Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-17, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, vad är effektiviteten på en förbränningsmotor när du räknar in värme och AC och all elektronik?

https://www.google.com/search?q=effektgrad+bensinmotor

Citat:
En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent och en dieselmotor levererar nästan 40 procent. Det betyder att också den råstarkaste dieselmotorn i teorin bara omvandlar knappa 40 procent av bränslet till rörelseenergi. Resten, drygt 60 procent blir till värme.

Citat:
Ett kärnkraftverk har effektivitet på ca 30%, vad blir då effektiviteten på en elbil som laddas med kärnkraft? Det är ju kärnkraftverket som har bränslet.

Fortfarande bättre än en förbränningsmotor eftersom du måste investera energi för att pumpa upp oljan, raffinera den samt transportera den till macken.
Citera
2022-08-17, 16:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Så, du menar att koldioxid är som en filt, trots att en filt fungerar på motsatt sätt jämfört med koldioxid?

BTW, det är ju du som inte förstår växthuseffekten om du tror att koldioxid r en filt.

Nej, seriöst. Nu får du sluta spamma trams bara för att förstöra tråden. Vill du bemöta vad jag påstår - då får du också bemöta vad faktiskt påstår.

Jag har inte gjort något påstående om att CO2 är som en filt. Det jag har gjort är att länka till en artikel som beskriver en artikel från 1912 i tidningen Popular Mechanics som beskriver vad som är början till teorin om växthuseffekten. Artikeln använder ordet filt som en metafor för att beskriva hur det hela fungerar. Sedan artikeln publicerades har det gått 110 år, och teorin om växthuseffekten är numera mycket stark. (Om du påstår att den är felaktig måste du ha exceptionella belägg för det, vilket du inte har. Du har bara en hundratio år gammal metafor att ge dig på.)

Att du väljer att hänga upp dig på metaforen (från 1912) är en ganska tydlig indikation på hur antingen hur seriös du är, eller hur bra du lyckas när du tänker. Hur som helst borde du lägga ner och tänka om.
Senast redigerad av anomalign 2022-08-17 kl. 17:04.
Citera
2022-08-18, 11:08
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lita högt eftersom huden inte har 37 graders temperatur, men ungefär rätt. Nästa steg är att jämföra med hur mycket värme kroppen producerar, vilket är i storleksordningen 100 W. Så var kommer resten av energin ifrån? (svar nedan)

Det var vad du skrev: "det är ju så din kropp kyls-genom att luften absorberar din värme". Kroppen kyls primärt genom att stråla ut IR. Om denna absorberas i luften eller strålar rätt ut i rymden påverkar inte den avkylningen.

Båda fallen är densamma: atmosfären skickar ut en massa IR-strålning som värmer din kropp och jordytan. Eftersom strålningen är osynlig och alltid finns där tänker man bara inte på den på samma sätt som avkylningen när det blåser en kall vind. Det blir som att försöka förklara vattnets existens för en fisk. Det är svårt att föreställa sig hur kallt det skulle vara i rymden utan någon termisk instrålning.

Just nu är det bekvämt nog 27 C ute här. Antar vi även här en yta på 2 m2 för kroppen så blir det σ*300^4*2=920 W. Jämför med siffrorna ovan så ser man att 27 grader är ungefär idealt för att man skall kunna vara i vila utan kläder och summan av instrålad energi och det kroppen producerar själv då motsvarar utstrålad energi.

Det är aningen förenklat, atmosfären är inte en svartkropp utan den är transparent för vissa våglängder så att man inte får någon instrålning från dessa (rymden är ju kall) men storleksordningen är korrekt för en sådan här överslagsberäkning.

Besynnerlig diskussion.

För länge sedan försökte jag föreslå en storhet som jag kallade Fi37 och som var den effekt per ytenhet som krävdes för att hålla en kropp vid 37 grader. Trots att jag byggde Fi37-mätare och försökte visa vad som påverkade utslaget lyckades jag inte hitta någon som förstod vad jag sa. Men jag lärde mig mycket. Den som vill kan ju prova själv. Man kan använda ett PTC-motstånd för att få ett samband mellan temperatur och spänning.
Citera
2022-08-18, 18:08
Medlem
Går det faktiskt att lägga stora filtar på små sjöar, dammar osv för att förhindra att vattnet går ut i himlen och det går bara ner i vattnet igen?
Citera
2022-08-18, 23:03
Medlem
Citat:
Lita högt eftersom huden inte har 37 graders temperatur, men ungefär rätt. Nästa steg är att jämföra med hur mycket värme kroppen producerar, vilket är i storleksordningen 100 W. Så var kommer resten av energin ifrån? (svar nedan)

100W är nettoförlust beroende på ΔT. Resten av energin är värmebadet vi befinner oss i. Om ΔT=0 så överförs ingen värme åt något håll.

Citat:
Det var vad du skrev: "det är ju så din kropp kyls-genom att luften absorberar din värme". Kroppen kyls primärt genom att stråla ut IR. Om denna absorberas i luften eller strålar rätt ut i rymden påverkar inte den avkylningen.

