Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den totala nederbörden är inte det som är relevant utan nederbörden som sker under växtperioden. Klimatförändringarna verkar inte leda till det i Europa, snarare flyttas årsnederbörden till ytterkanterna av växtperioden eller vintern. Däremot är det möjligt att det blir mörkare av klimatförändringarna under delar av växtperioden p.g.a ökad vattenmängd i atmosfären vilket också sänker produktionen.

Du måste ge data som visar att nederbörden inte beter sig som förr. Såvitt jag vet kan man inte visa något som bevisar att vädermönstret har ändrats betydligt. Variationer har alltid funnits, vårt värsta extremväder i Sverige hade vi på 1800-talet.

Titta ut genom fönstret, det ser typiskt svenskt väder ut.

Citat:
Jag förväntar mig inte att du förstår det men jag förväntar mig att du läser vad jag skriver innan du skitpostar. Det här är mitt yrke. Jag har pluggat det här i många år. Jag har jobbat med det här i många år. Du vet inte mer än mig om det här.

Jag har pluggat fysik och den här tråden handlar främst om fysik. Plantors näringsinnehåll borde du egentligen skapa en egen tråd om.
Citera
2022-08-20, 21:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du måste ge data som visar att nederbörden inte beter sig som förr. Såvitt jag vet kan man inte visa något som bevisar att vädermönstret har ändrats betydligt. Variationer har alltid funnits, vårt värsta extremväder i Sverige hade vi på 1800-talet.

Titta ut genom fönstret, det ser typiskt svenskt väder ut.

Sverige är inte typiskt för Europa. Om du däremot tittar runt i Europa så ser du att många floder är rekordlåga. Donau, Loire, Rhen m.fl är så låga att man ser gamla vrak från AVK. Spanien har haft en tioårig torka.

Citat:
Jag har pluggat fysik och den här tråden handlar främst om fysik. Plantors näringsinnehåll borde du egentligen skapa en egen tråd om.

Så sluta ta upp växter i diskussionen.
Citera
2022-08-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är meningslöst att titta på enstaka produkter.

De svenska havreskördarna tiodubblades under 1800-talet, helt utan väldig hjälp av koldioxid, moderna grödor eller olja.

Så, det berodde på något annat. På samma vis är det förmodligen med sojabönorna, för halten koldioxid har ju inte ökat 15 gånger.

Men du säger väl inte att koldioxid INTE ökar tillväxt? Det vet vi ju att den gör, nasa har visat att planeten blivit grönare pga detta.

Citat:
Om man vill kan man också jämföra andra saker med koldioxid. Vi äter mycket mer sushi idag jämfört med 1950. Kanske finns det ett tröskelvärde under vilket det inte kan existera sushi i Norden, och givet att halterna hela tiden ökar kanske man kan förvänta sig att vi i framtiden bara kommer äta sushi.

Du vet att det enda som talar för koldioxidens påverkan på temperatur är en korrelation mellan 1 grads ökning och ~100ppm på hundra år? Längre tillbaka så ser det i proxydata ut som att koldioxid kommer efter temperaturhöjningen.

Det finns inga laboratoriestudier som visar att koldioxid har en uppvärmande effekt. Det enda man visat är att koldioxid absorberar värme, inte att koldioxid värmer upp något annat som det påstås i växthuseffekten.

Endast en korrelation. Det finns även en korrelation mellan ökningen av kvinnor som bär byxor istället för kjol under samma tidsperiod. Är kvinnor med byxor orsaken temperaturstegringen?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-20 kl. 21:59.
Citera
2022-08-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sverige är inte typiskt för Europa. Om du däremot tittar runt i Europa så ser du att många floder är rekordlåga. Donau, Loire, Rhen m.fl är så låga att man ser gamla vrak från AVK. Spanien har haft en tioårig torka.
Inget unikt, har hänt många gånger förr.

Citat:
Så sluta ta upp växter i diskussionen.
Det var du som diskuterade det först va?
Citera
2022-08-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och???? Det är bara en definition på ordet "värme", där man valt att titta på nettoflödet även om det i verkligheten flödar energi åt båda håll. Jag talade om värmestrålning som i sammanhanget är detsamma som infraröd strålning. Längre ned skriver du tvärtom "Atmosfären strålar enligt sin temperatur, jag skrev det mer än en gång" Du säger emot dig själv bara för chansen att få säga emot mig

Wow, du är ju inte frisk.

All värme lyder under samma principer, värmestrålning inkluderat.

