2022-08-19, 21:17
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är precis det jag gör. Använder mig av den fakta och substans som finns. Menar du att ex.vis vittnens medelvärdet på gm:s ålder skulle vara 52 år?

LL har tyvärr likt TP totalt misstolkat eller tolkat hörsägen och skvaller från Skandia helt uppåt väggarna. Oseriöst eller dåligt skulle jag kalla deras arbete för.

Lars Larssons säger inte i sin bok att medelvärdet skulle vara 52 år, det har du fått totalt om bakfoten. En bra bok för övrigt. Den skulle du behöva läsa så du lär dig någonting någongång.

Larsson menar att endast några fåtal vittnen sett ansiktet, eller snarare en skymt av det och att det därför inte går att åldersbestämma utifrån det. Lisbeths vittnesmål vet vi ju är undermåliga när det gäller signalementet. Hennes uppgifter är prövade, så lönlöst för dig att försöka göra poänger av det.
Citera
2022-08-19, 21:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Tur att du inte är polis, Signalementet passar bra om man som Lars Larsson gör ett medelvärde, dessutom hatade han Palme befann sig på mordplatsen ljuger och saknar alibi, självklart är en sån misstänkt, sluta med konspirationsteorierna och håll dig till fakta istället för fantasi, objektiva fakta säger att SE borde ha anhållit bara några dagar efter mordet

Fakta är väl att det inte kan bevisas att han befann sig på mordplatsen?

Det är något han säger själv, och vad ett annat vittne rapporterar i efterhand, men det är inte en absolut sanning.

Man kan inte bygga en beviskedja på att en människa inte absolut kan knytas till en plats.

Med samma metoder finns det mängder av misstänkta, bara det att människors fantasi brister och att de inte klarar av att föreslå att särskilt många andra vittnen egentligen är mördaren.
Citera
2022-08-19, 22:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Lars Larssons säger inte i sin bok att medelvärdet skulle vara 52 år, det har du fått totalt om bakfoten. En bra bok för övrigt. Den skulle du behöva läsa så du lär dig någonting någongång.

Larsson menar att endast några fåtal vittnen sett ansiktet, eller snarare en skymt av det och att det därför inte går att åldersbestämma utifrån det. Lisbeths vittnesmål vet vi ju är undermåliga när det gäller signalementet. Hennes uppgifter är prövade, så lönlöst för dig att försöka göra poänger av det.

De som sett, så är det mörka drag. Mörkhårig. Keps existerar överhuvudtaget inte bland mordplatsvittnen. Ålder, kanske snitt på 37år. Långsamma steg. Lunkande. Känns det som det liknar Engström?
Citera
2022-08-19, 22:49
Medlem
reinvests avatar
Citat:
De som sett, så är det mörka drag. Mörkhårig. Keps existerar överhuvudtaget inte bland mordplatsvittnen. Ålder, kanske snitt på 37år. Långsamma steg. Lunkande. Känns det som det liknar Engström?

Delsborn säger keps och öronlappar i TR och HR. Jeppsson säger keps, men du tror väl inte ens det är mördaren som springer där.

Egentligen helt meningslöst att diskutera detta med dig, men kände för att upplysa dig (och andra) lite.
Citera
2022-08-19, 23:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Delsborn säger keps och öronlappar i TR och HR. Jeppsson säger keps, men du tror väl inte ens det är mördaren som springer där.

Egentligen helt meningslöst att diskutera detta med dig, men kände för att upplysa dig (och andra) lite.

Delsborn sa herrhatt i första förhören. :-)
Jeppson "tyckte" han såg en keps, men hade inte sett någon skärm! :-)

Känns som du har en hel del att lära...
Citera
2022-08-20, 01:39
Medlem
Citat:
Det är precis det jag gör. Använder mig av den fakta och substans som finns. Menar du att ex.vis vittnens medelvärdet på gm:s ålder skulle vara 52 år?

