2022-08-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Självklart skulle det vara en spännande twist på denna affär om de tillhörde samma församling.

Det skulle även vara intressant utifrån makt faktorn. Var Esbjörn en simpel medlem och Ebba snudd på gudinna, tänker jag att det skulle vara ytligare något som talade för ugglor i mossen.

Vi vet båda att Esbjörn gick till Ebba för att han var lite starstrukt, men fast besluten om att säga nej till försäljning.
Javisst, Ebba är en gudinna! Det är därför Esbjörn säger att hon inte är någon dam. Hon är mycket mer än en vanlig dam enligt honom, hon är gudomlig! Gott om ugglor i mossen i det här. Det kanske är en sexsekt? Esbjörn och Majkgård är överstepräster och visar ungdomarna hur man gör?
2022-08-20, 17:57
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Först tänker jag att ni inte verkar helt
Överens om hur saker och ting skedde i ert läger.

Ingår du i någon form utav sekt som gemensamt lägger ut riktlinjer vad man skall tycka eller varför ställer du en sådan korkad fråga?

Citat:

Ska vi vara petnoga var väl två mäklare inblandade.

Vi får vara glad att inte någon mäklare har vattnat blommorna för då hade du säkert blandat in denna också i din konspiration.
2022-08-20, 18:07
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja, dom handlingarna som rörde själva fastigheten/erna var gåvobrev på 27 delar från syskonbarn.
Vad som gör att Skatteverket beräknar anskaffningskostnad till 1.8milj, vilka var dessa uppgifter?
Lagfart, inskrivning och stämpelkostnad för gåvobreven uppgick då inte till den summan, de är då säkert!
Lite kul hade det ju varit om ”avtalet” med Matz var som vi misstänkte, en blåsning av dom andra.

Man kan inte hitta på ett värde utan det måste kunna verifieras antingen via en verifierad värderingen eller genom att man använder taxeringsvärdet. Att Esbjörn skulle ha lagt pengar på en värdering av fastigheten låter inte troligt. Taxeringsvärdet två år före gåvotillfället borde gå att få fram.

Sedan så är det så att det borde inte ha legat i givarnas intresse att ha ett högt värde på gåvan då de skall betala reavinstskatt på gåvan.

Värdering av fastighet vid arvskifte

Vid arvskiftet ska arvet delas upp på dödsbodelägarna. För värdering av fastigheter använder man oftast marknadsvärdet. Marknadsvärdet är det sannolika försäljningspriset på fastigheten på den offentliga marknaden. För att räkan ut marknadsvärdet kan man anlita en eller flera mäklare för att värdera fastigheten.

Det går bra att använda taxeringsvärdet på en fastighet om alla dödsbodelägare är överens om det. Taxeringsvärdet ska motsvarar 75% av marknadsvärdet för fastigheterna i värdeområdet två år före taxeringsåret. Fastigheter som ska värderas år 2011 ska alltså beakta försäljningspriser från år 2007-2009.
2022-08-20, 18:38
Medlem
Citat:

För att använda era ord, det är helt klart att en av er ljuger.
Ska vi vara petnoga var väl två mäklare inblandade. En som gjorde en värdering åt Ebba ( med värderingsdatum 2 månader efter kontraktet skrevs.

Och så Ebbas kompis brorsa, där alla tre har kopplingar till en och samma kyrka. Personligen skulle jag bedöma att den mäklaren skulle vara jävig.

Blev han inte oxå anmäld? (Man kan säga att denna husaffär resulterar i många processer för Ebba och hennes vänner).

Dessutom säger du själv att mäklaren gav uppgifter om kontraktet. Som han sedan friskriver sig ansvar från. En mäklare som på riktigt är inkopplad vid en affär är ju inblandad långt mycket mer och tidigare än vid kontrakskrivningen.

Återigen. Titta på mängden inlägg i tråden. Det är inte jag som trollar.
Helt rätt, det ville han inte. Kanske för att han trodde sig in mer än han klarar.

Ja mäklaren friskriv sig. Han gjorde ett skrivuppdrag.
"Parterna är medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål"
Detta kände båda parter till, då han skulle bara skapa kontraktet.

Ja chansen är stor att Esbjörn och mäklare är med i svenska kyrkan som Busch. Troligen även de poliser, åklagare, domare, ombud och advokater som var på något sätt inblandade i tvisten som sluta med Esbjörn skrev på en förlikning.

