Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Du tar alltså med instrålningen två gånger

Och det misstaget har aldrig du gjort? Och inte heller *host* Mats *host* Areskoug? Han skulle förstås aldrig göra ett sånt misstag?
Citera
2022-08-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast du anser tydligen att vi vet att det är mänskligheten som påverkar klimatet och vi vet hur vi gör det, då borde vi också kunna styra klimatet i en viss riktning med dessa kunskaper. Annars är ju alla klimatåtgärder meningslösa om vi inte vet vad de leder till.
Vi vet att våra utsläpp av CO2, CH4, N2O etc värmer jorden. Inte exakt hur mycket och exakt vad det kommer få för konsekvenser, men allt talar för att det i huvudsak blir negativt.
Citat:
Skillnaden mellan sommar och vinter anser jag inte är relevant här. Den skillnaden beror vad jag vet på olika solinstrålning, vilket inte har med människan att göra.
Spelar det någon roll om det har med människan att göra? Vinter får vi för att mindre energi når oss på norra breddgrader under vintern pga jordaxelns lutning. Varmare får vi pga att ökad halt växthusgaser stänger in värmestrålningen från jorden mer effektivt. I båda fallen handlar det om ändrad energibalans. Varför tycker du vi kan säga något om resultatet i ena fallet men inte det andra?
Citera
2022-08-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Och det misstaget har aldrig du gjort? Och inte heller *host* Mats *host* Areskoug? Han skulle förstås aldrig göra ett sånt misstag?

Du borde ta och publicera dina banbrytande upptäckter och sätta fysikerna på plats?
Citera
2022-08-19, 21:04
Medlem
Intressant artikel om Venus.

"The issue of atmospheric thermal radiant opacity
then becomes a passive process, and the purported
atmospheric action of greenhouse gas heating by backradiation can be discounted.
"

https://pdfs.semanticscholar.org/6997/ef7a2f43277c7d1f3778f406d042c5cdbf62.pdf?_ga=2.106 316490.85400614.1660812404-970509347.1655699926
Citera
2022-08-19, 21:12
Medlem
Citat:
Vi vet att våra utsläpp av CO2, CH4, N2O etc värmer jorden.
Kan du länka till någon studie där man visar i laboratoriemiljö hur dessa gaser värmer upp något som är varmare än gasen?
Citera
2022-08-19, 21:57
Medlem
Citat:
Du gillar att leka med semantik ser jag. Jorden mottar värmestrålning från atmosfären pga växthusgaser. Nöjd så?

För att värma något så behöver du värme.

Vi får gå tillbaka til grunderna. Fysik 1.
Värme definieras:

”I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”.

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Atmosfären är kallare än jordytan, eller hur ?

Alltså kan inte jordytan värmas av atmosfären. Den strålningen kan inte kallas värme.

Vi kan kolla vad Max Planck säger också:

”A body A at 100◦ C. emits toward a body B at 0◦ C. exactly the same amount of radiation as toward an equally large and similarly situated body B′ at 1000◦ C. The fact that the body A is cooled by B and heated B’ is due entirely to the fact that B is a weaker, B′ a stronger emitter than A.”

http://mirrors.aggregate.org/gutenberg/4/0/0/3/40030/40030-pdf.pdf

Ser du? Låg temperatur kyler, atmosfären är 33 grader kallare än jordytan. Varför behöver jag förklara sånt här?

Citat:
Nu driver du med mig. Den första siffran är en nettostrålning, skillnaden mellan in- och utstrålning, medan den andra är brutto, enbart instrålning. Du tar alltså med instrålningen två gånger

Sluta ducka. Jag bad dig visa hur du räknar. Istället för en liten ekvation så skriver du text.

Visa din balansräkning, sluta slingra dig.

Man sätter bara in T^4 för de två kropparna och subtraherar. Du säger att jag gjort fel, visa hur det ska vara. Siffror i ekvation.

Citat:
Definiera den som vad du vill, likafullt finns den där och gör jorden varmare.

Nej, man definierar inte som man vill, men du gör det. Det finns en definition för värme och dina påståenden om värmestrålning från atmosfären uppfyller inte den. Du t.o.m. hävdar motsatsen till definitionen.

Om du har glömt:

”I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”.

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Ditt svar är alltså ”därför”? ”Det är bara så”?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-19 kl. 22:16.
Citera
2022-08-19, 22:00
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Nån som har lyckats lägga fram otvivelaktiga bevis än för att co2 utsläpp påverkar klimatet? Nej precis. Inte en jävel, trots att tråden existerat sen 2004.
Citera
2022-08-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har inte gjort något påstående om att CO2 är som en filt. Det jag har gjort är att länka till en artikel som beskriver en artikel från 1912 i tidningen Popular Mechanics som beskriver vad som är början till teorin om växthuseffekten.

Vad bra, då är vi överens? Atmosfären fungerar inte alls som en filt, den t.o.m. fungerar på exakt motsatt sätt.

Citat:
Artikeln använder ordet filt som en metafor för att beskriva hur det hela fungerar. Sedan artikeln publicerades har det gått 110 år, och teorin om växthuseffekten är numera mycket stark.

Det är extremt vanligt att man beskriver atmosfären som en filt. Och du håller med om att det är fel. Googla ”greehouse effect blanket”.

Väldigt många tror att atmosfären fungerar som en filt idag 110 år senare. Då kan du tala om för dem att det är helt fel när du stöter på det.

Citat:
(Om du påstår att den är felaktig måste du ha exceptionella belägg för det, vilket du inte har. Du har bara en hundratio år gammal metafor att ge dig på.)