Värmen absorberas av luften, via konduktion, konvektion, evaporering och strålning. Ca 60% strålning, 15% konvektion, 20% evaporation och 3% konduktion. Tar du bort konvektion och evaporering så måste summan av dessa istället strålas ut. Det skulle innebära högre yttemperatur. Det är lätt visat med en glödlampa och en vakuumkammare.

Citat:
Båda fallen är densamma: atmosfären skickar ut en massa IR-strålning som värmer din kropp och jordytan
.

Atmosfären strålar men värme definieras som den energi som flödar från varmt till kallt. Troposfären är till 99.99999…% kallare än kroppen, 10000 meter hög med medeltemperatur -18C. Då flödar ingen värme från luft till kropp, alltså kan inte atmosfären värma kroppen.

Lokalt i din omedelbara omgivning kan du ha en låg värmeöverföring pga låg ΔT, minimal kylning. Då stiger din yttemperatur och evaporering pga att atmosfären absorberar för lite värme. Exakt motsatt förhållande till koldioxid i växthuseffekten som påstås värma mer desto mer den absorberar.

”Heat, energy that is transferred from one body to another as the result of a difference in temperature.

When there is a suitable path between two systems with different temperatures, heat transfer occurs necessarily, immediately, and spontaneously from the hotter to the colder system.”

https://www.britannica.com/science/heat

Värme överförs bara från varmt till kallt.

Citat:
Eftersom strålningen är osynlig och alltid finns där tänker man bara inte på den på samma sätt som avkylningen när det blåser en kall vind. Det blir som att försöka förklara vattnets existens för en fisk. Det är svårt att föreställa sig hur kallt det skulle vara i rymden utan någon termisk instrålning.

I solstrålningen så är det varmt, 1361W/m^2 rätt i nyllet.

Citat:
Just nu är det bekvämt nog 27 C ute här. Antar vi även här en yta på 2 m2 för kroppen så blir det σ*300^4*2=920 W. Jämför med siffrorna ovan så ser man att 27 grader är ungefär idealt för att man skall kunna vara i vila utan kläder och summan av instrålad energi och det kroppen producerar själv då motsvarar utstrålad energi.

Det går inte få ihop dina påståenden matematiskt.

Den där ekvationen får du utveckla. Överföringarna av värme bestäms som σ(T1^4-T2^4). Visa hur din balansräkning ser ut.

Summan av instrålad värme från omgivningen vid 27C för en yttemperatur på 33C om vi räknar enbart som strålning är σ(300-306)=-38W/m^2

Hur använder du -38W/m^2 för att balansera 920W/m^2?

Citat:
Det är aningen förenklat, atmosfären är inte en svartkropp utan den är transparent för vissa våglängder så att man inte får någon instrålning från dessa (rymden är ju kall) men storleksordningen är korrekt för en sådan här överslagsberäkning.

Visst strålar atmosfären, men om vi pratar värme så kan ingen värme överföras från kall luft till varm kropp. Definitionen av värme är tydlig. Den strålning du pratar om kan inte definieras som värme.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-18 kl. 23:12.
Citera
2022-08-19, 00:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
100W är nettoförlust beroende på ΔT. Resten av energin är värmebadet vi befinner oss i. Om ΔT=0 så överförs ingen värme åt något håll.

Värmen absorberas av luften, via konduktion, konvektion, evaporering och strålning. Ca 60% strålning, 15% konvektion, 20% evaporation och 3% konduktion. Tar du bort konvektion och evaporering så måste summan av dessa istället strålas ut. Det skulle innebära högre yttemperatur. Det är lätt visat med en glödlampa och en vakuumkammare.

.

Atmosfären strålar men värme definieras som den energi som flödar från varmt till kallt. Troposfären är till 99.99999…% kallare än kroppen, 10000 meter hög med medeltemperatur -18C. Då flödar ingen värme från luft till kropp, alltså kan inte atmosfären värma kroppen.

Lokalt i din omedelbara omgivning kan du ha en låg värmeöverföring pga låg ΔT, minimal kylning. Då stiger din yttemperatur och evaporering pga att atmosfären absorberar för lite värme. Exakt motsatt förhållande till koldioxid i växthuseffekten som påstås värma mer desto mer den absorberar.

”Heat, energy that is transferred from one body to another as the result of a difference in temperature.

When there is a suitable path between two systems with different temperatures, heat transfer occurs necessarily, immediately, and spontaneously from the hotter to the colder system.”

https://www.britannica.com/science/heat

Värme överförs bara från varmt till kallt.

I solstrålningen så är det varmt, 1361W/m^2 rätt i nyllet.

Det går inte få ihop dina påståenden matematiskt.

Den där ekvationen får du utveckla. Överföringarna av värme bestäms som σ(T1^4-T2^4). Visa hur din balansräkning ser ut.

