kommer energi att transporteras från rummet till utsidan i formen värme.
Värme kan transporteras på olika vis:
Strålning, vilket exempelvis sker från solen.
Ledning, via direkt kontakt, som från ett element till luften.
Strömning, som exempelvis sker när en kastrull värms upp.
https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/
Ser du, strålning är inkluderat några rader längre ner. Du Har Fel.
Du gör bort dig.
Citat:
Eller strålar den men energin i denna strålning på något magiskt sätt försvinner innan den når marken?
Så när du inte förstår något så är det ”magi”?
Nej, jag har inte sagt att den försvinner. Jag säger att din beskrivning står i motsatsförhållande till vad vetenskapen säger.
Citat:
Jag ger i alla fall upp. Du är obildbar eftersom du är totalt övertygad om att du redan vet.
Nej, visa din beräkning. Siffror i ekvation, hur mycket värme överförs till kroppen från omgivningen. Jag bjuder ju in dig att visa hur växthuseffekten fungerar med enkel matematik.
Visst är det så att du inte vågar? Eftersom du inte kan slingra dig om jag hittar fel i ekvationen?