Inte 110 år, det är en mycket vanlig föreställning idag. Googla.

Du har inte förstått hur vetenskap fungerar, jag behöver inte bevisa vad som inte finns, det är du som måste presentera bevis för att koldioxid kan värma upp en planet. Jag pekar på att växthuseffekten som hypotes beskriver raka motsatsen till hur applicerad termodynamik fungerar.

Citat:
Att du väljer att hänga upp dig på metaforen (från 1912) är en ganska tydlig indikation på hur antingen hur seriös du är, eller hur bra du lyckas när du tänker. Hur som helst borde du lägga ner och tänka om.
Som sagt, den är nutida, inte någon gammal föreställning. Att beskriva atmosfären som en filt är den mest vanliga beskrivningen av växthuseffekten. Gå till vilken grundskoleklass som helst när de har lektion om klimatet, bland det första du kommer höra är att atmosfären är som en filt. Vi lär barnen detta. Bra att du är med på att det är en katastrofalt felaktig beskrivning.
Citera
2022-08-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Går det faktiskt att lägga stora filtar på små sjöar, dammar osv för att förhindra att vattnet går ut i himlen och det går bara ner i vattnet igen?
Flytande bollar används i någon/några dammar i USA. Täcker hela ytan som ett bollhav.
Citera
2022-08-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så luften under filten är alltid varmare än kroppsvärmen?

Hur blir den det?

Luften I filtens väv och mellan filt och kropp får en temperatur nära kroppens yttemperatur, men aldrig högre, och då minskas värmeflödet från din kropp till omgivningen.

Går du ut naken när det är 14C(jordens medeltemperatur) så förlorar du massor av värme genom att luften runt dig absorberar din värme och byts ut konstant med vind och konvektion. Kläder skapar en stillastående luftbarriär mot huden. Luft när den är stillastående kan bara absorbera väldigt lite värme innan den når kroppens yttemperatur. Luft som rör sig kyler istället mycket effektivt. Det är därför fläktar fungerar och på samma sätt kyler vinden ytan på planeten. Kylning av vind finns inte med i klimatmodellerna såvitt jag vet. Iskall luft som rasar ner från tusentals meters höjd och blåser över ytan borde vara en ganska stor faktor i yttemperaturen.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-20 kl. 00:22.
Citera
2022-08-20, 00:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vad bra, då är vi överens? Atmosfären fungerar inte alls som en filt, den t.o.m. fungerar på exakt motsatt sätt.

Det är extremt vanligt att man beskriver atmosfären som en filt. Och du håller med om att det är fel. Googla ”greehouse effect blanket”.

Väldigt många tror att atmosfären fungerar som en filt idag 110 år senare. Då kan du tala om för dem att det är helt fel när du stöter på det.

Inte 110 år, det är en mycket vanlig föreställning idag. Googla.

Du har inte förstått hur vetenskap fungerar, jag behöver inte bevisa vad som inte finns, det är du som måste presentera bevis för att koldioxid kan värma upp en planet. Jag pekar på att växthuseffekten som hypotes beskriver raka motsatsen till hur applicerad termodynamik fungerar.

Som sagt, den är nutida, inte någon gammal föreställning. Att beskriva atmosfären som en filt är den mest vanliga beskrivningen av växthuseffekten. Gå till vilken grundskoleklass som helst när de har lektion om klimatet, bland det första du kommer höra är att atmosfären är som en filt. Vi lär barnen detta. Bra att du är med på att det är en katastrofalt felaktig beskrivning.

Jag vet inte ens hur man ska bemöta det här. Det är som att försöka diskutera med någon som håller på att glida in i en psykos, som har tappat greppet om verkligheten helt.

Varför hänger du upp dig på det med filten? Varför dessa löjliga försök att med troll-physics försöka vederlägga fucking växthuseffekten? (Tror du på allvar att någon går på det där skitsnacket?) Och varför vill du så gärna att vetenskapen ska ha fel i just det här specifika fallet, vad fick dig att bestämma dig för att du som lekman vet bättre?

Varför inte försöka lära dig hur den fungerar istället för att envisas med att den är fel bara för att du inte förstår den?

Snälla försök använda lite sunt förnuft.

Fråga dig själv vad som krävs för att den ska vara fel. Jag menar alltså konkret, liksom logistiskt, ekonomiskt, socialt. Använd dina gråa till att klura på den nöten. Hur kan en sådan konspiration upprätthållas över så lång tid - och varför?
Citera
2022-08-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Luften I filtens väv och mellan filt och kropp får en temperatur nära kroppens yttemperatur, men aldrig högre, och då minskas värmeflödet från din kropp till omgivningen.

Går du ut naken när det är 14C(jordens medeltemperatur) så förlorar du massor av värme genom att luften runt dig absorberar din värme och byts ut konstant med vind och konvektion. Kläder skapar en stillastående luftbarriär mot huden. Luft när den är stillastående kan bara absorbera väldigt lite värme innan den når kroppens yttemperatur. Luft som rör sig kyler istället mycket effektivt. Det är därför fläktar fungerar och på samma sätt kyler vinden ytan på planeten. Kylning av vind finns inte med i klimatmodellerna såvitt jag vet. Iskall luft som rasar ner från tusentals meters höjd och blåser över ytan borde vara en ganska stor faktor i yttemperaturen.

Och om personen under filten skulle kolavippa finns ingen kroppsvärme längre som värmer upp under filten och efter en stund kommer temperaturskillnaden mellan utanför och innanför filten att vara utjämnad.

Men om man ska tro på klimatfysiken så borde det ju vara möjligt att värma upp kroppen igen med en speciell växthuseffektsfilt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in