2022-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Beror väl på hur man tolkar det, det kan ju vara efter den dagen har börjat. Hade någon sagt till mig att vi skulle "mötas efter kl. tolv" då hade jag inte utgått från att han menade kl. 13.
Samtidigt går det lika bra att tolka som "efter den 21a är över"

Rent allmänt tycker jag att det är dumt att bestämma datum på det sättet, det vore mindre tvetydigt att skriva "tidigast från x/x"

Nej du kan inte tolka ”efter den 21a är över” så. Hur är den svenska läsförståelsen på Flashback? Efter den 20/8 är efter den 20e. Inte efter 21a.

Att mötas efter kl 12 betyder att ni möts inte kl 11 och inte kl 12. Men det kan vara allt från 12:01-00:00. Alltså väldigt ospecifikt men specifikt INTE kl 12.

Alltså ospecifikt vilken dag TS tar ut läkemedlet efter 20/8 men absolut inte 20/8 eller innan 20/8, utan någon gång efter att almanackan bytt blad från 20e.
Citera
2022-08-20, 10:03
Medlem
systems avatar
Citat:
Ja jag har en fråga, var är du i förhållande till den 20 innan du har nått 21 - men passerat 20?
Det finns en tvetydighet i sättet de har valt att delge informationen som så enkelt hade kunnat undvikas genom att skriva "hämtas tidigast från den x/x" eller, "dos påbörjas x/x"
Såklart kan saker förtydligas för de som inte begriper att 21 kommer efter 20.

Jag förstår inte vad som är oklart med frågan som den ställs i trådstarten.
Citera
2022-08-20, 10:05
Medlem
Flera i tråden verkar inte fatta svensk skrift. Man kan tycka att så ska man inte skriva i dessa sammanhang utan ange första dag medicinen får hämtas ut.

Men står det ”efter den 20” innebär detta den 20e och framåt, alla dagar i veckan. 20 är så första förbrukningsdag.

Det är som ”efter att den 20e har infallit” som avses. Alltså efter kl 00 den 20e.
Senast redigerad av grobiankungen 2022-08-20 kl. 10:09.
Citera
2022-08-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ja jag har en fråga, var är du i förhållande till den 20 innan du har nått 21 - men passerat 20?
Det finns en tvetydighet i sättet de har valt att delge informationen som så enkelt hade kunnat undvikas genom att skriva "hämtas tidigast från den x/x" eller, "dos påbörjas x/x"

Ett datum kan bara vara heltal. 1, 2, 3 osv.

En ålder kan anges som 1,5 år.

Datum är aldrig annat än heltal.

Har ni ens studerat första mattekursen i gymnasiet? Den med naturliga tal och komplexa tal och vilka som är vilka?
Citera
2022-08-20, 10:07
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Nej du kan inte tolka ”efter den 21a är över” så. Hur är den svenska läsförståelsen på Flashback? Efter den 20/8 är efter den 20e. Inte efter 21a.

Att mötas efter kl 12 betyder att ni möts inte kl 11 och inte kl 12. Men det kan vara allt från 12:01-00:00. Alltså väldigt ospecifikt men specifikt INTE kl 12.

Alltså ospecifikt vilken dag TS tar ut läkemedlet efter 20/8 men absolut inte 20/8 eller innan 20/8, utan någon gång efter att almanackan bytt blad från 20e.

Man kan tydligen tolka det så eftersom ämnet har genererat en diskussion. Och min poäng är inte att vi ska komma fram till rätt svar, poängen är att det är bättre att uttrycka sig på ett sätt som inte är tvetydigt.

Tid och datum är lurigt på det sättet, och att skriva "efter" den 20:e, om man egentligen menar "från den 21", ja då ber man om missförstånd.
Citera
2022-08-20, 10:09
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Såklart kan saker förtydligas för de som inte begriper att 21 kommer efter 20.

Jag förstår inte vad som är oklart med frågan som den ställs i trådstarten.