Länka till en källa som visar att man ska räkna överföring av värme från låg till hög temperatur. Det finns isf i fysik 1.

Citat:
Och vad skriver Planck om skillnaden mellan att en kropp "kyls" av en atmosfär med i stort sett samma temperatur som kroppen och rymden som håller en temperatur på 3K?

Vad pratar du om? Du är helt osammanhängande. Varför anser du att Planck har fel när han säger att en varm kropp kyls av en kall? Vad anser du är fel i hans beskrivning? Enligt dig så ska kroppen med 0C temperatur värma kroppen med 100C. Det är tvärtom vad Planck säger.

Citat:
(Jag tycker "kyls" är ett konstigt ordval, men kanske sa man så på den tiden. Innebörden förändras inte för den som är mer intresserad av fysiken än semantiken)

Nä. Att påstå att jorden värms av kall luft är det som är märkligt ordval. Kylning är vida använt. En bil är tex vattenkyld. Har du svårt att förstå begreppet kylning så kan jag inte hjälpa dig.

Citat:
Suck! Om du ägnade dig mindre åt att leka med semantik och mer åt att förstå fysiken kanske du skulle få det rätt. Ena gången säger du att atmosfären strålar, men här säger du att den inte kan stråla för att jordytan är varmare.

Nej, det har jag inte sagt. Jag säger att den inte överför någon värme, eftersom det är omöjligt enligt definitionen av värme. Utan att atmosfären överför värme så kan den inte höja temperaturen.

I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”. Detta är en av grundstommarna i termodynamik/värmelära och det är exempelvis därför det blir kallare i ett stekhett rum på sommaren när du öppnar fönstret. Om temperaturen utanför fönstret är lägre kommer energi att transporteras från rummet till utsidan i formen värme.

Värme kan transporteras på olika vis:

Strålning, vilket exempelvis sker från solen.

Ledning, via direkt kontakt, som från ett element till luften.

Strömning, som exempelvis sker när en kastrull värms upp.

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Ser du, strålning är inkluderat några rader längre ner. Du Har Fel.

Du gör bort dig.

Citat:
Eller strålar den men energin i denna strålning på något magiskt sätt försvinner innan den når marken?

Så när du inte förstår något så är det ”magi”?

Nej, jag har inte sagt att den försvinner. Jag säger att din beskrivning står i motsatsförhållande till vad vetenskapen säger.

Citat:
Jag ger i alla fall upp. Du är obildbar eftersom du är totalt övertygad om att du redan vet.

Nej, visa din beräkning. Siffror i ekvation, hur mycket värme överförs till kroppen från omgivningen. Jag bjuder ju in dig att visa hur växthuseffekten fungerar med enkel matematik.

Visst är det så att du inte vågar? Eftersom du inte kan slingra dig om jag hittar fel i ekvationen?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-20 kl. 21:54.
Citera
2022-08-20, 21:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det var du som diskuterade det först va?

Nej, varken den här gången, förra, förrförra eller den innan dess.
Citera
2022-08-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Just nu är det bekvämt nog 27 C ute här. Antar vi även här en yta på 2 m2 för kroppen så blir det σ*300^4*2=920 W. Jämför med siffrorna ovan så ser man att 27 grader är ungefär idealt för att man skall kunna vara i vila utan kläder och summan av instrålad energi och det kroppen producerar själv då motsvarar utstrålad energi.

Det här är enda beräkningen jag hittar i dina inlägg i vår konversation. Är det denna du menar när du säger att du har visat beräkning?

σ*300^4*2=920 W

Det där är beräkning av att luften strålar enligt sin temperatur. Den visar inte vad som överförs till och från omgivningen. Så här ska det se ut för 1m^2:

σ(T1^4-T2^4)

Ur den får man värmeöverföringen, det är också mängden som absorberas av den kallare strålkroppen.

Någon annan överföring av energi finns inte. Du säger ”instrålad energi”, men det finns ingen sådan som passar definitionen för värme eller energi. Om du inte har en brasa eller sitter i solen typ.
Citera
2022-08-21, 07:39
Medlem
Citat:
Det här är enda beräkningen jag hittar i dina inlägg i vår konversation. Är det denna du menar när du säger att du har visat beräkning?

