2022-08-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vem har sagt något om "megakrasch"? Det pekar mot en rejäl nedgång jämfört med hysterin i Q12022, det är i alla fall det enda jag hävdat.

Augusti är inte ens över och omsättningen är toklåg ännu. Nu börjar ni direkt yra om uppgång

Vem har inte snackat om megakrasch 😂

Nu ska jag inte dra upp massa namn men läst allt från 50% nedgång till att det kommer bli svårt att skänka bort brf, om du skrivit det har jag ingen aning om kanske inte.

Men det roliga är att när nedgången började och ”vettiga” människor skrev att vi får se hur det ser ut efter sommaren skrev de flesta idiot kommentarer, nu när någon skriver att det verkar vara en liten uppgång ska vi helt plötsligt lugna oss och se hur det utvecklas.

Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att ni som gärna ser en nedgång struntar i all fakta eller reson och enbart vill se röda siffror oavsett tidsperiod, läge, skick osv osv.
Citera
2022-08-19, 19:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
-1,7% mot fg år. Mäktig "krasch"

5% upp sedan augusti 2017, dvs 1% per år. Fan va man har fått betalt för att bo

Samma period är löner/BNP/KPI/etc upp 15-20% men bostadsmarknaden står typ still trots ränta <1% och massinvandring.
Citera
2022-08-19, 19:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Vem har inte snackat om megakrasch 😂

Nu ska jag inte dra upp massa namn men läst allt från 50% nedgång till att det kommer bli svårt att skänka bort brf, om du skrivit det har jag ingen aning om kanske inte.

Men det roliga är att när nedgången började och ”vettiga” människor skrev att vi får se hur det ser ut efter sommaren skrev de flesta idiot kommentarer, nu när någon skriver att det verkar vara en liten uppgång ska vi helt plötsligt lugna oss och se hur det utvecklas.

Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att ni som gärna ser en nedgång struntar i all fakta eller reson och enbart vill se röda siffror oavsett tidsperiod, läge, skick osv osv.

Du kan ju läsa vad jag skrivit istället för att projicera vad några domedagsdemagoger har larvat runt om. Jag sa redan i december 2021 att vi skulle se räntehöjningar och i april pekade jag mot 100k/kvm i augusti för El Stockholmo Centralo.
Citera
2022-08-19, 19:43
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Lägenheter inom tullarna:

Denna vecka: 106 425:-
18-24 Juli 2022: 107 111:-

Augusti: 105 387:-
Juli: 103 201:-

Sanslös uppstuds om jag får säga så själv.

Täcker inte inflationen.
Citera
2022-08-19, 19:47
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa vad jag skrivit istället för att projicera vad några domedagsdemagoger har larvat runt om. Jag sa redan i december 2021 att vi skulle se räntehöjningar och i april pekade jag mot 100k/kvm i augusti för El Stockholmo Centralo.

Tänker verkligen inte leta igenom din posthistorik, nu tyckte jag detta inlägget var småkomiskt pga vad genomsnitts FB person som hoppas på nedgång skrivit.

Citat:
Augusti är inte över än, så lugna ner dig nu så du inte behöver äta upp detta senare

Stockholm innerstad är väl upp 1% drygt, wow mäktigt.

Du är säkert vettigare än de där domedagsprofeterna men samtidigt tycker jag det blir småkomiskt efter vad vissa (inte nödvändigtsvis du) skrivit tidigare i tråden.
Citera
2022-08-19, 19:51
Medlem
DVikings avatar
För att se var det verkligen kan gå åt helvete kan man följa detta spektakelprojekt:

https://www.karstapark3.se/parhus

Står nu klart och det mesta är osålt. BRF-radhus, attefallare och studiohus ute i Vallentunas periferi som ska krängas för 40k/kvm med höga avgifter och belåning i föreningen. Här snackar vi domedagskrasch med -90%
Citera
2022-08-19, 19:54
Medlem
Citat:

Samma period är löner/BNP/KPI/etc upp 15-20% men bostadsmarknaden står typ still trots ränta <1% och massinvandring.

Nej hade varit mer trivsam att bo med slemhog i en HR i söderort
Citera
2022-08-19, 20:03
Medlem
Citat:
För att se var det verkligen kan gå åt helvete kan man följa detta spektakelprojekt:

https://www.karstapark3.se/parhus

Står nu klart och det mesta är osålt. BRF-radhus, attefallare och studiohus ute i Vallentunas periferi som ska krängas för 40k/kvm med höga avgifter och belåning i föreningen. Här snackar vi domedagskrasch med -90%

Tror inte du riktigt inser hur mkt 90% är.

Absolut att fallhöjden säkert är hög men i närheten av 90% kommer de inte gå ner.
Citera
2022-08-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Ja det är den du har. Vi har ökat från 45k i juli till 50817 på 6v. Det är ett styrkebesked.
48k landade juli på, 49 ligger augusti på. Enligt husmask.se.

Mäktig uppgång.
Citera
2022-08-19, 20:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tror inte du riktigt inser hur mkt 90% är.

Absolut att fallhöjden säkert är hög men i närheten av 90% kommer de inte gå ner.

Föreningen har lån som uppgår till hela byggnadsvärdet (15k/kvm). Varför skulle man vilja betala mer en ett par hundra tusen för att köpa in sig i ett medlemskap med betalningsskyldighet i en förening som står på randen till konkurs?

Tycker du att fallhöjden bara är 80% så okay då. För mig personligen så skulle jag nog vilja ha pengar för att gå in där, dvs fallhöjden är 101+%
Citera
2022-08-19, 20:31
Medlem
Citat:
Föreningen har lån som uppgår till hela byggnadsvärdet (15k/kvm). Varför skulle man vilja betala mer en ett par hundra tusen för att köpa in sig i ett medlemskap med betalningsskyldighet i en förening som står på randen till konkurs?

Tycker du att fallhöjden bara är 80% så okay då. För mig personligen så skulle jag nog vilja ha pengar för att gå in där, dvs fallhöjden är 101+%

Får uppdatera mig när det säljs för några 100k, jag skulle bli förvånad om fallhöjden blir mer än 50% om jag ska vara ärlig.

Men jag har haft fel förut 😂

Mer troligt är väl att de kör hyres innan de säljer med 40-50% sänkning från dagens pris, svårt att tänka mig att de väljer att sälja till förlust.
Senast redigerad av kallejansson 2022-08-19 kl. 20:33.
Citera
2022-08-19, 20:34
Medlem
Citat:

Ja när du jämför en relativt kort peak med dagens pris vilket är en direkt oärlig argumentation.

Köpte man i början av 2018- sommaren 2019 har man över 20% tillväxt fortfarande. Alla som köpte innan 2018 har betydligt mer än 20% ökking
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in