Onödigt drygt att insinuera att folk inte kan räkna, är du stolt över att kunna räkna till 21?
Hela poängen är att det inte är praktiskt att skriva datum på det sättet.
Citera
2022-08-20, 10:11
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ett datum kan bara vara heltal. 1, 2, 3 osv.

En ålder kan anges som 1,5 år.

Datum är aldrig annat än heltal.

Har ni ens studerat första mattekursen i gymnasiet? Den med naturliga tal och komplexa tal och vilka som är vilka?

Det här är inte en matematisk fråga, det är en fråga om språklig precision. Hänvisa till datumet du menar, inte till det närliggande datumet.
Citera
2022-08-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-

Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.

1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?

Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.

1. Tolkningen har föga med etnicitet att göra. Är själv svensk och anser att den första apotekaren gjorde en korrekt tolkning. Frågade även min sambo och hon gör samma tolkning.

2. Tveklöst den andra apotekaren då hon lämnat ut receptbelagd medicin utan giltigt recept.

Om det är någon som ska kritiseras här är det närmast läkaren som skrivit något du misstolkat.
Citera
2022-08-20, 10:22
Medlem
Citat:
Det här är inte en matematisk fråga, det är en fråga om språklig precision. Hänvisa till datumet du menar, inte till det närliggande datumet.

Nej det finns inte alltid ett datum man hänvisar till eftersom vissa patienter inte ska ha sina mediciner för ofta på grund av risk för missbruk. Då brukar recepten skrivas så eller ”hämtas tidigast datum”.

Jag har förnyat och skrivit ut en hel del recept, samt vidarebefordrat receptförnyelser. Man bokar in när det ska vara färdigt och skriver till patienten att de kan hämta läkemedlet efter kl 17 eller liknande. Då kan inte patienten tro att receptet går att hämta kl 16 eller kl 17. Men antagligen kl 17:30.

Den första apotekaren gjorde helt rätt. Hen förstod precis. Inget att vara upprörd över.
Den andra apotekaren vågade bara inte neka TS vilket är ett allvarligt tecken.
Citera
2022-08-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
1. Tolkningen har föga med etnicitet att göra. Är själv svensk och anser att den första apotekaren gjorde en korrekt tolkning. Frågade även min sambo och hon gör samma tolkning.

2. Tveklöst den andra apotekaren då hon lämnat ut receptbelagd medicin utan giltigt recept.

Om det är någon som ska kritiseras här är det närmast läkaren som skrivit något du misstolkat.

Exakt så. Är apotekaren tveksam SKA hen kontakta läkaren eller läkarens mottagning innan den expediera receptet. Så även när en läkare är otydlig måste apotekaren göra sitt jobb, det är därför vi har utbildad apotekspersonal, så att det finns två kontroller ett recept ska gå igenom (läkaren och sen den extra kontrollen på apoteket).
Citera
2022-08-20, 10:26
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Flera i tråden verkar inte fatta svensk skrift. Man kan tycka att så ska man inte skriva i dessa sammanhang utan ange första dag medicinen får hämtas ut.

Men står det ”efter den 20” innebär detta den 20e och framåt, alla dagar i veckan. 20 är så första förbrukningsdag.

Det är som ”efter att den 20e har infallit” som avses. Alltså efter kl 00 den 20e.
Tack, det är exakt så jag menar i frågeställningen i topic, men har haft svårt att formulera.
Citera
2022-08-20, 10:27
Medlem
Citat:
Exakt så. Är apotekaren tveksam SKA hen kontakta läkaren eller läkarens mottagning innan den expediera receptet. Så även när en läkare är otydlig måste apotekaren göra sitt jobb, det är därför vi har utbildad apotekspersonal, så att det finns två kontroller ett recept ska gå igenom (läkaren och sen den extra kontrollen på apoteket).

Ja, det finns ett ganska tydligt regelverk för apotekare just för att undvika oklarheter och felaktigheter. Det är väl kanske inte avsett för denna situation men det är likväl tillämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in