σ*300^4*2=920 W

Det där är beräkning av att luften strålar enligt sin temperatur. Den visar inte vad som överförs till och från omgivningen. Så här ska det se ut för 1m^2:

σ(T1^4-T2^4)
Kommer du ihåg när du själv räknade på hur mycket som strålade ut från kroppen:
Citat:
Egentligen är det oartigt att svara med en fråga. Men visst. P=σ310^4=524W/m^2, och kroppens yta är väl ca 2m^2, så drygt 1000W totalt.
Då var det inte tal om något σ(T1^4-T2^4). Du får bestämma dig hur du räknar, inte hoppa från en metod till en annan och sen försöka jämföra resultaten.
Citat:
Någon annan överföring av energi finns inte. Du säger ”instrålad energi”, men det finns ingen sådan som passar definitionen för värme eller energi. Om du inte har en brasa eller sitter i solen typ.
Alla kroppar strålar ut enligt Plancks strålningslag, och råkar denna strålning träffa en varmare kropp överför den likafullt energi. Vart skulle den annars ta vägen?

Har du månne läst för mycket av Claes Johnson?
Citera
2022-08-21, 09:33
Medlem
Nixters avatar
Ytterligare ett rekordkallt år på Antarktis dödar grodorna i Australien
https://newtube.app/TonyHeller/4zAgWl0

Intressant hur Co2 får isen att både öka och minska på Antarktis enligt klimatprofeterna

Det faktum att kyla från Antarktis har spritt sig upp mot Australien, Argentina, Brasilien generar kraftigt bortfall i grödor. Kyla som får noteras senast 1976 har uppmätts i många områden Fler kylslag från Antarktis väntas dessa delar av planeten i September enligt förståsigpåare.

All data visar att Planeten är under nedkylning sedan 2016.
Senast redigerad av Nixter 2022-08-21 kl. 09:36.
Citera
2022-08-21, 10:47
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ytterligare ett rekordkallt år på Antarktis dödar grodorna i Australien
https://newtube.app/TonyHeller/4zAgWl0

Intressant hur Co2 får isen att både öka och minska på Antarktis enligt klimatprofeterna

Det faktum att kyla från Antarktis har spritt sig upp mot Australien, Argentina, Brasilien generar kraftigt bortfall i grödor. Kyla som får noteras senast 1976 har uppmätts i många områden Fler kylslag från Antarktis väntas dessa delar av planeten i September enligt förståsigpåare.

All data visar att Planeten är under nedkylning sedan 2016.

Antarktis har just nu och under en par år dominerats av betydligt kallare temperaturer än normalt och det har varit tillräckligt för att trycka ner den globala temperaturen just nu till -0,1 under referensperioden 1979-2000 vilket syns här
http://www.bilddump.se/bilder/20220821103758-158.174.22.173.png

Annars har ju arktis tydligt dominerat över antarktis med positiva avvikelser de senaste decennierna, frågan är om det är tillfälliga avvikelser eller om det kommer att fortsätta.
Citera
2022-08-21, 12:05
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Antarktis har just nu och under en par år dominerats av betydligt kallare temperaturer än normalt och det har varit tillräckligt för att trycka ner den globala temperaturen just nu till -0,1 under referensperioden 1979-2000 vilket syns här
http://www.bilddump.se/bilder/20220821103758-158.174.22.173.png

Annars har ju arktis tydligt dominerat över antarktis med positiva avvikelser de senaste decennierna, frågan är om det är tillfälliga avvikelser eller om det kommer att fortsätta.

Arktis har inte haft så mycket is den 20 augusti sedan år 2009.

https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
Citera
2022-08-21, 15:47
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Arktis har inte haft så mycket is den 20 augusti sedan år 2009.

https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/

...Men Al Gore sa att all is skulle vara borta från Arktis för 15-år sedan. Svenska politiker refererade till detta och mängder av människor röstade bl MP i valet till EU "för klimatets skull" därefter kommer Ni ihåg... Politiskt fick detta ett tryck på att lägga ner eller snabba på kärnkraftverken att stänga. Allt på en bluff !

Al "lögnaren" Gore 2009: Ice free Arctic in Five years.
https://youtu.be/MsioIw4bvzI

Allt detta är ett spel för att få folk rädda och därefter kunna kontrolleras. Nästan inga av dessa människor känner till att Al Gore tjänat miljarder på sina lögner, har egna jetplan, och kustnära fastigheter. Allt intjänat på att påstå att jorden skall gå under. Skulle vara ytterst intressant att se om han även tjänat pengar på utbyggnaden av alternativa energikällor i USA.

For the love of money:
https://youtu.be/7KlxInHeH5Q
Senast redigerad av Nixter 2022-08-21 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in