LL har tyvärr likt TP totalt misstolkat eller tolkat hörsägen och skvaller från Skandia helt uppåt väggarna. Oseriöst eller dåligt skulle jag kalla deras arbete för.
Jag har sagt många gånger.Det är väldigt svårt att bedöma någons ålder om man inte sett dennes ansikte. Ser man till hurSE rörde sig IAF i Rapport inslaget, så kunde man lätt uppskatta hans ålder till 40. Förvisso rådde andra förhållanden på platsen då men ändå.
Dagen efter mordet intervjuas vittnet AD ,som från andra sidan Sveavägen bevittnade mordet.
På frågan om hur han uppfattade GMs ålder var svaret , han rörde sig inte med en yngre mans vighet. I övrigt stämmer SE relativt väl med det signalement som vittnena (inkl YN) angav, även om det spretade väldigt mycket.
Citera
2022-08-20, 01:46
Medlem
JSelwyns avatar
SE är en klurig person. Om det råder inga tvivel. Men det gör ju honom inte till en mördare.

Det man kan fundera över är vad gjorde SE mellan 23:21 och 23:40?

Logiken säger ju att om/när man är oskyldig så deklarerar man sina förehavanden just för att slippa bli oskyldigt anklagad.

Sen vet vi ju att många s.k vittnen inte vill/kan framträda för att då skulle ev. vänsterprassel, drogförsäljning (bara för att ta några exempel) se dagens ljus. O det vägs isf mot: är det värt det?

Vet vi om SE gagnade sig av de tjänster som damerna på Malmskillnadsgatan saluförde på den tiden? Om så, kan ju det vara en trolig förklaring till "tomrummet"? Han ville helt enkelt inte bli förpassad till soffan med tanke på att en stundande sportlovsvecka med tanten var runt hörnet (fast frågan är väl om det upptäcks så tidigt eftersom det första riktiga förhöret var efter han kom tillbaka från fjällen).
Citera
2022-08-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Förstår inte riktigt hur förnekarsidan tänker, har man befunnit sig på en brottsplats med gärningsmannasignalement ljuger och saknar alibi så är det rätt självklart att man är misstänkt, tur att somliga här inne inte är poliser
De är rädda för att ha fel och kanske har de även intressen i andra spår, då blir de ett problem han måste "städas" bort.
Prestige och tankar nej men fanns lösningen så nära hela tiden? HUR kunde jag missa den? Det får inte vara han.

Sedan tror jag kanske att många menar att mordet måste vara planerat och professionellt utfört inte minst med tanke på vem offret var.

Sedan finns det såklart rimliga argument mot
SE som GM. Det är en sak men att avfärda honom helt så där som många gör är felaktigt och saknar dessutom stöd i materialet.

Det är svårt att bortse från SE som GM. Tänk om svaren fanns i hans dator, som vid hans död var påslagen.
Citera
2022-08-20, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
SE är en klurig person. Om det råder inga tvivel. Men det gör ju honom inte till en mördare.

Det man kan fundera över är vad gjorde SE mellan 23:21 och 23:40?

Logiken säger ju att om/när man är oskyldig så deklarerar man sina förehavanden just för att slippa bli oskyldigt anklagad.

Sen vet vi ju att många s.k vittnen inte vill/kan framträda för att då skulle ev. vänsterprassel, drogförsäljning (bara för att ta några exempel) se dagens ljus. O det vägs isf mot: är det värt det?

Vet vi om SE gagnade sig av de tjänster som damerna på Malmskillnadsgatan saluförde på den tiden? Om så, kan ju det vara en trolig förklaring till "tomrummet"? Han ville helt enkelt inte bli förpassad till soffan med tanke på att en stundande sportlovsvecka med tanten var runt hörnet (fast frågan är väl om det upptäcks så tidigt eftersom det första riktiga förhöret var efter han kom tillbaka från fjällen).
Intressant inlägg. Nej vi vet inte vad karln gjorde dessa ca 20 minuter, inget tyder på att han befann sig på mordplatsen i vårt fall.
Det gör honom såklart misstänkt ,men betyder ju inte per automatik att han är GM förstås.

Rent hypotetiskt kan karln ha gjort vad fan som helst. Köpt sex, träffat en älskarinna, varit på svartklubb, suttit och druckit på lokal, varit på flykt, ägnat sig åt skumraskaffärer av nåt slag o.s.v. o.s.v.
Vi vet egentligen inget mer än att han stämplade ut ca två minuter före mordet.