Summan av instrålad värme från omgivningen vid 27C för en yttemperatur på 33C om vi räknar enbart som strålning är σ(300-306)=-38W/m^2

Visst strålar atmosfären, men om vi pratar värme så kan ingen värme överföras från kall luft till varm kropp. Definitionen av värme är tydlig. Den strålning du pratar om kan inte definieras som värme.

Så luften under filten är alltid varmare än kroppsvärmen?

Hur blir den det?
Citera
2022-08-19, 07:23
Medlem
Citat:
Du gillar att leka med semantik ser jag. Jorden mottar värmestrålning från atmosfären pga växthusgaser. Nöjd så?
Citat:
Nu driver du med mig. Den första siffran är en nettostrålning, skillnaden mellan in- och utstrålning, medan den andra är brutto, enbart instrålning. Du tar alltså med instrålningen två gånger
Citat:
Definiera den som vad du vill, likafullt finns den där och gör jorden varmare.
Citera
2022-08-19, 09:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att människosläktet förr eller senare ska dö ut tycker man sig veta idag och klimatförändringar med ekologiskt kaos tycks flytta tidpunkten närmare, men ingen människa vet när det kommer att hända. Greta kämpar för en framtid trots de faror som så många ignorerar för att de vill öka sin konsumtion år efter år.

Den syn du ger uttryck för är ungefär som att strunta i att hjälpa en människa i nöd eftersom alla vet att denne ändå kommer att dö så småningom.

Axel Hamberg fotograferade i Sarek i början av 1900-talet och jag kunde inte undgå att märka skillnaderna mellan glaciärernas antal och storlek i slutet på 1970-talet. Idag är de ytmässigt decimerade jämfört med 1970-talet enligt fjällkartorna.

Den gängse uppfattningen om jordens medeltemperatur kommer från nationernas meteorologiska institut och inte från den alternativa högerns swishprofeter.
Självklart kommer människosläktet att dö ut, så fungerar naturen. Allt har ett slut, precis allt. Allt från minsta myra till universum som också kommer dö en dag. Frågan är bara när, som du antyder.

Och det här med tron att människan ska kunna styra klimatet, är egentligen ganska absurd. Klimatet är oerhört komplexa kaosprocesser som inte låter sig styras i förta taget. Co2 är bara en lite bricka i ett stort spel, där andra faktorer snabbt kan kullkasta de teorier som klimatalarmisterna styrs av.
Citera
2022-08-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och det här med tron att människan ska kunna styra klimatet, är egentligen ganska absurd. Klimatet är oerhört komplexa kaosprocesser som inte låter sig styras i förta taget. Co2 är bara en lite bricka i ett stort spel, där andra faktorer snabbt kan kullkasta de teorier som klimatalarmisterna styrs av.
Vi "styr" inte klimatet, vi påverkar det. Styr skulle implicera att det är något vi gör avsiktligt för att uppnå ett visst mål.

Tror du vintern blir kallare än sommaren i år? Varför om allt bara är kaos vi inte förstår något av?
Citera
2022-08-19, 13:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vi "styr" inte klimatet, vi påverkar det. Styr skulle implicera att det är något vi gör avsiktligt för att uppnå ett visst mål.

Tror du vintern blir kallare än sommaren i år? Varför om allt bara är kaos vi inte förstår något av?
På sätt och vis förstår jag vad du menar, men ändå tycker jag du har fel. Om inte kan styra, hur kan vi då påverka? Dessutom är det fortfarande så att all klimatalarmism bygger på prognoser och modelleringar av ett kaossystem och de förändringar vi hittills kunnat notera kan därför lika gärna ligga inom ramen för den naturliga variationen.
Senast redigerad av Karman 2022-08-19 kl. 13:10.
Citera
2022-08-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På sätt och vis förstår jag vad du menar, men ändå tycker jag du har fel. Om inte kan styra, hur kan vi då påverka?
Skillnaden är som sagt graden av kontroll och hur väl man kan förutse konsekvenserna.

Citat:
Dessutom är det fortfarande så att all klimatalarmism bygger på prognoser och modelleringar av ett kaossystem och de förändringar vi hittills kunnat notera kan därför lika gärna ligga inom ramen för den naturliga variationen.
Hur var det med skillnaden mellan sommar och vinter. Förstår du varför jag ställde den frågan? (Ledtråd: energibalans)
Senast redigerad av Xenonen 2022-08-19 kl. 13:17.
Citera
2022-08-19, 16:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Skillnaden är som sagt graden av kontroll och hur väl man kan förutse konsekvenserna.

Hur var det med skillnaden mellan sommar och vinter. Förstår du varför jag ställde den frågan? (Ledtråd: energibalans)

Fast du anser tydligen att vi vet att det är mänskligheten som påverkar klimatet och vi vet hur vi gör det, då borde vi också kunna styra klimatet i en viss riktning med dessa kunskaper. Annars är ju alla klimatåtgärder meningslösa om vi inte vet vad de leder till.

Skillnaden mellan sommar och vinter anser jag inte är relevant här. Den skillnaden beror vad jag vet på olika solinstrålning, vilket inte har med människan att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in