Blev Dietz anmäld till polisen eller till MFI? Två olika saker. Om nu Dietz blev anmäld blev det inget av det.

Esbjörn skrev på en förlikning. En förlikning är som en dom.
2022-08-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja gåvobrev till Esbjörn fanns registrerade.
Måste nästan veta vad Skatteverket efterfrågat eller veta svaret, annars kan det bli svårt reda ut hur ett inköpspris av 1.8 milj räknats fram.
Enl ett av dokumenten i skattemålet hänvisas till att omkostnadsbeloppet hämtats från lantmäteriet uppgifter om Esbjörns anskaffningar.
Jag har lagt upp det i tråden, kan tyvärr inte lägga upp det igen eftersom jag är borta från PC:n där det är lagrat. Sök på mitt namn och inlägg i tråden gjorda av mig och du skall finna.
C:a en-två månader bakåt.
2022-08-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ingår du i någon form utav sekt som gemensamt lägger ut riktlinjer vad man skall tycka eller varför ställer du en sådan korkad fråga?

Vi får vara glad att inte någon mäklare har vattnat blommorna för då hade du säkert blandat in denna också i din konspiration.
Den tredje mäklaren Matts Lüllmaa (L) ersättare i plan och byggnämnden i Uppsala får vi inte glömma. Det är väl den nämnden som ansvarar för planarbetet med skolor, villor och annat nytt i Marielund?
2022-08-20, 19:48
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Man kan inte hitta på ett värde utan det måste kunna verifieras antingen via en verifierad värderingen eller genom att man använder taxeringsvärdet. Att Esbjörn skulle ha lagt pengar på en värdering av fastigheten låter inte troligt. Taxeringsvärdet två år före gåvotillfället borde gå att få fram.

Sedan så är det så att det borde inte ha legat i givarnas intresse att ha ett högt värde på gåvan då de skall betala reavinstskatt på gåvan.

Värdering av fastighet vid arvskifte

Vid arvskiftet ska arvet delas upp på dödsbodelägarna. För värdering av fastigheter använder man oftast marknadsvärdet. Marknadsvärdet är det sannolika försäljningspriset på fastigheten på den offentliga marknaden. För att räkan ut marknadsvärdet kan man anlita en eller flera mäklare för att värdera fastigheten.

Det går bra att använda taxeringsvärdet på en fastighet om alla dödsbodelägare är överens om det. Taxeringsvärdet ska motsvarar 75% av marknadsvärdet för fastigheterna i värdeområdet två år före taxeringsåret. Fastigheter som ska värderas år 2011 ska alltså beakta försäljningspriser från år 2007-2009.

Ja värdet på andelarna beräknas så, men finns ingen arvsskatt.
Gåvobreven skrevs året efter till Esbjörn, men finns ingen gåvoskatt.
Esbjörn har inte köpt ut dom andra arvingarna.
Så nej ingen anskaffninskostnad på 1.8milj.
Ärver man betalar man ingen reavinstskatt utan betalar på hela summan om man säljer.
Får man som gåva samma sak, man betalar reavinstskatt på hela summan om man säljer.
2022-08-20, 20:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:

För att använda era ord, det är helt klart att en av er ljuger.
Ska vi vara petnoga var väl två mäklare inblandade. En som gjorde en värdering åt Ebba ( med värderingsdatum 2 månader efter kontraktet skrevs.

Och så Ebbas kompis brorsa, där alla tre har kopplingar till en och samma kyrka. Personligen skulle jag bedöma att den mäklaren skulle vara jävig.

Blev han inte oxå anmäld? (Man kan säga att denna husaffär resulterar i många processer för Ebba och hennes vänner).

Dessutom säger du själv att mäklaren gav uppgifter om kontraktet. Som han sedan friskriver sig ansvar från. En mäklare som på riktigt är inkopplad vid en affär är ju inblandad långt mycket mer och tidigare än vid kontrakskrivningen.

Återigen. Titta på mängden inlägg i tråden. Det är inte jag som trollar.
Helt rätt, det ville han inte. Kanske för att han trodde sig in mer än han klarar.

Du har rätt, vi är inte helt överens på detaljnivå. Inte så konstigt, då vi inte jobbar tillsammans, utan var och en för sig.

Varför skulle Theo vara jävig? Han har enbart fyllt i de uppgifter Esbjörn och Ebba kommit överens om. Han har bara agerat sekreterare så vitt vi vet och Esbjörnsidans avsaknad av agerande mot Theo talar för att där finns inget att hämta.