Dock är det intressant hur han slet för att försöka etablera sig som ett vittne. Varför var det så viktigt? Det är också lite besynnerligt varför han i sina egna utsagor placerar sig själv i mördarens ställe. Varför gör han det? Det gör inte honom mer intressant eller viktig i sammanhanget. SE förefaller ha varit en mycket komplex person onekligen.
Citera
2022-08-20, 03:25
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Intressant inlägg. Nej vi vet inte vad karln gjorde dessa ca 20 minuter, inget tyder på att han befann sig på mordplatsen i vårt fall.
Det gör honom såklart misstänkt ,men betyder ju inte per automatik att han är GM förstås.

Rent hypotetiskt kan karln ha gjort vad fan som helst. Köpt sex, träffat en älskarinna, varit på svartklubb, suttit och druckit på lokal, varit på flykt, ägnat sig åt skumraskaffärer av nåt slag o.s.v. o.s.v.

Dock är det intressant hur han slet för att försöka etablera sig som ett vittne. Varför var det så viktigt? Det är också lite besynnerligt varför han i sina egna utsagor placerar sig själv i mördarens ställe. Varför gör han det? Det gör inte honom mer intressant eller viktig i sammanhanget. SE förefaller ha varit en mycket komplex person onekligen.

Nu skriver jag from top of my head.
Om inte jag missminner mig så av de vittnen som har sett en Man bortanför David Bagares Gata så är det ingen som har likhet med SE. Ja, det skall finnas en taxichaufför som har sett en person precis framför sig. Denne säger dock att den personen såg mer ut som Pettersson. Har också för mig att denna observation togs upp först inför resningsansökan.

Om jag hade varit GM så hade jag sprungit all världens väg och sist av allt, sprungit tillbaka till jobbet eller något liknande. Vilket iofs bara bekräftar att SE verkligen var ett vittne och ingenting annat?
Citera
2022-08-20, 09:54
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag har sagt många gånger.Det är väldigt svårt att bedöma någons ålder om man inte sett dennes ansikte. Ser man till hurSE rörde sig IAF i Rapport inslaget, så kunde man lätt uppskatta hans ålder till 40. Förvisso rådde andra förhållanden på platsen då men ändå.
Dagen efter mordet intervjuas vittnet AD ,som från andra sidan Sveavägen bevittnade mordet.
På frågan om hur han uppfattade GMs ålder var svaret , han rörde sig inte med en yngre mans vighet. I övrigt stämmer SE relativt väl med det signalement som vittnena (inkl YN) angav, även om det spretade väldigt mycket.

Yngre man vighet är ett relativt begrepp. AD var 28 och menade säkert någon som var yngre än honom, 20-25år. Så det pekar ju inte på något sätt mot just Engström.

YN har vad jag vet "pekat" eller fått vibbar av CP utifrån kroppshållning/rörelsemönstret som den flyende mannen hade. Och just rörelsemönster är precis som fingeravtryck mycket individuellt.
Citera
2022-08-20, 10:29
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Man behöver inte hitta på eller med krystade förklaringar göra Engström skyldig.

Följer man det enkla och logiska så blir han lika oskyldig som han var. Det vi har är att han var på väg hem. Frun var irriterad att han inte redan var hemma. De skulle på semester. Han stämplar ut 23:19. Byter några ord med väktare. Lite små bråttom till tunnelbanan. Hör en smäll när han kommer ut på Sveavägen. Vilket placerar honom att komma fram till korsningen ungefär 45 sekunder efter mordet.(sen placerar han sig själv närmare, han vill vara viktigare än han är) När han kommer fram hör han precis som andra LP "säga och peka att gm försvinner in i gränden". Då tittar han in i gränden lagom för att se LJ stå därinne synligt. Han hör LP säga eller svara på fråga hur gm såg ut, "mörkblå täckjacka". Sen kommer ambulanser och poliser. Engström beskriver det han minns rätt. Han vet t.o.m att poliserna sprang utan signalement. Han vet att GS uppträdde bryskt mot LP. Ingenting är konstigt i Engströms berättelse. Att vittnen månader efter inte minns honom är inte konstigt. Det låg en död man på trottoaren. Poliser ambulanser. Det var förvirrat och kaos på plats. Flertalet vittnen är inte beskrivna av andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in