Han är Ebbas kompis bror, men då kontraktet kom till, hade han bara träffat på Ebba några få gånger och då i nöjessammanhang. Han kände enligt uppgift inte henne.

Theo blev anmäld två gånger och blev friad lika många gånger. Okynnesanmälningar, precis som med trädfällningen. Så någon kan hojta ingen rök utan eld, samtidigt som de står där med rökfacklan bakom ryggen.

En mäklare kan mäkla affärer och en mäklare kan skriva kontrakt. Det är klart att den senare rollen inte blandar sig i alls.
2022-08-20, 20:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Själva fastighetsaffären är klar då Ebba har fått lagfarten, det som återstår är Esbjörns skattemål i tingsrätten då han inte deklarerade fastighetsförsäljningen i tid.
Så affären är helt klar och alla turer för Ebba i rättsinstanser m.m. är avslutade och ändå diskuteras det i tråden huruvida Esbjörn sålde frivilligt eller blev tvingad och om huset var värt mer än hon gav. Gudars, det var ju två år sedan och diskussionen låter fortfarande som den gjorde hösten 2020 . Jag har inte varit så aktiv i tråden på länge, men vi var väl ändå rätt många som redan hösten 2020 sa hur det skulle sluta. Det finns inte ångerrätt på husförsäljning, inte ens om man är över 80 år, så Ebba kommer att vinna tvisten och Esbjörn kommer att stå kvar med skulder upp över öronen på grund av sina juridiska ombud som vill ha betalt
2022-08-20, 20:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Så affären är helt klar och alla turer för Ebba i rättsinstanser m.m. är avslutade och ändå diskuteras det i tråden huruvida Esbjörn sålde frivilligt eller blev tvingad och om huset var värt mer än hon gav.
Fast vänta nu, hur vida Esbjörn sålde frivilligt eller inte. Eller hur vida Ebba betalade rimligt för huset eller inte. Har inget som helst med faktumet att affären är klar att göra.

Att Esbjörn ångrade sig och stred för sitt hus så länge han förmådde bevisas ju av att det tog två år för Ebba att få lagfarten.

Detta kom heller inte upp och granskades av rätten. Så vad utslaget hade blivet vet vi inte.

Men som sagt. Denna husaffär finns så väldigt många frågetecken kring. Att iallafall fall Ebba kommer att få leva med den väldigt, väldigt länge. (för att betona som Ebba, om Esbjörn verkligen, verkligen ångrat sig).

Personligen har jag svårt att förstå hur hon ska komma att trivas i det huset. Iallafall jag hade bara sett åldringen som så helhjärtat ångrat sig framför mig hela tiden.

Men Ebba kanske är van att förtränga.
2022-08-20, 20:48
Medlem
Citat:
Fast vänta nu, hur vida Esbjörn sålde frivilligt eller inte. Eller hur vida Ebba betalade rimligt för huset eller inte. Har inget som helst med faktumet att affären är klar att göra.

Att Esbjörn ångrade sig och stred för sitt hus så länge han förmådde bevisas ju av att det tog två år för Ebba att få lagfarten.

Detta kom heller inte upp och granskades av rätten. Så vad utslaget hade blivet vet vi inte.

Men som sagt. Denna husaffär finns så väldigt många frågetecken kring. Att iallafall fall Ebba kommer att få leva med den väldigt, väldigt länge. (för att betona som Ebba, om Esbjörn verkligen, verkligen ångrat sig).

Personligen har jag svårt att förstå hur hon ska komma att trivas i det huset. Iallafall jag hade bara sett åldringen som så helhjärtat ångrat sig framför mig hela tiden.

Men Ebba kanske är van att förtränga.

Esbjörn stred inte för huset i en enda rättslig instans. Hans ombud skrev inlagor till domstolarna och skickade direkt en kopia till Brännström på Expressen. I ett fall råkade man till och med skicka ett dokument enbart till Brännström. Allt var en medial utpressning från början till slut. Esbjörn Bolin skrev på en förlikning i stället för att få affären prövad rättsligt, det var för att han visste att fallet inte skulle hålla vid en granskning.
2022-08-20, 20:51
Medlem
Det finns inga problem med att trivas i Esbjörns gamla hus. Esbjörn ville sälja och fick tillsist som han ville. Han slapp också att påtvingas förvaltare. Att ha korsat klan Majkgårds planer på arv och tvångsförvaltning är bara att ha gjort en god gärning. Hoppas Ulf kan få samma hjälp som Esbjörn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in